Annak érdekében, hogy fenntartsuk ezt a szigetet, szükségünk van bevételre. Te is támogathatsz minket, ha azt szeretnéd, hogy sokáig és stabilan tudjunk működni. Amennyiben élsz ezzel a lehetőséggel, azt mi megköszönjük!
Scan Speak project II.
Scan Speak project II.
Az egyik legjobb írás, amit az utóbbi időben olvastam hifis témában, köszönet érte! :-)
És pont ezekben a jellemzőkben (hangszerhangok) lett hatalmas változás a rendszeremben eszközölt változások után...aminek őszinte szívből örültem :-)
EA057 alapú Audiosphere EL34 PP monoblokkok by Kalmi, Yamaha CD-X 1060 CD + Audiolab M Dac+ , Triangle Antal ES. Power-R RCA, digit IC és hangfalkábel.
- Luxor Audio
- Otthon vagyok
- Hozzászólások: 15730
- Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
- Értékelés: 11003
- Tartózkodási hely: Budapest
- Kapcsolat:
Scan Speak project II.
Fapaci! Jól leírtad! Tőlem is kaptál + jelet! Nagyjából nekem is ez a véleményem de ilyen jól leírni nehéz ám!
Most akkor plugint használsz, vagy külső hardvert?
Köszönöm!
Visszakerült a DCX2496, aminek bár gyengébb a D/A fokozata, mint az addig használt KingRex, de összességében most jobban élvezem az egyenletes átvitelt. Szerencsére nem kell döntenem köztük, mert mindkettő be van kötve párhuzamosan az előerősítőbe.
Talán még emlékszel rá, a DCX-et a Te írásaid miatt is vettem és alakítottam át, de előtte hónapokon át használtam egy hasonló célú DEQX DSP-t. Nagy tudású készülék, saját komplex PC-s mérőszoftvere és kalibrált mérőmikrofonja van, ráadásul automatikusan is képes kisimítani a görbéket, de igen drága és a D/A-ja felett eljárt már az idő. Van már új belőle sokezer USD-ért, nekem kívül esik a lőtávon. Jó lenne találni egy színvonalas DSP-t 1000 USD alatt...
U.i.: Most látom, van egy budget verziója is már a DEQX-nek 1950 USD-ért. Alakul ez...
- Luxor Audio
- Otthon vagyok
- Hozzászólások: 15730
- Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
- Értékelés: 11003
- Tartózkodási hely: Budapest
- Kapcsolat:
Scan Speak project II.
Jellegzetes hifis hiba, csakhát, természeténél fogva hatványozza(!!) a szoba mélyfrekis állóhullámainak szubjektív hatását. Teszteld akusztikus hangszerekkel is a szörnyen problémásnak vélt szoba minőségét - még hogy agyonszínezett...))
Normális esetben, ha nem túl vészes a 33Hz-es állóhullám, akkor jó hifi és gondos install esetén összességében még előnyös hatású lehet, hiszen a szokványos hifi-hangdobozok nem mennek ilyen mélyre. (Ahogy Darvas írta pár éve a HFP-ban szobájának akusztikájáról: "elkerülhetetlen némi jótékony brummogás".)
Egyáltalán nem tartom "szörnyen problémásnak" a szobámat, sőt az átlagosnál jobb a helyzet. Ha legközelebb jössz hozzám, szívesen megmutatom (úgyis kellenek csatlakozók). Egyébként elég sok akusztikus zenét hallgatok. Ha nem így lenne, nem is foglalkoznék annyira a hanghűséggel.
A dobozom"sajnos" bőven megszólal még 33 Hz-en, közeltéri mérés szerint ott kb -8 dB-t produkál és szinte megegyezett a reflexnyílás hangolási pontjával (amin azóta már változtattam, mint írtam néhány napja). Sajnos ennyi pont elég volt ahhoz, hogy a szoba hosszanti méretének megfelelő állóhullámot gerjessze, aminek az lett az eredménye, amit írtam. 50 Hz-en nagyjából ugyanez a helyzet, de az a hang már többeknek ismerős lehet, mivel egy átlagos lakószoba méretéből fakad. Ezt a két tüskét DSP-vel kinyisszantva sokat javult a helyzet.
Scan Speak project II.
