zoli73 írta: ↑2025.08.02., szomb. 16:40
Hézagolók? Adapterek? Ilyesmik nem szükségesek egy ilyen átépítéshez, így az sincs ami meggyengülne, lelazulna, elállítódna. Gyári? Gyárilag szerelt? Ez mit is jelent? Gyárilag(összeszerelő üzemben, műhelyben, bringásboltban) is csak emberek, és ugyan olyan gyári alkatrészekből szerelik össze a bringákat, mint amit Mi is megvásárolhatunk, és felszerelhetjük a bringáinkra, a végeredményben nincs különbség. Ha mégis van különbség, akkor az csak a kivitelező hozzáértésén múlik. Természetesen nincsenek saját készítésű, barkács elemek a képben, csak gyári alkatrészek.
Egy ilyen átépítéshez szükség van egy 12-es lánckeréksorra, ami mindenféle átalakítás, vagy adapter nélkül felmegy a 10-es helyére. Kell egy új, egysebességes hajtómű, ami a régi helyébe 100%-ban kompatibilis, és beszerelhető. Hátsó váltó, váltó kar, és lánc, ami még szükséges, de ezek is csereszabatosak a régi alkatrészekkel, csak már 12-es rendszerben működnek együtt. Minden egymással kompatibilis, mert minden "gyárban készült", nem házi mókolás, okoskodás.
Naívan azt hittem az itt aktiv fórumtagok jártasak a kerékpár építésben, javitásban, így jól ki tudjuk tárgyalni a témát, de csalódnom kellett.
Bíztam benne, hogy itt olvashatok valakitől használati, összehasonlítási(2x10 vs. 1x12) tapasztalatokat, de csak a "tuti nem lesz jó, mert nem gyári(de mi?)", és a "faxság" véleményekre futotta.
Ui.: A hézagolókkal kapcsolatban ne tévesszen meg az, amit Revox hozott a képbe, hogy a kéttányéros hajtóműre fel lehet szerelni adapterek(gyári) segítségével a 12s kompatibilis lánctányért. Nem ez a cél, nincs ilyen terv.
Ui.2: Valószínűleg nem lesz kivitelezve, mert a fiam annyira nincs tőle belelkesedve, és így nekem sem kell kidobnom 150-200e-ret alkatrészre. Aztán lehet, hogy később még visszatérünk rá...
Ki beszélt itt nem gyáriról? Ki mondta, hogy nem lehet szinte bármit megcsinálni?
Ha van egy jó állapotú hajtás - váltásrendszered, mondjuk Sram XO, azt nem éri meg átépíteni 1x12s-re.
150-200e?
1db Sram XO 12s kazetta 216.290.- Ft. Ez persze nem megy fel a 11s HG szabadonfutóra, ahhoz XD-re kell cserélni. Persze, tehetsz fel NX-et is, az felmegy a 11s HG rotorra és csak 30e Ft, azaz elkezdheted a jó 2x10s rendszert lebutítani egy alsó polcos 12s-re. A Simano 12s rendszere microspline-os, a teljes kínálat.
Az 1x12s olyan érzékeny a láncvonalra, a Shimano pláne, hogy vadi új 0km-es bicajokon ugrál a lánc a 11t és a 12t lánckerekek között nagyobb erőkifejtésnél. Újonnan, gyárilag, irodalma végtelen. Sramból montin mechanikussal semmi értelme foglalkozni 2025-ben. Egy GX AXS upgrade kit ~450Eur, X01 AXS upgrade kit ~600Eur, XX AXS-t nem is mondom, ebben nincs hajtás, se hajtómű, se lánc, se sor, se középcsapágy.
És így lehet végigmenni mindenen. A váz meg nem lesz boostos/super boostos soha és ahogy nem kapsz már olyan teleszkópot, ami nem minimum taperdes, nem boostos hajtás és agy is egyre inkább csak alsó polcos lesz.
Ha egy normális upgrade árát hozzáteszed ennek a Specinek az árához, egy jó 1x12s bicajt lehet venni, ami még sok évig kompatibilis lesz mindennel (kivéve ha Cannondale Ai-vel és Leftyvel

) Ez nem 3x8s -> 3x9s átalakítás, ennek ellenére nem lehetetlen, mindössze teljesen értelmetlen, gazdaságtalan, nem éri meg egyáltalán. De ha szeretnétek a szopórollert jó izomból meghajtani, hajrá! Mi csak ettől szerettünk volna megóvni.
Igazad van, itt egyikünk sem ért sem a kerékpározáshoz, a monti rendszerek közti különbségekhez, nincs tapasztalatunk egyik rendszerrel sem, nem építettünk soha kerékpárt és nem is értünk semmihez. De, bocsánat, csalódást azt tudunk okozni!
