(Remélem, most nem Pandora szelencéjét nyitottam ki!

gomolalaci írta: ↑2024.07.24., szer. 20:57amikor még pl. nem lehetett érvelni a nem létező ,,mesterséges intelligencia" védelmében![]()
![]()
![]()
És mi az a leggyorsabb változás, amit szükséges átvinni analóg jeltovábbítás esetén?cables írta: ↑2024.07.24., szer. 09:37Kedves Gábor!ELEX írta: ↑2024.07.24., szer. 09:04Attól még nem keletkezik a jelben olyan összetevő, ami nem volt az eredeti jelben.
Nem keletkeznek harmonikus torzítási komponensek, intermodulációs torzítási komponensek és semmi egyéb olyan torzítási komponens nem jelenik meg a jelben, amit az aktív elektronikák okoznak, amikor a jel áthalad rajtuk (mindegyik elektronika kisebb nagyobb mértékben nemlineáris, azaz torzítási komponenseket gyárt különböző mértékben).
Én azt hiszem, hogy a a kábelek elosztott paraméterként ható kapacitása a legnagyobb frekvenciájú jelösszetevőkre bizony hat. Ahogy halad jel a kábelen az elosztott kapacitás folyamatosan változó feszültségre töltődik, ha van ideje rá. Leggyorsabb változásoknál ez nem teljesül, tehát eltorzul az időfüggvény.
A gyakorlatban ez úgy érhető tetten, hogy a legkisebb kapacitású (köpeny nélküli, csupasz) IC és hangfal kábelek rendkívül tiszta, torzítás mentes hangzást produkálnak. Persze mint minden ez is SZVSZ
Bonyolultabb ez a szabvány-dolog, mint ahogy azt mi laikusok elképzeljük.
Kedves Gábor!ELEX írta: ↑2024.07.24., szer. 09:04Attól még nem keletkezik a jelben olyan összetevő, ami nem volt az eredeti jelben.
Nem keletkeznek harmonikus torzítási komponensek, intermodulációs torzítási komponensek és semmi egyéb olyan torzítási komponens nem jelenik meg a jelben, amit az aktív elektronikák okoznak, amikor a jel áthalad rajtuk (mindegyik elektronika kisebb nagyobb mértékben nemlineáris, azaz torzítási komponenseket gyárt különböző mértékben).
Attól még nem keletkezik a jelben olyan összetevő, ami nem volt az eredeti jelben.
De ezek alkalmazása nem a készülékhez csomagolt- és pro audio kábelekre jellemzőek inkább? Valamire való hifi kábel ezekre fittyet hány, jó részük meg sem felel ezeknek (vagy eleve alapvető biztonsági előírásoknak sem).Voyager írta: ↑2024.07.24., szer. 08:18
A kábelek, vezetékek hangjával kapcsolatosan nincsenek közvetlen szabványok, mivel a hangzás szubjektív élmény, és az egyéni preferenciák és a környezeti tényezők nagyban befolyásolják.
Azonban a kábelek gyártásánál figyelembe vett szabványok és specifikációk közvetetten befolyásolhatják a hangminőséget, mint például az anyaghasználat, az árnyékolás, a vezető geometria és a csatlakozók minősége.
IEC (International Electrotechnical Commission)
IEC 60228: Vezetőanyagok és szerkezetük.
IEC 60332: Tűzállósági vizsgálatok elektromos kábelek és vezetékek esetében.
IEC 60754: Korrozív gázok vizsgálata égés közben.
UL (Underwriters Laboratories)
UL 1581: Elektromos kábelek és vezetékek vizsgálati eljárásai.
UL 444: Hangsugárzó kábelek és egyéb kommunikációs kábelek.
AES (Audio Engineering Society)
AES48-2005: Szimmetrikus csatlakozások földelési és árnyékolási eljárásai.
AES14-1992 (r2009): Hangtechnikai vezetékek és csatlakozók színezési kódjai és jelölési eljárásai.
ANSI (American National Standards Institute) Szabványok:
ANSI/EIA-568: Telekommunikációs kábelek és vezetékek szabványai, amelyek részben érintik az audio kábeleket is.
Specifikus Előírások
RoHS (Restriction of Hazardous Substances Directive):
Az EU által előírt direktíva, amely korlátozza bizonyos veszélyes anyagok (például ólom, higany, kadmium) használatát az elektromos és elektronikus berendezésekben, beleértve az audio kábeleket is.
REACH (Registration, Evaluation, Authorisation and Restriction of Chemicals):
Az EU vegyi anyagokra vonatkozó szabályozása, amely szintén érinti az audio kábeleket gyártókat.
FCC (Federal Communications Commission)
Az elektromágneses interferencia (EMI) szabályozása az Egyesült Államokban.
IEEE (Institute of Electrical and Electronics Engineers) Szabványok:
IEEE 1180: Digitális audio jelfeldolgozás.
Egyéb Fontos Szabványok és Előírások
TIA/EIA-568: Telecommunication Cabling Standards, amely magában foglalja az audio és adatkommunikációs kábeleket is.
