Annak érdekében, hogy fenntartsuk ezt a szigetet, szükségünk van bevételre. Te is támogathatsz minket, ha azt szeretnéd, hogy sokáig és stabilan tudjunk működni. Amennyiben élsz ezzel a lehetőséggel, azt mi megköszönjük!
Cd játszók
Cd játszók
Hello mindenki!Most vennék sztereó rendszert: vacillálok: Cambridge Audio 540 erősítő+cd lejátszó (phono kimenettel 155 E), vagy marantz 4400+5400 (115 E). Megéri a CA azt a +40-et? ezzel összefüggő kérdés: tudom, hogy ez alap Marantz-konstrukció, de sikerült daraboknak mondhatók?
köszi
cumulus
Inkább vegyél egy használt 6000-st.
Cd játszók
Hello mindenki!
Most vennék sztereó rendszert: vacillálok: Cambridge Audio 540 erősítő+cd lejátszó (phono kimenettel 155 E), vagy marantz 4400+5400 (115 E). Megéri a CA azt a +40-et? ezzel összefüggő kérdés: tudom, hogy ez alap Marantz-konstrukció, de sikerült daraboknak mondhatók?
köszi
cumulus
Cd játszók
Lehet hülyeséget kérdezek de azért megkérdezem.
Nos...van nekem itt egy Pioneer PD8700-as lejátszóm,de nem műkszik.Eddig azt hittem hogy csak a behúzómechanika rossz,de megcsináltam és elég érdekes hangokat ad ki magából.Az lenne a kérdésem hogy ki lehetne e szedni a DAC-ot és egy külön dobozba rakni?És meg tudja e valaki ezt csinálni itt a fórumon.Mert ha igen akkor az Aiwat használnám futóműnek a Pio DAC-jához kötve.És persze mennyiért állna neki valaki egy ilyen operációnak?
én nem szedném ki a jelenlegi dobozból, csak egy digitális bemenetet "varázsoltatnék rá". Kérdezd meg az Aliscá-t vagy a Hivox-ot vállalnak-e ilyesmit?
Szerintem vállalnak! Alisca valószínűbb, nekik jobban "profilba" vág talán...
Cd játszók
Lehet hülyeséget kérdezek de azért megkérdezem.
Nos...van nekem itt egy Pioneer PD8700-as lejátszóm,de nem műkszik.Eddig azt hittem hogy csak a behúzómechanika rossz,de megcsináltam és elég érdekes hangokat ad ki magából.Az lenne a kérdésem hogy ki lehetne e szedni a DAC-ot és egy külön dobozba rakni?És meg tudja e valaki ezt csinálni itt a fórumon.Mert ha igen akkor az Aiwat használnám futóműnek a Pio DAC-jához kötve.És persze mennyiért állna neki valaki egy ilyen operációnak?
én nem szedném ki a jelenlegi dobozból, csak egy digitális bemenetet "varázsoltatnék rá". Kérdezd meg az Aliscá-t vagy a Hivox-ot vállalnak-e ilyesmit?
gordon314.fw.hu
Cd játszók
Lehet hülyeséget kérdezek de azért megkérdezem.
Nos...van nekem itt egy Pioneer PD8700-as lejátszóm,de nem műkszik.Eddig azt hittem hogy csak a behúzómechanika rossz,de megcsináltam és elég érdekes hangokat ad ki magából.Az lenne a kérdésem hogy ki lehetne e szedni a DAC-ot és egy külön dobozba rakni?És meg tudja e valaki ezt csinálni itt a fórumon.Mert ha igen akkor az Aiwat használnám futóműnek a Pio DAC-jához kötve.És persze mennyiért állna neki valaki egy ilyen operációnak?
" Nagyon szépen szól, az éles is és a mély hangok is tiszták. "
- alexandrosz
- Lefelé a lejtőn
- Hozzászólások: 94
- Csatlakozott: 2005.10.22., szomb. 21:59
- Értékelés: 0
Cd játszók
megéri lecserélni a jó öreg marantz 6000-resemet egy Vincent S3, vagy Teac c1-D -re?
melyik a jobb?
kb 1 árban vannak
köszi!
Erre így nehéz szeritnem válaszolni, pláne hogy a Vincent eléggé más világ, mint a Marantz....meg kellene hallgatnod
A Teac-ot nem ismerem.
Médialejáccó, Heed Obelisk i + Dactilus, Epos ES-14
Cd játszók
megéri lecserélni a jó öreg marantz 6000-resemet egy Vincent S3, vagy Teac c1-D -re?
melyik a jobb?
kb 1 árban vannak
köszi!
Egy Marantz SA-8400-asra, vagy egy Marantz SA15-S1-re..... :smile19:
sajti
Cd játszók
megéri lecserélni a jó öreg marantz 6000-resemet egy Vincent S3, vagy
Teac c1-D -re?
melyik a jobb?
kb 1 árban vannak
köszi!