Fapaci! Jól leírtad! Tőlem is kaptál + jelet! Nagyjából nekem is ez a véleményem de ilyen jól leírni nehéz ám!
Most akkor plugint használsz, vagy külső hardvert?
Scan Speak project II.
Eddig ugyanaz a hang telepedett rá minden hangra
Jellegzetes hifis hiba, csakhát, természeténél fogva hatványozza(!!) a szoba mélyfrekis állóhullámainak szubjektív hatását. Teszteld akusztikus hangszerekkel is a szörnyen problémásnak vélt szoba minőségét - még hogy agyonszínezett...))
Normális esetben, ha nem túl vészes a 33Hz-es állóhullám, akkor jó hifi és gondos install esetén összességében még előnyös hatású lehet, hiszen a szokványos hifi-hangdobozok nem mennek ilyen mélyre. (Ahogy Darvas írta pár éve a HFP-ban szobájának akusztikájáról: "elkerülhetetlen némi jótékony brummogás".)
Scan Speak project II.
lamalas, döntetlen
"Az orgona egy könnyű hangszer: a megfelelő billentyűt a megfelelő időben kell lenyomni,és a hangszer magától játszik." /Bach/
Scan Speak project II.
Ritkán szoktam ilyen topicokba írni, de mindig mindent elolvasok, és ezt nem tudom kommentár nélkül hagyni, nagyon sok hasznos (számomra legalábbis) információt osztottál meg, nagyon köszi, és persze a TÖBBIEKNEK is.
"Az orgona egy könnyű hangszer: a megfelelő billentyűt a megfelelő időben kell lenyomni,és a hangszer magától játszik." /Bach/
Scan Speak project II.
Eddig soha nem "ertekeltem" hozzaszolast a jobb also sarokban levo + vagy - gombokkal, de most elkezdem, mert ez egy jo es szamomra szimpatikus osszefoglalo volt!
- hangszórók, hangsugárzók eletro-akusztikai mérése (Thiele/Small paraméterek, átvitel, torzítás, fázis, impedancia)
- aktív / passzív hangváltók, hangsugárzók tervezése, kivitelezése
- meglévő hangsugárzók vizsgálata, esetleges feljavítása
- akusztikai mérések
- esztétikus akusztikai elemek tervezése, kivitelezése
- Luxor Audio
- Otthon vagyok
- Hozzászólások: 15730
- Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
- Értékelés: 11003
- Tartózkodási hely: Budapest
- Kapcsolat:
Scan Speak project II.
2 nap alatt hárman is megkérdezték, miért van értelme kisimítani a frekvencia menetet, ezért itt is leírom, amit erről gondolok.
A hangszerek hangja a tévhittel ellentétben nem egyetlen alaphangból áll, hanem rengeteg al- és felharmonikus, rezonancia, zaj, hullámforma teszi egyedivé. Hifista körökben népszerű elv szerint értelmetlen a valóságot hajszolnunk otthoni zenehallgatás közben, én azonban nehezen tudok elvonatkoztatni tőle. Nem tűztem ki célként magam elé, hogy a szobámba koncert hangulatot varázslok, ahogy milliókat sem vagyok hajlandó HiFi-re költeni valami ábrándot hajszolva. A hangszerhangokra viszont - talán a zenész múltam miatt - kimondottan kényes vagyok. Ebben pedig nagyon nagy szerepe van a színezetlenségnek, értve ezt dinamikai, torzítási és spektrális tisztaságként. Ha közelebbről megnézünk egy hangszererősítőt, mindegyiken találunk soksávos hangszínszabályzási lehetőséget, azonban teljesen másra használják, mint a hifisták. Nem a sávszélek arányát, a basszusok erejét, a magas hangok mennyiségét állítják vele, hanem - más effektekkel együtt - ezáltal lehet egyedi megszólalást elérni. Még a sokak számára unalmasnak gondolt hangszer, a basszusgitár hangja is nagyban változtatható ilyen módon, hiszen még ott is jelen vannak több kHz-es felharmonikusok, zörejek. Kevés a jó magyar szakkifejezés, de a hangszínszabályzás kivételesen találó.
