Annak érdekében, hogy fenntartsuk ezt a szigetet, szükségünk van bevételre. Te is támogathatsz minket, ha azt szeretnéd, hogy sokáig és stabilan tudjunk működni. Amennyiben élsz ezzel a lehetőséggel, azt mi megköszönjük!
Pro Cinema az otthonunkban
- Den
- Kezdő Fórumlakó
- Hozzászólások: 444
- Csatlakozott: 2008.01.17., csüt. 15:50
- Értékelés: 108
- Tartózkodási hely: Bp, Fót
Re: Pro Cinema az otthonunkban
Zozi nem tesz említést egy igen lényeges tényezőről, mely elvesz a szobából vagy kb 1.4- 1.5 méter teret hosszában és így lényegesen kisebb helyet kapott a 19 hangfal.
A Christie hangos működése miatt egy külön kis szobát kapott a monumentális projektor. Az új JVC vetítő már nem oda került a kis külön helyiségbe, mi lesz vele, megszűnteted, megszűntetted? Nem lesz már óriás projektorod a külön vetítőszobát felhasználva?
Ha megszűntetted, akkor nyilvánvalóan már azt a teret is kihasználva átrendezted az első soron kívül elhelyezkedő hangfalaidat.
Ha megvan még a kis vetítő helyiség, akkor értelmét veszti az egész fejlesztés sorozat.
A Christie hangos működése miatt egy külön kis szobát kapott a monumentális projektor. Az új JVC vetítő már nem oda került a kis külön helyiségbe, mi lesz vele, megszűnteted, megszűntetted? Nem lesz már óriás projektorod a külön vetítőszobát felhasználva?
Ha megszűntetted, akkor nyilvánvalóan már azt a teret is kihasználva átrendezted az első soron kívül elhelyezkedő hangfalaidat.
Ha megvan még a kis vetítő helyiség, akkor értelmét veszti az egész fejlesztés sorozat.
Front SVS Ultra Evolution Pinnacle
Center SVS Ultra
Surround SVS Ultra
Sub SVS SB16 Ultra, SB4000
2 back SVS Ultra Tower 6 atmos Polk SE20 Signature Elite
Processzor Marantz AV10
Média Zidoo UHD5000
2 végfok Emotiva XPA GEN3 7ch
Vászon fix keretes 400x225 cm 4K diamond 16:9 1,4 gain
Epson 12000B
Center SVS Ultra
Surround SVS Ultra
Sub SVS SB16 Ultra, SB4000
2 back SVS Ultra Tower 6 atmos Polk SE20 Signature Elite
Processzor Marantz AV10
Média Zidoo UHD5000
2 végfok Emotiva XPA GEN3 7ch
Vászon fix keretes 400x225 cm 4K diamond 16:9 1,4 gain
Epson 12000B
- Luxor Audio
- Otthon vagyok
- Hozzászólások: 15690
- Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
- Értékelés: 10974
- Tartózkodási hely: Budapest
- Kapcsolat:
Re: Pro Cinema az otthonunkban
Igen, azok teljesen rendben vannak. Az erős simításról viszont javaslom, hogy szokjatok le!
- Zozi
- Törzsvendég
- Hozzászólások: 1848
- Csatlakozott: 2012.01.28., szomb. 00:29
- Értékelés: 974
- Tartózkodási hely: Sopronkövesd
Re: Pro Cinema az otthonunkban
Néhány poszttal korábban láthatsz közeltéri méréseket a hangsugárzókról simítás nélkül. Ha kimondottan egy hangsugárzó műszaki paramétereit vizsgáljuk, akkor ez a megfelelő metódus nem? Legalábbis külföldi hangsugárzó készítőktől én ezt a mérési megoldást láttam. Bár én nem vagyok szakember, csak lelkes amatőr.fapaci írta: ↑2024.02.04., vas. 15:50
Az sem mellékes, hogy mikor műszaki berendezéseket mérésekkel vizsgálunk, nem árt némi precizitás és részletesség. Harmadoktávos simítással a legtöbb hangsugárzó hasonló görbéket produkál, pedig a gyakorlatban nagyon is eltérnek egymástól hangzásra. Az elnagyolt prezentáció szépen el tudja fedni azokat a hibákat, amikre érzékeny a fülünk és hosszabb távon nagyon is tudnak minket zavarni. Pl.ha a hangszóró membránja rezonál a középtartományban, ami jellemzően egy nagyon szűk frekvenciasávot érint, a hiba harmadoktávos simításnál nem, vagy alig fog látszani a görbéken, de rettenetesen bántó zenehallgatás közben.
de itt is vannak (ezek EQ nélküli nyers mérések egy laptopról egy JACK-RCA átalakítóval és egy mezei kábellel, IMG Stageline 400D PA végfokkal, mert ez volt kéznél):
* JVC DLA Z1 * gerriets opera white microperf CS 135" * Trinnov Altitude16 * topping e50 *
* FusionAmp PlateAmp * Apollon Audio NCMP 8350 * Apollon Audio NCMP 6350 * Pronomic XA1400 *
* MadVR PC * HKV Bold Series * BMS 18n862 * WaveForming * Harmony Elite * iPad mini * Sonoff *
* FusionAmp PlateAmp * Apollon Audio NCMP 8350 * Apollon Audio NCMP 6350 * Pronomic XA1400 *
* MadVR PC * HKV Bold Series * BMS 18n862 * WaveForming * Harmony Elite * iPad mini * Sonoff *
- Luxor Audio
- Otthon vagyok
- Hozzászólások: 15690
- Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
- Értékelés: 10974
- Tartózkodási hely: Budapest
- Kapcsolat:
Re: Pro Cinema az otthonunkban
Van egy öreg Beyer mérőmikrofonom, amit még laboratóriumban kalibráltak, natív (tehát nem szoftveres) pontossága fél dB-en belül van, ehhez szoktam állítani a hozzám küldött példányokat.
- Luxor Audio
- Otthon vagyok
- Hozzászólások: 15690
- Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
- Értékelés: 10974
- Tartózkodási hely: Budapest
- Kapcsolat:
Re: Pro Cinema az otthonunkban
Az úriembernek igaza is van, meg nincs is attól függően, mit akarunk a görbékkel megmutatni. Ha a hangsugárzó hangszínét , elnagyolt megszólalását szeretnénk prezentálnu, akkor jó is lehet a harmadoktávos simítás, nagyjából így működik a hallásunk is, mikor ismeretlenül becsöppenünk egy hangeseménybe, pl.egy kiállításon.
De ha néhány percnél tovább figyelünk, a fülünk nagyobb felbontásba kapcsol és észre fog venni már olyan jellegzetességeket is, amiket az első néhány percben nem.
Az sem mellékes, hogy mikor műszaki berendezéseket mérésekkel vizsgálunk, nem árt némi precizitás és részletesség. Harmadoktávos simítással a legtöbb hangsugárzó hasonló görbéket produkál, pedig a gyakorlatban nagyon is eltérnek egymástól hangzásra. Az elnagyolt prezentáció szépen el tudja fedni azokat a hibákat, amikre érzékeny a fülünk és hosszabb távon nagyon is tudnak minket zavarni. Pl.ha a hangszóró membránja rezonál a középtartományban, ami jellemzően egy nagyon szűk frekvenciasávot érint, a hiba harmadoktávos simításnál nem, vagy alig fog látszani a görbéken, de rettenetesen bántó zenehallgatás közben.
Tehát az ilyen görbék inkább villogni jók, tanulságot kevésbé hordoznak. Ha a hangdobozaid valódi felmérése a cél, 1/12 oktávos, vagy még kisebb simítást javaslok alkalmazni 50 dB-s SPL átfogással, harmonikus torzításnál pedig legalább az első négy felharmonikust megmutatva.
A nagyon gagyi szinten túl az összes mérőmikrofon alkalmas otthoni, amatőr mérések elvégzésére. Az UMIK mikrofonokkal sincs nagy baj azt leszámítva, hogy a gyári kalibráció néha meglehetősen pontatlan. Nagyjából 30 darabot mértem az elmúlt években, volt köztük egészen pontos is, de olyan példány is, ami majdnem 4 dB-t csalt. A korrekciós adatok módosításával ez a hiba kiküszöbölhető, maga a mikrofon kapszula lehetővé teszi ezt.A mikrofonra visszatérve... valószínű az umik 1 pontosságának, képességeinek határát is látjuk a méréseken.
