Igen azt tudom, hogy a ki- be kapcsolgatás nem jó, csak valami rémlett mintha olvastam volna valamikor arról, hogy az új csöveket nem szabad 1-2 óránál többet hajtani, de lehet hogy rosszul emlékszem. Köszönöm a segítséget, így akkor bátrabban járatom.
Annak érdekében, hogy fenntartsuk ezt a szigetet, szükségünk van bevételre. Te is támogathatsz minket, ha azt szeretnéd, hogy sokáig és stabilan tudjunk működni. Amennyiben élsz ezzel a lehetőséggel, azt mi megköszönjük!
Diy csöves (vagy hibrid) erősitő épités
Re: Diy csöves (vagy hibrid) erősitő épités
Online
Re: Diy csöves (vagy hibrid) erősitő épités
Éppen fordítva. A rövid üzem, gyakori KI-BE kapcsolás jobban igénybe veszi a csövet, mint az egyenletes melegen tartás. Az új csövek 50-100 üzem óra alatt állnak be az egyenletes munkapontra. Persze ez nem jelenti azt, hogy 100óráig mennyen szünet nélkül.
Re: Diy csöves (vagy hibrid) erősitő épités
Sziasztok
Bocs ha ostoba a kérdés, végcső cserénél az új csövet mennyit szabad egyszerre járatni? Fokozatosan kell vagy mehet több órát is?
Köszönöm
Bocs ha ostoba a kérdés, végcső cserénél az új csövet mennyit szabad egyszerre járatni? Fokozatosan kell vagy mehet több órát is?
Köszönöm
-
- Isten Hozott! :)
- Hozzászólások: 5
- Csatlakozott: 2023.01.28., szomb. 13:16
- Értékelés: 0
- Tartózkodási hely: Budapest
Re: Diy csöves (vagy hibrid) erősitő épités
Ezzel a kapcsolással az a baj, hogy a primereken megjelenő jel nem lesz egyforma, ugyanis a katódból vezérelt végcső erősitése kisebb, ezt pedig a katód poti nem kompenzálja, mert akkor meg a 2 anódáram nem lesz egyforma. A legjobb a differencál fázisforditóval hajtott végcső, ott a közös katódba mehet egy JFET, szép egyforma lesz az anódjain a jel, E88CC-vel épitek ilyeneket. A 2 jelet szkóppal összeadva vonal van még 20 kHz-es négyszögjel esetén is.VibaVoice írta: ↑2023.10.17., kedd 17:30Kedves Jenő!arzachel írta: ↑2023.10.17., kedd 16:25Ezekre az infókra még mindég várunk...tunerman írta: ↑2023.10.16., hétf. 21:27Kedves VibaVoice!
Itt a helye annak kapcsolásnak és az az alapján megépített csöves erősítő fotójának, amiről említést tettél a HiFi Show topikban.
Természetesen, ha ezek megvannak, akkor hozzátartozö műszaki adatok, és azokat igazoló szkópábrák is jöhetnek.
TJ.
Mint már írtam, arról, hogy 20-25-30 éve mi volt javítás, átalakítás, gyártás során a kezeim közt, nincs semmi kézzel fogható adat a kezeim közt. Tudom, ez nagyon jó alap arra, hogy a hitelességem lenullázd, de nem érdekel.
Hogy a következő kérdésekre választ adjak, többször járt a műhelyeben az általad átalakított Philips CD304 izomgép. Többnyire a belső kábelezésre használt tömör belső eres árnyékolt vezetékkel volt baj, ami lepattant a forrasztásról. Néha a külön feltámasztott futómű adta meg magát. Szerencsére minden javítható volt, és csak azért kerültek a munkáid hozzám, mert Pest közelebb volt, mint Tatabánya.
De hogy a topic témájánál maradjak, felrakok egy kapcsolást, ami igen komoly, és igen drága versenytársakat utasított maga mögé.