Mi szerepe van ennek a lejátszó berendezéseknél? A hangfelvételt egy adott helyen és időpontban készre keverték. A közvetítő lánc elsődleges szerepe, hogy ezen az anyagon minél kevesebbet változtasson, azaz ne torzítson. Persze soha nem fogjuk elérni a 100 %-os visszaadást és nem is tudjuk, mi az, de mint cél, szerintem fontos és nem csak a hanghűség miatt, hanem a felvételek egyedisége miatt is. Egy rossz láncon minimális különbség mutatkozik különböző anyagok között, a rendszer a saját hangzását erőlteti rá mindenre. Így születnek azok a láncok, amiken csak egy-egy műfajt lehet élvezni (bár ezen esetekben szerintem igazából egyet sem). Az ideális rendszer nem torzít, nem tesz hozzá és nem vesz el. Ilyen persze nincs, még a stúdiók világában sem. Ezért is válogatnak a tehetősebb zenészek a stúdiók között. Egy bizonyos mikrofon, effekt berendezés bárhova elvihető, de a stúdió kontroll rendszere adott és hatással van a felvétel hangzására is.
A zenei történés egy széles spektrumú hangjelenség a maga saját belső arányaival, színeivel. Ha a közvetítő lánc torzít, a megszólalás is változik. A vidámpark görbe tükrében mindenki dagadtnak, a másikban meg soványnak nézett ki. Az ember maga nem változik persze, de a külső megítélése igen. A torz rendszeren hallgatott muzsika sem változik meg, a hangjegyek nem lesznek mások, de a hangélmény igen. Elvem szerint zenehallgatás közben nem csak zenét, hanem hangokat is hallgatunk. A szeretett nőnek sem csak a lelkét élvezzük, hanem a testét is. Étkezés közben sem a létfenntartásunkra gondolunk, hanem az ízeket is élvezzük. Ugyanakkor vallom, hogy jó zenét bármin lehet élvezettel hallgatni. A hifizés nem erről szól. Nem a zenei élményt, hanem a hangélményt javítja, teszi érdekesebbé.
A hangsugárzók átvitele közeltérben vizsgálva igen egyenesre kihozható körültekintő tervezéssel, kivitelezéssel és minőségi alkatrészekkel, de az ideálistól még messze van. Ennél sokkal rosszabb a helyzet szobáink akusztikája terén, amivel ráadásul legtöbben nem is foglalkoznak, inkább vesznek eggyel nagyobb hangdobozt, vagy erősítőt, esetleg drága kábelt. De aki javítana is az akusztikán, túl sokat ő sem tehet. Így jönnek ki azok a cifra görbék, amikből néhányat e topicban is lehet látni. Egy jókora kiemelés minden hangszert átszínez, helyezkedjen el a spektrumban bárhol. Ezzel egyrészt sérül a hanghűség, másrészt az a kiemelés minden zenében jelen lesz és ezáltal az egyediséget teszi tönkre. Ezen problémák egy része elektronikus beavatkozással kezelhetetlen (állóhullámok, akusztikai kioltások, amiken csak a szoba átrendezése, vagy még az sem segít), nagy részük azonban korrigálható. Egy erre alkalmas eszközzel (szoftver, plugin, különálló EQ, DSP) és némi szaktudással sokat javíthatunk a hangsugárzó és a szoba együttes produkcióján. A kisimított átvitelnél előkerülnek új, addig elnyomott hangok, a hangszerek egyediek lesznek. Nálam a 33 Hz-es állóhullám ellen egy szűk szűrős kivágással dolgozva a teljes basszustartomány megváltozott. Eddig ugyanaz a hang telepedett rá minden hangra, ami által hiába volt meg a szükséges hangnyomás, mégis mélyszegénynek éltem meg a megszólalást. Most más hangoknak is lehetősége van megszólalni, ami dúsabbá tette az alsó 2-3 oktávot. (Kedves barátom ezt úgy élte meg, hogy tutira hangdobozt cseréltem a tudtán kívül.) Persze azok a nem hallott hangok ott voltak eddig is, csak az emberi hallásnak van egy olyan jellemzője, hogy elfedés, miáltal nem érzékeljük az erős hang melletti halkabb és frekvenciában nem túl távoli másik hangot. Az ilyen tüskéket eltávolítva/csökkentve a teljes hangkép kap egy nagy nyugalmat és könnyedséget. Szabadabban és nyugodtabban, de leginkább reálisabban szemlélhetjük a világot, ha nem világítanak a szemünkbe folyamatosan.