- Cseneles
- Fórumlakó
- Hozzászólások: 792
- Csatlakozott: 2013.12.18., szer. 14:38
- Értékelés: 613
- Tartózkodási hely: Zalaegerszeg
Re: Pro Cinema az otthonunkban
Ha már szóba esett a mikrofon profilozás. Az enyémet te kalibráltad, lehet tudni ,hogy milyen mikrofonhoz? Az eltérés a gyári illetve a te profilozásod között 12000hz felett van ami ezen a táblázaton kivehető.fapaci írta: ↑2024.02.04., vas. 13:07Hangnyomás görbékből hangminőséget kiolvasni mindig meredek, de soha nem megy ki a divatból. Zozi átfogó mérési eredményeket közölt, ennek így már van értelme, bár a simítással és a léptékekkel trükkösen bánt.![]()
10 kHz felett a legtöbb felnőtt már nem sok hangot érzékel, a közép és felső tartományban amúgy is sokkal inkább hat ránk a fázismenet és a torzítás, mint a mennyiség. Pár dB beesés a felső oktávban nem drámai, ha nem áll mögötte valamilyen komolyabb probléma, pl egy izmosabb rezonancia.
- Cseneles
- Fórumlakó
- Hozzászólások: 792
- Csatlakozott: 2013.12.18., szer. 14:38
- Értékelés: 613
- Tartózkodási hely: Zalaegerszeg
Re: Pro Cinema az otthonunkban
Nekem Fapaci profilozta bár már nem emlékszem milyen mikrofonhoz.-KP- írta: ↑2024.02.04., vas. 14:29Én az Umik1 mikrofonomat a Cross Spectrumtól vettem. Ők egyedileg kalibrálnak minden mikrofont. Persze valamivel drágább, mint simán csak az Umik1-et megvenni valahonnan, de kibírható.
https://cross-spectrum.com/measurement/ ... _umik.html
Online
https://cross-spectrum.com/measurement/ ... _umik.html
- -KP-
- V.I.P.
- Hozzászólások: 5905
- Csatlakozott: 2003.06.02., hétf. 23:53
- Értékelés: 1679
- Tartózkodási hely: Bonyhád
Re: Pro Cinema az otthonunkban
Én az Umik1 mikrofonomat a Cross Spectrumtól vettem. Ők egyedileg kalibrálnak minden mikrofont. Persze valamivel drágább, mint simán csak az Umik1-et megvenni valahonnan, de kibírható.
https://cross-spectrum.com/measurement/ ... _umik.html
- Zozi
- Törzsvendég
- Hozzászólások: 1848
- Csatlakozott: 2012.01.28., szomb. 00:29
- Értékelés: 974
- Tartózkodási hely: Sopronkövesd
Re: Pro Cinema az otthonunkban
Nem trükköztem semmivel sem. David Meyerovitz (Trinnov Audio) szerint az emberi érzékeléshez, vagy a fül, mint érzékszerv felbontásához legközelebb álló simítási forma az 1/3. Ezért alkalmazza a Trinnov is alapértelmezetten. Mivel a trinnov szoftver által mért frekvenciagörbéket szerettem volna visszamérni REW-vel, így volt ez "almát almával" esete.
A mikrofonra visszatérve... valószínű az umik 1 pontosságának, képességeinek határát is látjuk a méréseken. A trinnov nagy hangsúly fektet a mikrofonra. Valószínű ezzel nem tud lépést tartani az umik.
"OUR ICONIC 3D MEASUREMENT MICROPHONE
The measurement microphone is one of the most critical components of any loudspeaker/room calibration system.
Trinnov’s sophisticated algorithms rely not only on extremely accurate acoustic measurements but also on the ability to localize the speakers’ positions and to detect early reflections.
Our 3D microphone uses four mic elements in a precise tetrahedral arrangement. Each capsule is individually calibrated at the factory (±0.1 dB from 20 Hz to 24 kHz)
The resulting microphone calibration file is included in the microphone’s box on a USB stick. This file is installed in the Trinnov product being employed and all subsequent measurements are filtered through the calibration coefficients to ensure accuracy."
forrás: https://www.trinnov.com/en/technologies/#3D-Microphone
a két mikrofon közti különbség lehet egyrészt a kidolgozottság, felépítés, valamint az, hogy a trinnov minden egyes kapszulája egyedileg van kalibrálva. Erről az umik esetén nem beszélhetünk. Mondjuk én személy szerint jobban bízom a trinnov mikrofon által szállított eredményekben.
Ha jól tudom Fapaci te is kalibrálsz egyedileg umik 1-et. Talán valahol olvastam tőled, hogy akár 2-3 dB szórás is lehet a valóságban... ez mondjuk megmagyarázná, hogy az umik miért mért valamivel más eredményeket a trinnov rendszeréhez képest minden hangsugárzónál.
Ha valaki a trinnov optimezer működéséről szeretne olvasni a következő linken megteheti. Ami figyelemre méltó, hogy ez nem csak marketing bullshit, hanem ahogy a mellékelt példa mutatja, a valóságban (esetemben az én szobámban) is működik.
https://www.trinnov.com/en/technologies/#The-Optimizer
* JVC DLA Z1 * gerriets opera white microperf CS 135" * Trinnov Altitude16 * topping e50 *
* FusionAmp PlateAmp * Apollon Audio NCMP 8350 * Apollon Audio NCMP 6350 * Pronomic XA1400 *
* MadVR PC * HKV Bold Series * BMS 18n862 * WaveForming * Harmony Elite * iPad mini * Sonoff *
* FusionAmp PlateAmp * Apollon Audio NCMP 8350 * Apollon Audio NCMP 6350 * Pronomic XA1400 *
* MadVR PC * HKV Bold Series * BMS 18n862 * WaveForming * Harmony Elite * iPad mini * Sonoff *
- Luxor Audio
- Otthon vagyok
- Hozzászólások: 15690
- Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
- Értékelés: 10974
- Tartózkodási hely: Budapest
- Kapcsolat:
Re: Pro Cinema az otthonunkban
Hangnyomás görbékből hangminőséget kiolvasni mindig meredek, de soha nem megy ki a divatból. Zozi átfogó mérési eredményeket közölt, ennek így már van értelme, bár a simítással és a léptékekkel trükkösen bánt.
10 kHz felett a legtöbb felnőtt már nem sok hangot érzékel, a közép és felső tartományban amúgy is sokkal inkább hat ránk a fázismenet és a torzítás, mint a mennyiség. Pár dB beesés a felső oktávban nem drámai, ha nem áll mögötte valamilyen komolyabb probléma, pl egy izmosabb rezonancia.

10 kHz felett a legtöbb felnőtt már nem sok hangot érzékel, a közép és felső tartományban amúgy is sokkal inkább hat ránk a fázismenet és a torzítás, mint a mennyiség. Pár dB beesés a felső oktávban nem drámai, ha nem áll mögötte valamilyen komolyabb probléma, pl egy izmosabb rezonancia.
- Quetz
- Törzsvendég
- Hozzászólások: 1996
- Csatlakozott: 2015.11.10., kedd 08:24
- Értékelés: 729
- Tartózkodási hely: Budapest
Re: Pro Cinema az otthonunkban
Ízlés kérdése, másnak pedig ez a minőség tetszik:

Fear is the path to the dark side. Fear leads to anger. Anger leads to hate. Hate leads to suffering.
- Cseneles
- Fórumlakó
- Hozzászólások: 792
- Csatlakozott: 2013.12.18., szer. 14:38
- Értékelés: 613
- Tartózkodási hely: Zalaegerszeg
Re: Pro Cinema az otthonunkban
Ha már ezt leírtad "Pégyé mozija" szobába Szepi...
"Már tényleg ott tartunk, hogy a negatív hozzáállásoktól, már nincs is kedve senkinek beszámolni a fejlesztésekről, előrelépésekről, már már ciki is valamit venni amivel jobbá tehetjük ezt a hobbit. Hol vannak azok az idők, mikor örültünk együtt, akár egy madzagnak is, hogy pozitívan befolyásolta rendszerünk képét hangját."
Nézha azért eszedbe is juthatna mielőtt beírsz valamit. Nem kell csodálkozni ha már ritka a valós tartalom itt AVX-en...Van pár közösség bomlasztó egyén de érdekes módón mindig a kereskedő. Ez üzleti érdek vagy féltékenység vagy csak az emberi gyarlóság esetleg a témakörben való hiányos ismeretekből de bekövetkezik.
Én nagyon szivesen megnézném a saját rendszeredben tett mérés sorozatot és azt higgadtan átbeszélhetnénk itt a fórumon pro és kontra elemzés sorozat mellett. így mindenki tanulhatna belőle és lenne belőle tartalom is.