Helyi és átfogó visszacsatolás is van a kapcsolásban, ennek ellenére igen szép hangja van.
Ha valaki be tud szerezni PCL86, vagy ECL86-os csővekhez PP kimenőtrafót, akkor igen költséghatékony, és versenyképes erositőt építhet magának (csak 2-2db cső kell egy sztereó erősítőhőz!).
Keziműszer és oszcilloszkóp hiányában nem ajánlom az utanépitést!
IMG_20230724_133014.png
Online
Amenyiben gyári csöves erősítőről van szó, azokat a csöveket kell használni, amilyent a gyártó megadott.
DIY erősítőnél is érvényes lehet az előbbi javaslat, amennyiben az elkövetője elérhető
, ha nem, akkor meg kell mérni a fűtőfeszültséget a foglalatnál.
TJ.
- tunerman
- V.I.P.
- Hozzászólások: 2971
- Csatlakozott: 2007.09.21., pén. 17:26
- Értékelés: 2853
- Tartózkodási hely: Tatabánya
Re: Diy csöves (vagy hibrid) erősitő épités
Amenyiben gyári csöves erősítőről van szó, azokat a csöveket kell használni, amilyent a gyártó megadott.
DIY erősítőnél is érvényes lehet az előbbi javaslat, amennyiben az elkövetője elérhető

TJ.
LP: Lurné J1/Air Tangent 1B/Kiseki Agaat, PHONO: Twin Servo MCRIAA, AMPLIFIER: Münchhausen drive V-FET SE, CD: Philips CD100 trial run no NFB, TUNER: REL Precedent, CASSETTE: Nakamichi 1000/II, REEL: StellaMaster(SP-8) SPEAKER: Lowther Acousta 115/P6/7M, HEADPHONES: Stax SRA-14S/SR-009
-
- Isten Hozott! :)
- Hozzászólások: 1
- Csatlakozott: 2025.08.29., pén. 04:56
- Értékelés: 0
- Tartózkodási hely: USA
Re: Diy csöves (vagy hibrid) erősitő épités
Melyiket célszerűbb választanom, ha az erősítő jelenleg földelés nélkül zajmentesen működik?
A skysmotor.co.uk a következő termékeket értékesíti online: AC szervomotorok, BLDC motorok, léptetőmotor-meghajtók, bolygóműves hajtóművek, és igény esetén online is megvásárolhatók.
Online
- tunerman
- V.I.P.
- Hozzászólások: 2971
- Csatlakozott: 2007.09.21., pén. 17:26
- Értékelés: 2853
- Tartózkodási hely: Tatabánya
Re: Diy csöves (vagy hibrid) erősitő épités
Közben megtaláltam a Tungsram elektroncsöves adatlapját, ahol látható, hogy a PCC88-hoz a TV soros fűtéskörében - az ott folyó 300mA-es áramnál - 7v feszültségesés tartozik.
Az eredeti fűtésteljesítmény esetében ez 2,1W-ot jelent (7vx0,3A), az említett PCC88-at 6,3v-on használva már csak 1,89W (6,3vx0,3A) fűtésteljesìtményt kapunk.
Ez azt jelenti, hogy a kisebb teljesìtmény felvétel miatt katód már nem fog a megfelelő hőmérsékleten izzani.
Így az aláfűtés tipikus esete következett be, az élettartalomra vonatkozó grafikon mégis támpont az ilyen megoldásokra is.
TJ.
Az eredeti fűtésteljesítmény esetében ez 2,1W-ot jelent (7vx0,3A), az említett PCC88-at 6,3v-on használva már csak 1,89W (6,3vx0,3A) fűtésteljesìtményt kapunk.
Ez azt jelenti, hogy a kisebb teljesìtmény felvétel miatt katód már nem fog a megfelelő hőmérsékleten izzani.
Így az aláfűtés tipikus esete következett be, az élettartalomra vonatkozó grafikon mégis támpont az ilyen megoldásokra is.
