Annak érdekében, hogy fenntartsuk ezt a szigetet, szükségünk van bevételre. Te is támogathatsz minket, ha azt szeretnéd, hogy sokáig és stabilan tudjunk működni. Amennyiben élsz ezzel a lehetőséggel, azt mi megköszönjük!
Hangsugárzó építés
- wasiliy888
- Kezdő Fórumlakó
- Hozzászólások: 398
- Csatlakozott: 2014.08.06., szer. 22:59
- Értékelés: 120
Re: Hangsugárzó építés
Ezt a projekt leírást már tavaly az AVX másik rovatába beküldtem. De most, a hangsugárzóm -első változatának elkészülte után csaknem egy évvel -, abba az állapotába ért, hogy talán (és a hangsúly ezen van) érdemes a lényeges részeket kibővítve, a rizsát pedig megvágva, ide is betenni:
Tudtommal nem szerepel ezeknek a hangszóróknak a kombinációja semelyik diy fórumon, portálon, illetve nem egy gyári konstrukció másolata.
Jelentős mértékben a kényszerűség is hajtott afelé, hogy jómagam álljak neki a hangsuárzóim átalakításának. Mivel az állványos Castle Eden dobozaimat több, mint 26 éve vásároltam - exdemo darabokként, kedvezményes áron -, ideje volt felújítani őket.
Már 16 éve fali tartókonzolon foglalnak helyet a családi béke érdekében, viszonylag magasan. Jóval magasabban, mintha állványon lennének. Épp ezért, jócskán lefelé irányozva tudnak csak megfelelő hangot produkálni. Szerencsére ezen még segít, hogy inverz elrendezésű, vagyis a mélyközép hangszóró van felül, és lentebb a magas. Manapság ritka az ilyen konstrukció, és nincsen elegendő anyagi lehetőségem egy igazán minőségi, új hangfal megvásárlására.
A felújítást több meghibásodás, javítás előzte meg. Az egyik mélyközép hangszóróban elengedett a pille. Talán egy év sem telt el, mire a másikban meg a tekercséről levált a kivezetéshez tartó kis vezeték forrasztása. Majd az egyik magashangszóró is tönkrement. Valószínűleg, kiszáradt a ferrofluid benne. Ez utóbbit magam már nem tudtam orvosolni, ki kellett cserélnem. Persze, újat, eredeti állapotút ebből a régi dómból nem lehetett beszerzni, így maradt a felújított, az is Angliából neten rendelve. Csak a hibásat cseréltem, nem párban a kettőt, ami az álmoskönyv szerint semmi jót nem jelent, viszont költséghatékony. Minden javítás magával hozott némi kis tuningot is, mikor mit. Hol a kondenzátorok, vagy ellenállások, vagy épp a belső kábelezés cseréjét. Végül elhatároztam, hogy a teljes felújítás, átépítés juttathat el az audio nirv…, akarom mondani valhallához.
Többféle mélyközép és magas hangszórót vettem számításba, különféle párosításokban, amiknek elérhető adatai voltak független tesztekből. VituixCAD programmal rengeteg órát szórakoztam a váltóvariánsokkal az egyes összeállításokban. Volt olcsó verzió, volt ahol az ár nem számított, ahol a frekvenciamenetet részesítettem előnyben, és más szempontok szerinti.
Sokaktól kaptam tanácsot, és olvastam olyan tippeket, amik nem kifejezetten nekem szóltak, mégis hasznosnak bizonyultak.
Az új hangfalam mélyközép hangszórója az SB Acoustic egyik gyártmánya, az SB17NBAC35-8, ahol a 17 a 170mm-es méretre utal (ez a teljes átmérő, a kosárral, peremmel mindennel együtt), az utána lévő betűkből valahogy kijön a membrán anyaga, ami alumínium, a C35 a 35mm-es tekercsét jelzi, és végül a 8-as pedig a 8 ohmos átlag impedanciát takarja. Elég jó tulajdonságokkal bír mérve is ez a skandináv tervek alapján, távol-keleten gyártott hangszóró (ilyet ki hallott már?). Alacsony alsó határfrekvencia (fs=32Hz), viszonylag csekély harmónikus torzítások, magasan jelentkező breakup (6-7kHz), eléggé lineáris átvitel, stb. Persze, nem annyira magas az érzékenység, ahogy azt a gyártó adatlapján olvasni lehet (kb 86dB), az impedancia pedig 8 ohm helyett, inkább 6 ohmhoz közelítő átlag, az elektromos és mechanikai paraméterei meg nem annyira reflex, mint inkább zárt doboz konstrukciókhoz teszik ideálissá, de hát semmi sem lehet tökéletes, főleg nem ebben az ársávban.
A magas hangszóró Seas H1189-06 típus, másik nevén Seas 27TDFC. Egyszerű lágy textil dóm 27mm átmérővel, ferrofluid hűtéssel, ami megnöveli a terhelhetőségét, plusz dupla kamrával. Ugyanez a típus kapható hűtőfolyadék nélküli változatban is, nagyjából ugyanannyiért. Az enyém viszont annál másfélszer nagyobb teljesítménnyel hajtható (90W). Bár egyes mérnökök szerint a ferrofluid nincs jótékony hatással a hangzásra. Az előlapja műanyag, a drágább típusoknál azért ez már fémből van. Amiben kiemelkedő, hogy egészen alacsony frekvenciákon is használható még. A gyári adatlapon szereplő fs=550Hz, a mérések szerint valójában még ennél is jobb, 520Hz körüli. Illik ennek a háromszorosán váltani minimum. A másik jó tulajdonsága, hogy még 25kHz fölött is értékelhető a teljesítménye. Ez egy ilyen olcsó magas hangszórónál egyáltalán nem szokványos. Kicsit fura az impedanciamenet, egy nagy csúcs helyett, kettő kisebb van, némileg lankásabbak. Viszont az átlag a megadott 6 ohm helyett inkább 4 felé közelít.
Az átépítés első menete, a dobozok belső csillapításról szólt, akkor még az eredeti hangszórók és váltó (persze ez utóbbi már tuningokkal) kerültek vissza a Castle Edenbe.
Kibéleltem a dobozt 4mm bitumen, plusz 8mm bitumen(2)-filc(6) rétegekkel, és csillapítottam kártolt gyapjúval. Ez utóbbit csak a mélyközép mögé tettem. Az eredeti 20 literes belső térfogat így valamivel kevesebb lett, kb 18,5 liter. Sok dologra felkészültem, de így is adódott néhány, amit menet közben kellett kitalálnom. Ennek következtében a végeredmény külsőre nem túl tetszetős, de legalább igen ronda.
