Annak érdekében, hogy fenntartsuk ezt a szigetet, szükségünk van bevételre. Te is támogathatsz minket, ha azt szeretnéd, hogy sokáig és stabilan tudjunk működni. Amennyiben élsz ezzel a lehetőséggel, azt mi megköszönjük!

Zöld topik

Avatar
wittao
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 1817
Csatlakozott: 2017.01.29., vas. 12:19
Értékelés: 2059

Re: Zöld topik

Hozzászólás Szerző: wittao »

Emlékszem még fiatalabb koromban komoly kihívás volt, hogy a Bodrogot vagy a Tiszát tudjuk átúszni úgy, hogy nem sodorhat lejjebb a folyó közben. Most meg átsétálhatsz rajta nagyjából. Döbbenet! Igen, minden rendben. "Magyarországról több víz folyik ki, mint amennyi bejön".
Core Audio termékek gyártása, TARA LABS kábelek forgalmazása
MBL, PrimaLuna, PASS Labs, ODEON, NAT Audio, Vivid, Entreq, Esoteric

Avatar
Luxor Audio
Otthon vagyok
Otthon vagyok
Hozzászólások: 15748
Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
Értékelés: 11024
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Re: Zöld topik

Hozzászólás Szerző: Luxor Audio »

Némi adalék a folyóink állapotáról. Mai képek a Tiszáról Cibakháza közelében (Szőke Sándor fotói). Természetesen nincs itt semmi látnivaló, csak hiszti az egész, háttérhatalmak összeesküvése, stb., stb... Meg ej ráérünk arra még.

Tisza 20250706-2.jpg
Tisza 20250706-2.jpg (58.12 KiB) Megtekintve 695 alkalommal
Tisza 20250706-1.jpg
Tisza 20250706-1.jpg (47.22 KiB) Megtekintve 695 alkalommal

Avatar
Luxor Audio
Otthon vagyok
Otthon vagyok
Hozzászólások: 15748
Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
Értékelés: 11024
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Re: Zöld topik

Hozzászólás Szerző: Luxor Audio »

zoli73 írta:
2025.07.06., vas. 11:08
... Ezek után, ilyeneket tapasztalva, hogyan tudna vonzó alternativa lenni a tömegközlekedés? Pedig az utazóközönség részéről aszándék megvolna.
Minőség alatt természetesen azt is értem, hogy van egy logikus, a többség számára megfelelő menetrend, amit aztán be is tartanak és az utazási körülményektől sem fordul fel a közönség gyomra. De mindenkinek megfelelő menetrend vélhetően sehol nem létezik, nem is elvárható, főleg egy ilyen vízfejű országban, ettől még számotokra érthetően kellemetlen és bizonyára javítható a helyzet.

Az elmúlt 2 évben rendszeresen, 2-3 hetes gyakorisággal utaztam Budapestről Bécsbe, másnap vissza. Két világváros között elvárható lenne a folyamatos, akadásmentes tömegközlekedés, de ez is ritkán jön össze. És mikor a tényleg vállalhatatlan pótlóbuszos ügymenetbe kényszerítik az embert, bizony felmerül benne, hogy mégis autóval kellett volna elindulni. De kemény voltam és kitartottam, csak négyszer mentem kocsival, mikor cuccolnom is kellett.

Avatar
zoli73
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 4710
Csatlakozott: 2010.01.16., szomb. 22:11
Értékelés: 3237
Tartózkodási hely: 2465

Re: Zöld topik

Hozzászólás Szerző: zoli73 »

Luxor Audio írta:
2025.07.06., vas. 10:00
KLajos írta:
2025.07.06., vas. 05:14
A labancoknál a Railjet tizensok éve 200 felett megy sokszor, sok helyen és hosszabb távokon. Most kezdik forgalomba állítani a 200-ra kalibrált emeletes Railjeteiket.Itt hon egy milliméter 200-as pálya sincs, de legalább lassab az eljutás (vonatról van szó) Miskolcra, Pécsre, mint 35-40 éve.
A Pécs - Budapest távot a 90-es években vonattal 2:25 alatt lehetett megtenni, most ez 3:05 + az elmaradhatatlan 20-30 perces késés. Előre megyünk... Sajnos a vasúti közlekedéssel igazából egyik kormányunk sem foglalkozott az elmúlt 35 évben, ennek gyümölcsét élvezhetjük manapság. Már ha éppen a miniszter nem tagadja le a helyzetet és kapcsoltatja ki az utastájékoztatási rendszert, jelenleg kb ennyit képesek tenni.

Az idei állami költségvetésben vasúti fejlesztésre - az emlegetett Belgrád-Budapest vonalon túl - 20 milliárd, közútfejlesztésre 1000 milliárdos összeg szerepel. Az okokat nagyjából sejti mindenki, lásd pl. autópálya koncesszió!

Arra azért kíváncsi lennék, hogy ha népszavazásra bocsátanák a kérdést, hogy melyik közlekedési ágazatot fejlesszék, hányan szavaznának a vasútra. Tartok tőle, kevesen, mivel nálunk továbbra is a személyautó az elsődleges favorit. Felelősebb gondolkodású országokban brutális tempóban fejlesztik, újítják fel, modernizálják a vasutat. Az általam jobban ismert Ausztriában, Hollandiában, Egyesült Királyságban elképzelhetetlen az élet vonat nélkül, jellemzően én is így közlekedtem ott. Az is érdekes kérdés, ha nálunk olyan színvonalú lenne a vasúti közlekedés, átülne-e a nép az autókból.

