Ezek szerint nincs új a Nap alatt

Az az igazság, a duma fogott megpärt írta: ↑2024.12.07., szomb. 20:56Korábban azt hittem, hogy valami bemindenezett, feltűnési viszketeg hipszter találta ki, de van előzménye is. A 19. század végén a gázlámpa gyújtogatók használták, oszloptól oszlopig gurulva vele. Jó móka lehet vele a szólóban majomkodás is, de ez az igazán értelmes felhasználási területe:bikekill-228-scaled.jpg
A célok között valóban van különbség. Én pl nem vagyok kerékpáros csak egy kerékpárral sportoló. Viszont sportoló vagyok, rendszeresen és tervszerűen edzek. A görgőzés az fitness pl, nem kerékpársport.AAttila írta: ↑2024.12.05., csüt. 20:31Itt a célok között alapvető különbség van. Most hagyjuk is az általában vett amatőröket/hobbistákat, az egy teljesen külön tanulmány. Mi,akik itt vagyunk, valamikor,valamilyen szinten versenyeztünk. Van némi tapasztalatunk az edzésről/felkészülésekről. De még itt is néha elharapóznak a dolgok, ennek pedig csak egyetlen oka van: a különböző célok. Ákos kimondottan azért dolgozik,hogy kihozza magából a maxot. Mire képes a teste, meddig tudja fejleszteni izomzatilag,keringésileg,stb stb,stb. Mindent tudatosan ennek rendel alá. Borzasztó nagy önfegyelemmel. Nyilván van élvezeti faktora is a tekeréseinek, de nem az a legfontosabb szempont. Ellenben Pärt és még itt jópáran vagyunk,akiknek az élvezet sokkal előrébb való. Sokat megyünk egyedül lassabban,gyorsabban mikor hogy. Szeretünk gyorsan menni,mert mondjuk régen tudtunk ilyeneket és nagyon jó érzés volt, de egyedül már nem megy annyi. Ha néha tudunk együtt tekerni,igenis odalépúnk kicsit,mert az nekünk jó. Szarunk a hidratáltságra,glikogéntöltöttségre,mit vigyünk be és mennyit. Persze eszünk,iszunk közben, de a felhőtlen "száguldásról" szól a történet. Nem sok negatív visszajelzést kaptunk egy Mátra- vagy Tisza-tó tekerés után. Sőt,mentem már Revivel is, Pärt kollégával is kettesben (Ákossal is) mind jó érzés volt. De akkor,ott, nem a tudomány, a precizitás a fontos, hanem a menés és dumcsizás. Bele kell,hogy férjen évente 1-2 ilyen jellegű ride. Amikor egyedül megyünk, odafigyelünk a részletekre, kinek mennyire fontos. És ez igaz a technikára is. Pärt waxhívő lett. Nem gondolom, hogy divatból csinálná, tudom az okát. Én biztosan nem főzőcskéznék. Nem veszek rövidebb hajtókart,mert az a mainstream, egyszerűen nem gondolom,hogy nekem annyira számítana,hogy 170 helyett,165-tel megyek.( pedig lehet) De nem agyaljuk túl, persze Revi (IS) mindent tud a kerékpárokról, amit szívesen meg is oszt (direkt cukkol) mindenkivel. (képről megmondja tizedmilliméterre a beállításokat
) De ezért/így szeretjük.
Szerintem ez itt egy igen jó közösség, bárkitől kaphatunk bármilyen segítséget és ez a mai világban nagy kincs. Remélem sosem fog itt senki megbántódni annyira,hogy nem írogat ide. És lehet,hogy van, aki már-már blogot csinál a topikból (én is) , de szinte elég zárt közösség vagyunk, ugyanazzal a hobbival. Nem baj,ha néha valakiből több jön.
Nah,ez is jó hosszú lett,de már ki akart jönni egy ideje. Tekerjünk![]()
Párszor újraolvastam, de nem értem, pontosan mire gondoltál.asebestyen írta: ↑2024.12.05., csüt. 19:10Az a bajom a végével, hogy ez ugyanaz a hozzáállás, mint amit furcsálsz, mindössze az előjel változott...