A Castle Eden előlapját 2mm-es bitumennel és 2x6mm OSB (préselt fareszelék, nem olyan nehéz, és sűrű, mint az MDF) lappal borítottam. Ezeket vágtam ki a hangszóróknak és a reflexnyílásnak megfelelő méretűre. Az eredeti doboz 25mm MDF-ből van, az átalakítás miatt azonban az előlapja kb 40mm, a többi pedig nagyjából 30mm, a filcet nem számolva.
Az oldalsó élekre ragasztottam negyedkörlécet, ez nem dísz, az ott fellépő diffrakció csökkentése a szerepe. Utána be akartam borítani egy márványt utánzó fóliával, ami nem ragadt rá egyáltalán a fára. Így ez kimaradt. Később kaptam azt a tippet, hogy lakkozni kell előbb az OSB-t, utána megmarad rajta a fólia.
A hangszórók porvédőselymét a régi, műanyagtüskés-pattintós megoldás helyett, mágneses módon rögzítettem.
Az első váltóval rögtön működött a hangsugárzó, és ez már adott egy nagyszerű érzést, de katasztrófálisan szólt. Pár óra után eldöntöttem, hogy nem maradhat így. Sikerült rájönnöm, hol hibáztam, viszont a meglévő alkatrészekkel tudtam csupán átépíteni. Az eredmény jobb lett, azonban a tökéletestől messze volt. Így szükségszerűvé vált a további átalakítás, az újabb váltó. Mindkettő még tavaly készült. Viszont a harmadik - remélhetőleg már végleges - változatra csak most tudtam sort keríteni.
Nem lett túl bonyolult (a keresztfrekvencia 1900Hz): felül másodrendű - 12dB/oktáv a vágás (a magas hangszóró inverz bekötéssel van), alul harmadrendű - 18dB/oktáv. Van még egy zobel közvetlenül a mélyközép előtt, és még pár bypass kondi itt-ott, amikkel viszonylag olcsón lehet javítani a vele párhuzamosan beépített kondenzátorok “hangminőségén”. A magasnál egy szintező ellenállás van. Az előző változatokban L-paddal szinteztem, de így jobbnak gondolom, és olcsóbb is.
Az eredeti súlya a hangsugárzók darabjának kb 8-9 kg volt, az átépítés után ez 14 kg körül alakul.
A két hangszórónak a váltómmal szimulált frekvencia menete: a 85Hz-30kHz tartományban kb 86 dB végig (+-1,5dB), az alatta és fölötte lévő részeken jócskán esik. De ebben nincsenek benne a reflex doboz és a csillapítás, valamint a falhoz közeli elhelyezés hatásai. Ezekkel együtt, 40Hz-nél lehet az alsó határa, ami szép egy 20 literes kis kétutastól.
A Castle Eden a gyári adata szerint 87dB-es, de egy korabeli (‘97) hangfal csoportteszt szerint inkább csak 83-84dB. Az új hangsugárzó azonos erősítő beállítással jóval hangosabb, ezért úgy gondolom, hogy nagyjából helytálló, amit a szimuláció mutat a hatásfokra.
A legújabb hangváltó variációval, már az impedancia és az elektromos fázis is kielégítő, szerintem. Előbbi átlaga kb 6 ohm, minimuma: 5,3 (700Hz). Viszonylag könnyen hajtható hangfal, egy átlagos erősítőnek is, az LZ5nek pedig igazán nem okoz gondot. Az elektromos fázis eltérése +-15 fok 200Hz-30kHz tartományban.
Összességében az egész 50 óra szerelés, plusz az alkatrész beszerzésekre, tervezésre, tanulásra fordított idő. Az összköltség, mindennel együtt kb 300 ezer Ft, de ezt nem egyszerre kellett kiadnom, szerencsére. Ebben egyedül a Castle Eden eredeti doboza nincs benne. Mindennek nagyjából a felét teszi ki a hangszórókészlet, az egyéb dolgok beleférnek a többibe (kábelek, váltóalkatrészek a régiből újrahasznosítottakat is számolva, faanyag, ragasztó, stb.) Ennyiből csak a középkategóriás hangsugárzók belépő modelljeit lehet megvenni újonnan, ha épp akciósak.
Alkatrészek: a kondik kék jantzen (standard zcap), miflex mkp-13, remix c3013 (nos), cornell dubilier (bypass), a tekercsek mind jantzen légmagosak, a mélyközépnél a nagyobb az litze impregnált (ezt itt vettem AVXen), az ellenállások jantzen és visaton moxok. A belső kábelezés aq és canare.
A hifi rendszerem hangzása a korábban sötét, komor tónusa helyett kifejezetten élénk és friss, könnyed lett. A mélyek nem telepednek rá a hangképre, de kellő mértékben jelen vannak, ott ahol kell. Nem puffog, nem brummog, szép, artikulált. Tisztább a megszólalás a teljes frekvenciatartományban, rengeteg torzítás megszűnt. Ez magával hozta, hogy több részletet lehet hallani. Ezeken kívül jobb a tere is a zenének, mélységben elsősorban, és kevésbé dobozos a hangzás.
Ha bármi kérdésed van a fentiekkel kapcsolatban, szívesen válaszolok. És elnézést azoktól, akiknek ez az egész túlságosan alapszintű, vagy még az alatt van nekik.
Tudtommal nem szerepel ezeknek a hangszóróknak a kombinációja semelyik diy fórumon, portálon, illetve nem egy gyári konstrukció másolata.
Jelentős mértékben a kényszerűség is hajtott afelé, hogy jómagam álljak neki a hangsuárzóim átalakításának. Mivel az állványos Castle Eden dobozaimat több, mint 26 éve vásároltam - exdemo darabokként, kedvezményes áron -, ideje volt felújítani őket.
Már 16 éve fali tartókonzolon foglalnak helyet a családi béke érdekében, viszonylag magasan. Jóval magasabban, mintha állványon lennének. Épp ezért, jócskán lefelé irányozva tudnak csak megfelelő hangot produkálni. Szerencsére ezen még segít, hogy inverz elrendezésű, vagyis a mélyközép hangszóró van felül, és lentebb a magas. Manapság ritka az ilyen konstrukció, és nincsen elegendő anyagi lehetőségem egy igazán minőségi, új hangfal megvásárlására.
A felújítást több meghibásodás, javítás előzte meg. Az egyik mélyközép hangszóróban elengedett a pille. Talán egy év sem telt el, mire a másikban meg a tekercséről levált a kivezetéshez tartó kis vezeték forrasztása. Majd az egyik magashangszóró is tönkrement. Valószínűleg, kiszáradt a ferrofluid benne. Ez utóbbit magam már nem tudtam orvosolni, ki kellett cserélnem. Persze, újat, eredeti állapotút ebből a régi dómból nem lehetett beszerzni, így maradt a felújított, az is Angliából neten rendelve. Csak a hibásat cseréltem, nem párban a kettőt, ami az álmoskönyv szerint semmi jót nem jelent, viszont költséghatékony. Minden javítás magával hozott némi kis tuningot is, mikor mit. Hol a kondenzátorok, vagy ellenállások, vagy épp a belső kábelezés cseréjét. Végül elhatároztam, hogy a teljes felújítás, átépítés juttathat el az audio nirv…, akarom mondani valhallához.