Nem állítom, hogy az egyenletes frekvencia átvitel az egyedüli üdvözítő módszer. Helyén kell kezelni, nem helyettesítheti a jó hangdobozt, erősítőt és a szoba súlyos problémáival sem tud mit kezdeni. Egy rossz hangsugárzóból semmilyen elektromos beavatkozás nem fog jó dobozt csinálni. Egy szabadon paraméterezhető DSP szerény, de pontos használatával azonban sokat javíthatunk a helyzeten. Állítom, hogy a hifisták nagy részénél megnyugvást hozna a folyamatos cserélgetés helyett, illetve sokkal jobban tudnák élvezni a meglévő rendszerüket.
u.i.: A helyzetet jól szemlélteti, hogy a DSP-s kezelés alá vett saját rendszeremen simán meg tudom mondani, Victor Wooten új lemezén mikor melyik hangszerét használta. Ez eddig nem ment, mert minden hasonlóan szólalt meg. Tudom, legtöbben nevetnek ezen, de nekem fontos. Ez van.
Scan Speak project II.
Köszönöm. Egyszer rá fogok szánni időt a megismerésére.
- Luxor Audio
- Otthon vagyok
- Hozzászólások: 15730
- Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
- Értékelés: 11003
- Tartózkodási hely: Budapest
- Kapcsolat:
Scan Speak project II.
Fapaci
Köszi az új méréséket. Esetleg egy vízesés/spektrumdiagram készítési gyorstalpalóban tudsz itt segíteni? Régebben próbálkoztam vele, de belebuktam a sok állítási lehetőség miatt. Valami jó program is kéne win alá.
Nézelődj a REW honlapján elsőre! Nagyon jól használható ingyenes szoftver, sokat tud, nem kell hozzá pilóta vizsga és van hozzá normális Help is. Ha valami nem tiszta, kérdezz!
- Luxor Audio
- Otthon vagyok
- Hozzászólások: 15730
- Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
- Értékelés: 11003
- Tartózkodási hely: Budapest
- Kapcsolat:
- hifis
- Törzsvendég
- Hozzászólások: 1036
- Csatlakozott: 2007.09.08., szomb. 20:27
- Értékelés: 356
- Tartózkodási hely: Budapest
Scan Speak project II.
Típusra kérdeztem volna rá burkoltan, mert nem ismerek Spectron nevű DSP-t.
Alaposan mellément a részemről, bocs.
Szóval Sonic, alias Metric Halo.
Mentségemre csak annyit, volt Spectron erősítőm.
Scan Speak project II.
A THD.? Mióta?
Ok, visszaolvastam. Sajnos nem figyeltem, mire reagált Kalmi. Én az átvitelre gondoltam. A THD-ben igazad van.
Remélem, így már stimmel a dolog.
Fapaci
Köszi az új méréséket. Esetleg egy vízesés/spektrumdiagram készítési gyorstalpalóban tudsz itt segíteni? Régebben próbálkoztam vele, de belebuktam a sok állítási lehetőség miatt. Valami jó program is kéne win alá.
Scan Speak project II.
Mekkora szerencse hogy csak egy egyszerü kárpitos vagyok és ebből az egész vitából semmit sem értettem viszont jól szórakoztam ezért már megérte elolvasni.(Elnézést az off-ért)
- Luxor Audio
- Otthon vagyok
- Hozzászólások: 15730
- Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
- Értékelés: 11003
- Tartózkodási hely: Budapest
- Kapcsolat:
Scan Speak project II.
Nincs tovább. Csak egy tipp volt szerintem jó dac-cal bíró dsp-s kütyüre.
Hogy mit hogyan korrigál, kiderül hamarosan, mert a hangfalam a nyolccsatornás erősítés és a mélysugárzók esetleges zárt rendszerűvé alakítása miatt Kalmi által újra bemérésre, beállításra kerül. Csak ennyi.
Típusra kérdeztem volna rá burkoltan, mert nem ismerek Spectron nevű DSP-t.