Eszembe jut az eset, mikor az - EU-s támogatásból megépített - budapesti Nagykörút villamosbarát forgalomszabályzó rendszerét a beruházáshoz rendelt kötelező időszak (2012-2017) lejártával átállították az autós közlekedés támogatására úgy, hogy a 4-6-os villamos Európa legforgalmasabb vonala, naponta 300-350 ezren használják. Ez szerintem sokat elárul a magyar gondolkodásról.
Ezzel maximálisan egyetértve, azért némi kiegészítést még hozzátennék.
A tömegközlekedés vonzósága nagyban függ attól is, hogy az mennyire hatékony, és jól szervezett.
Ennek ilusztrálására leirnám a Mi esetünket.
A párom helyben dolgozik, én külföldre járok, így minket nem érint a tömegközlekedés, ellenben a 17 éves, középiskolás fiúnkat annál inkább. Nálunk vasút nincs, így a szomszédos településre kell átbuszozni, ha vonattal szeretnénk továbbutazni Budapest, vagy Székesfehérvár irányába. A fiúnk Székesfehérváron tanul, így neki ezt minden nap meg kell járnia. Namost a vasúti menetrend, és a helyközi(Volán) autóbusz járat menetrendje köszönő viszonyban sincs egymással. Ahhoz képest, hogy a közelmúltban összevonásra került a két közlekedési társaság, ezzel együtt nagyobb hatékonyságot ígérve, de valójában semmi sem változott. A busz, és vonatmenetrend egyáltalán nem harmonizál egymással, sőt, inkább üti egymást, mintsem kiegészitené ,ezzel nevetséges közlekedési anomáliákat teremtve. Most nem akarom a konkrétumokat ecsetelni, de heti 3-4 alkalommal rendszeresen autóba kell ülni, és "kimenteni" a gyerekünket a tömegközlekedés anomáliáiból.
Az alpolgármesterünk gyerekkori jóbarátom, akivel úgy fél éve beszéltem, hogy az önkormányzat nem tudna-e ebben segiteni, "odahatni" a közlekedési társaságnak, hogy esetleg a menetrenden valtoztassanak, mert ezek a kellemetlenségek bizony sokakat érintenek. Abszolut megértő, és segítő szándékot kaptam az alpolgármestertől aki megigérte, hogy levelet ír a szolgáltatónak. Ez 1-2 héten belül meg is történt, de a közlekedési vállalat még válaszra sem méltatta. Tehát itt a történet, a megoldás úgy néz ki kútba esett. Ezek után, ilyeneket tapasztalva, hogyan tudna vonzó alternativa lenni a tömegközlekedés? Pedig az utazóközönség részéről aszándék megvolna.
MoFi MasterTracker - Funk Firm LSD - "Palotás" phono - Audio Research CD-1, LS-15, 100.2 - JBL Ti5000 - LessLoss - WireWorld - ValhallA - Siltech - Entreq - Furutech

Avatar
Luxor Audio
Otthon vagyok
Otthon vagyok
Hozzászólások: 15748
Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
Értékelés: 11024
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Re: Zöld topik

Hozzászólás Szerző: Luxor Audio »

istvan01 írta:
2025.07.06., vas. 10:29
A 20milliárd vasút fejlesztés nem pontos. A Bp déli körvasút, ami bőven sűrűn lakott területen tart és a Begrád-Bp vasút épül.
Nem véletlenül fogalmaztam úgy, ahogy. Az említett beruházások nem hazai, hanem EU-s és külföldi forrásokból valósulnak meg.

Online
Avatar
istvan01
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 5071
Csatlakozott: 2007.10.21., vas. 17:39
Értékelés: 3515

Re: Zöld topik

Hozzászólás Szerző: istvan01 »

Luxor Audio írta:
2025.07.06., vas. 10:00
KLajos írta:
2025.07.06., vas. 05:14
A labancoknál a Railjet tizensok éve 200 felett megy sokszor, sok helyen és hosszabb távokon. Most kezdik forgalomba állítani a 200-ra kalibrált emeletes Railjeteiket.Itt hon egy milliméter 200-as pálya sincs, de legalább lassab az eljutás (vonatról van szó) Miskolcra, Pécsre, mint 35-40 éve.
A Pécs - Budapest távot a 90-es években vonattal 2:25 alatt lehetett megtenni, most ez 3:05 + az elmaradhatatlan 20-30 perces késés. Előre megyünk... Sajnos a vasúti közlekedéssel igazából egyik kormányunk sem foglalkozott az elmúlt 35 évben, ennek gyümölcsét élvezhetjük manapság. Már ha éppen a miniszter nem tagadja le a helyzetet és kapcsoltatja ki az utastájékoztatási rendszert, jelenleg kb ennyit képesek tenni.

Az idei állami költségvetésben vasúti fejlesztésre - az emlegetett Belgrád-Budapest vonalon túl - 20 milliárd, közútfejlesztésre 1000 milliárdos összeg szerepel. Az okokat nagyjából sejti mindenki, lásd pl. autópálya koncesszió!

Arra azért kíváncsi lennék, hogy ha népszavazásra bocsátanák a kérdést, hogy melyik közlekedési ágazatot fejlesszék, hányan szavaznának a vasútra. Tartok tőle, kevesen, mivel nálunk továbbra is a személyautó az elsődleges favorit. Felelősebb gondolkodású országokban brutális tempóban fejlesztik, újítják fel, modernizálják a vasutat. Az általam jobban ismert Ausztriában, Hollandiában, Egyesült Királyságban elképzelhetetlen az élet vonat nélkül, jellemzően én is így közlekedtem ott. Az is érdekes kérdés, ha nálunk olyan színvonalú lenne a vasúti közlekedés, átülne-e a nép az autókból.

Eszembe jut az eset, mikor az - EU-s támogatásból megépített - budapesti Nagykörút villamosbarát forgalomszabályzó rendszerét a beruházáshoz rendelt kötelező időszak (2012-2017) lejártával átállították az autós közlekedés támogatására úgy, hogy a 4-6-os villamos Európa legforgalmasabb vonala, naponta 300-350 ezren használják. Ez szerintem sokat elárul a magyar gondolkodásról.
A 20milliárd vasút fejlesztés nem pontos. A Bp déli körvasút, ami bőven sűrűn lakott területen tart és a Begrád-Bp vasút épül. Mindkettő borzalmas túlárazva és mindkettő értelmetlen. A Bp déli a nemzetközi teher tranzit miatt épül, amit nagyon nem kéne Bp-re terhelni. A B-Bp vasutat pont úgy építik, silány anyagokból, hogy tudják, nem lesz kihasználva. Megtérülés? kezdettől nem szempont.