Többféle mélyközép és magas hangszórót vettem számításba, különféle párosításokban, amiknek elérhető adatai voltak független tesztekből. VituixCAD programmal rengeteg órát szórakoztam a váltóvariánsokkal az egyes összeállításokban. Volt olcsó verzió, volt ahol az ár nem számított, ahol a frekvenciamenetet részesítettem előnyben, és más szempontok szerinti.
Sokaktól kaptam tanácsot, és olvastam olyan tippeket, amik nem kifejezetten nekem szóltak, mégis hasznosnak bizonyultak.
Az új hangfalam mélyközép hangszórója az SB Acoustic egyik gyártmánya, az SB17NBAC35-8, ahol a 17 a 170mm-es méretre utal (ez a teljes átmérő, a kosárral, peremmel mindennel együtt), az utána lévő betűkből valahogy kijön a membrán anyaga, ami alumínium, a C35 a 35mm-es tekercsét jelzi, és végül a 8-as pedig a 8 ohmos átlag impedanciát takarja. Elég jó tulajdonságokkal bír mérve is ez a skandináv tervek alapján, távol-keleten gyártott hangszóró (ilyet ki hallott már?). Alacsony alsó határfrekvencia (fs=32Hz), viszonylag csekély harmónikus torzítások, magasan jelentkező breakup (6-7kHz), eléggé lineáris átvitel, stb. Persze, nem annyira magas az érzékenység, ahogy azt a gyártó adatlapján olvasni lehet (kb 86dB), az impedancia pedig 8 ohm helyett, inkább 6 ohmhoz közelítő átlag, az elektromos és mechanikai paraméterei meg nem annyira reflex, mint inkább zárt doboz konstrukciókhoz teszik ideálissá, de hát semmi sem lehet tökéletes, főleg nem ebben az ársávban.
A magas hangszóró Seas H1189-06 típus, másik nevén Seas 27TDFC. Egyszerű lágy textil dóm 27mm átmérővel, ferrofluid hűtéssel, ami megnöveli a terhelhetőségét, plusz dupla kamrával. Ugyanez a típus kapható hűtőfolyadék nélküli változatban is, nagyjából ugyanannyiért. Az enyém viszont annál másfélszer nagyobb teljesítménnyel hajtható (90W). Bár egyes mérnökök szerint a ferrofluid nincs jótékony hatással a hangzásra. Az előlapja műanyag, a drágább típusoknál azért ez már fémből van. Amiben kiemelkedő, hogy egészen alacsony frekvenciákon is használható még. A gyári adatlapon szereplő fs=550Hz, a mérések szerint valójában még ennél is jobb, 520Hz körüli. Illik ennek a háromszorosán váltani minimum. A másik jó tulajdonsága, hogy még 25kHz fölött is értékelhető a teljesítménye. Ez egy ilyen olcsó magas hangszórónál egyáltalán nem szokványos. Kicsit fura az impedanciamenet, egy nagy csúcs helyett, kettő kisebb van, némileg lankásabbak. Viszont az átlag a megadott 6 ohm helyett inkább 4 felé közelít.
Az átépítés első menete, a dobozok belső csillapításról szólt, akkor még az eredeti hangszórók és váltó (persze ez utóbbi már tuningokkal) kerültek vissza a Castle Edenbe.
Kibéleltem a dobozt 4mm bitumen, plusz 8mm bitumen(2)-filc(6) rétegekkel, és csillapítottam kártolt gyapjúval. Ez utóbbit csak a mélyközép mögé tettem. Az eredeti 20 literes belső térfogat így valamivel kevesebb lett, kb 18,5 liter. Sok dologra felkészültem, de így is adódott néhány, amit menet közben kellett kitalálnom. Ennek következtében a végeredmény külsőre nem túl tetszetős, de legalább igen ronda.
A Castle Eden előlapját 2mm-es bitumennel és 2x6mm OSB (préselt fareszelék, nem olyan nehéz, és sűrű, mint az MDF) lappal borítottam. Ezeket vágtam ki a hangszóróknak és a reflexnyílásnak megfelelő méretűre. Az eredeti doboz 25mm MDF-ből van, az átalakítás miatt azonban az előlapja kb 40mm, a többi pedig nagyjából 30mm, a filcet nem számolva.
Az oldalsó élekre ragasztottam negyedkörlécet, ez nem dísz, az ott fellépő diffrakció csökkentése a szerepe. Utána be akartam borítani egy márványt utánzó fóliával, ami nem ragadt rá egyáltalán a fára. Így ez kimaradt. Később kaptam azt a tippet, hogy lakkozni kell előbb az OSB-t, utána megmarad rajta a fólia.
A hangszórók porvédőselymét a régi, műanyagtüskés-pattintós megoldás helyett, mágneses módon rögzítettem.
Az első váltóval rögtön működött a hangsugárzó, és ez már adott egy nagyszerű érzést, de katasztrófálisan szólt. Pár óra után eldöntöttem, hogy nem maradhat így. Sikerült rájönnöm, hol hibáztam, viszont a meglévő alkatrészekkel tudtam csupán átépíteni. Az eredmény jobb lett, azonban a tökéletestől messze volt. Így szükségszerűvé vált a további átalakítás, az újabb váltó. Mindkettő még tavaly készült. Viszont a harmadik - remélhetőleg már végleges - változatra csak most tudtam sort keríteni.
Nem lett túl bonyolult (a keresztfrekvencia 1900Hz): felül másodrendű - 12dB/oktáv a vágás (a magas hangszóró inverz bekötéssel van), alul harmadrendű - 18dB/oktáv. Van még egy zobel közvetlenül a mélyközép előtt, és még pár bypass kondi itt-ott, amikkel viszonylag olcsón lehet javítani a vele párhuzamosan beépített kondenzátorok “hangminőségén”. A magasnál egy szintező ellenállás van. Az előző változatokban L-paddal szinteztem, de így jobbnak gondolom, és olcsóbb is.
Az eredeti súlya a hangsugárzók darabjának kb 8-9 kg volt, az átépítés után ez 14 kg körül alakul.
A két hangszórónak a váltómmal szimulált frekvencia menete: a 85Hz-30kHz tartományban kb 86 dB végig (+-1,5dB), az alatta és fölötte lévő részeken jócskán esik. De ebben nincsenek benne a reflex doboz és a csillapítás, valamint a falhoz közeli elhelyezés hatásai. Ezekkel együtt, 40Hz-nél lehet az alsó határa, ami szép egy 20 literes kis kétutastól.