Az a bajom a végével, hogy ez ugyanaz a hozzáállás, mint amit furcsálsz, mindössze az előjel változott.pärt írta: ↑2024.12.05., csüt. 16:51Olvastam pár cikket hajtókar hossz témában, egész meglepő eredményt hoztak az összehasonlítások. Pontos számokra már nem emlékszem - rég volt - de úgy rémlik, hogy 140-180 mm tartományban gyakorlatilag nem volt kimutatható előny/hátrány sem befektetett energiában, sem pulzusszámban. Természetesen a változó erőkarok igényelte áttétel és csapásszám növelés/csökkentés lehet valakinek alkatából adódóan előnyös vagy hátrányos, de a hajtás hatékonysága nem változott.
Szóval ezek a vizsgálatok nem újak, ahogy a hobbisták profikat leső hozzáállása sem. Gyakorlatilag nem létezik olyan technikai újítás, beállítási trend, amit az amatőrök hajlandóak átvenni, míg nem látják, hogy a bálványaik használni nem kezdték, utána viszont ha kell, a fél veséjüket eladják, hogy nekik is legyen olyanjuk. Egy ismerősömnek van pár bringás cimbije, velük tavaly párszor én is tekertem, szóval láttam, ki hogy megy. Egyikük kb. két éve kezdett országútizni, hogy fogyjon, ezalatt le is ment 100 kilóról 99-re. Szóval rendkívül bíztató a tendencia, ha kellően hosszú élete lesz, egész slank gyerek válhat belőle száz évesen. Mivel a legkisebb emelkedőn mókus áttételbe kattint, amitől fél perc alatt eldurran a pulzusa, viszont lejtőn úgy rombol, mint egy elszabadult kamion, rájött, hogy valamit tenni kell, ezért elhatározta, hogy vesz egy - igen jól tippeltetek - 165-ös hajtókart, ráadásul az 50/34-es kompakt helyett egy 52/36-t, hogy lefelé még jobban menjen. A nehezebb áttételek+rövidebb erőkar kombó miatt ez nem tűnik túl logikusnak, de hát én pl. a húsvéti nyúlban nem hiszek, ő meg a fizikában. Ismerősömet kérdeztem, hogy, nem tudná-e lebeszélni, hogy elégessen egy csomó pénzt feleslegesen, de szerinte hajthatatlan a srác. Végül is szörnyűség nem fog történni, meg aztán a drágán vett tapasztalat is csak tapasztalat. Kíváncsi vagyok, hogy mennyire ugrott meg mostanában a hajtókarok csereberéje. Gyanítom, hogy nem a rég megírt tanulmányokat túrták elő, vagy a bike fittingesek tértek meg, hanem ez és hasonló témák ömlenek minden bringabolondra a milliónyi kis videóból. Hajtókar rövidítés, tubeless, hookless, mély profilú kerekek, fékkar beforgatás, keskeny kormány, pár évente 8,7%-al merevebb, 3,5%-al kisebb légellenállású vázak, mesecsapágyak... Kábelezés bringásoknak.![]()
Csak semmi dezinformáció, nincs itt semmiféle kábelezés kérem szépen!pärt írta: ↑2024.12.05., csüt. 16:51Olvastam pár cikket hajtókar hossz témában, egész meglepő eredményt hoztak az összehasonlítások. Pontos számokra már nem emlékszem - rég volt - de úgy rémlik, hogy 140-180 mm tartományban gyakorlatilag nem volt kimutatható előny/hátrány sem befektetett energiában, sem pulzusszámban. Természetesen a változó erőkarok igényelte áttétel és csapásszám növelés/csökkentés lehet valakinek alkatából adódóan előnyös vagy hátrányos, de a hajtás hatékonysága nem változott.