HDBaseT Specifikáció: HDBaseT Alliance által kiadott specifikáció, amely a HDMI jelek és más jelek továbbítását szabályozza ethernet kábelen keresztül.
A kábelek, vezetékek hangjával kapcsolatosan nincsenek közvetlen szabványok, mivel a hangzás szubjektív élmény, és az egyéni preferenciák és a környezeti tényezők nagyban befolyásolják.chord_ írta: ↑2024.07.23., kedd 21:48Audio kábelek esetében szabványok és előírások?Voyager írta: ↑2024.07.23., kedd 16:52
Az állításoddal ellentétben, a fejlesztők pontosan tudják, miért szólnak másképp a különböző kábelek. Az anyagok tisztasága, a vezető struktúrája, az árnyékolás módja és sok más tényező mind hozzájárulnak a hangzásbeli különbségekhez. Ezeket a tulajdonságokat nemcsak mérni tudják, hanem tudományos alapokra építve optimalizálják is.
Az az állítás, hogy a hifi kábelek esetében az "átverve" fogalom nincs definiálva, egyszerűen nem igaz. Az audioiparban a hitelesség és a minőség kritikus tényezők, és a cégek nagy hangsúlyt fektetnek ezekre. Az általad említett villanyszerelő drótok és CAT6 kábelek esetében is megvannak a szabványok és előírások, ahogy az audio kábelek esetében is.
Érdemes tehát elismerni és tiszteletben tartani a mérnökök munkáját, akik a legjobb hangélményt igyekeznek nyújtani a vásárlóknak.
Viccelsz?
Éppen ezért csatoltam a linket.fülelek írta: ↑2024.07.23., kedd 22:01Sajnos mindkét oldalról borzasztó műszaki melléfogásokat lehet olvasni, nem célszerű semmilyen tanulságot levonni a cikkből a túl sok műszaki és logikai bukfenc miatt.Voyager írta: ↑2024.07.23., kedd 19:46Szeretnék megosztani egy érdekes olvasmányt a témában. (csak egy példa)
https://www.audioholics.com/audio-video ... le-science
Mert a kapacitás megváltoztatja, azaz eltorzítja pl a frekvenciátvitelt.
Lehet távol rakni az árnyékolást.
És soha nem is lehet majd, mert praktikusan kivitelezhetetlen a fizikai valóságban. Ha meg árnyékolod, akkor már lesz mondjuk kapacitása is (ha esetleg nélküle nem volt), bumm a nulla torzításnak.
Fordítva ülsz a lovon. Nem a kábel fogja a hangot csinálni, az legjobb esetben csak nem cseszi el. A szabványossági kérdéseid elé érdemesebb felvenni, hogy milyen forrással, milyen erősítővel és milyen hangfallal kinzod magad. Az egyetlen biztos pont amiből elvi és gyakorlati síkon is létezik legjobb az pont a kábel. Csak nem lehet kipróbálni, mert szupravezetőnek hívják. Nulla ellenállás, nulla torzítás és nulla zaj. Pontosan nulla. Pontosan ez a legjobb kábel definicioja, semmilyen veszteség és torzulás nem következik be rajta. Ha árnyékolod, még zajt sem vesz fel. De szupravezetővel is csak annyira lesz jó a rendszer, mint amennyire jók a készülékeid.chord_ írta: ↑2024.07.23., kedd 21:48Audio kábelek esetében szabványok és előírások?Voyager írta: ↑2024.07.23., kedd 16:52
Az állításoddal ellentétben, a fejlesztők pontosan tudják, miért szólnak másképp a különböző kábelek. Az anyagok tisztasága, a vezető struktúrája, az árnyékolás módja és sok más tényező mind hozzájárulnak a hangzásbeli különbségekhez. Ezeket a tulajdonságokat nemcsak mérni tudják, hanem tudományos alapokra építve optimalizálják is.
Az az állítás, hogy a hifi kábelek esetében az "átverve" fogalom nincs definiálva, egyszerűen nem igaz. Az audioiparban a hitelesség és a minőség kritikus tényezők, és a cégek nagy hangsúlyt fektetnek ezekre. Az általad említett villanyszerelő drótok és CAT6 kábelek esetében is megvannak a szabványok és előírások, ahogy az audio kábelek esetében is.
Érdemes tehát elismerni és tiszteletben tartani a mérnökök munkáját, akik a legjobb hangélményt igyekeznek nyújtani a vásárlóknak.
Viccelsz?
Amik léteznek, azok a gyártástechnológiai SOP-k, meg az érintésvédelmi tanúsítványok, meg a tűzbiztonság, a tartósság-tesztek, a mérhető paraméterek jegyzőkönyvezése, meg még van egy csomó, amivel, valóban, nyomják a komoly gyártókat, hogy legyen, ez talán helyes is, nem tudom.
De amiről itt mi beszélünk, és költjük a nagy zsét, az nem ez. Az valami egészen más.
Hol a szabvány a tónushelyességre?
Hol a szabvány a 'tér' megjelenítésére?
Hol a szabvány a középbasszus tagoltságára?
Hol a szabvány a zongora-balkéz színezetlenségére?
Hogyan optimalizálják ezeket egyszerre? Valamit próbálnak, én elhiszem, de mindenki másképp, az nem gáz?
