Csak semmi dezinformáció, nincs itt semmiféle kábelezés kérem szépen!pärt írta: ↑2024.12.05., csüt. 16:51Olvastam pár cikket hajtókar hossz témában, egész meglepő eredményt hoztak az összehasonlítások. Pontos számokra már nem emlékszem - rég volt - de úgy rémlik, hogy 140-180 mm tartományban gyakorlatilag nem volt kimutatható előny/hátrány sem befektetett energiában, sem pulzusszámban. Természetesen a változó erőkarok igényelte áttétel és csapásszám növelés/csökkentés lehet valakinek alkatából adódóan előnyös vagy hátrányos, de a hajtás hatékonysága nem változott.
Szóval ezek a vizsgálatok nem újak, ahogy a hobbisták profikat leső hozzáállása sem. Gyakorlatilag nem létezik olyan technikai újítás, beállítási trend, amit az amatőrök hajlandóak átvenni, míg nem látják, hogy a bálványaik használni nem kezdték, utána viszont ha kell, a fél veséjüket eladják, hogy nekik is legyen olyanjuk. Egy ismerősömnek van pár bringás cimbije, velük tavaly párszor én is tekertem, szóval láttam, ki hogy megy. Egyikük kb. két éve kezdett országútizni, hogy fogyjon, ezalatt le is ment 100 kilóról 99-re. Szóval rendkívül bíztató a tendencia, ha kellően hosszú élete lesz, egész slank gyerek válhat belőle száz évesen. Mivel a legkisebb emelkedőn mókus áttételbe kattint, amitől fél perc alatt eldurran a pulzusa, viszont lejtőn úgy rombol, mint egy elszabadult kamion, rájött, hogy valamit tenni kell, ezért elhatározta, hogy vesz egy - igen jól tippeltetek - 165-ös hajtókart, ráadásul az 50/34-es kompakt helyett egy 52/36-t, hogy lefelé még jobban menjen. A nehezebb áttételek+rövidebb erőkar kombó miatt ez nem tűnik túl logikusnak, de hát én pl. a húsvéti nyúlban nem hiszek, ő meg a fizikában. Ismerősömet kérdeztem, hogy, nem tudná-e lebeszélni, hogy elégessen egy csomó pénzt feleslegesen, de szerinte hajthatatlan a srác. Végül is szörnyűség nem fog történni, meg aztán a drágán vett tapasztalat is csak tapasztalat. Kíváncsi vagyok, hogy mennyire ugrott meg mostanában a hajtókarok csereberéje. Gyanítom, hogy nem a rég megírt tanulmányokat túrták elő, vagy a bike fittingesek tértek meg, hanem ez és hasonló témák ömlenek minden bringabolondra a milliónyi kis videóból. Hajtókar rövidítés, tubeless, hookless, mély profilú kerekek, fékkar beforgatás, keskeny kormány, pár évente 8,7%-al merevebb, 3,5%-al kisebb légellenállású vázak, mesecsapágyak... Kábelezés bringásoknak.![]()

Bowden helyett kábel, kábel helyett wireless.

Sokmindent lehet mondani, vagy gondolni, de az elmúlt 10 évben baromi sokat fejlődtek a kerékpárok. Vannak trendek, amikre érdemes felülni és vannak, amikre nem. Amikre érdemes, azoknak általában van értelmes magyarázata is a woodon kívül. A rövidebb hajtókar szerintem pont az elsőhöz tartozik. Az én lábhosszamhoz viszonyítva a 175-ös hajtókar arányosan rövidebb, mint revinek a 165. Ezen is érdemes elgondolkodni szvsz.

Az, hogy az általam megvett alső közép kategóriás túraouti mennyire kenyelmes és gyors, azt elmondani sem tudom, érzékeltetni, meg pláne. Viszont nemrég egy Z2-es tekeresnél számtalan PR-t csináltam, úgy, hogy próbáltam figyelni, ok, nem végig sikerült, de jelentősen nem léptem túl a zónát. Mellette kényelmesebb volt a gagyi utakon, mint a telós trekking! Hoppá!

Kerekek terén elég drasztikus fejlesztések voltak mostanában. Jól jelzik az árak is. Belépő karbonok 800-1000€-tól indulnak, a jobbaknak mondott kerekek bőven hozzák a 2000€-s árat, vagy felette vannak. Lassan drágább, mint egy használható új bringa. Biztos jelenet valamit, én egyelőre nem jöttem rá a titokra, de rajta vagyok.
A másik a Di2. Ellene voltam, nem értettem, de mióta használom, nagyon is értem. Zseniális upgrade az iparban, ami főként a vázakra volt jó hatással.
Szóval kérem “van itt minden, csak szét kell dikházni!”