A Castle Eden a gyári adata szerint 87dB-es, de egy korabeli (‘97) hangfal csoportteszt szerint inkább csak 83-84dB. Az új hangsugárzó azonos erősítő beállítással jóval hangosabb, ezért úgy gondolom, hogy nagyjából helytálló, amit a szimuláció mutat a hatásfokra.
A legújabb hangváltó variációval, már az impedancia és az elektromos fázis is kielégítő, szerintem. Előbbi átlaga kb 6 ohm, minimuma: 5,3 (700Hz). Viszonylag könnyen hajtható hangfal, egy átlagos erősítőnek is, az LZ5nek pedig igazán nem okoz gondot. Az elektromos fázis eltérése +-15 fok 200Hz-30kHz tartományban.
Összességében az egész 50 óra szerelés, plusz az alkatrész beszerzésekre, tervezésre, tanulásra fordított idő. Az összköltség, mindennel együtt kb 300 ezer Ft, de ezt nem egyszerre kellett kiadnom, szerencsére. Ebben egyedül a Castle Eden eredeti doboza nincs benne. Mindennek nagyjából a felét teszi ki a hangszórókészlet, az egyéb dolgok beleférnek a többibe (kábelek, váltóalkatrészek a régiből újrahasznosítottakat is számolva, faanyag, ragasztó, stb.) Ennyiből csak a középkategóriás hangsugárzók belépő modelljeit lehet megvenni újonnan, ha épp akciósak.
Alkatrészek: a kondik kék jantzen (standard zcap), miflex mkp-13, remix c3013 (nos), cornell dubilier (bypass), a tekercsek mind jantzen légmagosak, a mélyközépnél a nagyobb az litze impregnált (ezt itt vettem AVXen), az ellenállások jantzen és visaton moxok. A belső kábelezés aq és canare.
A hifi rendszerem hangzása a korábban sötét, komor tónusa helyett kifejezetten élénk és friss, könnyed lett. A mélyek nem telepednek rá a hangképre, de kellő mértékben jelen vannak, ott ahol kell. Nem puffog, nem brummog, szép, artikulált. Tisztább a megszólalás a teljes frekvenciatartományban, rengeteg torzítás megszűnt. Ez magával hozta, hogy több részletet lehet hallani. Ezeken kívül jobb a tere is a zenének, mélységben elsősorban, és kevésbé dobozos a hangzás.
Ha bármi kérdésed van a fentiekkel kapcsolatban, szívesen válaszolok. És elnézést azoktól, akiknek ez az egész túlságosan alapszintű, vagy még az alatt van nekik.
- Csatolmányok
Dynavox X4000
ValhallA Raindrops(SRC/PWR/DAC), CuAg-SS mk8/3(SRC)
2xTPlinkMC200(optika)-HydraSwitch+MStáp-WWstarl.8-Laptop-Core Audio PC 2015 (Win10/FidelizerPro/Tidal/Roon)-ValhallA AgPtRXFv2usb-Audio-GD M11-ValhallA CuAgSS ic-LZ5 Aquincum-Qed Sign. Rev.-DIY 2WVB20Lmk3
ValhallA Raindrops(SRC/PWR/DAC), CuAg-SS mk8/3(SRC)
2xTPlinkMC200(optika)-HydraSwitch+MStáp-WWstarl.8-Laptop-Core Audio PC 2015 (Win10/FidelizerPro/Tidal/Roon)-ValhallA AgPtRXFv2usb-Audio-GD M11-ValhallA CuAgSS ic-LZ5 Aquincum-Qed Sign. Rev.-DIY 2WVB20Lmk3
Online
Re: Hangsugárzó építés
ez most miről szól? az RLC dobozról?
ez biztos így van, én semmit nem értek a hangfal,de más építéshez sem. azt tudom, az érzékenységet megadják 1W 1m 'kHz és ezzel lehet tapogatózni, mégis mennyire kell hajtani. gondolom, kell egy fix adat, ami összevethető. Valami logika van benne, mert ez a hangfal pl elég jól hajtható pár Wattal, míg egy -szintén papíron- érzéketlenebb kevésbé.
egyébként nekem,ha jól emlékszem, a mély hangszóróim oldalanként 2db 25 cm-es, hosszúlöketű(!) és elvileg 95dB érzékenység/db, de senki ne kérjen tőlem mérési jegyzőkönyvet, csak ezt írták róla. Az nem tudom, mit jelent, milyen frekvencián mérve, de emlékeim szerint 6 vagy 9 kg a mágnese. a magasnak 3 kg
van bennük anyag, le is veri az ember fejéről a kalapot, ha elszabadul. gyerekektől elzárva tartandó
enyém 102dB papíron. Olyan hangnyomásra képes 2x20Wattal, 25m2 lakószobában, amit szerintem nem tud senki elképzelni. Akinek ilyen van, sokszor az sincs vele tisztába, mert nem feszegeti a határait, esetleg valami nem jól van beállítva és betorzít, nem az elektronika, maga a hangkép, pl rossz,visítós madzaggal. Gőzöm sincs, az hány dB lehet, de az ember tüdejébe beszorul a levegő. Erre légyfinghalkan hallgatom, néha a sokkal messzebb lévő szobában szóló tévé túlkiabálja.
de jól elkanyarodtunk a peremtől...
ez biztos így van, én semmit nem értek a hangfal,de más építéshez sem. azt tudom, az érzékenységet megadják 1W 1m 'kHz és ezzel lehet tapogatózni, mégis mennyire kell hajtani. gondolom, kell egy fix adat, ami összevethető. Valami logika van benne, mert ez a hangfal pl elég jól hajtható pár Wattal, míg egy -szintén papíron- érzéketlenebb kevésbé.
egyébként nekem,ha jól emlékszem, a mély hangszóróim oldalanként 2db 25 cm-es, hosszúlöketű(!) és elvileg 95dB érzékenység/db, de senki ne kérjen tőlem mérési jegyzőkönyvet, csak ezt írták róla. Az nem tudom, mit jelent, milyen frekvencián mérve, de emlékeim szerint 6 vagy 9 kg a mágnese. a magasnak 3 kg


enyém 102dB papíron. Olyan hangnyomásra képes 2x20Wattal, 25m2 lakószobában, amit szerintem nem tud senki elképzelni. Akinek ilyen van, sokszor az sincs vele tisztába, mert nem feszegeti a határait, esetleg valami nem jól van beállítva és betorzít, nem az elektronika, maga a hangkép, pl rossz,visítós madzaggal. Gőzöm sincs, az hány dB lehet, de az ember tüdejébe beszorul a levegő. Erre légyfinghalkan hallgatom, néha a sokkal messzebb lévő szobában szóló tévé túlkiabálja.
de jól elkanyarodtunk a peremtől...
avantgardeAcoustic, kondo, 47Lab, RS Laboratory, operaConsonanceLP5, twAcustic, vivLab, artemisLabs, zyx, hana, Quad CDP, KSL, TakeT, audioNote, furuyamaAudioLab, vdHul, tiglon, daruma, SaSuPa, onzow, loricraft, townshend, tmpAnt, hitachiSax
halfnote.hu
halfnote.hu
- fülelek
- V.I.P.