Szóval ezek a vizsgálatok nem újak, ahogy a hobbisták profikat leső hozzáállása sem. Gyakorlatilag nem létezik olyan technikai újítás, beállítási trend, amit az amatőrök hajlandóak átvenni, míg nem látják, hogy a bálványaik használni nem kezdték, utána viszont ha kell, a fél veséjüket eladják, hogy nekik is legyen olyanjuk. Egy ismerősömnek van pár bringás cimbije, velük tavaly párszor én is tekertem, szóval láttam, ki hogy megy. Egyikük kb. két éve kezdett országútizni, hogy fogyjon, ezalatt le is ment 100 kilóról 99-re. Szóval rendkívül bíztató a tendencia, ha kellően hosszú élete lesz, egész slank gyerek válhat belőle száz évesen. Mivel a legkisebb emelkedőn mókus áttételbe kattint, amitől fél perc alatt eldurran a pulzusa, viszont lejtőn úgy rombol, mint egy elszabadult kamion, rájött, hogy valamit tenni kell, ezért elhatározta, hogy vesz egy - igen jól tippeltetek - 165-ös hajtókart, ráadásul az 50/34-es kompakt helyett egy 52/36-t, hogy lefelé még jobban menjen. A nehezebb áttételek+rövidebb erőkar kombó miatt ez nem tűnik túl logikusnak, de hát én pl. a húsvéti nyúlban nem hiszek, ő meg a fizikában. Ismerősömet kérdeztem, hogy, nem tudná-e lebeszélni, hogy elégessen egy csomó pénzt feleslegesen, de szerinte hajthatatlan a srác. Végül is szörnyűség nem fog történni, meg aztán a drágán vett tapasztalat is csak tapasztalat. Kíváncsi vagyok, hogy mennyire ugrott meg mostanában a hajtókarok csereberéje. Gyanítom, hogy nem a rég megírt tanulmányokat túrták elő, vagy a bike fittingesek tértek meg, hanem ez és hasonló témák ömlenek minden bringabolondra a milliónyi kis videóból. Hajtókar rövidítés, tubeless, hookless, mély profilú kerekek, fékkar beforgatás, keskeny kormány, pár évente 8,7%-al merevebb, 3,5%-al kisebb légellenállású vázak, mesecsapágyak... Kábelezés bringásoknak.![]()
Talán írtam párszor, h blogot csináltál a topicból.revox írta: ↑2024.12.05., csüt. 16:54nézegettem számokat... statisztikát...
A kerékpáros topic, tekitve,milyen kevés embet érdekel, de mégse,vagy nemtom... a hifi-ben talált kábelezzünk után a legtöbb hozzászólást generálta (nem néztem,csak a hifi első lapját és a bicajt). de a megnyitások 1400000-es számával is csak a nagyon nagy topicok előzik meg... élen persze a kábeles, aztán a lemezjátszó, majd Apple és PC alapú lejátszás, ezek mind 2m körüli klattyal büszkélkedhetnek.
kiazisten ír ennyit ide?![]()
![]()
ja,unatkozom... jól sejted![]()
némelyxik bringa az elmúlt 10 évben duplájára gyorsult,annyi wattot megtakarított a modellváltások alatt
Olvastam pár cikket hajtókar hossz témában, egész meglepő eredményt hoztak az összehasonlítások. Pontos számokra már nem emlékszem - rég volt - de úgy rémlik, hogy 140-180 mm tartományban gyakorlatilag nem volt kimutatható előny/hátrány sem befektetett energiában, sem pulzusszámban. Természetesen a változó erőkarok igényelte áttétel és csapásszám növelés/csökkentés lehet valakinek alkatából adódóan előnyös vagy hátrányos, de a hajtás hatékonysága nem változott.asebestyen írta: ↑2024.12.05., csüt. 06:58A nagy mintákon végzett mérések szerint sem a hajtókar hosszának bármilyen irányú változtatásától, sem az ovál-kör lánctányérok közti változtatástól nem lesz erősebb a kerékpáros. Kivételek persze mindig lehetnek, itt az AVX-en meg vannak, ennél mi sem természetesebb.
De akkor mégis miért váltanak emberek? Röviden azért, mert Mir Mur a kandúr. :)
Pogi és a 165-ös hajtókar.... a bikefitterek már régóta csökkentgetik a hajtókarhosszt, ha az indokolt - és a legtöbbször indokolt - Pogi hajtókar hosszának csökkentésében semmilyen újdonság nem volt, csak általa terjedt el a köztudatban. Érdekes, hogy a Q faktor változtatása még nem terjedt el, majd el fog.