"Már tényleg ott tartunk, hogy a negatív hozzáállásoktól, már nincs is kedve senkinek beszámolni a fejlesztésekről, előrelépésekről, már már ciki is valamit venni amivel jobbá tehetjük ezt a hobbit. Hol vannak azok az idők, mikor örültünk együtt, akár egy madzagnak is, hogy pozitívan befolyásolta rendszerünk képét hangját."
Nézha azért eszedbe is juthatna mielőtt beírsz valamit. Nem kell csodálkozni ha már ritka a valós tartalom itt AVX-en...Van pár közösség bomlasztó egyén de érdekes módón mindig a kereskedő. Ez üzleti érdek vagy féltékenység vagy csak az emberi gyarlóság esetleg a témakörben való hiányos ismeretekből de bekövetkezik.
Én nagyon szivesen megnézném a saját rendszeredben tett mérés sorozatot és azt higgadtan átbeszélhetnénk itt a fórumon pro és kontra elemzés sorozat mellett. így mindenki tanulhatna belőle és lenne belőle tartalom is.
Re: Pro Cinema az otthonunkban
Ámen
A kekeckedőnek meg annyit, hogyha van energiája beírni a “szakmai” észrevételeit, akkor esetleg azt is értékelhetné, ha egy fórumos, jelen esetben Zozi, időt és energiát belefektetve írja az egyre frankóbb beszámolóit, amiket jó olvasni, mert nemcsak érthetően, precízen fogalmaz, de teszi ezt még olvasmányosan is, amit öröm végigböngészni. Az értékelés alatt értem azt, hogy egy
Na jó felébredtem….
- Zozi
- Törzsvendég
- Hozzászólások: 1848
- Csatlakozott: 2012.01.28., szomb. 00:29
- Értékelés: 974
- Tartózkodási hely: Sopronkövesd
Re: Pro Cinema az otthonunkban
"10 felette meg el is fogy."szepi0808 írta: ↑2024.02.03., szomb. 21:04Ja, látom... 8kHz felett esik 5dB-elt, 10 felette meg el is fogy. Ha neked ez tetszik, vagy a pro-soknak, akkor lelketek rajta, de én biztos hiányolnám azt a tartományt.Zozi írta: ↑2024.02.03., szomb. 20:17ahogy látod, az LCR 20 kHz-ig követi a target curve-öt. Gondolom erre gondolsz a 10kH-val.
A trinnov graph-ról le tudod olvasni, ha szeretnéd.
a rew-vel csak 15 kHz-ig mértem vissza. Többnek nem érzem relevanciáját. Nem szeretem az üvöltő, túlzó magasokat.
Egyéni preferencia. :-)
rew.png
Tudod az a jó az aktív váltásban, hogyha szeretném megtolhatnám a magassugárzót... a lehetőség adott. De én nem azt a hangot keresem.
Ezt fejtsd ki légyszi, hogy mit értessz ez alatt, tényleg kíváncsi vagyok. Mert tényleg nem értem. Vagyis értem, azt hiszem. Arra akarsz kilyukadni, hogy esetleg ezek a hangsugárzók nem szólnak 10 kHz felett. Emiatt szar mozis sugárzók. Kicsit degradáló a stílus, de ezt már megszoktuk. Viszont ez is egy vélemény, és el is fogadom. De biztosíthatlak, hogy nem így van. Csak mindegyikünknek mások a preferenciái.
Szerencsére nem vagyunk egyformák, így mindenki a saját szempontjai szerint "hangolhatja" a rendszerét.
Boldogok lehetünk, hogy a mai eszközökkel ezt már megtehetjük.
Megkerestem neked a m&k 300 frekvencia görbéjét (azt hiszem ezt a családot használod, ugye?):
(látod, nem csak leszóltam, tettem bele energiát.)
forrás: https://www.soundandvision.com/content/ ... test-bench
Gondolom te ezt a magas kiemelést szereted, a te fülednek ez a kedves.. látod, nem vagyunk egyformák (a szemünk sem az, a fülünk sem)
Én viszont jobban preferálom a harman és a harmanon kívül több mozis szakember által ajánlott célgörbéket. Gondolom én és ezek az emberek a hülyék, és nem te ülsz háttal a lovon. Érdemes lehet a synthesys, vagy storm háza táján is körül nézned.
Összeraktam a harman és a trinnov által filterezett frekvenciamenetet egy ábrára, hogy könnyebb legyen értelmezni, miről beszélek. A hasonlóság nem a véletlen műve...
Én nagyjából ennyit szerettem volna hozzátenni ehhez a magasröptű
"10kH felett mi a helyzet?" kérdéshez. Ígérem többet nem szólok hozzá, maradjon ez a hely a "béke szigete".
* JVC DLA Z1 * gerriets opera white microperf CS 135" * Trinnov Altitude16 * topping e50 *
* FusionAmp PlateAmp * Apollon Audio NCMP 8350 * Apollon Audio NCMP 6350 * Pronomic XA1400 *
* MadVR PC * HKV Bold Series * BMS 18n862 * WaveForming * Harmony Elite * iPad mini * Sonoff *
* FusionAmp PlateAmp * Apollon Audio NCMP 8350 * Apollon Audio NCMP 6350 * Pronomic XA1400 *
* MadVR PC * HKV Bold Series * BMS 18n862 * WaveForming * Harmony Elite * iPad mini * Sonoff *
- Cseneles
- Fórumlakó
- Hozzászólások: 792
- Csatlakozott: 2013.12.18., szer. 14:38
- Értékelés: 613
- Tartózkodási hely: Zalaegerszeg
Re: Pro Cinema az otthonunkban
Kíváncsiságból megnéztem az én otthoni mérésemben egy Centert. Nálam is hasonló a helyzet de szerintem ez 99%-ban mindenkinél így lehet.szepi0808 írta: ↑2024.02.03., szomb. 21:04Ja, látom... 8kHz felett esik 5dB-elt, 10 felette meg el is fogy. Ha neked ez tetszik, vagy a pro-soknak, akkor lelketek rajta, de én biztos hiányolnám azt a tartományt.Zozi írta: ↑2024.02.03., szomb. 20:17ahogy látod, az LCR 20 kHz-ig követi a target curve-öt. Gondolom erre gondolsz a 10kH-val.
A trinnov graph-ról le tudod olvasni, ha szeretnéd.
a rew-vel csak 15 kHz-ig mértem vissza. Többnek nem érzem relevanciáját. Nem szeretem az üvöltő, túlzó magasokat.
Egyéni preferencia. :-)
rew.png
Tudod az a jó az aktív váltásban, hogyha szeretném megtolhatnám a magassugárzót... a lehetőség adott. De én nem azt a hangot keresem.
Nem véletlen ,hogy alkalmaznak a mérnökök mind a Dirac, ARC, Audissey és egyéb mint pl a Trinnov rendszereknél efféle tartgetet. De akár egy értelmes szórakozóhelyen is ugyan ez a tender. Védik a végfelhasználókat, hallgatókat a műsor közbeni fusztrációkat, szorongást elkerülve és a hallás megörzésre érdekében. Persze ha az már nincs ebben az esetben kellhet a linearitás 20kh-ig. Mindenki hallása más, így ez is egyéni preferencia.
Re: Pro Cinema az otthonunkban
Ja, látom... 8kHz felett esik 5dB-elt, 10 felette meg el is fogy. Ha neked ez tetszik, vagy a pro-soknak, akkor lelketek rajta, de én biztos hiányolnám azt a tartományt.Zozi írta: ↑2024.02.03., szomb. 20:17ahogy látod, az LCR 20 kHz-ig követi a target curve-öt. Gondolom erre gondolsz a 10kH-val.
A trinnov graph-ról le tudod olvasni, ha szeretnéd.
a rew-vel csak 15 kHz-ig mértem vissza. Többnek nem érzem relevanciáját. Nem szeretem az üvöltő, túlzó magasokat.
Egyéni preferencia. :-)
rew.png
Tudod az a jó az aktív váltásban, hogyha szeretném megtolhatnám a magassugárzót... a lehetőség adott. De én nem azt a hangot keresem.
JVC DILA X30
Screenline Fashion 136" Diamond 1.2 4K
Zidoo Z3000 Pro
Anthem AVM70 15.2ch.
EMOTIVA XPA Gen3, BasX500.
MILLER & KREISEL S150/MP950/IC95/M5
SVS SB5000
Szepi házimozi: viewforum.php?f=46
Screenline Fashion 136" Diamond 1.2 4K
Zidoo Z3000 Pro
Anthem AVM70 15.2ch.