CD: Arcam Alpha 7SE, Amp: TEAC A-H500 Reference, Speakers: JPW Gold Monitors, IC: Chord Crimson, Hangfal Tyukbel: Csajniiiz Cobra... (varom, hogy levedeljen /emoticons/default_biggrin.png" alt=":D" data-emoticon="" srcset="/emoticons/biggrin@2x.png 2x" width="20" height="20" /> )
Cd játszók
A VHS-hez csak annyit, hogy manapság ritka az a készülék, ami alkalmas az analóg, HI-FI minőségű zenék archiválására. A piac rákényszrítette a gyártókat, hogy minél olcsóbb, és gyenge minőségű cuccal rukkolljanak elő Mikor megvettem JVC-t, igen sok időt töltöttem kereséssel, és valójában ez a tipus tudta újonan a manuális hangerőszabályzást, ami igényes zene esetén elengedhetetlen. Biztos ismerős a 80'-s évek Videoton sztereo rádiósmagnójának autómatikus hanerőszabályzása, ahol gyakorlatilag dinamika nélküli, össze-vissza szabályzott "valamit" hallhattunk. A felezett sebesség melletti felvételnél még az is probléma, hogy a lejátszásnál érzékenyebb a kopásokból adódó elállítódásra. Tapasztaltam már, hogy egy felezett sebességgel rögzített anyag lejátszása egy másik készüléknél (mivel kinyúlt az elődje) gondot okozott......és ez nekem is :kiraly: Mindenképp óvatosságra intek mindenkit, kivéve, ha biztos a szerelőjében, aki képes ráhangolni a másik készüléket. Igazi kihívást az jelent, ha egy régi "C" mechanikás cuccal készített felvételre kell ráhangolni az újat, mégpedig úgy, hogy ne legyen hallható fejkapcsolási zaj. :taps: Nekem van egy ilyen szerelőm, de bizton állíthatom, hogy rém álmaiba sem kíván, mert vagy 8X vittem neki vissza, mire sikerrel járt. Le a kalappal előtte.
Cd játszók
de ha már ettől komolyabbra vágyunk, akkor az MD a befutó.
A tömörített MD miért jó? Mintha valami már régen kiszorította volna...
TV: LG OLED55G23, BDR: Panasonic DMR-BCT730, BDP+DVD-A/V+SACD: Pioneer BDP-450
CD: Marantz CD6006, AVR: Pioneer SC-LX59-K
Front: Monitor Audio Silver RX6, Silver RX Centre, Silver RXFX, Sub: KEF Q400b.
CD: Marantz CD6006, AVR: Pioneer SC-LX59-K
Front: Monitor Audio Silver RX6, Silver RX Centre, Silver RXFX, Sub: KEF Q400b.
Cd játszók
Hát nekem vegyesek a tapasztalataim a Hifi VHS-el kapcsolatban.
Eleve vonzódom a szallagos készülékek irányába. Ha tehetném lenne valami jó orsós magnóm.
Volt olyan, hogy TV-ről vettem fel NICAN sztereoban, majd a TV-n keresztül digitalizáltam egy egyszerű PC-vel és egy jelszint normalizáláson kívül semmi mást nem csináltam vele. Ezt kiírtam CD-re és az eredmény nagyon kellemesre sikerült, a felhasznált eszközök minőségéhez képest.
Kipróbáltam azt is, hogy SACD-ről vettem fel csak hangot kazettára, majd játszottam vissza. A minőség nem érte el a hibrid lemeznek még a CD rétegét sem, innentől kezdve nem kísérleteztem tovább, mert nem igen van más forrásom, amiről érdemes lenne analog másolatot készítenem. Esetleg a rádióból még fogok felvenni és kipróbálom majd minőségi kazival, kábellel összekötve is.
No meg a videom nem egy nagy szám, de telesen jól működik ezért nem akarok VHS irányba fejleszteni.
gordon314.fw.hu
Cd játszók
Hmm. ez a opera-dolog megfontolandó.
épp van nálam egy Telarc Händel Messiás, az 140+ perces
system
Cd játszók
Arról nem is beszélve, hogy a VHS felezet sebességen is "csípőből hozza" ugyanazt a minőséget, és máris feleannyiba van a kazetta...
Ez a "csípőből" olyan, mint az "odab*** a magyar dts"
felezett sebesség. háááát. specifikációkat mindenki tudja, eldönti kinek mi kell.
a kényelem része a dolognak (egy-egy részlet, szám újrahallgatása) megér minden pénzt. nekem. Hallgass újra (play-stop-rewind-stop-play) 5x ugyanazt és a szalag bánja.
Kölcsönadni se jó, mer lejátszák vacak gépben. sokszor újrafelvenni se jó.
egyébként körtét meg almát hasonlítunk össze, meg a modik fejbevégnak az OFF-ért
Jó, lusta voltam bővebben kifejteni.
