Szia,
néhány gyakorlati tapasztalat, én múlt hét végén adtam le a Model Y-t amit használtam. Cégünknél van még BYD Seal több, mint 1 éve.
A BYD vs. TESLA vitába most nem mennék bele. Inkább azt mondanám, hogy a Tesla a BYD-hoz képest fapad. Ez a lényege is valahol, hogy minden be van zsúfolva egy nagy kijelzőbe és szoftverkörnyezetbe. Nekem különösebb gondom nem volt vele, de olyan érzés, mintha az íróasztalnál ülnék. A Tesla Supercharger fantasztikusan működik, pofon egyszerű, 140 Ft/kW áron töltöttem az autót, amíg van pénz előre feltöltve, addig olyan egyszerűen működik mintha tankolnál, rányomod és már tölt is, közben mutatja Ft-ra pontosan és kW-ra mennyit nyom bele. 300km-t nyomtam bele kemény 4500 Ft körül... Ha otthon töltöd, akkor ennek a fele lesz (ahogy a BYD is).
A BYD-nál amikor először egy éve beleültünk és elkezdtünk menni vele azért felakadt a szemöldökünk. Minden patent volt benne. Így 1 év távlatában semmi nem változott, nincs lötyögés, zörgés. 5 év múlva? Talán már lesz... de 5 év múlva lötyög és zörög az EQE Merci is.
Negatív dolog: Kelet-Magyarországon a töltőhálózat messze nem annyira frankó, mint az ország más részein. Múlt héten volt az első, hogy belefutottam, de mégis megtörtént: Karcag egyik töltőjére felraktam az autómat, amíg ebédelünk tölthet 1 órát. Visszamenve egészen 2kW-ot képes volt belepréselni a töltő a kocsiba. Utána kimentünk a 4-es főút melletti MOL töltőhöz, ahol gondoltam csorgatok bele pár kW-ot és visszaérünk biztonsággal Bp-re. Sajna a Plugee töltő nem működött, így a segítőkész hölgy azt mondta Cegléd a legközelebbi ahol be tudok nyomni az autóba és működik. 1-2km hatótávval érkeztünk a töltőhöz, ami utána 160kW-tal rendesen felnyomta, de azért volt izgulás.
(hozzáteszem ugyanilyen szívás ért egy egri benzinkúton, ahol szar volt a benzin amit tankoltak a kocsiba, és éppenhogy bedöcögtünk Bp-re, az volt az utolsó amikor Lukoil kútnál tankoltam).
Sokan mondják, hogy probléma az elektromos feltöltésére várakozni, nos itt egy kép ez Győr mellett M1 töltőn: hamarabb húztam fel a töltővel az autót 80% fölé, mint ahogy a 3. autó odagördült a kútoszlophoz. Addigra már elmentünk mellette. Direkt téma volt a külföldi vendégeinkkel, hogy mennyire életképes ez a dolog, ők még nem tudtak dönteni Ausztráliában melyik irányba menjenek...
20.000 EUR az most a legkisebb BYD, minden extra nélkül meg tudod venni 8.5MFt körül. Ezen túlmenően amikor olcsó elektromos kínairól beszélnek akkor a Kínában kapható autók ottani ára kerül szóba, ami 50-60%-a az európai áraknak. De egy VW, BMW is annyival olcsóbb ott, na ezért teszek magasan az EU gyártókra, megérdemlik ha megeszik amit főztek :)
Most éppen egy új Y vagy BYD Sealion 7 között hezitálok, vagy a 100km-t elektromosan tudó Volvo hibriden. Annyi nekem többnyire elég egy nap. Amikor meg nagyon mennem kell, akkor 1200km, és macerás a pályázás miatti 3-4 töltés vs. 2 tankolás. Még rágom a gittet egyelőre :)
+ hozzátenném van egy érdekes faktora az elektromos autózásnak: baromira nyugodt vagyok az autóban. Nem tudom, hogy az elektroszmog szedál-e le annyira, de teljesen máshogy közlekedem velük. És magam is jobban érzem amikor kiszállok.
+ otthon tudom tölteni, és azért az egy jó érzés bármikor bárhová el tudok indulni teljesen feltöltve... benzines autómnál sokszor volt már olyan, hogy már baromira nem volt kedvem este bemenni még a kútra is, így reggel másnap kúton kellett kezdenem. Ez nagy különbség.
+ üzemeltetési költség: töredéke az elektromos. Akkuhibát nyugodtan el lehet felejteni. Aki cserél általában azért, mert még nagyobb hatótávokkal és jobb autók jönnek ki (kb. mint a mobiltelefonok). És már cellákra van bontva az akkupakk, tehát elég csak meghibásodott cellákat cserélni. És nem kell az 5 éven belüli több milliós rémhíreknek felülni. Nekem inkább rémhír, hogy a V8 felújítására kapott ajánlatt kompletten 8MFt