EMOTIVA XPA Gen3, BasX500.
MILLER & KREISEL S150/MP950/IC95/M5
SVS SB5000
Szepi házimozi: viewforum.php?f=46
- Zozi
- Törzsvendég
- Hozzászólások: 1848
- Csatlakozott: 2012.01.28., szomb. 00:29
- Értékelés: 974
- Tartózkodási hely: Sopronkövesd
Re: Pro Cinema az otthonunkban
ahogy látod, az LCR 20 kHz-ig követi a target curve-öt. Gondolom erre gondolsz a 10kH-val.
A trinnov graph-ról le tudod olvasni, ha szeretnéd.
a rew-vel csak 15 kHz-ig mértem vissza. Többnek nem érzem relevanciáját. Nem szeretem az üvöltő, túlzó magasokat.
Egyéni preferencia. :-)
Tudod az a jó az aktív váltásban, hogyha szeretném megtolhatnám a magassugárzót... a lehetőség adott. De én nem azt a hangot keresem.
* JVC DLA Z1 * gerriets opera white microperf CS 135" * Trinnov Altitude16 * topping e50 *
* FusionAmp PlateAmp * Apollon Audio NCMP 8350 * Apollon Audio NCMP 6350 * Pronomic XA1400 *
* MadVR PC * HKV Bold Series * BMS 18n862 * WaveForming * Harmony Elite * iPad mini * Sonoff *
* FusionAmp PlateAmp * Apollon Audio NCMP 8350 * Apollon Audio NCMP 6350 * Pronomic XA1400 *
* MadVR PC * HKV Bold Series * BMS 18n862 * WaveForming * Harmony Elite * iPad mini * Sonoff *
Re: Pro Cinema az otthonunkban
10kH felett mi a helyzet?
JVC DILA X30
Screenline Fashion 136" Diamond 1.2 4K
Zidoo Z3000 Pro
Anthem AVM70 15.2ch.
EMOTIVA XPA Gen3, BasX500.
MILLER & KREISEL S150/MP950/IC95/M5
SVS SB5000
Szepi házimozi: viewforum.php?f=46
Screenline Fashion 136" Diamond 1.2 4K
Zidoo Z3000 Pro
Anthem AVM70 15.2ch.
EMOTIVA XPA Gen3, BasX500.
MILLER & KREISEL S150/MP950/IC95/M5
SVS SB5000
Szepi házimozi: viewforum.php?f=46
- Zozi
- Törzsvendég
- Hozzászólások: 1848
- Csatlakozott: 2012.01.28., szomb. 00:29
- Értékelés: 974
- Tartózkodási hely: Sopronkövesd
Re: Pro Cinema az otthonunkban
A múlt hét végén és a héten bekerültek a hangsugárzók a helyükre. Néhány gyors teszt alapján már bizakodásra adtak okot, pedig a régi preset-tel teszteltem.
A telepítés jól sikerült. A hallgatótól számított távolságok alapján a dobozok pozíciója teljesen megfelelő. Szimmetrikus szoba, mérnök gondolkodás... nem volt nehéz. :-)
Tegnap aztán végre jutott időm lefuttatni pár mérést a trinnov optimizerrel. Az alsó 7 hangsugárzót REW-vel visszamérve a frekvenciamenetet nagyon szépen kivasalta és "összefésülte". Hiába, ezek a pc alapú szinte korlátlan lehetőség előnyei. A torzítás is minimális maradt. Nagyobb, mint a szabadtéri mérés esetén, de ez természetes.
A trinnov a következő görbéket "vízionálta"
az eq nélküli, illetve a filterezett frekvenciamenet kikapcsolt bass management-tel (ezek a hangsugárzók saját fizikai korlátai
És hogy ez hogyan köszönt vissza a valóságban egy umik1-gyel:
1/3-as simítás, L-C-R SL, SR, BL, BR, egyedi target curve
a surroundok torzítási diagrammja 80-85 dB hangnyomás mellett
csoportkésleltetés L-C-R SL, SR, BL, BR
impulzusválasz L-C-R SL, SR, BL, BR
4 teljes mérést végeztem. 9.1.6, ahol a 4 darab szub ugyanazt az eredő jelet kapta, aztán 9.1.6 MSO-val "előkonfigurálva", 9.2.6 egymással szemben működő "SBA" felállás és végül egy 9.4.6 úgy, hogy a trinnov korrigálja a 4 szubot külön - külön. Ez sajnos nem vezetett most sem jó megoldásra. Egyesével szépen korrigál, de a 4 szub LFE csatornán való "összefésülése" nagy feladat. Ebben majd a trinnov waveforming technológia hoz előrelépést az idei évben. (ebben egyébként a dirac ART elöbbre jár jelenleg, szerencsére némi hozzáértéssel, és előbeállítással megoldható a dolog). Mind a 4 opció kapott 3-3 target curve-öt, így 12 különböző preset készült el, amit lehet tesztelni és kiválasztani a legmegfelelőbbet.
A 9.1.6 felállás nagyon száraz basszust eredményez, alacsony lecsengési idővel. Nekem ez a favoritom. Ha valaki a "zsírosabb" basszus keresi, annak a 9.2.6 preset a megfelelőbb, hisz itt vannak olyan frekvenciák, hangok, amik kicsit tovább időznek a szobában a "kelleténél", de még abszolút nem túlzó... a 9.4.6 számomra döng, brummogós, nekem természetellenes. Nem ehhez vagyok szokva.
A frekvenciamenet ezeknél a preseteknél szinte azonos, a különbséget a vízesés grafikonon lehet nyomon követni 300ms-ra ablakozva:
vízesés diagramm
spektro 9.1.6 egyedi target curve
Ennyit a mérésekről. Tesztelni csak keveset tudtam egyelőre, de minden szempontból (3D hang, térérzet) sikerült előbbre lépnem. Ezelőtt sem volt rossz az összhatás a mozimban, de most a surroundok és az atmosok cseréjével, sikerült még egy fokozattal feljebb kapcsolnom.
További tervek a szoba alkalmassá tétele arra, hogy a waveforming követelményeit elérjem. Ehhez érkezni fog még néhány 18-as BMS18n862 zárt DIY subwoofer és a hajtásukra használt labgruppen fp10000q-t is cserélnem kell. De ezek egyelőre tervek, most élvezem a "befektett munka gyümölcsét" és hátra dőlök.
Még egy mondat a basszustartomány eloszlásáról a lehallgatói pozíciókban...
Az MSO egy nagyon okos megoldás. Igaz, foglalkozós, de a végeredmény kárpótol a belefektetett energiáért.
Frekvenciamenet a 3 fotelben 1/3 simítással
vízesés diagramm a sweet point-ban mérve
vízesés diagramm a bal oldali fotelben mérve
vízesés diagramm jobb oldali fotelben mérve
A telepítés jól sikerült. A hallgatótól számított távolságok alapján a dobozok pozíciója teljesen megfelelő. Szimmetrikus szoba, mérnök gondolkodás... nem volt nehéz. :-)
Tegnap aztán végre jutott időm lefuttatni pár mérést a trinnov optimizerrel. Az alsó 7 hangsugárzót REW-vel visszamérve a frekvenciamenetet nagyon szépen kivasalta és "összefésülte". Hiába, ezek a pc alapú szinte korlátlan lehetőség előnyei. A torzítás is minimális maradt. Nagyobb, mint a szabadtéri mérés esetén, de ez természetes.
A trinnov a következő görbéket "vízionálta"
az eq nélküli, illetve a filterezett frekvenciamenet kikapcsolt bass management-tel (ezek a hangsugárzók saját fizikai korlátai
És hogy ez hogyan köszönt vissza a valóságban egy umik1-gyel:
1/3-as simítás, L-C-R SL, SR, BL, BR, egyedi target curve
a surroundok torzítási diagrammja 80-85 dB hangnyomás mellett
csoportkésleltetés L-C-R SL, SR, BL, BR
impulzusválasz L-C-R SL, SR, BL, BR
4 teljes mérést végeztem. 9.1.6, ahol a 4 darab szub ugyanazt az eredő jelet kapta, aztán 9.1.6 MSO-val "előkonfigurálva", 9.2.6 egymással szemben működő "SBA" felállás és végül egy 9.4.6 úgy, hogy a trinnov korrigálja a 4 szubot külön - külön. Ez sajnos nem vezetett most sem jó megoldásra. Egyesével szépen korrigál, de a 4 szub LFE csatornán való "összefésülése" nagy feladat. Ebben majd a trinnov waveforming technológia hoz előrelépést az idei évben. (ebben egyébként a dirac ART elöbbre jár jelenleg, szerencsére némi hozzáértéssel, és előbeállítással megoldható a dolog). Mind a 4 opció kapott 3-3 target curve-öt, így 12 különböző preset készült el, amit lehet tesztelni és kiválasztani a legmegfelelőbbet.