Online
Avatar
Alex_Aston
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 5144
Csatlakozott: 2020.08.03., hétf. 16:25
Értékelés: 3460

Re: Zöld topik

Hozzászólás Szerző: Alex_Aston »

Luxor Audio írta:
2025.07.06., vas. 10:00
Az is érdekes kérdés, ha nálunk olyan színvonalú lenne a vasúti közlekedés, átülne-e a nép az autókból...
Kizártnak tartom, hogy nagy részük atülne. Mivel 500m-re is autóval megy a többség, 5 perc séta helyett, az alap gondolkodással van itt gond, amit át kellene állítani.
Csak a Marantz! :-D

Avatar
Luxor Audio
Otthon vagyok
Otthon vagyok
Hozzászólások: 15748
Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
Értékelés: 11024
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Re: Zöld topik

Hozzászólás Szerző: Luxor Audio »

KLajos írta:
2025.07.06., vas. 05:14
A labancoknál a Railjet tizensok éve 200 felett megy sokszor, sok helyen és hosszabb távokon. Most kezdik forgalomba állítani a 200-ra kalibrált emeletes Railjeteiket.Itt hon egy milliméter 200-as pálya sincs, de legalább lassab az eljutás (vonatról van szó) Miskolcra, Pécsre, mint 35-40 éve.
A Pécs - Budapest távot a 90-es években vonattal 2:25 alatt lehetett megtenni, most ez 3:05 + az elmaradhatatlan 20-30 perces késés. Előre megyünk... Sajnos a vasúti közlekedéssel igazából egyik kormányunk sem foglalkozott az elmúlt 35 évben, ennek gyümölcsét élvezhetjük manapság. Már ha éppen a miniszter nem tagadja le a helyzetet és kapcsoltatja ki az utastájékoztatási rendszert, jelenleg kb ennyit képesek tenni.

Az idei állami költségvetésben vasúti fejlesztésre - az emlegetett Belgrád-Budapest vonalon túl - 20 milliárd, közútfejlesztésre 1000 milliárdos összeg szerepel. Az okokat nagyjából sejti mindenki, lásd pl. autópálya koncesszió!

Arra azért kíváncsi lennék, hogy ha népszavazásra bocsátanák a kérdést, hogy melyik közlekedési ágazatot fejlesszék, hányan szavaznának a vasútra. Tartok tőle, kevesen, mivel nálunk továbbra is a személyautó az elsődleges favorit. Felelősebb gondolkodású országokban brutális tempóban fejlesztik, újítják fel, modernizálják a vasutat. Az általam jobban ismert Ausztriában, Hollandiában, Egyesült Királyságban elképzelhetetlen az élet vonat nélkül, jellemzően én is így közlekedtem ott. Az is érdekes kérdés, ha nálunk olyan színvonalú lenne a vasúti közlekedés, átülne-e a nép az autókból.

Eszembe jut az eset, mikor az - EU-s támogatásból megépített - budapesti Nagykörút villamosbarát forgalomszabályzó rendszerét a beruházáshoz rendelt kötelező időszak (2012-2017) lejártával átállították az autós közlekedés támogatására úgy, hogy a 4-6-os villamos Európa legforgalmasabb vonala, naponta 300-350 ezren használják. Ez szerintem sokat elárul a magyar gondolkodásról.

Online
Avatar
Alex_Aston
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 5144
Csatlakozott: 2020.08.03., hétf. 16:25
Értékelés: 3460

Re: Zöld topik

Hozzászólás Szerző: Alex_Aston »

Luxor Audio írta:
2025.07.06., vas. 08:58

Ez sajnos már csak romantikus, de nem reális opció, mivel a folyók vízszintje egyre lejjebb van.
Ez is kiváló videó, köszi a megosztást.
Ezek a dolgok szerintem fontosabbak, mint a vasúton puffogni, ami szerintem is jobb lenne, ha a leirt módon működne, de itt most az alapvető élővilagról van szó. Egy sivatagban lehet 4 sávos mágneses vasút is naplememmel táplálva, de.én nem ilyen világban élnek, hanem inkább szép folyók es árterek között, akár gőzmozdonnyal.
Csak a Marantz! :-D

Online
Avatar
istvan01
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 5071
Csatlakozott: 2007.10.21., vas. 17:39
Értékelés: 3515

Re: Zöld topik

Hozzászólás Szerző: istvan01 »

Én úgy tudom, Svájc alapból tiltja az országon közúton tranzit kamionokat, amik nem Svájci célállomásúak. Ezért is olyan kevés kamion az útjaikon.

Online
Avatar
istvan01
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 5071
Csatlakozott: 2007.10.21., vas. 17:39
Értékelés: 3515

Re: Zöld topik

Hozzászólás Szerző: istvan01 »

zoli73 írta:
2025.07.06., vas. 08:11


A svájci hasonlat teljesen jogos. Az M1-en közlekedve szinte nincs olyan hét, hogy ne fogalmazódna meg bennem, pláne mikor valami dugóban araszolok, hogy nem hiszem el, hogy ennek a temérdek kamionnak, egy jelentős részét ne lehetne vasútra terelni úgy, mint Svájcban. Ha azt mondom, hogy a kamiontranzit felét sikerülne vasútra terelni, akkor talán az autópálya bővítésre sem lenne szükség, nem beszélve az így felére csökkenő károsanyag kibocsátásról. Az átlagember szemével ez logikus lépés lenne, de valahogy nem látok semmilyen szándékot ez irányba. Nem akarok összeesküvés elméleteket gyártani, de szerintem valamiért mind az üzleti, mind a politikai érdek a közúti szállítás mellett van.
10 de inkább 15évvel ezelőttig Cegléd Szaged vonalon minden éjszaka egy-egy kamionokkal telepakolt szerelvény elhúzott. A kamion söfőröket beültették egy személy vagonba. Ezek az M1-M5 autópálya terhelését csökkentették, vélhetően olcsóbb, de lassabb transzporttal. Azért csak éjszaka, mert Szegdre csak egy vágány van, ami nappal sem képes a kétirányú IC forgalmat tartani. Ezt megszüntették, kb azzal arányosan, amikor az összes autópálya működtetés magyar tulojdonba került.
Van még egy ficsör. Vejem próbál környezet tudatodan családját haza autózni. Zürich-Bécs között fel tudja rakni a Mazdáját vonatra, de Pestig már saját ketéken kell utazni, ez megszünt, vagy soha nem is volt.