TJ.
LP: Lurné J1/Air Tangent 1B/Kiseki Agaat, PHONO: Twin Servo MCRIAA, AMPLIFIER: Münchhausen drive V-FET SE, CD: Philips CD100 trial run no NFB, TUNER: REL Precedent, CASSETTE: Nakamichi 1000/II, REEL: StellaMaster(SP-8) SPEAKER: Lowther Acousta 115/P6/7M, HEADPHONES: Stax SRA-14S/SR-009
Online
Nagyszerű.
, olyan cső van benne, amelyik 6,3 volton ugyanolyan, mint 7 volton
TJ.
- tunerman
- V.I.P.
- Hozzászólások: 2971
- Csatlakozott: 2007.09.21., pén. 17:26
- Értékelés: 2853
- Tartózkodási hely: Tatabánya
Re: Diy csöves (vagy hibrid) erősitő épités
[/quote]
Nagyszerű.


TJ.
- Csatolmányok
-
- PCC88.png (31.81 KiB) Megtekintve 577 alkalommal
LP: Lurné J1/Air Tangent 1B/Kiseki Agaat, PHONO: Twin Servo MCRIAA, AMPLIFIER: Münchhausen drive V-FET SE, CD: Philips CD100 trial run no NFB, TUNER: REL Precedent, CASSETTE: Nakamichi 1000/II, REEL: StellaMaster(SP-8) SPEAKER: Lowther Acousta 115/P6/7M, HEADPHONES: Stax SRA-14S/SR-009
Re: Diy csöves (vagy hibrid) erősitő épités
[quote]
Nagyon köszönöm! Mértem áramot, ami bekapcsoláskor 350 mA, aztán szépen beáll 300 mA-re.
Tehát nincs alulfűtve!
[/quote]
Online
- tunerman
- V.I.P.
- Hozzászólások: 2971
- Csatlakozott: 2007.09.21., pén. 17:26
- Értékelés: 2853
- Tartózkodási hely: Tatabánya
Re: Diy csöves (vagy hibrid) erősitő épités
Arra azért felhívom a figyelmet, hogy az ECCxx 6,3 voltos csövekre készített fűtéstápra nagyon nem ajánlott a PCCxx csöveket bedugni. Ugyanis aláfűtés még veszélyesebb a csövek élettartamára mint a túlfűtés.
TJ.
TJ.
- Csatolmányok
-
- Heater voltage affecting valve life.gif (6.55 KiB) Megtekintve 654 alkalommal
LP: Lurné J1/Air Tangent 1B/Kiseki Agaat, PHONO: Twin Servo MCRIAA, AMPLIFIER: Münchhausen drive V-FET SE, CD: Philips CD100 trial run no NFB, TUNER: REL Precedent, CASSETTE: Nakamichi 1000/II, REEL: StellaMaster(SP-8) SPEAKER: Lowther Acousta 115/P6/7M, HEADPHONES: Stax SRA-14S/SR-009
Re: Diy csöves (vagy hibrid) erősitő épités
Igaz. Lényegében ízlés, hallás (idős korban romlik) és pénztárca kérdése. És szubjektív, mert minden márkának van tábora. 5-6 évvel ezelőtt véletlenül az Audiogon fórumra szörföltem, ahol éppen a legszebb hangú csöveket keresték. Egy ARC LS7 tulajdonos rangsora:„Az első választásom a Telefunken PCC88/7DJ8, mivel a Telefunken ECC88/6DJ8 messze túlárazott. Semmi sem hasonlítható a csillogó magas hangokhoz, a hangtér mélységéhez.
Második helyezett: Tungsram '88 (ECC és PCC is). Hasonló a Telefunkenhez.
És Siemens E88CC - jó csövek, de kissé zajosak.
Harmadszor: Philips PCC88.”