A 9.1.6 felállás nagyon száraz basszust eredményez, alacsony lecsengési idővel. Nekem ez a favoritom. Ha valaki a "zsírosabb" basszus keresi, annak a 9.2.6 preset a megfelelőbb, hisz itt vannak olyan frekvenciák, hangok, amik kicsit tovább időznek a szobában a "kelleténél", de még abszolút nem túlzó... a 9.4.6 számomra döng, brummogós, nekem természetellenes. Nem ehhez vagyok szokva.
A frekvenciamenet ezeknél a preseteknél szinte azonos, a különbséget a vízesés grafikonon lehet nyomon követni 300ms-ra ablakozva:
vízesés diagramm
spektro 9.1.6 egyedi target curve
Ennyit a mérésekről. Tesztelni csak keveset tudtam egyelőre, de minden szempontból (3D hang, térérzet) sikerült előbbre lépnem. Ezelőtt sem volt rossz az összhatás a mozimban, de most a surroundok és az atmosok cseréjével, sikerült még egy fokozattal feljebb kapcsolnom.
További tervek a szoba alkalmassá tétele arra, hogy a waveforming követelményeit elérjem. Ehhez érkezni fog még néhány 18-as BMS18n862 zárt DIY subwoofer és a hajtásukra használt labgruppen fp10000q-t is cserélnem kell. De ezek egyelőre tervek, most élvezem a "befektett munka gyümölcsét" és hátra dőlök.
Még egy mondat a basszustartomány eloszlásáról a lehallgatói pozíciókban...
Az MSO egy nagyon okos megoldás. Igaz, foglalkozós, de a végeredmény kárpótol a belefektetett energiáért.
Frekvenciamenet a 3 fotelben 1/3 simítással
vízesés diagramm a sweet point-ban mérve
vízesés diagramm a bal oldali fotelben mérve
vízesés diagramm jobb oldali fotelben mérve
* JVC DLA Z1 * gerriets opera white microperf CS 135" * Trinnov Altitude16 * topping e50 *
* FusionAmp PlateAmp * Apollon Audio NCMP 8350 * Apollon Audio NCMP 6350 * Pronomic XA1400 *
* MadVR PC * HKV Bold Series * BMS 18n862 * WaveForming * Harmony Elite * iPad mini * Sonoff *
* FusionAmp PlateAmp * Apollon Audio NCMP 8350 * Apollon Audio NCMP 6350 * Pronomic XA1400 *
* MadVR PC * HKV Bold Series * BMS 18n862 * WaveForming * Harmony Elite * iPad mini * Sonoff *
Re: Pro Cinema az otthonunkban
Gratulálok a fejlesztésekhez!Zozi írta: ↑2024.02.01., csüt. 21:44zoziplex upgrade 2023
Az ember általában az év végén szokott számvetést tartani az elmúlt év történéseiből. Nekem ez most február elejére esett. Így ölel fel egy évet, egy februártól, februárig terjedő időszakot. Az elmúlt egy évben sok víz folyt le a Dunán és sok mindent történt nálam is a mozimban.

Tényleg sűrű évet tudhatsz magad mögött, sokunknak egy életre is elég lenne!

Kívánok a jövőben is ilyen elszántságot, kitartást Neked!
- Zozi
- Törzsvendég
- Hozzászólások: 1848
- Csatlakozott: 2012.01.28., szomb. 00:29
- Értékelés: 974
- Tartózkodási hely: Sopronkövesd
Re: Pro Cinema az otthonunkban
zoziplex upgrade 2023
Az ember általában az év végén szokott számvetést tartani az elmúlt év történéseiből. Nekem ez most február elejére esett. Így ölel fel egy évet, egy februártól, februárig terjedő időszakot. Az elmúlt egy évben sok víz folyt le a Dunán és sok mindent történt nálam is a mozimban. Van, amire jó szívvel gondolok vissza, van, amire kevésbé… de kezdjük is az elején, időrendi sorrendben. 2023 februárjában határoztam el, hogy az LCR-ek és a szubok után lecserélem a surround sugárzóimat és az atmosokat is. Elégedett voltam a KCS-sel, ár-érték arányban szerintem nagyon jó dobozok, de úgy éreztem, hogy lépnem kell, hogy még többet tudjak kihozni a szobámból. A Surroundok 2023-ra, az atmosok 2024-re voltak tervben.
Elsőből utolsók…
Surround fronton a választás a HKV110-re esett, ami szintén a HKV 1615-öt tervező német srác elképzelései alapján született meg. Vagyis ez nem teljesen igaz, mert kimondottam a szobámba készültek ezek a tervek. A surroundok döntött előlappal, a front wide sugárzók előlapja pedig a hallgatói pozíció fele forgatva. 3D modellezés után „alakot öltöttek” a tervező asztalon figyelembe véve a szobám fizikai adottságait és a hangsugárzók optimális elhelyezését. Május környékén kaptam meg a terveket, és kezdtem el beszerezni a drivereket, összetevőket.
Közben python-nal egyeztettem a kivitelezésről. Ez nem volt egyszerű dolog, de végül is hosszas huzavona után múlt héten elkészültek a dobozok a műhelyben. A kivitelezés ismét parádés, élmény volt őket szerelni, hazahozni és installálni a mozimba. Ilyen sok időt nem igazán vártam még semmire sem, de végül megérte. Nekem a tudat, hogy a maximum lett kihozva a projektből, és azt hiszem Csabinak is… egy kis elégtétel… nagyon félt tőle, de végül referencia munka lett belőle.
Szabadtéri mérések alapján (90 dB felett mérve) a dobozok frekvenciamenete szinte tökéletes, a csoport késleltetés és a torzítás pedig, hogy is mondjam… az ember kívánni sem akarna jobbat. Azt gondolom, sok gyári doboz megirigyelné és sokan elfogadnák akár frontsugárzóknak is.
frekvenciamenet simítás nélkül, EQ nélkül, nyersen egy laptopról, jack-rca átalakítóval
torzítás THD és 3rd felharmónikus
Nem akarok elhamarkodott kijelentéseket tenni, de a hangsugárzókat beüzemelve néhány órányi teszt után csak pozitívan tudok nyilatkozni a változásokról. A térérzet nőtt, a homogenitással együtt. A hangszórókészlet ugyanaz most a dobozokban. A hangsugárzók megszűntek létezni, és a hangok tökéletesen leválnak a sugárzókról. A KCS azért sok mindent elfedett. Nehezen akartam elhinni, de sajnos így van… nehéz megfogalmazni az érzést anélkül, hogy azt gondolnátok túlzásokba esem. Olyan mintha eddig külső szemlélőként néztem volna a jeleneteket (pedig azt hittem nem), de most tényleg beleültet a történések közepébe, még egy fokozattal magasabbra kapcsolva. Nehéz leírni… fura, de nagyon nagy élmény. Még ismerkedünk, de nem hiszem, hogy a kezdeti pozitív dolgok után megváltozna a véleményem. Ez egy kifizetődő invesztíció volt.
4K őrület, ami utolért…
Sokat foglalkoztatott a 4K lejátszás. Imádtam a Christie képét, de egyre többször jött elő az érzés, csak csak 4K-ra kellene váltanom. A Christie full HD felbontása és a nagyon közeli nézési távolságom kombinációja azt eredményezte, hogy egyre többször kezdtem keresgélni a hibákat a képen… mondjuk a csirkehálón kívül nem találtam olyat, amibe bele tudtam volna kötni...
2023 év elején lehetőségem volt egy Sony-t kipróbálni, de az nem hagyott maradandó élményt. Később jött egy Barco Bragi Németországból, ami már minden tekintetben megfelelt volna, kivéve a fényerőt. Élességben, felbontásban hozta azt a nívót, amit kerestem, de a megszokott 30-40 fL helyett, csak 21 fL (szűrővel) fényerőt tudott a vásznamon. Az ideális választás a HODR lenne, vagy egy tuningolt Christie, de sajnos ezek a gépek kívül esnek a keretemen.