Avatar
Luxor Audio
Otthon vagyok
Otthon vagyok
Hozzászólások: 15748
Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
Értékelés: 11024
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Re: Zöld topik

Hozzászólás Szerző: Luxor Audio »

KLajos írta:
2025.07.05., szomb. 20:48
Jobb lenne sima földmunkával visszakötni a holtágakat, hogy természetesen, ne pedig igen kevéssé zöld dízelaggregátorokkal töltődjenek fel minden áradáskor.
Ez sajnos már csak romantikus, de nem reális opció, mivel a folyók vízszintje egyre lejjebb van.


youtu.be/iePQgg9Bhrw

Avatar
zoli73
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 4710
Csatlakozott: 2010.01.16., szomb. 22:11
Értékelés: 3237
Tartózkodási hely: 2465

Re: Zöld topik

Hozzászólás Szerző: zoli73 »

KLajos írta:
2025.07.06., vas. 05:14
zoli73 írta:
2025.07.05., szomb. 23:11

A Budapest - Belgrád vasútvonal mára(mikor még el sem készült) már nagyrészt okafogyottá vált. A folyamatosan tologatott, kalkulálhatatlan határidők miatt, a szállítmányozó cégek más alternativákat, útvonalakat választottak. Vagy nagyon nehéz(költséges), vagy lehetetlen lesz őket erre a vonalra csábítani, de ha sikerül is részben, akkor sem fog a beruházás kb. soha megtérülni. Azt most ne is firtassuk, hogy bár a költségvetését folyamatosan módosították, de mégsem fog olyan minőségben(megengedett sebesség) megépülni, mint ahogy az az eredeti terveken szerepelt.
Az 1-es vonal lassújeleiről. Sajnos a vasút karbantartási részleget(PFT) is annyira lerohasztottak, hogy nincs kapacitás, és forrás sem, a hatékony állagmegörzésre. Jellemző a vasútnál, de más területeken is, hogy minden, újonnan megépült infrastruktúrát addig használunk, karbantartás nélkül, amíg az végül balesetveszélyessé nem válik. Lásdd a 30a(Budapest-Székesfehérvár) vonalat. Alig 10 éve végeztek rajta teljes rekonstrukciót, 160km/h sebesség ígéretével, ETCS2 rendszerrel, amik ma sem működnek, és a pálya, a létesítmények állapota csak egyre romlik, de karbantartás szinte semmi sem történt.
Az M1 bővítése bár valóban felér egy környezeti katasztrófával, de EU-s kötelezettségünk, amit már hosszú évek óta tologatunk magunk előtt. A forrásokat az EU már rég(10+ éve) a rendelkezésünkre bocsájtotta, de a kivitelezés valamiért mindig le lett söpörve az asztalról. Most azért kellett már nekilátni, mert elfogyott a türelem az EU részéről. Az M1 fontos kelet-nyugati korridor, aminek a bővítéséről már vagy 20 éve döntés született, csak nálunk valamiért ezer már dolgot fontosabbnak tartottak, mint a vállalásunkat teljesíteni.
Pontosan 23 éve járom végig az M1-est heti két alkalommal. Az utóbbi 8-10 évben már olyan szinten megemelkedett a forgalom, hogy legtöbbször kezelhetetlen, élhetetlen. Hosszú hétvégék, ünnepek előtt már előre rettegek, hogy mi vár rám az úton. Ilyenkor nem ritka a kétszeres menetidő a Bécs-Budapest úton.
Egyrészt én örülök a bővítésnek, mert ez már így is késik vagy 10 évet, más részről az a természet kárositás, ami vele jár, és hetente látnom kell, attól néha összeszorul a szívem. Egyes szakaszokon, szó szerint átalakítják a tájat, amiről nem vagyok meggyőzve, hogy szükséges. Nem beszélve a fennakadásokról, amik már most is, de az elkövetkező években megkeserítik az arra közlekedők életét.
Ha ezt a munkát elvégeztük volna már úgy 10-12 éve(mint pl. az Osztrákok az A1-en), amikor még nem volt ennyire brutális a forgalom, akkor talán még nem járt volna ekkora kényelmetlenséggel, kellemetlenséggel.
Az M1 bővítésének legfőbb környezetkárosítása nem a fák ezreinek kivágása, hanem a vele párhuzamos vasút fejlesztésének törlése.

Kérdés: vajon Svájcban miért tesznek minden nyomorult konténert vonatra? Pedig lenne helyük, pláne pénzük autópályák építgetésére. Itt meg nem. És ne keverjük bele mindenbe ördögként az EU-t. Rengeteg hibája van sajnos, de az átlagát mi minden téren csak a békaperspektívából nézzük erős távcsővel. És akkor még csak a közlekedési fejlesztésekre gondolok.

Itthon ünnepeltetik magukat 20 km 160-ra átépített pályával (a 40-es vonalon). Az egyetlen, nyugattal összekötő vonalunkon a 140-es felső limit a jellemző, Tatától nyugatra van pár tíz km-nyi 160-as szakasz (ahol épp múlt vasárnap ment végig 12-vel a vonat Nagyszentjános és Ács között).

