dhcodoki írta: ↑2020.02.04., kedd 20:20
Számít a fény színhőmérséklete? Gondolom nem ugyanaz, mint uhp lámpa esetén.
Jó mondás, köszönöm!
A lámpa színhőmérséklete egy 1 chip-es (nyilván DLP) projektor esetén nem is igazán egyértelmű fogalom. Nem csak az számít ugyanis, hogy mi "jön ki" a lámpából, hanem az is, hogy melyik alapszín mennyi ideig jut át a színkeréken (az adott színű szegmens milyen hosszú) és még az sem mindegy, hogy az adott szegmens ideje alatt mekkora áram folyik át a lámpán (a VIDI lámpavezérlés szegmensenként változtatja a lámpa áramát).
A modern (VIDI-s) DLP színkerekén átjutott fény gyakorlatilag "szép" fehér (időátlagban). E gépek színkerekén még a szegmensek is kb. egyforma hosszúak lehetnek. Ez pedig jó hír, mert a lézer-foszfor fényforrás fényét mi is úgy fogjuk beállítani, hogy "helyből" 6500K közelében legyen a színhőmérséklete. Itt tehát nincs probléma.
A lézeres fényforrással visoznt a vörös alapszín telítettebbé válik ... ami jól jön az UHD filmek széles színterének a megjelenítésekor (persze az új alappontokra kell beállítani a gép CMS-ét).
Sajnos ha viszont nincs VIDI lámpavezérlés a gépben, akkor a színkerék "simogatja" az UHP lámpa zöldes fényét fehérre ... magyarul a zöld szegmens rövidebb lesz a többinél. Mivel a színkeréken a lézeres fényforrás fénye is átmegy, ez feleslegesen lecsökkenti a fény zöld komponensét. Ilyen esetben vagy dupla lézeres fényforrást kell használni, az egyikben zöld foszfort használva ... vagy egyszerűen el kell fogadni, hogy a fényerő valamennyit csökken a lézeres megoldással.
Természetesen mindez NEM igaz akkor, ha 3 chip-es gépről beszélünk (legyen az LDC vagy DLP). Ezekben nincs színkerék, így a 3 chip-es gépeket "natív lámpa" színhőmérsékletre kell majd kapcsolni a lézeres fényforrással (enélkül alig lenne zöld a képben). Ez azonban nem probléma, mivel az ilyen komoly gépekben egyrészt szokott lenni CMS, másrészt mindig van "lámpa natív" színhőmérséklet (a maximális fényerő érdekében).
Mégegyzer köszönöm, okos kérdés volt!