Tehát: felezett sebességen is relatív szalagsebesség még mindíg a többszöröse még az orsós magnókénak is (smeri valaki ezt a meghatározást még :kiraly: ) ezért nem is igazán lehet a hangban különbséget felfedezni. Az egyetlen ami rossz pont lehet ebben az esetben, hogy egy szalag drop out sokkal nagyobb hibát okoz, pont a félsebesség végett.
Amennyiben viszont uj a kazetta, és jó minőségű, akkor ettől nem kell tartani, és így remek achiválási módszer lehet.
Annó azt is felhozták érvnek, hogy a leghosszabb Wagner opera is felfér egy kazira, anélkül, hogy cserélni kellene :taps: mint bármely más hanghordozón.
Cd játszók
Arról nem is beszélve, hogy a VHS felezet sebességen is "csípőből hozza" ugyanazt a minőséget, és máris feleannyiba van a kazetta...
Ez a "csípőből" olyan, mint az "odab*** a magyar dts"
felezett sebesség. háááát. specifikációkat mindenki tudja, eldönti kinek mi kell.
a kényelem része a dolognak (egy-egy részlet, szám újrahallgatása) megér minden pénzt. nekem. Hallgass újra (play-stop-rewind-stop-play) 5x ugyanazt és a szalag bánja.
Kölcsönadni se jó, mer lejátszák vacak gépben. sokszor újrafelvenni se jó.
egyébként körtét meg almát hasonlítunk össze, meg a modik fejbevégnak az OFF-ért :taps:
Tehát egyet érthetünk abban, hogy a VHS-re mentés, mint biztonsági másolat saját, kíméletes használatra OK :kiraly: , de ha már ettől komolyabbra vágyunk, akkor az MD a befutó.
Ha már az anyag be van digitalizálva, akkor azt hallottam, érdemes audio DVD-ben gondolkodni. Kaptam progit, ami AC3 2ch-t csinál belőle. Még nem próbáltam, szívesen venném, ha valaki írna milyen minőségben dolgozik
Cd játszók
Arról nem is beszélve, hogy a VHS felezet sebességen is "csípőből hozza" ugyanazt a minőséget, és máris feleannyiba van a kazetta...
Ez a "csípőből" olyan, mint az "odab*** a magyar dts"
felezett sebesség. háááát. specifikációkat mindenki tudja, eldönti kinek mi kell.
a kényelem része a dolognak (egy-egy részlet, szám újrahallgatása) megér minden pénzt. nekem. Hallgass újra (play-stop-rewind-stop-play) 5x ugyanazt és a szalag bánja.
Kölcsönadni se jó, mer lejátszák vacak gépben. sokszor újrafelvenni se jó.
egyébként körtét meg almát hasonlítunk össze, meg a modik fejbevégnak az OFF-ért
system
Cd játszók
(...)Az lenne az igazi poén, ha rá lehetne valahogy venni a VHS videokat, hogy a teljes szallagra a forgó fejekkel vegyen csak hangot. Akkor egy nagyon kényelmes és olcsón üzemeltethető orsós magnót megközelítő eszköze lenne az embernek!
A HI-FI VHS magnók így működnek már lassan 20 éve...
....
Azért nem teljesen úgy.
" When the video signal is written by the following video head, it erases and overwrites the audio signal at the surface of the tape, but leaves the deeper portion of the signal undisturbed. The excellent sound quality of hi-fi VHS has gained it some popularity as an audio format in certain applications; in particular, ordinary home hi-fi VCRs are sometimes used by home recording enthusiasts as a handy and inexpensive medium for making high-quality stereo mixdowns and master recordings from multitrack audio tape.
Of course, for backward compatibility, hi-fi VCRs still write the linear audio track during recording, and can automatically read it during playback if the hi-fi audio is not present."
A Hifi VHS-ek ugye kihagyják a hagyományos VHS-eknek szükség hanghoz a lineális hang csíkot.
gordon314.fw.hu
Cd játszók
Arról nem is beszélve, hogy a VHS felezet sebességen is "csípőből hozza" ugyanazt a minőséget, és máris feleannyiba van a kazetta...
Cd játszók
"anyagáron" az MD drágább: külföldről (vagy néha itthon is) 550-600ft a 74 vagy 80 perc
használt jó deck: 25-30 e ft, újonnan 40-50. A disc-ek kisebb helyen elférdek
(ne idézzetek be ennyit!)
system
Cd játszók
(...)Az lenne az igazi poén, ha rá lehetne valahogy venni a VHS videokat, hogy a teljes szallagra a forgó fejekkel vegyen csak hangot. Akkor egy nagyon kényelmes és olcsón üzemeltethető orsós magnót megközelítő eszköze lenne az embernek!
A HI-FI VHS magnók így működnek már lassan 20 éve...