Akkor gondoltam, ha nagy nevű előerősítőben dícsérik, az biztosan jól szól. Akkor vásároltam jó áron 4 párat 1966, ill. 1971-es évjáratúakat. Kiegyensúlyozott, nem unalmas és nem fárasztó. Ráadásul hazai gyártmány és megfizethető :)
Második helyezett: Tungsram '88 (ECC és PCC is). Hasonló a Telefunkenhez.
És Siemens E88CC - jó csövek, de kissé zajosak.
Harmadszor: Philips PCC88.”
Akkor gondoltam, ha nagy nevű előerősítőben dícsérik, az biztosan jól szól. Akkor vásároltam jó áron 4 párat 1966, ill. 1971-es évjáratúakat. Kiegyensúlyozott, nem unalmas és nem fárasztó. Ráadásul hazai gyártmány és megfizethető :)
Re: Diy csöves (vagy hibrid) erősitő épités
Tungsram ECC88 helyett azert meg eleg boseges valasztek van:
Phillips SQ88
RCA 6922
Telefunken E88CC
Tesla E88CC
Core Audio termékek gyártása, TARA LABS kábelek forgalmazása
MBL, PrimaLuna, PASS Labs, ODEON, NAT Audio, Vivid, Entreq, Esoteric
MBL, PrimaLuna, PASS Labs, ODEON, NAT Audio, Vivid, Entreq, Esoteric
Re: Diy csöves (vagy hibrid) erősitő épités
11 éve gyárilag arra tervezték, a phono fokozatba. Idáig JJ/Tungsram ECC88-al, 6N23p-EV-vel, illetve TAD6922-vel hallgattam. A Tungsram PCC88 hangja fülre a legszebb az összes közül :)
Re: Diy csöves (vagy hibrid) erősitő épités
Nagyon köszönöm! Mértem áramot, ami bekapcsoláskor 350 mA, aztán szépen beáll 300 mA-re.
Re: Diy csöves (vagy hibrid) erősitő épités
Zimibá írta: ↑2025.07.26., szomb. 14:15Üdv! Tanácsot kérnék ECC88-ról PCC88-ra váltáshoz (táp: 6.4 V - 0.6 A DC). A tápfeszültség emelése pl. MT3608 DC/DC step up modullal megoldható? Vagy elegendő lenne alunínium árnyékoló sapkát használni, mert emelné a cső belső hőmérsékletét? (Egyébként a Tungsram PCC88-ak a jelenlegi táppal is szépen szólnak). Köszönöm!
P sorozatu csovek futes arama 300mA, nem feszultsege lenyeges!
A futoszal hofoka a donto, nem a cso buran belul kialakulo ho!
Ezert nem fog segiteni ha elzarod szellozestol.
Szerintem 6,4V futessel meg jol fog mukodni, altalaban az adatlapon is megjelolnek kb ekkora elteres.
Online
1. Miért kell az ECC88 helyett a PCC88 TV cső?
2. A fűtéskörben mindenféle plussz tápok csak rontanak a hangzáson
3. Végül - mi az igazi célja az ilyen "down grade" változtatásoknak?
TJ.
- tunerman
- V.I.P.
- Hozzászólások: 2971
- Csatlakozott: 2007.09.21., pén. 17:26
- Értékelés: 2853
- Tartózkodási hely: Tatabánya
Re: Diy csöves (vagy hibrid) erősitő épités
Zimibá írta: ↑2025.07.26., szomb. 14:15Üdv! Tanácsot kérnék ECC88-ról PCC88-ra váltáshoz (táp: 6.4 V - 0.6 A DC). A tápfeszültség emelése pl. MT3608 DC/DC step up modullal megoldható? Vagy elegendő lenne alunínium árnyékoló sapkát használni, mert emelné a cső belső hőmérsékletét? (Egyébként a Tungsram PCC88-ak a jelenlegi táppal is szépen szólnak). Köszönöm!