- Hozzászólások: 7163
- Csatlakozott: 2005.08.08., hétf. 20:44
- Értékelés: 5158
- Tartózkodási hely: Csobánka
Re: Hangsugárzó építés
A mélyhangszóró 94dB feletti érzékenysége -ami ténylegesen használható lenne -városi legenda. Egyetértünk abban, hogy lineáris átvitelt szeretnénk, amibe a mély hangok is beletartoznak. Ha megnézzük az adott hangszóró adatlapját, azt az érzékenységet kell figyelembe venni, ami 60-100Hz között van, a szokásos reflex vagy tl hangvezetés csak ez alatt segít rá. Még a hangosításra kitalált nagy átmérőjű hangszórók (ritka kivétellel)sem tudják 60Hz-en a 95dB-sem, a 30cm alattiaknak még a 92dB is kihívás. Ráadásul ha relatíve keskeny dobozba tesszük a hangszórónkat, akkor a hangelhajlás jelensége miatt is le kell csökkentenünk az érzékenységet (baffle step compensation) és máris jócskán 90dB alatt járunk. A papír/képernyő sok mindent kibír, manapság nem szégyen hazudni, elhitetni azt, ami nyilvánvalóan nem igaz, az élet minden területén >90%-ban hazudnak a reklámok, adatlapok, még egy vacak porszívóra se adnak meg ténylegesen mérhető szívásteljesítményt.
Egy 86dB tényleges érzékenységű doboz is elég nagyot szól akár egy kis vagy közepes teljesítményű erősítővel, különösen, ha olyan zenénél, aminél a dinamika kellően össze van nyomva. 16W teljesítmény egy 86dB-es hangszórónál 98dB hangnyomást kelt 1 méterre, ha 2 méterre ülünk és 2 csatornát hallgatunk, az bizony nagyon hangos lesz, különösen egy átlagosan közepesen rossz akusztikájú szobában.
És még valami. Az érzékenységet szabványosítandó 2,83V feszültséget vezetnek a hangsugárzó kapcsaihoz. ami csak 8 Ohm terelésnél jelent 1 wattot, egy két és félutas állódoboz, ahol a BSC-t az alsó mélyhangszóró végzi máris 4 ohmos mélyben, tehát 2 wattot emészt. Az ilyen dobozok a fal közelében jelentős mélyhang emelést produkálnak, amit sokan szeretnek, de mérés nélkül igencsak fals átvitelt eredményez.
A mindenbe belekötni vágyók felhorkannak: Na és a Klipschhorn? Na az kivétel, ott a hangvezetésbe bevont szoba sokat segíthet, bár elnézve a mérési eredményeket https://www.stereophile.com/content/kli ... asurements eléggé elszomorító a cucc.
Egy 86dB tényleges érzékenységű doboz is elég nagyot szól akár egy kis vagy közepes teljesítményű erősítővel, különösen, ha olyan zenénél, aminél a dinamika kellően össze van nyomva. 16W teljesítmény egy 86dB-es hangszórónál 98dB hangnyomást kelt 1 méterre, ha 2 méterre ülünk és 2 csatornát hallgatunk, az bizony nagyon hangos lesz, különösen egy átlagosan közepesen rossz akusztikájú szobában.
És még valami. Az érzékenységet szabványosítandó 2,83V feszültséget vezetnek a hangsugárzó kapcsaihoz. ami csak 8 Ohm terelésnél jelent 1 wattot, egy két és félutas állódoboz, ahol a BSC-t az alsó mélyhangszóró végzi máris 4 ohmos mélyben, tehát 2 wattot emészt. Az ilyen dobozok a fal közelében jelentős mélyhang emelést produkálnak, amit sokan szeretnek, de mérés nélkül igencsak fals átvitelt eredményez.
A mindenbe belekötni vágyók felhorkannak: Na és a Klipschhorn? Na az kivétel, ott a hangvezetésbe bevont szoba sokat segíthet, bár elnézve a mérési eredményeket https://www.stereophile.com/content/kli ... asurements eléggé elszomorító a cucc.
Online
Laci dobozán pl , itt (lenti kép) jobban látszik, ez csak azt a célt szolgálja, hogy értelemsebben nézzen ki a hangszóró felfogatása, de arra ügyelt,hogy a belső él is le legyen kerekítve, hogy az esetlegesen kilépő hanghullámok ne egy élnek ütközzenek neki.
de azt ma láttam meg,ez a kérdés májusban hangzott el, csak én keveredtem meg a hónapokkal, így aki kérdezte, valsz rég nem is érdekli
De, ha lenne egy fotó, mire gondol, előrébb vagyunk. De igen, ahol van egy kis tölcséres hatása,ott még próbálnak kicsit rugdosni az érzékenységen, de ez a doboz is valahol 96-97dB körül van, nem emlékszem pontosan, már a 9 Wattos TMP ANT erősítővel is bazi nagyot szólt, a 15Wattos verzióval meg főleg.
Re: Hangsugárzó építés
persze, vannak oylan megoldások is, de egy ilyen,relatíve nagy érzékenységű hangfal esetén kár elbaxni egy rosszul sikerült tölcsérrel a hangot. De biztos van,aki próbákozik vele,még az is lehet,hogy sikerül jól megoldani.Snipi írta: ↑2025.06.27., pén. 09:47
Tudomásom szerint - aztán lehet, hogy rosszul tudom - ezek a kis tölcsérszerű peremek 1-2 dB érzékenység növelést eredményeznek. Ezért van egyes hangsugárzóknál például a magas egy kicsit "süllyesztve". Amit viszont konkrétan tudok, mert utána olvastam, nekem vagy egy ilyen hangsugárzóm, ami bár két utas, mind a magas mind a mélyközép körül van egy ilyen kis tölcsérszerű perem ami +2dB érzékenység növekedést eredményez, ezért van az, hogy a doboz mérete ellenére (pici) 89 db helyett 91dB az érzékenysége. Ez viszont elég jelentősen "visszaköszön" a cucc hangjában. Igaz ezt lehet szeretni vagy nem szeretni. (kicsit "direktebb-pofába mászósabb" lesz tőle a hangzás.)