Májusban aztán a derült égből jött egy lehetőség (miután láttam egy NZ9 JVC képét ausztriában) egy JVC Z1 személyében. A JVC zászlóshajója volt 2017-ben, az első lézeres gép, hatalmas, már-már Christie méretű optikával. Rövid hezitálás után belevágtam. Az első sokk akkor ért, amikor megérkezett. Na nem a súlyától, ami több, mint 40 kg, nem is a méretétől, hanem a lecsökkent fényerejétől. Hamar kiderült, hogy hibás a gép és lézerblokk cserére szorul, de erről írtam is itt. Nem volt olcsó mulatság, de végül Cseneles segítségével talpra lett állítva és újra régi fényében ragyog, illetve vetít.
Kezdetben próbáltam keresni a hibákat (hogy legyen okom eladni és visszatérni a DLP vonalhoz), de végül nagyon megszerettem. 30+ fL fényerő 10.000:1 + kontraszt, szuper lézervezérlés és ami számomra fontos roppant éles optika. A képi világa inkább hasonlít egy jó DLP-hez, mint egy LCD-hez. A felbontásról nem is beszélve. Ennél a vetítőnél tényleg van értelme a 4K-nak, mert ez a 100mm-es optika meg is tudja mutatni a nagyfelbontású részleteket. Így pár hónap távlatából ez is egy sikeres projektnek tekinthető. Nem mondom, hogy nem cserélnem el egy jó Barco-ra, vagy Christie-re, de azt hiszem 1-2 évig ki fog szolgálni, amíg nem jön szembe egy jóárasított 4K DLP.
Storm vs Trinnov – egy korszak vége
A tavalyi évben nagyon sok időt töltöttem Harald haveromnál a Screensoundnál. Végig kísértem a referencia szoba evolúcióját, képben is, hangban is, így nagyjából tisztában voltam vele, hogy az otthoni mozizás csúcsa processzor szinten jelenleg a Trinnov megoldása. Szerintem. De ugyanezt megtapasztaltam Lübeckben a Movie Core-nál is. Nagy vágyam volt egy ilyen készüléknek a birtoklása.
2023 szeptemberét írtuk, amikor is szembe jött velem a „tökéletes” példány. Szintén nem gondolkodtam sokat, lecsaptam rá. Hosszas ismerkedés után „mára” jutottam el oda (német segítséggel), hogy minden tekintetben elégedett vagyok vele.
Hosszú út volt, de megérte. Az automata kalibráció után viszonylag rövid idő alatt a 3D hangzás, a térérzet soha nem látott/halott szintre emelkedett (az én szobámban). A mélyekkel viszont nem voltam elégedett. A 4 szubot önerőből nem volt képes összefésülni a szoftver. A dirac art ebben előrébb tartott. Jött aztán a német kolléga és kb egy óra leforgása alatt kiaknázta a lehetőségeket. Némi előzetes beállítás után (dupla SBA preset, illetve MSO gain és delay „manipuláció”) elérte azt a szintet a basszus tartományban is, amit a Storm csak alulról tudott karcolni.
További javulást a trinnov által szabadalmaztatott waveforming technológiával lehet majd elérni, de az csak 2025-ös terv. De a lényeg, hogy még itt is mindig van hova fejlődni és mindezt a trinnov ingyen bocsájtja a felhasználók rendelkezésére, hasonlóan a Storm audio-hoz. Hogy megéri-e az árát? Ez egy jó kérdés. A support minden esetre példás. Valószínű ezt a szolgáltatást is tartalmazza a vételár. Szerencsére a Storm is jó helyre került, így nyugodt szívvel tudtam megválni tőle. A király (mert ez volt a rendszerem legbiztosabb alapja) átadta a helyét a rackszekrényben az utódnak. Bakancslistás pont pipa!
Vászoncsere – Gerriets opera white microperf
Novemberben érkezett egy új mikroperforált vászon a Gerrietstől. A német HKV fórumon sokan cseréltek és én is kíváncsi voltam erre a típusra. Jó pár különféle terméket teszteltem nálam. Stewart microperf, Stewart ultraperf, és a Gerriets. A Gerrietsnek volt a legkisebb a nyeresége (kb 0.9 Gain) viszont a perforáció annyira finom, hogy 2.9 méterről nem igazán venni észre, még nagyon világos jeleneteknél sem. De nem csak fényerőt nyertem vele a 0.75 Gain xyscreenhez képest, hanem élességben is sikerült előre lépnem. Akusztikailag kicsit deficites, de a rendszeremben volt annyi tartalék, hogy „erőből” sikerült megoldanom és kompenzálnom a veszteséget. Ez a csere is teljesen pozitív érzéseket kelt bennem, ha visszagondolok. DIY megoldás (az xyscreen keretre rögzítettem), nem is drága. Jó ár érték arány. Szeretem.
Atmos csere
Egy nem tervezett változás még a végére. Az egyik HKV-s srác felszámolta átmenetileg a moziját és kiárulta a HKV Bolide családhoz „fejlesztett” atmos sugárzókat. Nem volt 2023-ra tervezve, de kihagyhatatlan ajánlat volt. Szinte driver áron megkaptam a kész sugárzókat, dobozostól, váltóstól. Ez egy 2 utas passzív coax konstrukció, olyan formában elkészítve, hogy a döntött előlap miatt a hangsugárzó a mennyezetre rögzítve pont a hallgatói pozícióba sugároz. Szerencsére magasságban is befért a mennyezet és az akusztikai keret közé, így továbbra sincs látható hangsugárzó a mozimban. A coax megszólalása tökéletesen illik a többi hangsugárzó karakteréhez. Így ezzel lett a mozim kerek egész.
Még vár rám egy teljeskörű újra kalibrálás és utána jöhet a hátradőlés. Egy ideig mindenképp. Az idei évet sokkal nyugisabbra tervezem.
Egy kisebb változás lesz még a közeljövőben a subwooferek meghajtásában, már előkészülök vele a waveforming implementációjára.
Az ember általában az év végén szokott számvetést tartani az elmúlt év történéseiből. Nekem ez most február elejére esett. Így ölel fel egy évet, egy februártól, februárig terjedő időszakot. Az elmúlt egy évben sok víz folyt le a Dunán és sok mindent történt nálam is a mozimban. Van, amire jó szívvel gondolok vissza, van, amire kevésbé… de kezdjük is az elején, időrendi sorrendben. 2023 februárjában határoztam el, hogy az LCR-ek és a szubok után lecserélem a surround sugárzóimat és az atmosokat is. Elégedett voltam a KCS-sel, ár-érték arányban szerintem nagyon jó dobozok, de úgy éreztem, hogy lépnem kell, hogy még többet tudjak kihozni a szobámból. A Surroundok 2023-ra, az atmosok 2024-re voltak tervben.
Elsőből utolsók…
Surround fronton a választás a HKV110-re esett, ami szintén a HKV 1615-öt tervező német srác elképzelései alapján született meg. Vagyis ez nem teljesen igaz, mert kimondottam a szobámba készültek ezek a tervek. A surroundok döntött előlappal, a front wide sugárzók előlapja pedig a hallgatói pozíció fele forgatva. 3D modellezés után „alakot öltöttek” a tervező asztalon figyelembe véve a szobám fizikai adottságait és a hangsugárzók optimális elhelyezését. Május környékén kaptam meg a terveket, és kezdtem el beszerezni a drivereket, összetevőket.
Közben python-nal egyeztettem a kivitelezésről. Ez nem volt egyszerű dolog, de végül is hosszas huzavona után múlt héten elkészültek a dobozok a műhelyben. A kivitelezés ismét parádés, élmény volt őket szerelni, hazahozni és installálni a mozimba. Ilyen sok időt nem igazán vártam még semmire sem, de végül megérte. Nekem a tudat, hogy a maximum lett kihozva a projektből, és azt hiszem Csabinak is… egy kis elégtétel… nagyon félt tőle, de végül referencia munka lett belőle.
Szabadtéri mérések alapján (90 dB felett mérve) a dobozok frekvenciamenete szinte tökéletes, a csoport késleltetés és a torzítás pedig, hogy is mondjam… az ember kívánni sem akarna jobbat. Azt gondolom, sok gyári doboz megirigyelné és sokan elfogadnák akár frontsugárzóknak is.
frekvenciamenet simítás nélkül, EQ nélkül, nyersen egy laptopról, jack-rca átalakítóval
torzítás THD és 3rd felharmónikus
Nem akarok elhamarkodott kijelentéseket tenni, de a hangsugárzókat beüzemelve néhány órányi teszt után csak pozitívan tudok nyilatkozni a változásokról. A térérzet nőtt, a homogenitással együtt. A hangszórókészlet ugyanaz most a dobozokban. A hangsugárzók megszűntek létezni, és a hangok tökéletesen leválnak a sugárzókról. A KCS azért sok mindent elfedett. Nehezen akartam elhinni, de sajnos így van… nehéz megfogalmazni az érzést anélkül, hogy azt gondolnátok túlzásokba esem. Olyan mintha eddig külső szemlélőként néztem volna a jeleneteket (pedig azt hittem nem), de most tényleg beleültet a történések közepébe, még egy fokozattal magasabbra kapcsolva. Nehéz leírni… fura, de nagyon nagy élmény. Még ismerkedünk, de nem hiszem, hogy a kezdeti pozitív dolgok után megváltozna a véleményem. Ez egy kifizetődő invesztíció volt.