1. Miért kell az ECC88 helyett a PCC88 TV cső?
2. A fűtéskörben mindenféle plussz tápok csak rontanak a hangzáson
3. Végül - mi az igazi célja az ilyen "down grade" változtatásoknak?
TJ.
LP: Lurné J1/Air Tangent 1B/Kiseki Agaat, PHONO: Twin Servo MCRIAA, AMPLIFIER: Münchhausen drive V-FET SE, CD: Philips CD100 trial run no NFB, TUNER: REL Precedent, CASSETTE: Nakamichi 1000/II, REEL: StellaMaster(SP-8) SPEAKER: Lowther Acousta 115/P6/7M, HEADPHONES: Stax SRA-14S/SR-009
Re: Diy csöves (vagy hibrid) erősitő épités
Üdv! Tanácsot kérnék ECC88-ról PCC88-ra váltáshoz (táp: 6.4 V - 0.6 A DC). A tápfeszültség emelése pl. MT3608 DC/DC step up modullal megoldható? Vagy elegendő lenne alunínium árnyékoló sapkát használni, mert emelné a cső belső hőmérsékletét? (Egyébként a Tungsram PCC88-ak a jelenlegi táppal is szépen szólnak). Köszönöm!
Re: Diy csöves (vagy hibrid) erősitő épités
Üdv! Tanácsot kérnék ECC88-ról PCC88-ra váltáshoz (táp: 6.4 V - 0.6 A DC). A tápfeszültség emelése pl. MT3608 DC/DC step up modullal megoldható? Vagy elegendő lenne alunínium árnyékoló sapkát használni, mert emelné a cső belső hőmérsékletét? (Egyébként a Tungsram PCC88-ak a jelenlegi táppal is szépen szólnak). Köszönöm!
Re: Diy csöves (vagy hibrid) erősitő épités
PP erosito kimenojehez nem kell legres, ellenutem miatt szuksegtelen,egedzs írta: ↑2025.07.09., szer. 08:36Kimenő trafóimra raktam fel a burkolatot és láttam, hogy a vasmag egy u-alakú és egy egyenes darabból van összerakva átlapolás nélkül, vastag kartonpapírral elválasztva egymástól. Ez így rendben van? Nem lenne jobb váltakozva rakni a sorokat átlapolással? Köszönöm!
.
Online
Re: Diy csöves (vagy hibrid) erősitő épités
Nem. A légrés szükséges a trafó sávszélesség kiterjesztése miatt. A légrés hátránya, hogy csökkenti az induktivitást, ami viszont az alsó határ frekit viszi feljebb. Ezért kell a lehető legnagyobb induktivitást méretezni alacsony szórással, és légrést berakni hogy a trafó át tudjon vinni 40-50kHz felett is llineárisan. Nem egyszerű ez, pláne SE trafóval.egedzs írta: ↑2025.07.09., szer. 08:36Kimenő trafóimra raktam fel a burkolatot és láttam, hogy a vasmag egy u-alakú és egy egyenes darabból van összerakva átlapolás nélkül, vastag kartonpapírral elválasztva egymástól. Ez így rendben van? Nem lenne jobb váltakozva rakni a sorokat átlapolással? Köszönöm!
- Deenoo
- Kezdő Fórumlakó
- Hozzászólások: 283
- Csatlakozott: 2017.12.24., vas. 08:27
- Értékelés: 30
- Tartózkodási hely: Budapest
Re: Diy csöves (vagy hibrid) erősitő épités
A rövid válasz: nem lenne jobb/jó ez így!/sőt. A légrés - amit a kartonlapokkal képzett az alkotó - szükséges a megfelelő induktivitás eléréséhez, kimenőtrafó/végerősítő megfelelő működéséhez. Amennyiben jól emlékezemegedzs írta: ↑2025.07.09., szer. 08:36Kimenő trafóimra raktam fel a burkolatot és láttam, hogy a vasmag egy u-alakú és egy egyenes darabból van összerakva átlapolás nélkül, vastag kartonpapírral elválasztva egymástól. Ez így rendben van? Nem lenne jobb váltakozva rakni a sorokat átlapolással? Köszönöm!