Növeljetek hajtókarhosszt, stucnik alól ki a hézagolókat, 25mm offsetes nyeregcsőre szerelt nyerget tessék hátratolni koppig, keskeny felnire ragasztott vékonka szingót tessék 15bar-ra fújni, így jó lesz a CDA, ami nagyon fontos, főleg 150W-nál, ha szembe jön egy kolléga ...![]()
és miért gondolod,hogy boszorkányüldözés lenne,ha erről beszélnél?asebestyen írta: ↑2024.12.05., csüt. 12:31Sokkal érdekesebb dolgok vannak... zsír anyagcsere, glükóz anyagcsere, táplálkozás / emésztés, hidratálás / dehidratáció, hőadaptációs edzés, hidegben edzés, regenerációt segítő/gyorsító gyakorlatok, kezelések és stratégiák, stb...
De van! DE VAN!asebestyen írta: ↑2024.12.05., csüt. 11:09
Az egyénre szabás a lényeg, ha bike fitting, ha étrend, ha edzésterv.
Írtam egy hosszabbat, de kitöröltem, semmi értelme itt...![]()
egyetértünk. én se akartam hosszút,csak már olyan régen kerülgetünk itt fölöslegesen hülyeségeket, hogy meghagytam,csak offba vágtam, másnem ,a felétasebestyen írta: ↑2024.12.05., csüt. 11:09
Az egyénre szabás a lényeg, ha bike fitting, ha étrend, ha edzésterv.
Írtam egy hosszabbat, de kitöröltem, semmi értelme itt...![]()
Az egyénre szabás a lényeg, ha bike fitting, ha étrend, ha edzésterv.revox írta: ↑2024.12.05., csüt. 10:15asebestyen írta: ↑2024.12.05., csüt. 06:58A nagy mintákon végzett mérések szerint sem a hajtókar hosszának bármilyen irányú változtatásától, sem az ovál-kör lánctányérok közti változtatástól nem lesz erősebb a kerékpáros. Kivételek persze mindig lehetnek, itt az AVX-en meg vannak, ennél mi sem természetesebb.
De akkor mégis miért váltanak emberek? Röviden azért, mert Mir Mur a kandúr. :)
Pogi és a 165-ös hajtókar.... a bikefitterek már régóta csökkentgetik a hajtókarhosszt, ha az indokolt - és a legtöbbször indokolt - Pogi hajtókar hosszának csökkentésében semmilyen újdonság nem volt, csak általa terjedt el a köztudatban. Érdekes, hogy a Q faktor változtatása még nem terjedt el, majd el fog.
Növeljetek hajtókarhosszt, stucnik alól ki a hézagolókat, 25mm offsetes nyeregcsőre szerelt nyerget tessék hátratolni koppig, keskeny felnire ragasztott vékonka szingót tessék 15bar-ra fújni, így jó lesz a CDA, ami nagyon fontos, főleg 150W-nál, ha szembe jön egy kolléga ...![]()
Sebi, Te nem változol
szereted a szarkazmust
de egye fene, ez már ilyen marad
![]()
A hajtókar hosszának rövidítése valóban egy régi történet. A fitterek régen emlegetik,hogy 160-162mm környékén lenne a számításaik szerint nem optimális, "maximális". Ettől függetlenül a gyakorlat nem teljesen hozta még ezt el, de bármi lehet. Nagyon régen mennek sokan rövidebb hajtókarral, de ezt az esetek igen nagy hányadában nem a hajtás hatékonysága szülte, hanem ezek a gazemberek lejtőn is tekernek a kanyarban és ott a rövidebb karral jobban tudják feszegetni a határaikat, a hajtókar leérése nélkül. A Merida kitalálta az akkori terndekkel ellentésen a Reactonál, hogy a középcsapágy esését csökkentik, pont e célból és a szokásos 70mm helyett 60-ra álíltották (járulékos hozadéka,hogy az üléspozíció fentebb kerül,jobban lehet hasalni), de hosszútávon nem aratott sikert, de mai napig, úgy látom megőriztek ebből valamit, mert a Rotox gépének geoját nézegetve azt figyeltem meg, hogy XS méretig 70mm a BB esés, után 66mm, kompenzálandó a hosszabb kurblit.