4K őrület, ami utolért…
Sokat foglalkoztatott a 4K lejátszás. Imádtam a Christie képét, de egyre többször jött elő az érzés, csak csak 4K-ra kellene váltanom. A Christie full HD felbontása és a nagyon közeli nézési távolságom kombinációja azt eredményezte, hogy egyre többször kezdtem keresgélni a hibákat a képen… mondjuk a csirkehálón kívül nem találtam olyat, amibe bele tudtam volna kötni...
2023 év elején lehetőségem volt egy Sony-t kipróbálni, de az nem hagyott maradandó élményt. Később jött egy Barco Bragi Németországból, ami már minden tekintetben megfelelt volna, kivéve a fényerőt. Élességben, felbontásban hozta azt a nívót, amit kerestem, de a megszokott 30-40 fL helyett, csak 21 fL (szűrővel) fényerőt tudott a vásznamon. Az ideális választás a HODR lenne, vagy egy tuningolt Christie, de sajnos ezek a gépek kívül esnek a keretemen.
Májusban aztán a derült égből jött egy lehetőség (miután láttam egy NZ9 JVC képét ausztriában) egy JVC Z1 személyében. A JVC zászlóshajója volt 2017-ben, az első lézeres gép, hatalmas, már-már Christie méretű optikával. Rövid hezitálás után belevágtam. Az első sokk akkor ért, amikor megérkezett. Na nem a súlyától, ami több, mint 40 kg, nem is a méretétől, hanem a lecsökkent fényerejétől. Hamar kiderült, hogy hibás a gép és lézerblokk cserére szorul, de erről írtam is itt. Nem volt olcsó mulatság, de végül Cseneles segítségével talpra lett állítva és újra régi fényében ragyog, illetve vetít.
Kezdetben próbáltam keresni a hibákat (hogy legyen okom eladni és visszatérni a DLP vonalhoz), de végül nagyon megszerettem. 30+ fL fényerő 10.000:1 + kontraszt, szuper lézervezérlés és ami számomra fontos roppant éles optika. A képi világa inkább hasonlít egy jó DLP-hez, mint egy LCD-hez. A felbontásról nem is beszélve. Ennél a vetítőnél tényleg van értelme a 4K-nak, mert ez a 100mm-es optika meg is tudja mutatni a nagyfelbontású részleteket. Így pár hónap távlatából ez is egy sikeres projektnek tekinthető. Nem mondom, hogy nem cserélnem el egy jó Barco-ra, vagy Christie-re, de azt hiszem 1-2 évig ki fog szolgálni, amíg nem jön szembe egy jóárasított 4K DLP.
Storm vs Trinnov – egy korszak vége
A tavalyi évben nagyon sok időt töltöttem Harald haveromnál a Screensoundnál. Végig kísértem a referencia szoba evolúcióját, képben is, hangban is, így nagyjából tisztában voltam vele, hogy az otthoni mozizás csúcsa processzor szinten jelenleg a Trinnov megoldása. Szerintem. De ugyanezt megtapasztaltam Lübeckben a Movie Core-nál is. Nagy vágyam volt egy ilyen készüléknek a birtoklása.
2023 szeptemberét írtuk, amikor is szembe jött velem a „tökéletes” példány. Szintén nem gondolkodtam sokat, lecsaptam rá. Hosszas ismerkedés után „mára” jutottam el oda (német segítséggel), hogy minden tekintetben elégedett vagyok vele.
Hosszú út volt, de megérte. Az automata kalibráció után viszonylag rövid idő alatt a 3D hangzás, a térérzet soha nem látott/halott szintre emelkedett (az én szobámban). A mélyekkel viszont nem voltam elégedett. A 4 szubot önerőből nem volt képes összefésülni a szoftver. A dirac art ebben előrébb tartott. Jött aztán a német kolléga és kb egy óra leforgása alatt kiaknázta a lehetőségeket. Némi előzetes beállítás után (dupla SBA preset, illetve MSO gain és delay „manipuláció”) elérte azt a szintet a basszus tartományban is, amit a Storm csak alulról tudott karcolni.
További javulást a trinnov által szabadalmaztatott waveforming technológiával lehet majd elérni, de az csak 2025-ös terv. De a lényeg, hogy még itt is mindig van hova fejlődni és mindezt a trinnov ingyen bocsájtja a felhasználók rendelkezésére, hasonlóan a Storm audio-hoz. Hogy megéri-e az árát? Ez egy jó kérdés. A support minden esetre példás. Valószínű ezt a szolgáltatást is tartalmazza a vételár. Szerencsére a Storm is jó helyre került, így nyugodt szívvel tudtam megválni tőle. A király (mert ez volt a rendszerem legbiztosabb alapja) átadta a helyét a rackszekrényben az utódnak. Bakancslistás pont pipa!
Vászoncsere – Gerriets opera white microperf
Novemberben érkezett egy új mikroperforált vászon a Gerrietstől. A német HKV fórumon sokan cseréltek és én is kíváncsi voltam erre a típusra. Jó pár különféle terméket teszteltem nálam. Stewart microperf, Stewart ultraperf, és a Gerriets. A Gerrietsnek volt a legkisebb a nyeresége (kb 0.9 Gain) viszont a perforáció annyira finom, hogy 2.9 méterről nem igazán venni észre, még nagyon világos jeleneteknél sem. De nem csak fényerőt nyertem vele a 0.75 Gain xyscreenhez képest, hanem élességben is sikerült előre lépnem. Akusztikailag kicsit deficites, de a rendszeremben volt annyi tartalék, hogy „erőből” sikerült megoldanom és kompenzálnom a veszteséget. Ez a csere is teljesen pozitív érzéseket kelt bennem, ha visszagondolok. DIY megoldás (az xyscreen keretre rögzítettem), nem is drága. Jó ár érték arány. Szeretem.
Atmos csere
Egy nem tervezett változás még a végére. Az egyik HKV-s srác felszámolta átmenetileg a moziját és kiárulta a HKV Bolide családhoz „fejlesztett” atmos sugárzókat. Nem volt 2023-ra tervezve, de kihagyhatatlan ajánlat volt. Szinte driver áron megkaptam a kész sugárzókat, dobozostól, váltóstól. Ez egy 2 utas passzív coax konstrukció, olyan formában elkészítve, hogy a döntött előlap miatt a hangsugárzó a mennyezetre rögzítve pont a hallgatói pozícióba sugároz. Szerencsére magasságban is befért a mennyezet és az akusztikai keret közé, így továbbra sincs látható hangsugárzó a mozimban. A coax megszólalása tökéletesen illik a többi hangsugárzó karakteréhez. Így ezzel lett a mozim kerek egész.
Még vár rám egy teljeskörű újra kalibrálás és utána jöhet a hátradőlés. Egy ideig mindenképp. Az idei évet sokkal nyugisabbra tervezem.
Egy kisebb változás lesz még a közeljövőben a subwooferek meghajtásában, már előkészülök vele a waveforming implementációjára.
* JVC DLA Z1 * gerriets opera white microperf CS 135" * Trinnov Altitude16 * topping e50 *
* FusionAmp PlateAmp * Apollon Audio NCMP 8350 * Apollon Audio NCMP 6350 * Pronomic XA1400 *
* MadVR PC * HKV Bold Series * BMS 18n862 * WaveForming * Harmony Elite * iPad mini * Sonoff *
* FusionAmp PlateAmp * Apollon Audio NCMP 8350 * Apollon Audio NCMP 6350 * Pronomic XA1400 *
* MadVR PC * HKV Bold Series * BMS 18n862 * WaveForming * Harmony Elite * iPad mini * Sonoff *
- Zozi
- Törzsvendég
- Hozzászólások: 1848
- Csatlakozott: 2012.01.28., szomb. 00:29
- Értékelés: 974
- Tartózkodási hely: Sopronkövesd
Re: Pro Cinema az otthonunkban
Jó kis délután volt nekem is. A röpke 2 óra hamar eltelt. Mivel előtte csak összesen 4-5 órát tudtam foglalkozni a Trinnov-val, így nekem is meglepetés volt, hogy mennyire jól egyben van az egész.