Idézet a HFM 21-ik számából ("Videó repülőgép"):
FM-hangrögzítés
A tervezők abból indultak ki, hogy minél magasabb frekvenciákat
rögzítenek, annál inkább érvényesül egy különös hatás, nevezetesen,
hogy a mélyebb frekvenciák teljes mélységben átmágnesezik a szalag
aktívrétegét, a magasabbak viszont egyre kevésbé hatolnak mélyre. A
hangfrekvenciás programot ezért "hordozó" frekvenciára ültették (ez
lényegében ugyanaz, mint az FM-adások vivőfrekvenciája), csak éppen
vigyáztak rá, hogy a hordozófrekvencia alacsonyabb legyen a jóval
magasabb frekvenciákat tartalmazó képinformációnál. A hangjel tehát
teljes mélységben átmágnesezi a szalagot, a képjelet viszont inkább
csak az aktívréteg felszíne rögzíti. (Kissé leegyszerűsítettük a
dolgot, de tényleg ez a lényege. Olyasfajta mágneses struktúrát
kapunk, mint amilyen a dublé szövet: a felülete egészen finom, alatta
pedig egy erősebb, ritkább szövetrész húzódik meg.)
Minthogy a képtechnika csak úgy dobálódzik a megahertzekkel, nem
is egy, de mindjárt két hordozó frekvenciát jelöltek ki, egyet-egyet a
két csatorna számára, egymástól 400kHz távolságban. A bal csatorna
jelét 1,4MHz-es, a jobb csatornáét 1,8MHz-es hullámra ültették. Ezt a
programot most már ugyanazzal a forgófejes technikával, a képjellel
együtt írják-olvassák; hogy pontosak legyünk, a forgó videofej mellé
két (szintén forgó) hangfejet is beültettek a fejdobba. A képjel és a
hangjel ugyanazt a felületet foglalja el, csak - mint mondottuk - a
hangjel mindvégig a képjel alatt helyezkedik el.
Hogy a kétféle jel egyáltalán ne zavarja egymást, s ne kelljen
bonyolult szűrőket alkalmazni (amelyek újabb hibákat okozhatnának), a
hangfejek rését megdöntötték a képfejekéhez képest. Tulajdonképpen azt
a jelenséget idézték elő, amelyet a magnósok - sajnos - mind jól
ismernek. Ez a jelenség az azimuthiba. Ha a magnófej dőlésszöge
lejátszáskor nem pontosan ugyanaz, mint felvételkor volt, akkor erős
magashang-esés lép fel. (Ezért kell a fejrésnek mindig függőlegesen
állnia, legalábbis a hagyományos magnókon.) Azáltal, hogy a hangfej
más szögben dől, "nincs beleszólása" a magasabb frekvenciákba, a
hangműsor tehát igen jól elkülönül a képműsortól. Persze, mivel a
relatív szalagsebesség igen nagy, a hangfej által átvitt "viszonylag
alacsony" frekvenciák még mindig meglehetősen magas tartományba esnek,
és így megfelelnek céljainknak, annak ellenére, hogy a hangfejeken
körülbelül háromszorta szélesebb a rés mint a képfejen. (...)
A fentiek ismeretében most már rátérhetünk a lényegre: mi módon
alakítják át a hangjeleket, hogy a gép "fel tudja dolgozni" őket és
hogyan kerül a műsorjel a szalagra? Megint a hagyományos
magnótechnikával kell kezdenünk: ott a hangfrekvenciás jeleket az
50-120kHz-es előmágnesező jellel együtt bocsátják a felvevőfejre
(szinte ráültetik a magasabb frekvenciájú jelre). A két jel
összeadódik és együtt vezérli ki a felvevőfejét. Az előmágnesező jel
amplitúdója és frekvenciája csaknem egy nagyságrenddel nagyobb, mint a
műsorjelé. Az FM-rendszerben a programot egy sok nagyságrenddel
nagyobb frekvenciájú hordozóra ültetik, és a műsorjellel a hordozó
frekvenciáját modulálják (3. ábra). A jel dinamikáját itt a "löket"
testesíti meg. Az URH-rádiózásban legfeljebb ±50kHz löketet
engedélyeznek. (Ne feledjük, hogy 200kHz-cel odébb már egy másik
adóállomásnak van a kijelölt helye!) Azonkívül azt is figyelembe kell
venni, hogy az URH-sávú FM-adás során mindkét csatorna jelét el kell
helyezni ebben a viszonylag csekély löketben. A hangfrekvenciás műsor
felső határfrekvenciája körülbelül 15kHz. A hangjelhez egy 19kHz-es
pilotjelet adnak, ennek segítségével választják szét a tunerek a bal
és a jobb csatorna jelét.