Hézagolók ,fejcső,stb... A versenybicikli, ahogy a neve mutatja, versenybicikli. A versenyzők egyik nagy célja, azon a biciklin a lehető legáramvonalasabban ülni, mélyen előre hajolni. Szívük szerint olyan bicikliket használnának,amit pärt nemrég betett a hosszú stucnival... Ez persze túlzás, de sokan annyira lemennek vázméretben, amennyire le tudnak, ugyanis az UCI szabályok a beállított kerákpár méreteit igen szigorúan szabályozzák (pl a nyeregorr is ide tartozik, aminek helyzete több fixált méret kiindulópontja), pont ezt megakadályozva, hogy sokan az aszfaltot nyalják, mert legszívesebben azt tennék. Ez egy örök harc az UCI szabályozás ellen,hogy tudják a szabályokon belül tartani a bringát, de azon lehető legjobb aerodinmaikus pozíciót felvenni. Igen, mert más az élet, amikor 50 vagy fölötte kell közlekedni és más, ahol mi közlekedünk. De saját példámon tudom, amikor tavasszal kiszabadultam pár DKSI edzésre és elkezdtünk menni, már éreztem,hogy a Pinarellon a kormányt lentebb kell fordítani, amit beálíltottam mezei lötyögésre egyedül. A gyártók is megtesznek ezért mindent, ezért vannak ezek az irdatlan alacsony fejcsövek és ezért aratott hosszútávon sikert az aero geometria (ami az AVX-en is elterjedt elég rendesen: Szalon, Ati, Géza,valamikor Lacee,immáron Te... szójon,akit kihagytam), aminek eredeti rendeltetése nem az,hogy maga a váz aerodinmaikus legyen, hanem a bringa és az azon ülő rider együtt. Olyan geometriai "fogásokat" alkalmaztak (pl elnyújtott felső vázcső, lásd Ati Deájának a lankásabb nyergcsőszögét és a meredek fejcsövet), amivel azt segítik, hogy a versenyző, a szabályokon belül maradva, minél jobban feküdjön a bringán. A hézagolók használata, vagy nemhasználata innen nézve érthető, amit nem kötelező nem használni és senki nem röhög, ha valakinek van betéve hézagolás, ha neki úgy adja ki. Ahogy az se törvényszrű, ha Poginak a rövideb vált be, akkor Trane se érzi jól,hogy neki a hosszabb.
Igen, tudom, aki itt van, nem versenyző, kivéve, ha mégis. Ez nem is érdekes és nem is csinált ebből senki problémát, ha valaki "lifegni" vesz bringát és tele van tolva hézagolóval. Itt mindent szabad![]()
asebestyen írta: ↑2024.12.05., csüt. 06:58A nagy mintákon végzett mérések szerint sem a hajtókar hosszának bármilyen irányú változtatásától, sem az ovál-kör lánctányérok közti változtatástól nem lesz erősebb a kerékpáros. Kivételek persze mindig lehetnek, itt az AVX-en meg vannak, ennél mi sem természetesebb.
De akkor mégis miért váltanak emberek? Röviden azért, mert Mir Mur a kandúr. :)
Pogi és a 165-ös hajtókar.... a bikefitterek már régóta csökkentgetik a hajtókarhosszt, ha az indokolt - és a legtöbbször indokolt - Pogi hajtókar hosszának csökkentésében semmilyen újdonság nem volt, csak általa terjedt el a köztudatban. Érdekes, hogy a Q faktor változtatása még nem terjedt el, majd el fog.
Növeljetek hajtókarhosszt, stucnik alól ki a hézagolókat, 25mm offsetes nyeregcsőre szerelt nyerget tessék hátratolni koppig, keskeny felnire ragasztott vékonka szingót tessék 15bar-ra fújni, így jó lesz a CDA, ami nagyon fontos, főleg 150W-nál, ha szembe jön egy kolléga ...![]()