Hogy kreálnál egy épkézláb szabványt / SOP-t, amikor pl. a tápkábelek hajlamosak teljesen másképp viselkedni két eltérő rendszerben, két eltérő akusztikában? Vagy a fentieket ezek a mérnökök be tudják társítani egy-egy geometriához vagy szigetelési eljáráshoz vagy anyaghasználathoz?
Nem.
Ezek a mérnökök jobb esetben a fülükre hallgatnak, valamit kigondolnak, fejlesztenek, modelleznek is akár, a nem-szélhámosok talán igyekeznek minél jobb hangú pl. tápkábelt kreálni, minél jobb anyagból, aztán jön a gyártás, a management, meg a költségek, meg a vizuális megjelenés, meg a promóciós anyagok meg a reklám, meg az árképzés meg az adó, meg a luxusfeeling-gerjesztés, meg az olcsó modellek visszabutítása, a fadoboz, a nagy ászok diszkrét leutánzása, a 'komoly kutatás mindenek felett', a netes fan-csoportok figyelése/moderálása, .... meg a takarítónő TB-je meg a stb..., és a végső kérdésre, hogy mitől különbözik a tápkábelek hangja, te is tudsz felelni, meg én is, hogy mi minden meg tudja változtatni, de arra nem, arra nagyon nem, és ők sem, hogy mitől jók, mi lenne az üdvözítő irány, mi a 'nem átverés', és ahány céget nézel, mind-mind mást mond.
Semmi jele annak, hogy legalább néhány dologban egy irányba húznának.
Óriási, katasztrofális, szinte humoros divergencia van.
Olvass vissza pár ezer oldalt.
Vagy inkább kezdj el keresni 'jó' tápkábelt a neten, ha nem hiszel a felhasználóknak.
Minden igaz, és mindennek az ellenkezője is.
Vannak q.vajó horror árú kábelek. Vannak olyanok, hogy a táskájuk az egyetlen érték.
Legendák támadnak, és szentek járkálnak közöttünk, suttogva mesélnek csodákat, szamizdat-szerű tantételeket issza a nép, másnapra elfelejti, vagy elhalt mágusokat imád, régi, 30 éves hangélményükről álmodozik, ja, 'audiokultúra', meg 'zeneszeretet',
Kábelt 'modellezni'.... magában.... hogy az sem ismert, hogy mibe, miféle dologba/tápegységbe lesz bedugva...
Ez szerintem kicsit húzós.
Drukkolok nekik.
Sajnos mindkét oldalról borzasztó műszaki melléfogásokat lehet olvasni, nem célszerű semmilyen tanulságot levonni a cikkből a túl sok műszaki és logikai bukfenc miatt.Voyager írta: ↑2024.07.23., kedd 19:46Szeretnék megosztani egy érdekes olvasmányt a témában. (csak egy példa)
https://www.audioholics.com/audio-video ... le-science
Audio kábelek esetében szabványok és előírások?Voyager írta: ↑2024.07.23., kedd 16:52
Az állításoddal ellentétben, a fejlesztők pontosan tudják, miért szólnak másképp a különböző kábelek. Az anyagok tisztasága, a vezető struktúrája, az árnyékolás módja és sok más tényező mind hozzájárulnak a hangzásbeli különbségekhez. Ezeket a tulajdonságokat nemcsak mérni tudják, hanem tudományos alapokra építve optimalizálják is.
Az az állítás, hogy a hifi kábelek esetében az "átverve" fogalom nincs definiálva, egyszerűen nem igaz. Az audioiparban a hitelesség és a minőség kritikus tényezők, és a cégek nagy hangsúlyt fektetnek ezekre. Az általad említett villanyszerelő drótok és CAT6 kábelek esetében is megvannak a szabványok és előírások, ahogy az audio kábelek esetében is.
Érdemes tehát elismerni és tiszteletben tartani a mérnökök munkáját, akik a legjobb hangélményt igyekeznek nyújtani a vásárlóknak.
Az MCS1000 a Szent Grál.Tctronic írta: ↑2024.07.23., kedd 18:43
Csak egy példa a sokat emlegetett VdH MCS1000. Ugye már nem gyártják. Igény lenne rá? Igen? Sokat fizetnének érte? Igen.
Akkor meg miért nem gyártják újra? Mert legyártottak egy adagot (1Km tök mindegy) de valószínűleg nem tudják megismételni. Az az alapanyag, tisztaság, összetétel, gyártás technológia stb lehet még egyszer már nem reprodukálható.
Szerintem a Jenving (Svédország) maga is önti és húzza a Supra márkanevű kábeleket (esetleg pont rá gondoltál, mint az egyetlen európai gyártó?). De lehet, hogy tévedek.hodyka írta: ↑2024.07.23., kedd 20:16Hány gyártóról tudtok aki akik hifi vagy high-end drótokat gyárt, és maga is önti és húzza a drótokat
Szerintem nem sok van, Európában talán egy ha jól tudom összesen van három van ( Japán és USA )
ha többet tudtok írjátok meg köszi
A többi csak a kész drótokat faragja