- hifis
- Törzsvendég
- Hozzászólások: 1036
- Csatlakozott: 2007.09.08., szomb. 20:27
- Értékelés: 356
- Tartózkodási hely: Budapest
Scan Speak project II.
Kicsit bővebben?
Nincs tovább. Csak egy tipp volt szerintem jó dac-cal bíró dsp-s kütyüre.
Hogy mit hogyan korrigál, kiderül hamarosan, mert a hangfalam a nyolccsatornás erősítés és a mélysugárzók esetleges zárt rendszerűvé alakítása miatt Kalmi által újra bemérésre, beállításra kerül. Csak ennyi.
Scan Speak project II.
!36_7_11.gif
A Spectron talán ilyen. Ez kiderülhet a közeljövőben, mert a hangfalam beállítása újra aktuális.
Szia Gábor!
A hangfalad fizikai hiányosságait nem lehet elektronikával pótolni! !36_7_11.gif
- fülelek
- V.I.P.
- Hozzászólások: 7162
- Csatlakozott: 2005.08.08., hétf. 20:44
- Értékelés: 5155
- Tartózkodási hely: Csobánka
Scan Speak project II.
A kis érzelmi kitérő után haladok tovább...
Bár tényleg komoly aggályaim vannak a szoba akusztikai problémáinak elektromos korrekciójával szemben, beüzemeltem egy tuningolt DCX2496 processzort, ami digitális crossover/EQ/time corrector és D/A konverter is egyben. Az ebben üzemelő EQ maximális jósági értéke Q=10, ami az alsó tartományban nagyjából 4-8 Hz aktív sávszélességet jelent. Lehetne keskenyebb, de próbára megfelel ez is. A tegnap bemásolt görbe inverzének megfelelő korrekciós görbét vittem be a DSP-be, a csúcsokban 10 dB-es csillapítást (ennél többnek nem láttam értelmét), köztük 5-6 dB-es kiemelést rajzoltam meg, aztán végeztem néhány alacsony frekvenciás mérést ki/bekapcsolt állapotban. Most a Room EQ szoftvert használtam, ami ilyen célra talán jobban használható, mint a megszokott hangdoboz mérő alkalmazások. Íme:
Frekvencia válasz kikapcsolt és bekapcsolt EQ-val:
Spectrogram kikapcsolt és bekapcsolt EQ-val:
Vízesés diagram kikapcsolt és bekapcsolt EQ-val:
Számomra jól látható, amiről tegnap beszéltem. A szoba saját állóhullámainak megszólalási mértéke a 10dB-lel kisebb gerjesztés által csupán 2-3 dB-t csökkent, időbeli viselkedésük jellege sem változott. A 33 és 50 Hz-es hullámok nehezen csillapodnak, 300 msec utáni értékük továbbra is kiemelkedő. Ennek ellenére a 100 Hz alatti tartomány eloszlása egyenletesebb lett. Ez bizony zenehallgatás közben is erősen érezhető, a basszusok könnyebben követhetőek és jobban el is különülnek. Probléma viszont, hogy a nálam durván jelentkező 50 Hz-es állóhullám pont a lábdobok frekvenciája, ennek kivágása meghamisítja a zenei történést. Más oldalról nézve, a kioltásokkal nem sokat tudunk tenni, a 44 és 54 Hz-es pontokat hiába kezdjük el túlgerjeszteni, nem nagyon hajlandóak megszólalni.
Bár továbbra is jobban örülnék az akusztikai korrigálásnak, összességében a DSP-s korrekció szerintem egy vállalható kompromisszum a nehezen kezelhető akusztikájú helyiségekben, azaz a legtöbb lakószobában, tehát igazat adok Kalminak. Már csak egy olyan, jól kezelhető és szabadon paraméterezhető DSP-t kell keresni, aminek a D/A fokozata is eléri a komolyabb HiFi DAC-ok hangzását...
Mit szólnál egy klassz fejhallgatóhoz?
viccet félretéve: Csak kismértékű hibát lehet eq-val korrigálni, a szoba viszont leginkább nagyobb hibákat szokott csinálni. Való igaz, hogy zárt dobozzal könnyebb boldogulni, mint reflex nyílásúval. Ha már reflex, akkor kisebb Qts-sel bíró hangsugárzót kell használni
Lehetőségek:
1. költözés nagyobb szobájú lakásba (ez a legdrágább)
2. közelebbről kell hallgatni, úgy viszonylag könnyen megtalálható a jó hangszóró elhelyezés és hallgatási hely. Viszont a keresztváltóval szembeni követelmények szigorúbbak. A dsp hangsugárzó korrigálásban sokkal hatékonyabb lehet, mint szobakorrekcióban.