A további részleteket (megerősítés/elvetés, kifejtés) szakértő fórumtársaink biztosítják, remélem.
Re: Diy csöves (vagy hibrid) erősitő épités
Kimenő trafóimra raktam fel a burkolatot és láttam, hogy a vasmag egy u-alakú és egy egyenes darabból van összerakva átlapolás nélkül, vastag kartonpapírral elválasztva egymástól. Ez így rendben van? Nem lenne jobb váltakozva rakni a sorokat átlapolással? Köszönöm!
Online
Igen, az AC, de néha még a DC csőfűtés vezetékek, azok potenciál illesztése is tud nagyon alattomos brumi forrás lenni indirekt és direkt fűtésű csöveknél is. Ennek egyik, de nem kizárólagos támogatása a fűtés vezetőpár sűrű csavarása.
Re: Diy csöves (vagy hibrid) erősitő épités
PE, védő földelés nélkül, ezzel kettős szigetelés minőségben nem szokás, nem egyszerű csöves erősítőt építeni. A fémburkolatnak több előnye van, mint hátránya, akkor azt PE-re rá kell kötni. Itt, ha a kettős szigetelés norma előírásait is figyelembe vesszük, a burkolaton kívüli forró csövek meleg és villamos érintés biztonságát is komplikált kettős szigetelésként megoldani.egedzs írta: ↑2025.07.02., szer. 22:51Köszönöm az eddigi válaszokat! Azért kérdezek ennyit, mert egy nyáklapon működő PP erősítőt készülök bedobozolni. Fakávás dobozt készülök csinálni, aminek a tetején lennének a trafók. Tetejének van 3 mm-es alu lapom vagy 4 mm-s bakelit lapom. Ha bakelit lapra szerelem a trafókat, a táptrafó burkolatára kötném a hálózati földelést. Alu fedél esetén, az egész fedőlap lenne földelve. Melyiket célszerűbb választanom, ha az erősítő jelenleg földelés nélkül zajmentesen működik?
A csövek a fűtőáramot a nyáklapon kapják. Vissza olvasva, azt szűrtem le, hogy mindenképp érdemes lenne külön csavart érpárral bekötni a tápba őket. Jól gondolom?
Köszönöm!
Igen, az AC, de néha még a DC csőfűtés vezetékek, azok potenciál illesztése is tud nagyon alattomos brumi forrás lenni indirekt és direkt fűtésű csöveknél is. Ennek egyik, de nem kizárólagos támogatása a fűtés vezetőpár sűrű csavarása.
Re: Diy csöves (vagy hibrid) erősitő épités
Köszönöm az eddigi válaszokat! Azért kérdezek ennyit, mert egy nyáklapon működő PP erősítőt készülök bedobozolni. Fakávás dobozt készülök csinálni, aminek a tetején lennének a trafók. Tetejének van 3 mm-es alu lapom vagy 4 mm-s bakelit lapom. Ha bakelit lapra szerelem a trafókat, a táptrafó burkolatára kötném a hálózati földelést. Alu fedél esetén, az egész fedőlap lenne földelve. Melyiket célszerűbb választanom, ha az erősítő jelenleg földelés nélkül zajmentesen működik?
A csövek a fűtőáramot a nyáklapon kapják. Vissza olvasva, azt szűrtem le, hogy mindenképp érdemes lenne külön csavart érpárral bekötni a tápba őket. Jól gondolom?
Köszönöm!
A csövek a fűtőáramot a nyáklapon kapják. Vissza olvasva, azt szűrtem le, hogy mindenképp érdemes lenne külön csavart érpárral bekötni a tápba őket. Jól gondolom?
Köszönöm!