Technikai értelemben az LP jobb eséllyel lehet "szarabb", hiszen már az ötvenes évek végén is a korlátozottan rendelkezésre álló hely miatt az LP vágásakor a mélyhangátvitelt korlátozni kellett, vagy akár monosítani is. A 20 percnél hosszabb lemez oldalak esetében ez általánosnak volt mondható (33-as fordulaton, 45-ön ez olyan 15 perc).revox írta: ↑2024.11.06., szer. 16:00Azt majd KFeri elmondja, van e ilyen differenciálás felvétel után,hogy a CD-re xarabb kerül direkt (vagy nem direkt), vagy nincs, azt passzolom. amit nem passzolok, hogy amit még korábban feltoltak CD-re, sokkal jobb, az újabb kiadásaik mintha kaptak volna némi kompresszálást.denesdr írta: ↑2024.11.06., szer. 13:17Ha már a streaming topikban dicsőítve van az analóg lejátszás, akkor azt mondja meg valaki, hogy mégis mitől jobb/minőségibb az, mint a digitális, mközben az LP-k forrásanyaga az esetek túlnyomó többségében már jó ideje digitális.
Attól jobb, hogy nem a szobánkban történik az analóggá alakítás, hanem egy stúdióban (ahol aztán analóg lemezre rögzítik a hanganyagot)? Akkor kérem olyan (vagy olyan minőségű) DAC-ot kell használni, mint amit a stúdióban használtak az LP készítéséhez és kész.
Vagy az otthoni analóg lejátszórendszer viszi bele a medzsiket (saját színezetét) a hangba? Ha viszont így van, akkor nem beszélhetünk minden szempontból minőségibb (értsd: magasabb hűség a forráshoz) lejátszásról, csupán egyéni preferenciá(k)ról.
Netán más keverést kap az LP-re rögzített hanganyag és ettől lesz minőségibb a hangzás?
Esetleg a digitális forrású LP-kre nem vonatkozik a minőségi jelző?![]()
Itt most kizárólag a hangra gondolok, nem pedig az analóg lejátszás szertartásairól és az azzal járó "minőségérzésről". Vagy ezek nem szétválasztható dolgok?
A korai CD-k maszterelése nagyon hasonló volt az LP-knél megszokotthoz, nem nagyon csináltak több verziót.
A kilencvenes évek közepétől, viszont a számítógépes utómunka megfizethetővé válásától számítva ez elkezdett megváltozni, jöttek a különböző plug-inek és külső eszközök használata nélkül is el lehetett kezdeni a dinamika processzálással, zengetéssel, eq-zással, stb. A rádiókban elindult a hangosságháború és emiatt elkezdtek terjedni a cd-kből az un radio edition verziók, amik hangosabbra voltak készítve, mint a normál kiadás. Aztán a 2000-es évek közepe felé az angol punk zenekarok felfedezték, hogy nekik tetszik a clippelés, és elkezdték 0 dB-ig kitolni a csúcsokat, hagy reccsenjen az a torzítás. A streaming 2007 körüli megjelenése óta, na meg az iPod és a mobil zenehallgatás igazi elterjedése óta, a zajos környezet és az olcsó fülhallgatók fő csapásiránnyá válása óta muszáj hangosra csinálni a felvételeket, hogy a villamoson is hallgatható legyen. Mivel van kb 1 milliárd streaming használó a világon, a pár millió igényesebb, otthoni hifin vagy drága fejhallgatón zenét hallgatók igényei elsikkadnak ebben a zajban.
Dióhéjban ennek a tanúi és áldozatai vagyunk már vagy 15 éve.