pärt írta: ↑2024.12.05., csüt. 16:51
Olvastam pár cikket hajtókar hossz témában, egész meglepő eredményt hoztak az összehasonlítások. Pontos számokra már nem emlékszem - rég volt - de úgy rémlik, hogy 140-180 mm tartományban gyakorlatilag nem volt kimutatható előny/hátrány sem befektetett energiában, sem pulzusszámban. Természetesen a változó erőkarok igényelte áttétel és csapásszám növelés/csökkentés lehet valakinek alkatából adódóan előnyös vagy hátrányos, de a hajtás hatékonysága nem változott.
Szóval ezek a vizsgálatok nem újak, ahogy a hobbisták profikat leső hozzáállása sem. Gyakorlatilag nem létezik olyan technikai újítás, beállítási trend, amit az amatőrök hajlandóak átvenni, míg nem látják, hogy a bálványaik használni nem kezdték, utána viszont ha kell, a fél veséjüket eladják, hogy nekik is legyen olyanjuk. Egy ismerősömnek van pár bringás cimbije, velük tavaly párszor én is tekertem, szóval láttam, ki hogy megy. Egyikük kb. két éve kezdett országútizni, hogy fogyjon, ezalatt le is ment 100 kilóról 99-re. Szóval rendkívül bíztató a tendencia, ha kellően hosszú élete lesz, egész slank gyerek válhat belőle száz évesen. Mivel a legkisebb emelkedőn mókus áttételbe kattint, amitől fél perc alatt eldurran a pulzusa, viszont lejtőn úgy rombol, mint egy elszabadult kamion, rájött, hogy valamit tenni kell, ezért elhatározta, hogy vesz egy - igen jól tippeltetek - 165-ös hajtókart, ráadásul az 50/34-es kompakt helyett egy 52/36-t, hogy lefelé még jobban menjen. A nehezebb áttételek+rövidebb erőkar kombó miatt ez nem tűnik túl logikusnak, de hát én pl. a húsvéti nyúlban nem hiszek, ő meg a fizikában. Ismerősömet kérdeztem, hogy, nem tudná-e lebeszélni, hogy elégessen egy csomó pénzt feleslegesen, de szerinte hajthatatlan a srác. Végül is szörnyűség nem fog történni, meg aztán a drágán vett tapasztalat is csak tapasztalat. Kíváncsi vagyok, hogy mennyire ugrott meg mostanában a hajtókarok csereberéje. Gyanítom, hogy nem a rég megírt tanulmányokat túrták elő, vagy a bike fittingesek tértek meg, hanem ez és hasonló témák ömlenek minden bringabolondra a milliónyi kis videóból. Hajtókar rövidítés, tubeless, hookless, mély profilú kerekek, fékkar beforgatás, keskeny kormány, pár évente 8,7%-al merevebb, 3,5%-al kisebb légellenállású vázak, mesecsapágyak... Kábelezés bringásoknak.
Az a bajom a végével, hogy ez ugyanaz a hozzáállás, mint amit furcsálsz, mindössze az előjel változott.
És az sem baj, ha a hobbista próbál ellesni valamit a profiktól, csak rendre nem azt lesi el, aminek számára értelme van, ráadásul azt viszont nem lesi el.
Nem az a kérdés, hogy ki milyen hajtókarral megy, hanem hogy miért azzal. Az hogy a Pogacar 165-össel megy Pogacaron kívül mindenki másnak lényegtelen. Az viszont, hogy miért tért át 175-ről fokozatosan 165-re, az már bárki számára lehet tanulságos, de nem ész nélkül követendő.
De ugyanígy, ha profik 120g szénhidrátot visznek be óránként, akkor az nem azt jelenti, hogy a hobbista attól lesz gyorsabb, hogy ő is bevisz ennyit, garantálom, hogy az egy sok megállós ride lesz. Az egy mennyivel jobb kérdés, hogy mi az optimális bevitel adott egyénnek az aktuális terheléshez és azt miből a legcélszerűbb bevinni és mikor, mennyi folyadékot, mennyi elektrolitot, milyen hidratáltsággal és glikogéntöltöttségi állapotban kezd neki a tekerésnek a sportoló, milyen körülmények között, stb. Na igen, ehhez kapisgálni kell valamit a kérdésben és nincs rá egy számos meg egy szavas válasz amit vár az átlag hobbista. Ez a hozzáállás a gátja annak, hogy valaki megközelítse azt amire amúgy képes lenne.
Mindezzel sincs baj, míg valaki nem teszi tönkre magát a hozzánemértéssel vagy azt mondja, hogy őt nem érdeklik a számok, de az út szélén futó pocokkal is versenyez, ha észreveszi, mert még éppen nem szűkült be a tudata a folyamatos tempómenéstől, ami majd a Straván jól néz ki (szerinte), aki meg éppen 2-es zónában megy és tudja, hogy miért ott, az meg csak lötyög. Persze, ez nem kerékpársport sajátosság, minden sport tele van ilyenekkel, lehet az futás vagy erősport vagy akár sakk is.
Pedálfordulat: akinek szar az alapállóképessége, az mindegy milyen fordulaton próbál felmenni egy emelkedőre, mivel nincs megfelelő oxigén felvételi, szállítási és feldolgozási kapacitása, vagy megfullad vagy elsavasodik. Minden pedálfordulat tartományban kell edzeni és képesnek kell lenni teljesítményt leadni.
Van az a szint, ahol minden számít, a sok kis apróság is, főleg a sok apróság összesen. Persze ez nem a hobbista kategória és nem edzés, hanem versenyhelyzet.
Alces 6 | Mac Mini M1 | Audio-gd Reference 10.32 | Genelec 1031APM aktív monitorok | DIY Oyaide kábelezés