Laci dobozán pl , itt (lenti kép) jobban látszik, ez csak azt a célt szolgálja, hogy értelemsebben nézzen ki a hangszóró felfogatása, de arra ügyelt,hogy a belső él is le legyen kerekítve, hogy az esetlegesen kilépő hanghullámok ne egy élnek ütközzenek neki.
de azt ma láttam meg,ez a kérdés májusban hangzott el, csak én keveredtem meg a hónapokkal, így aki kérdezte, valsz rég nem is érdekli


avantgardeAcoustic, kondo, 47Lab, RS Laboratory, operaConsonanceLP5, twAcustic, vivLab, artemisLabs, zyx, hana, Quad CDP, KSL, TakeT, audioNote, furuyamaAudioLab, vdHul, tiglon, daruma, SaSuPa, onzow, loricraft, townshend, tmpAnt, hitachiSax
halfnote.hu
halfnote.hu
- Luxor Audio
- Otthon vagyok
- Hozzászólások: 15733
- Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
- Értékelés: 11006
- Tartózkodási hely: Budapest
- Kapcsolat:
Re: Hangsugárzó építés
A hangszóró köré, elé épített tölcsér, vagy waveguide javítja a membrán és a hallgatási tér / hallgató közötti kapcsolatot, módosítja a diszperziót, irányítottá teszi a hanghullámot, kvázi növeli a hatásfokot (szemből vizsgálva). De ezt nem minden frekvencián azonos mértékben teszi, a kisméretű tölcsérek csak a magas hangokat "erősítik", a mélyebb hangokra nincs hatásuk.
Revox fotóján nem ilyen tölcsért látunk.
Revox fotóján nem ilyen tölcsért látunk.
Online
Re: Hangsugárzó építés
Tudomásom szerint - aztán lehet, hogy rosszul tudom - ezek a kis tölcsérszerű peremek 1-2 dB érzékenység növelést eredményeznek. Ezért van egyes hangsugárzóknál például a magas egy kicsit "süllyesztve". Amit viszont konkrétan tudok, mert utána olvastam, nekem vagy egy ilyen hangsugárzóm, ami bár két utas, mind a magas mind a mélyközép körül van egy ilyen kis tölcsérszerű perem ami +2dB érzékenység növekedést eredményez, ezért van az, hogy a doboz mérete ellenére (pici) 89 db helyett 91dB az érzékenysége. Ez viszont elég jelentősen "visszaköszön" a cucc hangjában. Igaz ezt lehet szeretni vagy nem szeretni. (kicsit "direktebb-pofába mászósabb" lesz tőle a hangzás.)
Online
Ez a hazai gyártású RLC-206H. haverom a fejlesztője, csak azt a célt szolgálja,hogy a hangszóró nem túl esztétikus peremét takarja (a színe/fafajta opcionális, ez csak a prototípus volt) Ettől másnál,lehet más célja
Re: Hangsugárzó építés
ilyenre gondolsz?
Ez a hazai gyártású RLC-206H. haverom a fejlesztője, csak azt a célt szolgálja,hogy a hangszóró nem túl esztétikus peremét takarja (a színe/fafajta opcionális, ez csak a prototípus volt) Ettől másnál,lehet más célja

avantgardeAcoustic, kondo, 47Lab, RS Laboratory, operaConsonanceLP5, twAcustic, vivLab, artemisLabs, zyx, hana, Quad CDP, KSL, TakeT, audioNote, furuyamaAudioLab, vdHul, tiglon, daruma, SaSuPa, onzow, loricraft, townshend, tmpAnt, hitachiSax
halfnote.hu
halfnote.hu
Re: Hangsugárzó építés
Régebben láttam olyan szélessávú hangsugárzó képeket, amin a hangsugárzó körül volt egy vastag, fából esztergált tölcsérszerű perem. Van annak hallható szerepe vagy csak látványelem? Tudnátok ilyen oldalt, vagy képet mutatni? Köszönöm!
- Luxor Audio
- Otthon vagyok
- Hozzászólások: 15733
- Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
- Értékelés: 11006
- Tartózkodási hely: Budapest
- Kapcsolat:
Re: Hangsugárzó építés
A belső légtérbe helyezett gyapjú a doboz belső reflexióit, az odabent verődő hangokat próbálja csillapítani, hogy kevesebb jusson ki a szabadba a reflexcsövön, vagy a membránokon át. A belső felületekre ragasztott bitumen a tömeget, a mechanikai tehetetlenséget hivatott növelni, ezáltal a kabinet rezonanciáit csökkenti, tolja alacsonyabb frekvenciák felé.Voyager írta: ↑2025.04.11., pén. 11:47Érdekelne a véleményetek a hangsugárzó doboz (reflex) belső falainak csillapításáról. Van itthon öntapadó filc réteges bitumen, valamint öntapadó bitumen lap is. A kérdésem, hogy érdemes-e a doboz minden oldalát bevonni bitumenlapokkal és filccel, vagy inkább más csillapító anyagot, például kártolt gyapjút célszerű használni?
Sok esetben vakon, konkrét elképzelés nélkül pakolják be ezeket a dobozokba, ami nem feltétlenül hasznos, szépen be lehet dögleszteni vele a hangzást olyan esetekben, ahol a fenti jelenségek a hangsugárzó szerethető jellegzetességeit erősítik. Sok olyan legendás típust ismerünk, amikben gyárilag szándékosan szinte semmi csillapítás sincs, mégis úgy szólnak igazán jól, minden módosítás ront a hangjukon (én is megtapasztaltam saját káromon). Más dobozok spórolásból csillapítatlanok, azoknak jót tesz némi utólagos mechanikai, akusztikai tuning. Szóval érdemes átgondolni, mit mivel és miért akarsz csillapítani.
- Voyager
- V.I.P.
- Hozzászólások: 4918
- Csatlakozott: 2009.03.21., szomb. 21:59
- Értékelés: 2104
- Tartózkodási hely: Székesfehérvár
Re: Hangsugárzó építés
Talán az egyik lényeges kérdés maradt ki: melyik anyagból mennyit érdemes használni? A dobozt semmiképp sem szeretném túlcsillapítani.
ui: kicsit utánaolvasva nem biztos, hogy módosítani kell bármit is a gyári megoldáson. :)
ui: kicsit utánaolvasva nem biztos, hogy módosítani kell bármit is a gyári megoldáson. :)
„A világban a csodák a legapróbb rezdülésekben rejtik maguk táncát.”
- Jozef76
- Törzsvendég
- Hozzászólások: 1811
- Csatlakozott: 2012.12.19., szer. 09:33
- Értékelés: 287
- Tartózkodási hely: Kecskemét
Re: Hangsugárzó építés
Lehetne tudni a hangfal pontos típusát?Voyager írta: ↑2025.04.11., pén. 11:47Érdekelne a véleményetek a hangsugárzó doboz (reflex) belső falainak csillapításáról. Van itthon öntapadó filc réteges bitumen, valamint öntapadó bitumen lap is. A kérdésem, hogy érdemes-e a doboz minden oldalát bevonni bitumenlapokkal és filccel, vagy inkább más csillapító anyagot, például kártolt gyapjút célszerű használni?