A labancoknál a Railjet tizensok éve 200 felett megy sokszor, sok helyen és hosszabb távokon. Most kezdik forgalomba állítani a 200-ra kalibrált emeletes Railjeteiket.Itt hon egy milliméter 200-as pálya sincs, de legalább lassab az eljutás (vonatról van szó) Miskolcra, Pécsre, mint 35-40 éve.

A brit vasutat nem hoznám ide, a '80-as években 4,5 óra volt a London-Edinburgh táv (630 km, jó néhány megállással) ...
A svájci hasonlat teljesen jogos. Az M1-en közlekedve szinte nincs olyan hét, hogy ne fogalmazódna meg bennem, pláne mikor valami dugóban araszolok, hogy nem hiszem el, hogy ennek a temérdek kamionnak, egy jelentős részét ne lehetne vasútra terelni úgy, mint Svájcban. Ha azt mondom, hogy a kamiontranzit felét sikerülne vasútra terelni, akkor talán az autópálya bővítésre sem lenne szükség, nem beszélve az így felére csökkenő károsanyag kibocsátásról. Az átlagember szemével ez logikus lépés lenne, de valahogy nem látok semmilyen szándékot ez irányba. Nem akarok összeesküvés elméleteket gyártani, de szerintem valamiért mind az üzleti, mind a politikai érdek a közúti szállítás mellett van.
MoFi MasterTracker - Funk Firm LSD - "Palotás" phono - Audio Research CD-1, LS-15, 100.2 - JBL Ti5000 - LessLoss - WireWorld - ValhallA - Siltech - Entreq - Furutech

KLajos
Nincs visszaút
Nincs visszaút
Hozzászólások: 185
Csatlakozott: 2020.07.10., pén. 05:07
Értékelés: 83
Tartózkodási hely: Budapest

Re: Zöld topik

Hozzászólás Szerző: KLajos »

zoli73 írta:
2025.07.05., szomb. 23:11

A Budapest - Belgrád vasútvonal mára(mikor még el sem készült) már nagyrészt okafogyottá vált. A folyamatosan tologatott, kalkulálhatatlan határidők miatt, a szállítmányozó cégek más alternativákat, útvonalakat választottak. Vagy nagyon nehéz(költséges), vagy lehetetlen lesz őket erre a vonalra csábítani, de ha sikerül is részben, akkor sem fog a beruházás kb. soha megtérülni. Azt most ne is firtassuk, hogy bár a költségvetését folyamatosan módosították, de mégsem fog olyan minőségben(megengedett sebesség) megépülni, mint ahogy az az eredeti terveken szerepelt.
Az 1-es vonal lassújeleiről. Sajnos a vasút karbantartási részleget(PFT) is annyira lerohasztottak, hogy nincs kapacitás, és forrás sem, a hatékony állagmegörzésre. Jellemző a vasútnál, de más területeken is, hogy minden, újonnan megépült infrastruktúrát addig használunk, karbantartás nélkül, amíg az végül balesetveszélyessé nem válik. Lásdd a 30a(Budapest-Székesfehérvár) vonalat. Alig 10 éve végeztek rajta teljes rekonstrukciót, 160km/h sebesség ígéretével, ETCS2 rendszerrel, amik ma sem működnek, és a pálya, a létesítmények állapota csak egyre romlik, de karbantartás szinte semmi sem történt.
Az M1 bővítése bár valóban felér egy környezeti katasztrófával, de EU-s kötelezettségünk, amit már hosszú évek óta tologatunk magunk előtt. A forrásokat az EU már rég(10+ éve) a rendelkezésünkre bocsájtotta, de a kivitelezés valamiért mindig le lett söpörve az asztalról. Most azért kellett már nekilátni, mert elfogyott a türelem az EU részéről. Az M1 fontos kelet-nyugati korridor, aminek a bővítéséről már vagy 20 éve döntés született, csak nálunk valamiért ezer már dolgot fontosabbnak tartottak, mint a vállalásunkat teljesíteni.
Pontosan 23 éve járom végig az M1-est heti két alkalommal. Az utóbbi 8-10 évben már olyan szinten megemelkedett a forgalom, hogy legtöbbször kezelhetetlen, élhetetlen. Hosszú hétvégék, ünnepek előtt már előre rettegek, hogy mi vár rám az úton. Ilyenkor nem ritka a kétszeres menetidő a Bécs-Budapest úton.
Egyrészt én örülök a bővítésnek, mert ez már így is késik vagy 10 évet, más részről az a természet kárositás, ami vele jár, és hetente látnom kell, attól néha összeszorul a szívem. Egyes szakaszokon, szó szerint átalakítják a tájat, amiről nem vagyok meggyőzve, hogy szükséges. Nem beszélve a fennakadásokról, amik már most is, de az elkövetkező években megkeserítik az arra közlekedők életét.
Ha ezt a munkát elvégeztük volna már úgy 10-12 éve(mint pl. az Osztrákok az A1-en), amikor még nem volt ennyire brutális a forgalom, akkor talán még nem járt volna ekkora kényelmetlenséggel, kellemetlenséggel.
Az M1 bővítésének legfőbb környezetkárosítása nem a fák ezreinek kivágása, hanem a vele párhuzamos vasút fejlesztésének törlése.

Kérdés: vajon Svájcban miért tesznek minden nyomorult konténert vonatra? Pedig lenne helyük, pláne pénzük autópályák építgetésére. Itt meg nem. És ne keverjük bele mindenbe ördögként az EU-t. Rengeteg hibája van sajnos, de az átlagát mi minden téren csak a békaperspektívából nézzük erős távcsővel. És akkor még csak a közlekedési fejlesztésekre gondolok.

Itthon ünnepeltetik magukat 20 km 160-ra átépített pályával (a 40-es vonalon). Az egyetlen, nyugattal összekötő vonalunkon a 140-es felső limit a jellemző, Tatától nyugatra van pár tíz km-nyi 160-as szakasz (ahol épp múlt vasárnap ment végig 12-vel a vonat Nagyszentjános és Ács között).