3. Fejhallgató használata. Ez sem egyszerű, mert a sztereo nem lesz olyan, mint szeretnénk, a basszus érzet sem, bár azt meg lehet szokni.
4. ...várom az ötleteket...
- Luxor Audio
- Otthon vagyok
- Hozzászólások: 15730
- Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
- Értékelés: 11003
- Tartózkodási hely: Budapest
- Kapcsolat:
- Luxor Audio
- Otthon vagyok
- Hozzászólások: 15730
- Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
- Értékelés: 11003
- Tartózkodási hely: Budapest
- Kapcsolat:
Scan Speak project II.
Azért én finoman szólva, nem örülnék, ha A/D és D/A fokozatokat + DSP procit kellene bekötni az analóg láncomba. A szoba eléggé átlagos, sajnos csak 2.60m magas, mégse szoktak panaszkodni az akusztikára, inkább zenét hallgatnak. Persze úgy is el tudnám helyezni a hangsugárzókat, hogy panaszkodjanak. Az akusztikai kérdések, akárcsak Darvas egykori (szubjektíve majdhogynem "akusztikai kezelés" hatású) varázslásai, a kábelcserélgetés, stb. valahogy mindig ott kerülnek elő visszatérően, ahol nincs tisztességesen összerakva és installálva a rendszer. A ritka szerencsétlen, egyszerű eszközökkel kezelhetetlen akusztikájú helyiségek kivételek, ám ilyenkor talán jogosan merül fel a kérdés: - Miért pont a lakás legrosszabbját kellett kipécézni?? Eszembe jut még a német audio-sajtó fenegyerekének egyik legjobb dumája. ["És a leg-nem-belevalóbb látogatói bemondás? Ez is a Musix szobában hangzott el. Egy idősebb látogató hallgatta a Dynavox hangfalakat, majd megjegyezte: "A doboz nem rossz. De a helyiség szörnyű". Na ne mondja..."]
Sok igazság van ebben, de... Elég sok zenehallgató szobát volt alkalmam kimérni és állíthatom, a legtöbb helyen katasztrofális akusztikai állapotok vannak, amin általában nem is nagyon lehet változtatni. Ha a Tied nem ilyen, akkor irigyellek. A DSP-nek én sem örülök, de többszörös A/D és D/A átalakítás szerencsére nincs, mivel a PC-ből egy KingRex USB transzporton át rögtön a DSP-be érkezik a digitális jel, ahonnan korrekció és D/A után az erősítőbe jut. "Tisztességesen installálva" lehet hogy nincs, de érdemes tudni, hogy sok hónapja egy 300e forintos lánccal kísérletezem, ami koránt sem nevezhető korlátlan képességűnek.
Scan Speak project II.
Bár továbbra is jobban örülnék az akusztikai korrigálásnak, összességében a DSP-s korrekció szerintem egy vállalható kompromisszum a nehezen kezelhető akusztikájú helyiségekben, azaz a legtöbb lakószobában, tehát igazat adok Kalminak. Már csak egy olyan, jól kezelhető és szabadon paraméterezhető DSP-t kell keresni, aminek a D/A fokozata is eléri a komolyabb HiFi DAC-ok hangzását...
Azért én finoman szólva, nem örülnék, ha A/D és D/A fokozatokat + DSP procit kellene bekötni az analóg láncomba. A szoba eléggé átlagos, sajnos csak 2.60m magas, mégse szoktak panaszkodni az akusztikára, inkább zenét hallgatnak. Persze úgy is el tudnám helyezni a hangsugárzókat, hogy panaszkodjanak. Az akusztikai kérdések, akárcsak Darvas egykori (szubjektíve majdhogynem "akusztikai kezelés" hatású) varázslásai, a kábelcserélgetés, stb. valahogy mindig ott kerülnek elő visszatérően, ahol nincs tisztességesen összerakva és installálva a rendszer. A ritka szerencsétlen, egyszerű eszközökkel kezelhetetlen akusztikájú helyiségek kivételek, ám ilyenkor talán jogosan merül fel a kérdés: - Miért pont a lakás legrosszabbját kellett kipécézni?? Eszembe jut még a német audio-sajtó fenegyerekének egyik legjobb dumája. ["És a leg-nem-belevalóbb látogatói bemondás? Ez is a Musix szobában hangzott el. Egy idősebb látogató hallgatta a Dynavox hangfalakat, majd megjegyezte: "A doboz nem rossz. De a helyiség szörnyű". Na ne mondja..."]
