Ha a torzításra nem mint valami rettenetes jelenségre tekintenétek, könnyebb lenne elfogadni, hogy a hangszerek hangja végtelen variációban tud megszólalni, a hangtechnikában pedig minden eltérés egyfajta torzítást jelent. Nem csak harmonikus torzítás létezik, a torz hang nem feltétlenül csak a felharmonikusokban okoz eltérést. Persze a HiFi hobbiban a torzítás szónak más az íze, a hanghűség ellentéteként veszendő ellenségnek tekintendő (de soha nem megúszható).
Hangfelvételek készítése során nem szokás a hangszerek hangján módosítani, de előfordulhat, pl. egy rosszul beállított gitár túl alacsony húrmagassággal, vagy görbe nyakkal folyamatosan zörögni fog és ezt bizony néha utólag kell kiszedni az anyagból. A bizonytalan húrfogás is gyakran bezörren, még a nagyok játékában is előfordul. Eric Claptonnak van egy vicces videója, amiben a saját technikai hibáit gyűjtötte össze egy koncert után és ha ő ezeket hibának nevezi, én bizony nem mennék ellene. De a hifisták egy része érdekes módon imádja ezeket a részleteket, némelyik lejátszó rendszer még ki is hangsúlyozza őket (a zongoraszék nyikorgásával együtt), de a gitáriskolában bizony koki jár érte. Igen, a zörejek is a hangszer saját hangjának tekinhetők, attól még nem kell feltétlenül felszentelni őket.
youtu.be/KA9y4QdpLPI
Randa slamasztikába hozta magát az ismerősöd. Ennék reménytelenebb helyzet már csak az lenne, ha a fekete színű mikrofonkábelek hangja zavarná.
A világ legnépszerűbb és messze legnagyobb számban előforduló énekmikrofonja a Shure SM58, nagyon ritka az a produkció, ahol ne tűnne fel néhány példánya. Szintén Shure gyártmány az SM57, ami talán a leggyakoribb hangszermikrofon a színpadokon. Az SM7 rengeteg rádióstúdióban szolgál, a hazai híreket is sokszor ezen keresztül hallhatjuk, szintén mondható rendkívül népszerű típusnak. A Shure több száz mikrofonfajtát gyárt(ott) és szerintem még urbánus legendának is durva lenne azt mondani, hogy van egy jellegzetes hangjuk. Nehéz helyzetben van az, aki nem akar a hangjukkal találkozni, némi túlzással mondva nem lesz mit hallgatnia.
Egy HiFi Nagymestertől azért ilyen kijelentéseket nem várna az ember. :) Amiről nem tudsz, az még létezhet. A mikro- és makrodinamika jól definiált fogalmak. Ahogy a képmegjelenítőknek, úgy a digitális audio eszközöknek is van meghatározott felbontása, mintavételezési frekvenciája, bitmélysége. Más kérdés, hogy hifista beszélgetésekben a felbontást sokszor nem ezekre, hanem a részletező képességre értik, bár annak is van köze az említett egzakt műszaki adatokhoz, mégha nem is olyan egyértelműen, mint ahogy próbáltad levezetni.revox írta: ↑2025.05.30., pén. 14:10... a hifi berkein belül ismert szó a mikordinamika is, amire értelmes definíciót nem ismerek (nem is szeretem használni),de általában a felbontással, színmélységgel (bár eme utóbbi jön az előbbiből) fakad nagyrészt. A nem jól megválasztott kábelekkel ezek a jellemzők egyszerűsödnek. Míg egy televízió képnek van felbontása és elvileg van a gyártó által specifikált színmegjelenítésről egy száma, ami vagy igaz,vagy nem, addig a hifiben ilyen nincs. De ez legyen a televízió képének mikrodinaikája. ha ezeket a mérőszámokat csökkentem, egyrészt kompresszáltam a mikrodinamikáját, másrészt a képrészleteket zsúfolom, az torzul. Ez történik a hifiben is, ahogy a felbontással lépdelünk lefele.



.