A labancoknál a Railjet tizensok éve 200 felett megy sokszor, sok helyen és hosszabb távokon. Most kezdik forgalomba állítani a 200-ra kalibrált emeletes Railjeteiket.Itt hon egy milliméter 200-as pálya sincs, de legalább lassab az eljutás (vonatról van szó) Miskolcra, Pécsre, mint 35-40 éve.

A brit vasutat nem hoznám ide, a '80-as években 4,5 óra volt a London-Edinburgh táv (630 km, jó néhány megállással) ...

Avatar
zoli73
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 4710
Csatlakozott: 2010.01.16., szomb. 22:11
Értékelés: 3237
Tartózkodási hely: 2465

Re: Zöld topik

Hozzászólás Szerző: zoli73 »

KLajos írta:
2025.07.05., szomb. 20:48
Alex_Aston írta:
2025.07.05., szomb. 09:42
KLajos írta:
2025.07.04., pén. 12:47

Azért vannak fenntartásaim, hiszen ahonnan kiveszik az átvezetett (!) vizet, onnan durván hiányozni fog. Ettől nem lesz több vize senkinek, csak az eloszlása lesz más.
Nem egészen így van.
Mivel a folyóink a nagy szabályozások óta gyprs lefolyásúak, így kevés víz marad itt.
Ezzel a megoldással egy része hasznosul.
És.vannak tervben más hasonló megoldások is, mint pl. földek ideiglenes elárasztása, amiből később kinyerhető víz.
A Körösben kevesebb lesz a víz, ha átemelnek belőle a holtágba.
Jobb lenne sima földmunkával visszakötni a holtágakat, hogy természetesen, ne pedig igen kevéssé zöld dízelaggregátorokkal töltődjenek fel minden áradáskor.

Tervekkel Dunát lehet rekeszteni. Sajnos. A megvalósulás minden évben újabb öt évvel tolódik. Ebből nincs kivehető azonnali haszon, ez nem - egyébként értelmetlen és brutál károsító - M1-es bővítés (pl.). Vagy nem szintén értelmetlen és haszontalan Bp.-Belgrád vasútvonal. Miközben az egyetlen nyugatra vezető vonalunkon a lassújelek tömege, a rendszeres, vaskos késések mindennaposak.
A Budapest - Belgrád vasútvonal mára(mikor még el sem készült) már nagyrészt okafogyottá vált. A folyamatosan tologatott, kalkulálhatatlan határidők miatt, a szállítmányozó cégek más alternativákat, útvonalakat választottak. Vagy nagyon nehéz(költséges), vagy lehetetlen lesz őket erre a vonalra csábítani, de ha sikerül is részben, akkor sem fog a beruházás kb. soha megtérülni. Azt most ne is firtassuk, hogy bár a költségvetését folyamatosan módosították, de mégsem fog olyan minőségben(megengedett sebesség) megépülni, mint ahogy az az eredeti terveken szerepelt.
Az 1-es vonal lassújeleiről. Sajnos a vasút karbantartási részleget(PFT) is annyira lerohasztottak, hogy nincs kapacitás, és forrás sem, a hatékony állagmegörzésre. Jellemző a vasútnál, de más területeken is, hogy minden, újonnan megépült infrastruktúrát addig használunk, karbantartás nélkül, amíg az végül balesetveszélyessé nem válik. Lásdd a 30a(Budapest-Székesfehérvár) vonalat. Alig 10 éve végeztek rajta teljes rekonstrukciót, 160km/h sebesség ígéretével, ETCS2 rendszerrel, amik ma sem működnek, és a pálya, a létesítmények állapota csak egyre romlik, de karbantartás szinte semmi sem történt.
Az M1 bővítése bár valóban felér egy környezeti katasztrófával, de EU-s kötelezettségünk, amit már hosszú évek óta tologatunk magunk előtt. A forrásokat az EU már rég(10+ éve) a rendelkezésünkre bocsájtotta, de a kivitelezés valamiért mindig le lett söpörve az asztalról. Most azért kellett már nekilátni, mert elfogyott a türelem az EU részéről. Az M1 fontos kelet-nyugati korridor, aminek a bővítéséről már vagy 20 éve döntés született, csak nálunk valamiért ezer már dolgot fontosabbnak tartottak, mint a vállalásunkat teljesíteni.
Pontosan 23 éve járom végig az M1-est heti két alkalommal. Az utóbbi 8-10 évben már olyan szinten megemelkedett a forgalom, hogy legtöbbször kezelhetetlen, élhetetlen. Hosszú hétvégék, ünnepek előtt már előre rettegek, hogy mi vár rám az úton. Ilyenkor nem ritka a kétszeres menetidő a Bécs-Budapest úton.
Egyrészt én örülök a bővítésnek, mert ez már így is késik vagy 10 évet, más részről az a természet kárositás, ami vele jár, és hetente látnom kell, attól néha összeszorul a szívem. Egyes szakaszokon, szó szerint átalakítják a tájat, amiről nem vagyok meggyőzve, hogy szükséges. Nem beszélve a fennakadásokról, amik már most is, de az elkövetkező években megkeserítik az arra közlekedők életét.
Ha ezt a munkát elvégeztük volna már úgy 10-12 éve(mint pl. az Osztrákok az A1-en), amikor még nem volt ennyire brutális a forgalom, akkor talán még nem járt volna ekkora kényelmetlenséggel, kellemetlenséggel.
MoFi MasterTracker - Funk Firm LSD - "Palotás" phono - Audio Research CD-1, LS-15, 100.2 - JBL Ti5000 - LessLoss - WireWorld - ValhallA - Siltech - Entreq - Furutech

KLajos
Nincs visszaút
Nincs visszaút
Hozzászólások: 185
Csatlakozott: 2020.07.10., pén. 05:07
Értékelés: 83
Tartózkodási hely: Budapest

Re: Zöld topik

Hozzászólás Szerző: KLajos »

Alex_Aston írta:
2025.07.05., szomb. 09:42
KLajos írta:
2025.07.04., pén. 12:47

Azért vannak fenntartásaim, hiszen ahonnan kiveszik az átvezetett (!) vizet, onnan durván hiányozni fog. Ettől nem lesz több vize senkinek, csak az eloszlása lesz más.
Nem egészen így van.
Mivel a folyóink a nagy szabályozások óta gyprs lefolyásúak, így kevés víz marad itt.
Ezzel a megoldással egy része hasznosul.
És.vannak tervben más hasonló megoldások is, mint pl. földek ideiglenes elárasztása, amiből később kinyerhető víz.
A Körösben kevesebb lesz a víz, ha átemelnek belőle a holtágba.
Jobb lenne sima földmunkával visszakötni a holtágakat, hogy természetesen, ne pedig igen kevéssé zöld dízelaggregátorokkal töltődjenek fel minden áradáskor.