A realitásokat figyelembe véve maradnék a praktikus megoldásoknál, mivel nem egy high-end hangsugárzóról van szó.
Előre is köszönöm a válaszokat!
- Voyager
- V.I.P.
- Hozzászólások: 4918
- Csatlakozott: 2009.03.21., szomb. 21:59
- Értékelés: 2104
- Tartózkodási hely: Székesfehérvár
Re: Hangsugárzó építés
Érdekelne a véleményetek a hangsugárzó doboz (reflex) belső falainak csillapításáról. Van itthon öntapadó filc réteges bitumen, valamint öntapadó bitumen lap is. A kérdésem, hogy érdemes-e a doboz minden oldalát bevonni bitumenlapokkal és filccel, vagy inkább más csillapító anyagot, például kártolt gyapjút célszerű használni?
A realitásokat figyelembe véve maradnék a praktikus megoldásoknál, mivel nem egy high-end hangsugárzóról van szó.
Előre is köszönöm a válaszokat!
A realitásokat figyelembe véve maradnék a praktikus megoldásoknál, mivel nem egy high-end hangsugárzóról van szó.
Előre is köszönöm a válaszokat!
„A világban a csodák a legapróbb rezdülésekben rejtik maguk táncát.”
Online
- Voyager
- V.I.P.
- Hozzászólások: 4918
- Csatlakozott: 2009.03.21., szomb. 21:59
- Értékelés: 2104
- Tartózkodási hely: Székesfehérvár
Re: Hangsugárzó építés
ui: illetve a ferritmagos tekercs ellenállásának megfelelőt teszek a helyére, mert nem akarom elhangolni.
„A világban a csodák a legapróbb rezdülésekben rejtik maguk táncát.”
- Voyager
- V.I.P.
- Hozzászólások: 4918
- Csatlakozott: 2009.03.21., szomb. 21:59
- Értékelés: 2104
- Tartózkodási hely: Székesfehérvár
Re: Hangsugárzó építés
Köszönöm!
Igen a 4 tekercs kijön kb. 30k-ból. Azért arra törekedni, fogok, hogy a lehető legkisebb ellenállású legyen a tekercs, mivel a ferritmagos éppen ezt az előnyt tudja.
„A világban a csodák a legapróbb rezdülésekben rejtik maguk táncát.”
Re: Hangsugárzó építés
Mivel láthatóan kis értékűek az induktivitások, biztosan nem kerülnek sokba lecserélni.
Egyébként gratulálok, és sok sikert!
Egyébként gratulálok, és sok sikert!
- Voyager
- V.I.P.
- Hozzászólások: 4918
- Csatlakozott: 2009.03.21., szomb. 21:59
- Értékelés: 2104
- Tartózkodási hely: Székesfehérvár
Re: Hangsugárzó építés
Kedves Fórumtársak!
Néhány éve sikerült hozzájutnom egy Kenwood LS-660 hangsugárzó párhoz, amelyek rendkívül jó állapotban vannak.
Mostanában végre volt időm foglalkozni vele, és a keresztváltón elvégeztem a kondenzátor és az ellenállás cseréjét. A tekercsekhez egyelőre nem nyúltam, mert bár hallottam, hogy a légmagos változat előnyösebb lehet, nem vagyok teljesen biztos ebben, és nincs ezzel kapcsolatos tapasztalatom. - a hangja elképesztően nyitott és lendületes -
Ha valaki jártas ebben a témában, szívesen fogadnék néhány tanácsot vagy tapasztalatot.
Előre is köszönöm!
Néhány fotó:
Néhány éve sikerült hozzájutnom egy Kenwood LS-660 hangsugárzó párhoz, amelyek rendkívül jó állapotban vannak.
Mostanában végre volt időm foglalkozni vele, és a keresztváltón elvégeztem a kondenzátor és az ellenállás cseréjét. A tekercsekhez egyelőre nem nyúltam, mert bár hallottam, hogy a légmagos változat előnyösebb lehet, nem vagyok teljesen biztos ebben, és nincs ezzel kapcsolatos tapasztalatom. - a hangja elképesztően nyitott és lendületes -
Ha valaki jártas ebben a témában, szívesen fogadnék néhány tanácsot vagy tapasztalatot.
Előre is köszönöm!
Néhány fotó:
„A világban a csodák a legapróbb rezdülésekben rejtik maguk táncát.”
Re: Hangsugárzó építés
Szélessávú hangszórókhoz meg szoktak adni egy bassreflexes és egy tölcséres doboztervet is. Hangzásban mennyi különbség lehet a két doboz között? Melyik a jobb? A bassreflexesek általában sokkal kisebbek és kevesebb munkát igényelnek. A nagyobb, tölcséres konstrukció hozhat annyi pluszt, amiért megéri inkább azt készíteni?
Online
Re: Hangsugárzó építés
- Tctronic
- Beköltözött
- Hozzászólások: 2816
- Csatlakozott: 2014.06.26., csüt. 12:00
- Értékelés: 2733
- Tartózkodási hely: Kistarcsa
Re: Hangsugárzó építés
Én Neotech SOST-26-ot próbáltam RCA-nak ott nekem nem vált be.
"A szépség nem maguknak a dolgoknak a tulajdonsága, hanem pusztán az azokat szemlélő elmében keletkezik."
- Tctronic
- Beköltözött
- Hozzászólások: 2816
- Csatlakozott: 2014.06.26., csüt. 12:00
- Értékelés: 2733
- Tartózkodási hely: Kistarcsa
Re: Hangsugárzó építés
Maximálisan egyetértek. (Én közép magasnak 800Hz-től, TAD-4002 drivereket használok ami szintén berillium membrános Yuichi A-290 tölcsérekkel. Kiegészítettem még egy magas sugárzóval ez "csak" JBL 077)istvan01 írta: ↑2025.03.13., csüt. 09:20Nálam magas előtt (Bliesma T25B-6) 3,3uF Jantzen Alumen + 1,5uF Jantzen Amber + 100nF bypass Intertechnik CopperMax. 4 hónapja már így megy. Következik egy belső kábel csere, pamut szigetelésű 4N tömör de lágy ezüst helyett Neotech SOST-re. SOST-vel meglepően jó tapasztalatom van hangfalon kívül.Tctronic írta: ↑2025.03.12., szer. 19:54Hangváltó kondenzátor evolúció next step:
Középsugárzó előtt : 2/3 Jantzen Superior Z-cap +1/3 Jantzen Alumen Z-cap + Duelund JDM Pure silver 0,01 uF Bypass
Magassugárzó előtt : 1/2 Jantzen Superior Z-cap +1/2 Jantzen Alumen Z-cap + Duelund JDM Pure silver 0,01 uF Bypass
Magas, pláne a Berillium nagyon érzékeny tud lenni a minőségi hangváltó kondikra.