Az FM-magnó sokkal szabadabban dolgozhat. Neki két különálló, monó
"adóállomása" van: a bal csatorna jelét 1,4MHz-en, a jobb csatornáét
1,8MHz-en viszi át. Pilotjelre nincs szükség, a csatorna-elválasztás
igen nagy, a torzítás alacsony, a dinamika hatalmas: a löket
maximálisan ±150kHz lehet, 0dB-en ±50kHz-et kapunk. A felvétel
visszajátszásakor az 1,4 és 1,8MHz-es jeleket felerősítik, majd
demodulálják. Végül visszaállítják a lineáris frekvenciajelleggörbét -
ugyanis az FM-magnó is alkalmazza a rádiótechnikából ismert
előkímélést-utókiegyenlítést, azaz preemfázis-deemfázis korrekciót.
(Értéke ugyanaz, mint az OIRT-CCIR norma szerint, vagyis 50µs.)
A videomagnókon az FM-hangátvitel önálló, plusz szolgáltatás. A
készülék ettől függetlenül, tehát hagyományos módon, állófejjel is
képes rögzíteni és lejátszani a hangot, monóban vagy sztereóban -
vagyis csereszabatos a többi képmagnóval. Az FM-hang mintegy a
képtartalom mögött rejtőzik, de nem befolyásolják egymás minőségét,
legalábbis észlelhető mértékben nem.
Ez Igen
Nagyon köszi, eddig csak sejtettem, de mostmár értem. Vissza hallgatva kiválló minőséggel dolgozik Nálam a teszt a Tátrai Band -- New York c. dala, ahol a vokál lélegzet vétele + cintányér, valamint a --- Szeptember --- ahol a gitár és a basszus dinamikája elvérezteti :smile19: a "gyenge" rendszert. A VHS-re való archiválásnak azért van egy kis problémája. Amennyiben a készüléknek valamilyen okból labilis a szalagvezetése, azonnal megjelenik egy "kis" fejkapcsolási zaj. Lehet ez elhasználódott görgőtől, vagy kopott mechanikától. Film esetén annyira nem, de a zenénél azonnal kijön. Amennyiben rendszeresen szervizeltetjük a készüléket ez nem jelent gondot.
A VHS valóban alul marad a MD-vel szemben a keresés tekintetében, de ha kompromisszumot kötünk az otthoni "végig hallgatott" albumos lejátszással, akkor a végeredmény igen jó, és költséghatékony. Tekintettel arra, hogy egy közöpes minőségű 240perces VHS szalagot már 600-800FT-ért megkapunk, akkor az óránkénti 150-200FT-os szalagköltség a hibátlan hanggért nem is rossz. :kiraly: Természetesen az olcsóbb akciós szalag.....meggondolandó, kivéve, ha ismertt bevált márkát kapunk pénzünkért. MD-vel kapcsolatosan nem készítetteem számítást..... eddig nem gondolt rá. PC-re történő digitalizálás, majd CD-re történő felírás eddig nem hozott olyan minőségi áttörést, hogy megérje. Nem titkolt célom, hogy előbbb....utóbb.... ha találok megfelelő technikát, ami tud annyit mint egy jó HI-FI VHs, akkor vállalom a többlet munkát és átjátszom. Most egyenlőre várok.
Cd játszók
(...)Az lenne az igazi poén, ha rá lehetne valahogy venni a VHS videokat, hogy a teljes szallagra a forgó fejekkel vegyen csak hangot. Akkor egy nagyon kényelmes és olcsón üzemeltethető orsós magnót megközelítő eszköze lenne az embernek!
A HI-FI VHS magnók így működnek már lassan 20 éve...
Idézet a HFM 21-ik számából ("Videó repülőgép"):
FM-hangrögzítés
A tervezők abból indultak ki, hogy minél magasabb frekvenciákat
rögzítenek, annál inkább érvényesül egy különös hatás, nevezetesen,
hogy a mélyebb frekvenciák teljes mélységben átmágnesezik a szalag
aktívrétegét, a magasabbak viszont egyre kevésbé hatolnak mélyre. A
hangfrekvenciás programot ezért "hordozó" frekvenciára ültették (ez
lényegében ugyanaz, mint az FM-adások vivőfrekvenciája), csak éppen
vigyáztak rá, hogy a hordozófrekvencia alacsonyabb legyen a jóval
magasabb frekvenciákat tartalmazó képinformációnál. A hangjel tehát
teljes mélységben átmágnesezi a szalagot, a képjelet viszont inkább
csak az aktívréteg felszíne rögzíti. (Kissé leegyszerűsítettük a
dolgot, de tényleg ez a lényege. Olyasfajta mágneses struktúrát
kapunk, mint amilyen a dublé szövet: a felülete egészen finom, alatta
pedig egy erősebb, ritkább szövetrész húzódik meg.)
Minthogy a képtechnika csak úgy dobálódzik a megahertzekkel, nem
is egy, de mindjárt két hordozó frekvenciát jelöltek ki, egyet-egyet a
két csatorna számára, egymástól 400kHz távolságban. A bal csatorna
jelét 1,4MHz-es, a jobb csatornáét 1,8MHz-es hullámra ültették. Ezt a
programot most már ugyanazzal a forgófejes technikával, a képjellel
együtt írják-olvassák; hogy pontosak legyünk, a forgó videofej mellé
két (szintén forgó) hangfejet is beültettek a fejdobba. A képjel és a
hangjel ugyanazt a felületet foglalja el, csak - mint mondottuk - a
hangjel mindvégig a képjel alatt helyezkedik el.