Tervekkel Dunát lehet rekeszteni. Sajnos. A megvalósulás minden évben újabb öt évvel tolódik. Ebből nincs kivehető azonnali haszon, ez nem - egyébként értelmetlen és brutál károsító - M1-es bővítés (pl.). Vagy nem szintén értelmetlen és haszontalan Bp.-Belgrád vasútvonal. Miközben az egyetlen nyugatra vezető vonalunkon a lassújelek tömege, a rendszeres, vaskos késések mindennaposak.

Online
Avatar
istvan01
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 5071
Csatlakozott: 2007.10.21., vas. 17:39
Értékelés: 3515

Re: Zöld topik

Hozzászólás Szerző: istvan01 »

Légköri szennyezettség három fő egészségkárosító összetevőjét (por, ózon, nitrogén oxid) online mutatja a világ összes mérő állomás adatai alapján. Ezek a mérőhelyek jellemzően mind városok légszennyezetségét mutatja. időnként borzalmas szennyezettséget jeleznek India nagyvárosaiban.
https://www.iqair.com/air-quality-map

Egy másik világtérképen felszíni tüzeket NASA pásztázó műholdjai alapján lehet követni. A tüzek kiterjedése, időbeni fennmaradása, napi, heti, vagy dátum szerint vissza nézhető formában is. Ezek többsége emberi tevékenység okozta tűz, de nagy számban lehet villámlások okozta tűz is. Ami nekem feltűnő, közép Afrika felett az év minden szakaszában, napján rendkívül sok tüzet jeleznek.
https://firms.modaps.eosdis.nasa.gov/ma ... ,15.7,3.9z

Online
Avatar
Alex_Aston
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 5144
Csatlakozott: 2020.08.03., hétf. 16:25
Értékelés: 3460

Re: Zöld topik

Hozzászólás Szerző: Alex_Aston »

KLajos írta:
2025.07.04., pén. 12:47

Azért vannak fenntartásaim, hiszen ahonnan kiveszik az átvezetett (!) vizet, onnan durván hiányozni fog. Ettől nem lesz több vize senkinek, csak az eloszlása lesz más.
Nem egészen így van.
Mivel a folyóink a nagy szabályozások óta gyprs lefolyásúak, így kevés víz marad itt.
Ezzel a megoldással egy része hasznosul.
És.vannak tervben más hasonló megoldások is, mint pl. földek ideiglenes elárasztása, amiből később kinyerhető víz.
Csak a Marantz! :-D

KLajos
Nincs visszaút
Nincs visszaút
Hozzászólások: 185
Csatlakozott: 2020.07.10., pén. 05:07
Értékelés: 83
Tartózkodási hely: Budapest

Re: Zöld topik

Hozzászólás Szerző: KLajos »

Alex_Aston írta:
2025.07.02., szer. 21:25
Kicsit savanyú, kicsit sárga, de a mienk.

Szép és hasznos összefogás, sok ilyet még, és akkor talán újra szebb lesz a világ.


youtu.be/p8iUSxN1bQc
Azért vannak fenntartásaim, hiszen ahonnan kiveszik az átvezetett (!) vizet, onnan durván hiányozni fog. Ettől nem lesz több vize senkinek, csak az eloszlása lesz más.

Avatar
zoli73
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 4710
Csatlakozott: 2010.01.16., szomb. 22:11
Értékelés: 3237
Tartózkodási hely: 2465

Re: Zöld topik

Hozzászólás Szerző: zoli73 »

wittao írta:
2025.07.04., pén. 10:15
Elofordulnak uzemzavarok, azert durva igy ranezve (foleg ugy, hogy van a vilagban par hely, ahol ez a latvany teljesen normalis)
IMG_7545.jpeg
Szazhalombatta, MOL finomito 2025.07
Ez csak most lett ekkora újság, mert bekerült a médiába. Igen, volt valami üzemzavar, ami miatt csúcsra kellett járatni a fáklyákat, de a mindennapok sem sokkal rózsázsabbak.
Az udvarunkból rálátok a finomítóra, tudom miről beszélek. Nem beszélve az elviselhetetlen bűzről(felénk "battaszag"-nak hívják), ami minden reggel terjeng. Ilyenkor nyáron, reggelente jó volna szellőztetni, de ez a förtelmes szag ezt meghiusítja.
Nagyjából két hónapja, a környékbeli polgármesterek, az érdi polgármester felhívására összefogtak, és választ követeltek a Mol-tól arra, hogy miért kell a környéken élő, több tízezer embernek ezt nap, mint nap szagolnia.
Kaptak egy válaszlevelet, tele sablon dumával, ami valójában lepattintó jellegű volt. Az Érd most oldalon olvasható volt ez a levél. Több, mint hat évet dolgoztam a finomító területén, bejártam minden szegletét, iszonyatos dolgakat láttam, amiről az embereknek fogalma sincs. Oldalakon keresztűl tudnám mesélni a történeteket a körülményekről, állapotokról. Maradjunk annyiban, hogy ha a környezetvédők tehetnének egy alapos látogatást a finomítóban, minimum sokkot kapnának.
MoFi MasterTracker - Funk Firm LSD - "Palotás" phono - Audio Research CD-1, LS-15, 100.2 - JBL Ti5000 - LessLoss - WireWorld - ValhallA - Siltech - Entreq - Furutech