- hifis
- Törzsvendég
- Hozzászólások: 1036
- Csatlakozott: 2007.09.08., szomb. 20:27
- Értékelés: 356
- Tartózkodási hely: Budapest
Scan Speak project II.
Már csak egy olyan, jól kezelhető és szabadon paraméterezhető DSP-t kell keresni, aminek a D/A fokozata is eléri a komolyabb HiFi DAC-ok hangzását...
A Spectron talán ilyen. Ez kiderülhet a közeljövőben, mert a hangfalam beállítása újra aktuális.
- Luxor Audio
- Otthon vagyok
- Hozzászólások: 15730
- Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
- Értékelés: 11003
- Tartózkodási hely: Budapest
- Kapcsolat:
Scan Speak project II.
A kis érzelmi kitérő után haladok tovább...
Bár tényleg komoly aggályaim vannak a szoba akusztikai problémáinak elektromos korrekciójával szemben, beüzemeltem egy tuningolt DCX2496 processzort, ami digitális crossover/EQ/time corrector és D/A konverter is egyben. Az ebben üzemelő EQ maximális jósági értéke Q=10, ami az alsó tartományban nagyjából 4-8 Hz aktív sávszélességet jelent. Lehetne keskenyebb, de próbára megfelel ez is. A tegnap bemásolt görbe inverzének megfelelő korrekciós görbét vittem be a DSP-be, a csúcsokban 10 dB-es csillapítást (ennél többnek nem láttam értelmét), köztük 5-6 dB-es kiemelést rajzoltam meg, aztán végeztem néhány alacsony frekvenciás mérést ki/bekapcsolt állapotban. Most a Room EQ szoftvert használtam, ami ilyen célra talán jobban használható, mint a megszokott hangdoboz mérő alkalmazások. Íme:
Frekvencia válasz kikapcsolt és bekapcsolt EQ-val:
Spectrogram kikapcsolt és bekapcsolt EQ-val:
Vízesés diagram kikapcsolt és bekapcsolt EQ-val:
Számomra jól látható, amiről tegnap beszéltem. A szoba saját állóhullámainak megszólalási mértéke a 10dB-lel kisebb gerjesztés által csupán 2-3 dB-t csökkent, időbeli viselkedésük jellege sem változott. A 33 és 50 Hz-es hullámok nehezen csillapodnak, 300 msec utáni értékük továbbra is kiemelkedő. Ennek ellenére a 100 Hz alatti tartomány eloszlása egyenletesebb lett. Ez bizony zenehallgatás közben is erősen érezhető, a basszusok könnyebben követhetőek és jobban el is különülnek. Probléma viszont, hogy a nálam durván jelentkező 50 Hz-es állóhullám pont a lábdobok frekvenciája, ennek kivágása meghamisítja a zenei történést. Más oldalról nézve, a kioltásokkal nem sokat tudunk tenni, a 44 és 54 Hz-es pontokat hiába kezdjük el túlgerjeszteni, nem nagyon hajlandóak megszólalni.
Bár továbbra is jobban örülnék az akusztikai korrigálásnak, összességében a DSP-s korrekció szerintem egy vállalható kompromisszum a nehezen kezelhető akusztikájú helyiségekben, azaz a legtöbb lakószobában, tehát igazat adok Kalminak. Már csak egy olyan, jól kezelhető és szabadon paraméterezhető DSP-t kell keresni, aminek a D/A fokozata is eléri a komolyabb HiFi DAC-ok hangzását...
Scan Speak project II.
...
A hosszú posztodról csak annyi jut eszembe:félig teli,vagy üres pohár...