Mindössze annyi történt, hogy kapott egy gyári reset-et, felépítettem a 9.4.6 layout-ot és trinnov ajánlás szerint beállítottam a 3D mikrofont. Lézerrel kimértem a hallgatói pont közepét, majd vízmértékkel beállítottam a segédkapszulák helyzetét. A mikrofon ledjével pedig megcéloztam a center sugárzó közepét. 1 ponton mértem, szintén Trinnov ajánlás szerint.
A mérés gond nélkül lefutott. Minden beállítást az optimizer által javasolt beállításon hagytam. Kapott egy Trinnov által generált target curve-öt. A végeredmény nagyon jó lett.
Így, hogy Csabi látogatása után még pár órát tudtam tesztelni, azt tudom mondani, hogy már ebben az állapotában is elérte a Cavern szintjét, sőt, van ahol még jobban is tetszik a végeredmény.
A szubok gyorsak, pontosak. A 3D tér az hogy is mondjam.... egy hatalmas burok. Nem lehet megállapítani a hangsugárzók pozícióját a teremben. Tökéletes az átmenet az egész moziban. Szerintem több részletet is hallok az effektekből. A frontoldal pedig még letisztultabb. A centerhang, a beszéd a cavern-nel is nagyon jó volt, de most még jobb lett. A 3D-s tér még jobban él, mint eddig. Csabi meg is jegyezte, hogy nem is érti azokat, akik azt mondják, hogy az atmos nem ad hozzá az élményhez.
Alapzaj nincs. Minden apró nesz, suttogás, tökéletesen hallható. Az egyik pillanatban még zúzás, a másikban az apró részletek... A meg elején amikor az óriás polip elkapja a búvárhajót... Csabi majdnem az ölemben kötött ki

Nyomasztó volt, ahogy szinte összeroppantott minket is a karjaival... de mondhatnám a 13 bengázi-t ahol a robbanás 120 dB csúccsal majd szétszedte a szobát (mondjuk egy csepp rezgést sem hallottunk), majd beterített minket a sok szapirka a robbanásból. Szinte minden darabot hallottunk ahogy hordta körülöttünk a szél. Még jó pár jelenetet sorolhatnék... A legnagyobb előrelépést eddig a térérzet jelenti szerintem. És innen csak feljebb van.
A JVC is jól vizsgázott. Egyre jobban tetszik az is és már nem sírom vissza a Christie-t. Persze van, amiben a DLP jobb, de a 4K felbontás, a sok részlet kárpótol. Valamint a nagyobb kontraszt is.
Az élesség pedig közel ott van, mint a Christie élessége. Lehetne kicsivel több fényerő, de azért túlélem valahogy...

Csabi ezt is megjegyezte, hogy mennyire jó az objektív élessége az egész vaszon felületén. És az olcsó xyscreen is tetszett neki, hogy mennyire nem látható a struktúrája.
* JVC DLA Z1 * gerriets opera white microperf CS 135" * Trinnov Altitude16 * topping e50 *
* FusionAmp PlateAmp * Apollon Audio NCMP 8350 * Apollon Audio NCMP 6350 * Pronomic XA1400 *
* MadVR PC * HKV Bold Series * BMS 18n862 * WaveForming * Harmony Elite * iPad mini * Sonoff *
* FusionAmp PlateAmp * Apollon Audio NCMP 8350 * Apollon Audio NCMP 6350 * Pronomic XA1400 *
* MadVR PC * HKV Bold Series * BMS 18n862 * WaveForming * Harmony Elite * iPad mini * Sonoff *
Re: Pro Cinema az otthonunkban
Igen, a dobozokat én készítettem, és még készítem a család többi tagját is, ami remélhetőleg, ismét egy következő szintre emeli a rendszere összhatását.
Inkább hasonlít a Pro vonalhoz, de nem a szokványos felállásban az biztos, talán egy új irányzat?
"A zene magasabb rendű minden tudománynál és filozófiánál." Ludwig van Beethoven
Re: Pro Cinema az otthonunkban
Üdv Mindenkinek!
Némi élménybeszámolót kell megosztanom, mer ne maradjon bennem.
Munkaügyben jártam egy végtelenül kedves és korrekt sorstársunknál Zolinál a Zoziplex-ben, közben megfüleltem és lencsevégre kaptam a moziját is, végre.
Már régóta szerettem volna eljutni ebbe a moziba, már csak a közös nemzetközi projektünk miatt is, és mivel nálam DIY hangsugárzók tolják a mozit, valamiféle referenciához hasonlítani az én alacsony költségvetésű megoldásomat.
Először Cutler-nél járva fertőződtem meg a fergeteges hangorkán hallatán (szerencsére), de most újabb meglepetésben volt részem, még ma is a hatása alatt vagyok amit ott hallottam.
Az új processzor Trinnov bár üzemel, de még Zoli elmondása alapján nagyon az elején jár, és látván a végeláthatatlan beállítási lehetőségeket, el is fog tartani egy darabig míg teljesen ki ismeri az ember, ha egyáltalán ki lehet.
A hangra visszatérve valami iszonyat dinamikával szólal meg, és ami engem jobban érdekelt, az a térérzet és az hogyan valósul meg a 3D-s térképzés, az effektek iszonyatos energiával vándoroltak sugárzóról sugárzóra, ezt eddig hifi, vagy normál hangsugárzós, AVR, konzum processzoroktól nem hallottam, természetesen nem is egy liga a kettő, arról nem is beszélve, hogy a helyiség akusztikája kifogástalan volt.
Nagyon kritikusan álltam a hallgatózáshoz, de bármennyire is füleltem nem lehetet belekötni a reprodukcióba, az atmosz hangzás nagyon ütős volt, még ott is koherens módon repkedtek az effektek, néha még nyomott is a kényelmes fotelekben, egyszerűen lehengerlő volt az élmény.
Ami ismét bebizonyosodott a számomra, hogy az igényes Pro vonal az egyértelműen a legcsúcsa az otthoni szórakoztató mozizásnak, és sajnos az is, hogy nálam ilyen élmény soha nem lesz.
Némi élménybeszámolót kell megosztanom, mer ne maradjon bennem.

Munkaügyben jártam egy végtelenül kedves és korrekt sorstársunknál Zolinál a Zoziplex-ben, közben megfüleltem és lencsevégre kaptam a moziját is, végre.
Már régóta szerettem volna eljutni ebbe a moziba, már csak a közös nemzetközi projektünk miatt is, és mivel nálam DIY hangsugárzók tolják a mozit, valamiféle referenciához hasonlítani az én alacsony költségvetésű megoldásomat.
Először Cutler-nél járva fertőződtem meg a fergeteges hangorkán hallatán (szerencsére), de most újabb meglepetésben volt részem, még ma is a hatása alatt vagyok amit ott hallottam.
Az új processzor Trinnov bár üzemel, de még Zoli elmondása alapján nagyon az elején jár, és látván a végeláthatatlan beállítási lehetőségeket, el is fog tartani egy darabig míg teljesen ki ismeri az ember, ha egyáltalán ki lehet.
A hangra visszatérve valami iszonyat dinamikával szólal meg, és ami engem jobban érdekelt, az a térérzet és az hogyan valósul meg a 3D-s térképzés, az effektek iszonyatos energiával vándoroltak sugárzóról sugárzóra, ezt eddig hifi, vagy normál hangsugárzós, AVR, konzum processzoroktól nem hallottam, természetesen nem is egy liga a kettő, arról nem is beszélve, hogy a helyiség akusztikája kifogástalan volt.
Nagyon kritikusan álltam a hallgatózáshoz, de bármennyire is füleltem nem lehetet belekötni a reprodukcióba, az atmosz hangzás nagyon ütős volt, még ott is koherens módon repkedtek az effektek, néha még nyomott is a kényelmes fotelekben, egyszerűen lehengerlő volt az élmény.
Ami ismét bebizonyosodott a számomra, hogy az igényes Pro vonal az egyértelműen a legcsúcsa az otthoni szórakoztató mozizásnak, és sajnos az is, hogy nálam ilyen élmény soha nem lesz.
"A zene magasabb rendű minden tudománynál és filozófiánál." Ludwig van Beethoven
- Luxor Audio
- Otthon vagyok
- Hozzászólások: 15690
- Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
- Értékelés: 10974
- Tartózkodási hely: Budapest
- Kapcsolat:
Re: Pro Cinema az otthonunkban
4 óra a rekordom egy nem kicsi moziban.