ANDS írta: ↑2025.08.18., hétf. 12:50
MrCollector írta: ↑2025.08.16., szomb. 10:09
Az éppen aktuális témához.
Mindenki számára nyilvánvaló kellene legyen, hogy a készülékek, hangfalak/fejhallgatók "állítják elő" a zenét. Viszont legtöbb esetben a működésükhöz elengedhetetlen a kábelek használata. Minél több eszközből áll a rendszer, annál több kábelre van szükség és ekkor már hatványozottan számít az általuk adott "plusz" vagy mínusz.
Azonban teljesen egyetértek azokkal akik kritizálták ezt a 6x kábel ár vs. 3x készülék ár "tesztet".
Mivel én ismerem a szóban forgó rendszert a végeredményben semmi különöset nem találok. Miért? Mert egy 2500 €-s Naim Uniti HE All-in-One készülék állt szemben egy 20 éve 6500€-ba kerülő Esoteric dac-al (ami pár éve kapott egy "kis" tuningot). A Naim egy streamer-dac- elő-és fejhallgató erősítő. Ha csak 1/3 részként nézzük a dac-ot, az árának is kb. a 1/3-át kell venni. A különbség már is 8x a készülékeknél. Egyébként a jelenleg aktuális modell az Esoteric N-05 XD ami egy All-in-One készülék 12000€ körül mozog. És el tudom képzelni, hogy ha CD a forrás, akkor a 20 éves csak DAC ezt is leszólná.
Azonban a nagyobb probléma a kábellel van. Nem tudhatjuk (én igen, de nem írom le a tulaj miatt), hogy 2e vs. 12e vagy éppen 50e vs 300e Ft-os kábelről volt szó. Nyilván azzal a kábeltagadók is tisztában vannak, hogy az "olcsó" kategóriában a különbség sokszor csak a külsőségekben nyilvánul meg. Sőt az is, hogy egy 6000 Ft-os pro/stúdió kábel jobban szól, mint egy 24000 Ft-os "hifi" kábel. A különbségek pedig nem igazán előre, hanem inkább oldal lépések. Az egyik ebben jobb, a másik abban. A "drágább" kategóriában, normális esetben, már lényegesen nagyobb különbségeknek kell lennie minden téren. Nyilván az ár itt is csak támpontot adhat, hiszen szerintem már mindenki tapasztalhatta, hogy két gyártónál simán előfordulhat, hogy az olcsóbb kábel ezen az árszinten is jobban teljesít. Igaz ez 6x árkülönbség esetnén már nagyon durva lenne és valószínűleg ritkán is fordul elő. Volt szerencsém több esetben is megtapasztalni, hogy egy több komponensből álló rendszerben akár csak 1 kábel cseréje (mondjuk a 8-10-ből) is mekkora hangzásbeli változást okozhat. Konkrétan a "hallgathatatlan" és az élvezhető szinten is. Megértem, hogy ezt nehéz elképzelni valakinek aki ilyet még nem tapasztalt. Nekem is nehéz elképzelni, hogy valakinek van 1000 milliárd forintja.

Azonban sajnos, vagy éppen szerencsére így van. Esetenként egy jó kábel beiktatása simán hozhat készülékszintű minőségjavulást.
Többen is kérdezték már (van aki rendszeresen), hogy mi kerül annyiba egy kábelben? Hiszen egy erősítőben vagy hangfalban sokkal több az anyag, bonyolultab a felépítés ezáltal magyarázható az esetleges magas ár. Erre mindig visszakérdezek, hogy mi a különbség egy 50e és egy 6 milliós hegedű vagy egy 200e és 27 milliós zongora között. A válasz nagyon egyszerű, a hangminőség amit biztosítani tudnak. Ha egy igazán jó és "drága" rendszert meghallgat valaki jó kábelezéssel (ami szintén drága) utána már akár az egy kategóriával lejjebb lépés is hiányérzetet hagyhat maga után. Annak aki ténylegesen a lehetőségeihez képest a legjobb minőségben szeretné hallgatni kedvenc zenéit, ez már bőven elég ahhoz, hogy ne is gondolkodjon melyiket válassza. Teljesen érthető, hogy van akinek ez nem annyira fontos. Lehet azért, mert éppen nem olyan jó a hallása és nem is hallja a különbségeket ilyen szinten. De ezért nem kell hülyének nézni aki igen. Futni is lehet 5e és 100e Ft-os cipőben is. De aki nem tud 1km-t sem lefutni annak az is mindegy.
Kritizálni könnyű. Egy készülék értékének a megállapítása már sokkal nehezebb. (Csináljatok Ti jobban, hajrá.)
A Naim másfél éves, most ér kb. 1500 eurót, így használtan. Újonnan kapható, 2500 euró. Nem tudni, ebből mennyit ér a dac, de 20 év alatt a dac- ok sokat fejlődtek… elvileg.
A Teac újkori ára egy dolog, de most kb. 1000 euró lehet a piaci értéke.
A 20 évvel korábbi árát ha figyelembe veszi valaki, akkor azt lehet korrigálni az inflációval, és akkor kijön egy 15.000 eurós ár. De ér ennyit ez a készülék? Adna érte bárki ennyi pénzt? Mert, ha nem, akkor ez nem reális kiindulási alap. Az újkori árat 20 év amortizációval ha csökkentjük, nullát kapunk (gyakorlatilag a számvitelben egy gép 5 év alatt elveszíti az értékét, nullára csökken, 20 év alatt pláne). Ekkor meg felesleges az inflációval korrigálni, mert 2*0=0, 10*0=0, szóval nulla a 20 éves korában a készülék amortizációval csökkentett értéke. Ennyiért már sokan szívesen megvennék, csak a piaci ár ettől eltér, ahogy a beszerzési értéktől is, és az inflációval korrigált beszerzési értéktől is.
A piaci árat meg rengeteg tényező befolyásolja, de minden eszköz annyit ér, amennyit a vevője kifizetett érte. És piaci árban jelenleg a két használt készülék között kb. 500 euró a különbség.
Nézhetitek másképpen, és majd szóljatok, ha jelentkezik valaki, hogy 12.000 euróért meg akarja venni a 20 éves dac- ot. Addig ez a fajta érvelés csak arra jó, hogy el lehessen mondani, ilyen számítási mód is létezik.
Amúgy, meg olyan készülékeket tudok összehasonlítani, ami van is itthon. Van 3 másik dac is, lehet végzek még egy összehasonlítást, azok hangját hogyan befolyásoljak a kábelek… de azt nem ígérem, hogy le is fogom írni, mert úgysem érdekel titeket.
A kábelek ára meg számomra sokszor valóban érthetetlen, mitől kerül egy kétméteres drót két dugóval a végén csilliárdokba….
Az ár megállapítása, hogy mi mennyit ér, attól függ, ki állapítja meg. Ez jól látszik az ábrán, és sajnos nem vicc.
920FB077-267F-491C-9B4E-CE727C629E99.jpeg