Hogy a kétféle jel egyáltalán ne zavarja egymást, s ne kelljen
bonyolult szűrőket alkalmazni (amelyek újabb hibákat okozhatnának), a
hangfejek rését megdöntötték a képfejekéhez képest. Tulajdonképpen azt
a jelenséget idézték elő, amelyet a magnósok - sajnos - mind jól
ismernek. Ez a jelenség az azimuthiba. Ha a magnófej dőlésszöge
lejátszáskor nem pontosan ugyanaz, mint felvételkor volt, akkor erős
magashang-esés lép fel. (Ezért kell a fejrésnek mindig függőlegesen
állnia, legalábbis a hagyományos magnókon.) Azáltal, hogy a hangfej
más szögben dől, "nincs beleszólása" a magasabb frekvenciákba, a
hangműsor tehát igen jól elkülönül a képműsortól. Persze, mivel a
relatív szalagsebesség igen nagy, a hangfej által átvitt "viszonylag
alacsony" frekvenciák még mindig meglehetősen magas tartományba esnek,
és így megfelelnek céljainknak, annak ellenére, hogy a hangfejeken
körülbelül háromszorta szélesebb a rés mint a képfejen. (...)
A fentiek ismeretében most már rátérhetünk a lényegre: mi módon
alakítják át a hangjeleket, hogy a gép "fel tudja dolgozni" őket és
hogyan kerül a műsorjel a szalagra? Megint a hagyományos
magnótechnikával kell kezdenünk: ott a hangfrekvenciás jeleket az
50-120kHz-es előmágnesező jellel együtt bocsátják a felvevőfejre
(szinte ráültetik a magasabb frekvenciájú jelre). A két jel
összeadódik és együtt vezérli ki a felvevőfejét. Az előmágnesező jel
amplitúdója és frekvenciája csaknem egy nagyságrenddel nagyobb, mint a
műsorjelé. Az FM-rendszerben a programot egy sok nagyságrenddel
nagyobb frekvenciájú hordozóra ültetik, és a műsorjellel a hordozó
frekvenciáját modulálják (3. ábra). A jel dinamikáját itt a "löket"
testesíti meg. Az URH-rádiózásban legfeljebb ±50kHz löketet
engedélyeznek. (Ne feledjük, hogy 200kHz-cel odébb már egy másik
adóállomásnak van a kijelölt helye!) Azonkívül azt is figyelembe kell
venni, hogy az URH-sávú FM-adás során mindkét csatorna jelét el kell
helyezni ebben a viszonylag csekély löketben. A hangfrekvenciás műsor
felső határfrekvenciája körülbelül 15kHz. A hangjelhez egy 19kHz-es
pilotjelet adnak, ennek segítségével választják szét a tunerek a bal
és a jobb csatorna jelét.
Az FM-magnó sokkal szabadabban dolgozhat. Neki két különálló, monó
"adóállomása" van: a bal csatorna jelét 1,4MHz-en, a jobb csatornáét
1,8MHz-en viszi át. Pilotjelre nincs szükség, a csatorna-elválasztás
igen nagy, a torzítás alacsony, a dinamika hatalmas: a löket
maximálisan ±150kHz lehet, 0dB-en ±50kHz-et kapunk. A felvétel
visszajátszásakor az 1,4 és 1,8MHz-es jeleket felerősítik, majd
demodulálják. Végül visszaállítják a lineáris frekvenciajelleggörbét -
ugyanis az FM-magnó is alkalmazza a rádiótechnikából ismert
előkímélést-utókiegyenlítést, azaz preemfázis-deemfázis korrekciót.
(Értéke ugyanaz, mint az OIRT-CCIR norma szerint, vagyis 50µs.)
A videomagnókon az FM-hangátvitel önálló, plusz szolgáltatás. A
készülék ettől függetlenül, tehát hagyományos módon, állófejjel is
képes rögzíteni és lejátszani a hangot, monóban vagy sztereóban -
vagyis csereszabatos a többi képmagnóval. Az FM-hang mintegy a
képtartalom mögött rejtőzik, de nem befolyásolják egymás minőségét,
legalábbis észlelhető mértékben nem.
ha jól emlékszem talán pont ez a RIAA korrektor ( ill. az elv)
tv:LG flatron 100hz digit 72cm, erölködő: Pioneer vsx-ax3, hangfalak: Quadral qlx 210 front, qlx 160 srr, Acent base center, Klipsch rb25 háttér, mély: Klipsch Rw 10. Dvd: Pioneer DVR-530H, kábelek neotech.
