Köszi!
Erről a Thresholdról lenne (pl.) szó: http://www.avx.hu/fo..._1#entry1225766 de ez a darab 1978-ból való.. A kondenzátorok elöregedésével lehet számolni, vagy mással is?
Kínálnak egy Forte-t is, mondjuk ez A/B osztályú: http://www.avx.hu/fo..._1#entry1248988 de "frissebb" kiadás.
Kérdés, hogy mennyit fejlődött a kapcsolastechnika 10-20-30 év alatt? Mert ugyan jó áron lehet ilyen régi gépekhez jutni, de egy fiatalabb, még ha alacsonyabb "osztályú" is, nem érdemesebb-e vásárlásra? Persze nyilván ez így túl teoretikus..
Jelenlegi összeállításomban (egy Audio Innovations Alto-val hajtva) tényleg csak átmeneti, mert az Alto meglehetősen korlátozott képességű még érzékenyebb rendszereken is, ráadásul basszusszegény is pluszban, úgyhogy most nem is szól jól. De a legmegdöbbentőbb, hogy így is fényévekkel jobb a korábbi Audio Innovations 400 csöves + JPW P1 kombónál.. Szóval nekem ez a sztatikus fal nagy paradigmaváltás volt..
A hátsó faltól kb. 1.5 méterre vannak elhúzva, de annak ellenére, hogy a hátrafelé sugárzás miatt erre kényes lehetne, inkább csak a színpadkép lett mélyebb. Mindenesetre sokkal kevésbé érzékeny az elhelyezésre, mint a korábbi hagyományos dobozom, amit állandóan előre-hátra huzogattam, mert vagy kevés volt a basszus vagy szétkent..
Többféle félvezetős erősítő szóba jöhetne a szélessávú panelek hajtására, coda, innersound, parasound, stb.… jellemzően hatalmas táppal és (több) kilowattra képes kimeneti szekcióval, akárcsak a korai Thresholdok. Az 1975-ben konstruált 800A például direkt az elektrosztatikus Dayton-Wright panelekhez készült.
Egy 1978-as erősítőnél nem csak a kondenzátorok jelentenek gondot, hanem a kimenetek is. Ha a StasisIII nincs még felújítva, akkor úgy kezdődne a mutatvány, hogy a régi Motorola 2N5878/76 80v 4MHz-es kimenetei power eszközöket le kellene cserélni újabb Motorola vagy Toshiba (TO-3) 4MHz szávszélű BP tranzisztokra, például az MJ1502X (22, 23) sorozatra, olyanokra, amilyenekkel a későbbi S300 vagy S500 modellek már szerelve voltak. Ugyanis amikor az áram felmegy, a magas frekvencia oszcilláció elsőszámú felelősei! Emellett (ált.) cserére szorulnak a driver tranzisztorok (MJE1503X, 30, 31 sorozatra) a bias állító port (pl. multiturn), a thermistor 1K-sra, az összes kondenzátor, a fő kondikon kívül a tantalumok és a kis kondik a driver kártyán (pl. nichinonra), azután a DC offset is hangolást igényel, stb. Tulajdonképpen pontról-pontra ellenőrzni kell(ene) az egész rendszert.
Az 1990-es évek eleji Forte model3, kár, hogy nem 4a! Nincs nagy bajom az A/B osztályú nagyobb teljesítményű model3-al, de a tiszán A osztályos 4a kicsit jobb hangú. A Forte család már újabb konstrukciójú Motorola IGBT feszültség-kontrollált bipoláris eszközzel szerelt, jellemzően MOS bemeneti és BP kimeneti karakterrel, amelyeket célzottan alacsony torzítású audiora terveztek. A hangjuk nyílt, tiszta, a mosfetek előnyével és a BP minőségi jellemzővel szintúgy. (Azaz csöves jellegű hang a limitált fokozatok és a nagyon korlátozott negatív visszacsatolás miatt). Összességében a StasisIII–tól újabb konstrukció, hangban nem feltétlenül jobb, de nem is rosszabb… más! Kora miatt ezt ajánlom számításba venni /valószínűbb, hogy (még) nem teljes felújítást igényel, ámbár csere esetén az IGBT eszközök beszerzése problémás…

Szóval azt mondom, a Forte model3-at hallgasd meg a saját rendszeredben! Ha összejön az otthoni meghallgatás, legalább 24/7 órát hagyd bekapcsolva, és ha nem melegedne fel kellően az erősítő, írj nekem privátot, mert nem akarom senki üzletét így és itt nyílt fórumon, látatlanba előre rontani.
A korai konstrukciók hogyan vannak partiban a modern erősítőkkel? Abszolút. Csak nem mindegy kinek a kezében. A legfontosabb az, hogy az átalakításokkal együtt, sehol semmilyen formában nem kapsz ma annyi WATT pl. tisztán A-osztályú teljesítményt, mint a vintage erősítőkkel! 1000-2000$-os használt készülékek még a rászámolt Jon Söderberg(*) féle extra szerviz után is harmad negyed árában vannak a mai erősítőknek. Kapcsolástechnika? Hagyjuk…
(*)Jon Söderberg, aka vintageamprepair, Nelson Pass társa a Threshold idejéből, tulajdonképen ex- Threshold és Forte tervező, aki ma a vintage erősítők restaurálásával foglakozik. Ki tudna többet ezekről a márkákról, típusokról, mit aki tevezte, készítette őket!?
(A panel elhelyezéssel és tapasztalt hanggal kapcsolatos kérdéseket nem véletlenül tettem fel, két olyan területe az ESL félvezetőssel történő hajtásának, mármint a mélyek és magasak, ami alapvetően meghatározza az erősítő választást. Van aki igényesebb, és van aki sok mindent észre sem vesz. Tanácsolom finomíts a gyakorlatodon, mert nem sok valamirevaló információt közöltél, és ez vagy azért van, mert nem tartottad lényegesnek, vagy nem is nagyon tudod mit keress a hangban… Ugyanis még az is lehet, hogy az az Alto nem is annyira rossz, csak nem jó helyen vannak a panelek… Pl. told közelebb a hátsó falhoz őket, és figyeld a mélyeket. A magasakról pedig nem mondtál még semmit. Nem tudom, csak ötletelek a te kontód javára…)
>