"A szépség nem maguknak a dolgoknak a tulajdonsága, hanem pusztán az azokat szemlélő elmében keletkezik."
Online
Magas, pláne a Berillium nagyon érzékeny tud lenni a minőségi hangváltó kondikra.
Re: Hangsugárzó építés
Nálam magas előtt (Bliesma T25B-6) 3,3uF Jantzen Alumen + 1,5uF Jantzen Amber + 100nF bypass Intertechnik CopperMax. 4 hónapja már így megy. Következik egy belső kábel csere, pamut szigetelésű 4N tömör de lágy ezüst helyett Neotech SOST-re. SOST-vel meglepően jó tapasztalatom van hangfalon kívül.Tctronic írta: ↑2025.03.12., szer. 19:54Hangváltó kondenzátor evolúció next step:
Középsugárzó előtt : 2/3 Jantzen Superior Z-cap +1/3 Jantzen Alumen Z-cap + Duelund JDM Pure silver 0,01 uF Bypass
Magassugárzó előtt : 1/2 Jantzen Superior Z-cap +1/2 Jantzen Alumen Z-cap + Duelund JDM Pure silver 0,01 uF Bypass
Magas, pláne a Berillium nagyon érzékeny tud lenni a minőségi hangváltó kondikra.
- Tctronic
- Beköltözött
- Hozzászólások: 2816
- Csatlakozott: 2014.06.26., csüt. 12:00
- Értékelés: 2733
- Tartózkodási hely: Kistarcsa
Re: Hangsugárzó építés
Hangváltó kondenzátor evolúció next step:
Középsugárzó előtt : 2/3 Jantzen Superior Z-cap +1/3 Jantzen Alumen Z-cap + Duelund JDM Pure silver 0,01 uF Bypass
Magassugárzó előtt : 1/2 Jantzen Superior Z-cap +1/2 Jantzen Alumen Z-cap + Duelund JDM Pure silver 0,01 uF Bypass
Eddigi legjobb kombináció, kb 1 hónapja hallgatom.
Előzőleg csak Jantzen superior Z-cap volt. Nálam hihetetlen részletgazdag és hatalmas terű hangot produkáltak amit nagyon szeretek, de volt egyfajta furcsa torzítása, ami a nagy érzékenységű tölcséres hangfalaimon egy idő után zavaróvá vált. Gondoltam kipróbálom a Jantzen Alumen Z-cap-ot is, mert sokan sok jót írtak róla. Ezek is nagyon jó kondik, önmagukban tonálisan sokkal jobbak mint a superior Z-cap, de én hiányoltam belőlük a superior Z-cap részletgazdagságát és terét. Eddig nem voltam híve a kondik keverésének, de ha már mind a kettő megvolt miért ne próbáljam ki őket? A kettő együtt nálam, nekem már önmagukban telitalálat volt.
Aztán tovább olvasgattam és azt találtam, hogy Duelund CAST Cu-Ag Hybrid kondenzátoroknál, tulajdonképpen két kondenzátor van egybegyúrva. Van egy ezüst bypass kondenzátor is bennük. Egyszer élünk rendeltem Duelund JDM Pure silver 0,01 uF-os kondikat bypassnak a közepek és a magasak elé is. Azt kell hogy mondjam, nekem ez is hozott a konyhára. Simább, folyékonyabb felrakódásoktól -mondjuk úgy ércességtől, grízességtől , zavaroktól- mentesebb lett a hang, úgy hogy minden egyéb eddigi pozitív tulajdonság megmaradt. Nem gondoltam volna, hogy ez az elenyésző értékű kis kondi is bele tud szólni pozitívan a hangba.
Eddig nem voltam híve az ilyen jellegű mixelésnek, de sajnos tévedtem. Szóval örülök, hogy az eredmény ennyire pozitív lett. Bódottá van
Már számolgatom, hogy Duelund CAST Cu/Ag vagy Jupiterből mennyire jönne ki ha még feljebb lépnék, de arra még gyűjtenem kell sajnos.
Középsugárzó előtt : 2/3 Jantzen Superior Z-cap +1/3 Jantzen Alumen Z-cap + Duelund JDM Pure silver 0,01 uF Bypass
Magassugárzó előtt : 1/2 Jantzen Superior Z-cap +1/2 Jantzen Alumen Z-cap + Duelund JDM Pure silver 0,01 uF Bypass
Eddigi legjobb kombináció, kb 1 hónapja hallgatom.
Előzőleg csak Jantzen superior Z-cap volt. Nálam hihetetlen részletgazdag és hatalmas terű hangot produkáltak amit nagyon szeretek, de volt egyfajta furcsa torzítása, ami a nagy érzékenységű tölcséres hangfalaimon egy idő után zavaróvá vált. Gondoltam kipróbálom a Jantzen Alumen Z-cap-ot is, mert sokan sok jót írtak róla. Ezek is nagyon jó kondik, önmagukban tonálisan sokkal jobbak mint a superior Z-cap, de én hiányoltam belőlük a superior Z-cap részletgazdagságát és terét. Eddig nem voltam híve a kondik keverésének, de ha már mind a kettő megvolt miért ne próbáljam ki őket? A kettő együtt nálam, nekem már önmagukban telitalálat volt.
Aztán tovább olvasgattam és azt találtam, hogy Duelund CAST Cu-Ag Hybrid kondenzátoroknál, tulajdonképpen két kondenzátor van egybegyúrva. Van egy ezüst bypass kondenzátor is bennük. Egyszer élünk rendeltem Duelund JDM Pure silver 0,01 uF-os kondikat bypassnak a közepek és a magasak elé is. Azt kell hogy mondjam, nekem ez is hozott a konyhára. Simább, folyékonyabb felrakódásoktól -mondjuk úgy ércességtől, grízességtől , zavaroktól- mentesebb lett a hang, úgy hogy minden egyéb eddigi pozitív tulajdonság megmaradt. Nem gondoltam volna, hogy ez az elenyésző értékű kis kondi is bele tud szólni pozitívan a hangba.

Eddig nem voltam híve az ilyen jellegű mixelésnek, de sajnos tévedtem. Szóval örülök, hogy az eredmény ennyire pozitív lett. Bódottá van

Már számolgatom, hogy Duelund CAST Cu/Ag vagy Jupiterből mennyire jönne ki ha még feljebb lépnék, de arra még gyűjtenem kell sajnos.
"A szépség nem maguknak a dolgoknak a tulajdonsága, hanem pusztán az azokat szemlélő elmében keletkezik."
- -CB-
- Beköltözött
- Hozzászólások: 2237
- Csatlakozott: 2019.04.12., pén. 13:29
- Értékelés: 1214
- Tartózkodási hely: Budapest
Re: Hangsugárzó építés
Ploac? Á, ne vesződj vele, add el. megcsinálom én