Cd játszók
(...)Az lenne az igazi poén, ha rá lehetne valahogy venni a VHS videokat, hogy a teljes szallagra a forgó fejekkel vegyen csak hangot. Akkor egy nagyon kényelmes és olcsón üzemeltethető orsós magnót megközelítő eszköze lenne az embernek!
A HI-FI VHS magnók így működnek már lassan 20 éve...
Idézet a HFM 21-ik számából ("Videó repülőgép"):
FM-hangrögzítés
A tervezők abból indultak ki, hogy minél magasabb frekvenciákat
rögzítenek, annál inkább érvényesül egy különös hatás, nevezetesen,
hogy a mélyebb frekvenciák teljes mélységben átmágnesezik a szalag
aktívrétegét, a magasabbak viszont egyre kevésbé hatolnak mélyre. A
hangfrekvenciás programot ezért "hordozó" frekvenciára ültették (ez
lényegében ugyanaz, mint az FM-adások vivőfrekvenciája), csak éppen
vigyáztak rá, hogy a hordozófrekvencia alacsonyabb legyen a jóval
magasabb frekvenciákat tartalmazó képinformációnál. A hangjel tehát
teljes mélységben átmágnesezi a szalagot, a képjelet viszont inkább
csak az aktívréteg felszíne rögzíti. (Kissé leegyszerűsítettük a
dolgot, de tényleg ez a lényege. Olyasfajta mágneses struktúrát
kapunk, mint amilyen a dublé szövet: a felülete egészen finom, alatta
pedig egy erősebb, ritkább szövetrész húzódik meg.)
Minthogy a képtechnika csak úgy dobálódzik a megahertzekkel, nem
is egy, de mindjárt két hordozó frekvenciát jelöltek ki, egyet-egyet a
két csatorna számára, egymástól 400kHz távolságban. A bal csatorna
jelét 1,4MHz-es, a jobb csatornáét 1,8MHz-es hullámra ültették. Ezt a
programot most már ugyanazzal a forgófejes technikával, a képjellel
együtt írják-olvassák; hogy pontosak legyünk, a forgó videofej mellé
két (szintén forgó) hangfejet is beültettek a fejdobba. A képjel és a
hangjel ugyanazt a felületet foglalja el, csak - mint mondottuk - a
hangjel mindvégig a képjel alatt helyezkedik el.
Hogy a kétféle jel egyáltalán ne zavarja egymást, s ne kelljen
bonyolult szűrőket alkalmazni (amelyek újabb hibákat okozhatnának), a
hangfejek rését megdöntötték a képfejekéhez képest. Tulajdonképpen azt
a jelenséget idézték elő, amelyet a magnósok - sajnos - mind jól
ismernek. Ez a jelenség az azimuthiba. Ha a magnófej dőlésszöge
lejátszáskor nem pontosan ugyanaz, mint felvételkor volt, akkor erős
magashang-esés lép fel. (Ezért kell a fejrésnek mindig függőlegesen
állnia, legalábbis a hagyományos magnókon.) Azáltal, hogy a hangfej
más szögben dől, "nincs beleszólása" a magasabb frekvenciákba, a
hangműsor tehát igen jól elkülönül a képműsortól. Persze, mivel a
relatív szalagsebesség igen nagy, a hangfej által átvitt "viszonylag
alacsony" frekvenciák még mindig meglehetősen magas tartományba esnek,
és így megfelelnek céljainknak, annak ellenére, hogy a hangfejeken
körülbelül háromszorta szélesebb a rés mint a képfejen. (...)
A fentiek ismeretében most már rátérhetünk a lényegre: mi módon
alakítják át a hangjeleket, hogy a gép "fel tudja dolgozni" őket és
hogyan kerül a műsorjel a szalagra? Megint a hagyományos
magnótechnikával kell kezdenünk: ott a hangfrekvenciás jeleket az
50-120kHz-es előmágnesező jellel együtt bocsátják a felvevőfejre
(szinte ráültetik a magasabb frekvenciájú jelre). A két jel
összeadódik és együtt vezérli ki a felvevőfejét. Az előmágnesező jel
amplitúdója és frekvenciája csaknem egy nagyságrenddel nagyobb, mint a
műsorjelé. Az FM-rendszerben a programot egy sok nagyságrenddel
nagyobb frekvenciájú hordozóra ültetik, és a műsorjellel a hordozó
frekvenciáját modulálják (3. ábra). A jel dinamikáját itt a "löket"
testesíti meg. Az URH-rádiózásban legfeljebb ±50kHz löketet
engedélyeznek. (Ne feledjük, hogy 200kHz-cel odébb már egy másik
adóállomásnak van a kijelölt helye!) Azonkívül azt is figyelembe kell
venni, hogy az URH-sávú FM-adás során mindkét csatorna jelét el kell
helyezni ebben a viszonylag csekély löketben. A hangfrekvenciás műsor
felső határfrekvenciája körülbelül 15kHz. A hangjelhez egy 19kHz-es
pilotjelet adnak, ennek segítségével választják szét a tunerek a bal
és a jobb csatorna jelét.