Avatar
wittao
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 1817
Csatlakozott: 2017.01.29., vas. 12:19
Értékelés: 2059

Re: Zöld topik

Hozzászólás Szerző: wittao »

Elofordulnak uzemzavarok, azert durva igy ranezve (foleg ugy, hogy van a vilagban par hely, ahol ez a latvany teljesen normalis)
IMG_7545.jpeg
Szazhalombatta, MOL finomito 2025.07
Core Audio termékek gyártása, TARA LABS kábelek forgalmazása
MBL, PrimaLuna, PASS Labs, ODEON, NAT Audio, Vivid, Entreq, Esoteric

Online
Avatar
Alex_Aston
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 5144
Csatlakozott: 2020.08.03., hétf. 16:25
Értékelés: 3460

Re: Zöld topik

Hozzászólás Szerző: Alex_Aston »

Kicsit savanyú, kicsit sárga, de a mienk.

Szép és hasznos összefogás, sok ilyet még, és akkor talán újra szebb lesz a világ.


youtu.be/p8iUSxN1bQc
Csak a Marantz! :-D

Online
Avatar
istvan01
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 5071
Csatlakozott: 2007.10.21., vas. 17:39
Értékelés: 3515

Re: Zöld topik

Hozzászólás Szerző: istvan01 »

pärt írta:
2025.06.28., szomb. 16:09
Az akkugyártásnak, mint meglehetősen szomjas tevékenységnek pont a vízhiányos Debrecenbe telepítése is felvet pár kérdést. De ott a válaszok már megelőzték azokat.
Pár éve a CATL gyár építkezés kezdetekor az igényelt technológia víz biztosítása egy részéhez nagy kapacitású vízkitermelő kutakat és vízvezetéket kezdtek építeni Balmazújváros közeléből CATL gyárhoz. Balmazújváros Hortobágy nemzeti park szélén fekszik. Ezzel a vízkinyeréssel nagymértékben tovább fog csökkenni a felszíni szikes vizek területe, ami kiemelt fontosságú átmeneti szállás helye az európai vonuló madaraknak.
Még az is lehet, ezzel a vízkitermeléssel csökkeni fog a Hajdúszoboszlói termál és fürdővizeket ellátó kutak kapacitása.

Avatar
pärt
Hazajáró lélek
Hazajáró lélek
Hozzászólások: 3968
Csatlakozott: 2011.02.21., hétf. 23:30
Értékelés: 5067
Tartózkodási hely: Eger

Re: Zöld topik

Hozzászólás Szerző: pärt »

Luxor Audio írta:
2025.06.28., szomb. 11:52

...A magyar vízgazdálkodás is megérne egy beszélgetést. Nem értek hozzá, de a hírek alapján kritikus a helyzet, a régebben épített létesítmények állaga folyamatosan romlik, újak nem épülnek annak ellenére, hogy a tervek sok éve elkészültek (Kvassay Jenő Terv).

Pánikkeltő kis színes: A Felső-Tisza vízgyűjtőjén az elmúlt 40 évben 46%-kal csökkent a vízhozam.
És ott van például a Civaqua, mint a hazai vízgazdálkodás állatorvosi lova, ami itt nem részletezhető okok miatt kb. semennyire sem halad. Ha 10 éve elkészült volna, már akkor is kicsit késő lenne. Debrecen egy lassan kiszáradó poros teknő. Ehhez képest szinte már cinikus ötlet, hogy a határába, a pusztaság közepén építendő új Közlekedési Múzeum mellé egy kis tavacskát álmodtak, holott a város környékén már évtizedek óta egy kacsaúsztató sem képes túlélni.
Az akkugyártásnak, mint meglehetősen szomjas tevékenységnek pont a vízhiányos Debrecenbe telepítése is felvet pár kérdést. De ott a válaszok már megelőzték azokat.

Avatar
Luxor Audio
Otthon vagyok
Otthon vagyok
Hozzászólások: 15748
Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
Értékelés: 11024
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Re: Zöld topik

Hozzászólás Szerző: Luxor Audio »

istvan01 írta:
2025.06.28., szomb. 11:38
Ha már hazai "vizekre is eveztél", akkor illik említeni, Magyarországon magas vízi tározó építésre alkalmas hegyek folyók közelében nincsenek. Talán-talán a Dunakanyarban Pilis vagy Börzsöny oldalon. Az Alföld mára katasztrofális kiszáradásét csökkentendő síkvidéki tározók sem épülnek. A meglévő csekély mélységű szikes tavak is tűnnek el élővilágukkal együtt, szinte örökre.
Ennek ellenére nálunk is tervben van egy ilyen szivattyús-tározós erőmű építése (nem kell hozzá folyó, hiszen zárt rendszerű állóvíznek mondható). 600 MW beépített kapacitással rendelkezne, 6 órás folyamatos energiatermelésre lenne képes. Eddig két lehetséges helyszín merült fel, Sajóivánka (Bükk, Borsod-Abaúj-Zemplén) és Markaz (Mátra, Heves vármegye). Úszó napelemekkel is lefednék a felső tározó egy részét, hogy csökkentsék a párolgást és növeljék a hatékonyságot. Kíváncsian várom, mikor és mi lesz belőle...

A magyar vízgazdálkodás is megérne egy beszélgetést. Nem értek hozzá, de a hírek alapján kritikus a helyzet, a régebben épített létesítmények állaga folyamatosan romlik, újak nem épülnek annak ellenére, hogy a tervek sok éve elkészültek (Kvassay Jenő Terv).

Pánikkeltő kis színes: A Felső-Tisza vízgyűjtőjén az elmúlt 40 évben 46%-kal csökkent a vízhozam.

Válasz küldése

Vissza: “Csevegők”