Az FM-magnó sokkal szabadabban dolgozhat. Neki két különálló, monó
"adóállomása" van: a bal csatorna jelét 1,4MHz-en, a jobb csatornáét
1,8MHz-en viszi át. Pilotjelre nincs szükség, a csatorna-elválasztás
igen nagy, a torzítás alacsony, a dinamika hatalmas: a löket
maximálisan ±150kHz lehet, 0dB-en ±50kHz-et kapunk. A felvétel
visszajátszásakor az 1,4 és 1,8MHz-es jeleket felerősítik, majd
demodulálják. Végül visszaállítják a lineáris frekvenciajelleggörbét -
ugyanis az FM-magnó is alkalmazza a rádiótechnikából ismert
előkímélést-utókiegyenlítést, azaz preemfázis-deemfázis korrekciót.
(Értéke ugyanaz, mint az OIRT-CCIR norma szerint, vagyis 50µs.)
A videomagnókon az FM-hangátvitel önálló, plusz szolgáltatás. A
készülék ettől függetlenül, tehát hagyományos módon, állófejjel is
képes rögzíteni és lejátszani a hangot, monóban vagy sztereóban -
vagyis csereszabatos a többi képmagnóval. Az FM-hang mintegy a
képtartalom mögött rejtőzik, de nem befolyásolják egymás minőségét,
legalábbis észlelhető mértékben nem.
Analóg:
Technics SL-151MKII/Dynavector Karat Rubi RS-23MKII/Ortofon MCA-76/maszek csöves RIAA Lp játszó
Digitális:
Blaupunt CP-2990 cd játszó
Pioneer N50A hálózati zene
Cayin MT-35 erősítő.
ProAc Response 2.5 hangdoboz.
Ortofon AC3800, Arzahel, Straight Wire Rhapsody-S, Kimber 8TC, AN-L (hálózati) kábelek. maszek készülékállvány.
- Marci,az eb
- Nincs visszaút
- Hozzászólások: 188
- Csatlakozott: 2005.08.10., szer. 10:52
- Értékelés: 1
Cd játszók
Az lenne az igazi poén, ha rá lehetne valahogy venni a VHS videokat, hogy a teljes szallagra a forgó fejekkel vegyen csak hangot. Akkor egy nagyon kényelmes és olcsón üzemeltethető orsós magnót megközelítő eszköze lenne az embernek!
Én úgy emlékszem, hogy rávették őket valahogy. Vagy csak elmélkedtek róla? Tisztára elbizonytalanodtam...
Cd játszók
offa VHS-re való hi-fi archiválást egy időben sokan csinálták - ezek szerint ma is
nem vagyok szaki, de van benne ráció (szélesebb szalagon ferde fej)
minidisc-et nem próbáltad? a kereshetőségben, nyúzhatóságban jobb...
minidisc topic
Lemezjátszós topic
OFF
A szallag ugyan szélesebb, a képet lejátszó fej ugyan ferde, de a hangsávot sima fejek veszik a széles szallag viszonylag keskeny részére. Persze azért ez lehet jó minőség! És főleg nagyon jó ár/érték aránya volt/van. Mondjuk 10-15 éve, amikor nem nagyon volt írható CD olcsón és a kazetták is drágák voltak, akkor érte ez a megoldás az aranykorát. (Egy 180 perces VHS kazi mondjuk 2* annyiba került mint egy 60 perces magnókazetta, ráadásul forgatni sem kell. )
Az lenne az igazi poén, ha rá lehetne valahogy venni a VHS videokat, hogy a teljes szallagra a forgó fejekkel vegyen csak hangot. Akkor egy nagyon kényelmes és olcsón üzemeltethető orsós magnót megközelítő eszköze lenne az embernek!
gordon314.fw.hu
Cd játszók
offa VHS-re való hi-fi archiválást egy időben sokan csinálták - ezek szerint ma is
nem vagyok szaki, de van benne ráció (szélesebb szalagon ferde fej)
minidisc-et nem próbáltad? a kereshetőségben, nyúzhatóságban jobb...
minidisc topic
Lemezjátszós topic
Még nem. Egy időben gondolkodtam a DAT-on, aztán .......elmaradt. Jelenleg a meglévő technikát próbálom minél jobban kihasználni, mert az erősítő és a hifiállvány "megtelt". Szeretnék minél több bakelitet magaménak tudni, vagy legalábbis elmenteni
Cd játszók
off
a VHS-re való hi-fi archiválást egy időben sokan csinálták - ezek szerint ma is
nem vagyok szaki, de van benne ráció (szélesebb szalagon ferde fej)
minidisc-et nem próbáltad? a kereshetőségben, nyúzhatóságban jobb...
minidisc topic
Lemezjátszós topic
system