E témában is hasznos segítésünkre lehetnek a tények. Az általad említett, huzalgyártáshoz használt, jellemzően 8-10 mm átmérőjű réz rudakat nem a földből bányásszák Az alapanyag katódréz táblákban, tömbökben érkezik a huzalgyárba a finomítóból, öntödéből. Már ennek kialakítása során, majd utána is rengeteg behatás éri az anyagot. Miért pont a hideghúzást emeljük ki a folyamatból, mint az anyag szerkezetét erősen befolyásoló lépést?doboly írta: ↑2025.12.06., szomb. 19:41Ismereteim szerint a különböző kereszt metszetű huzalok mind 10 mm átmérőjű alapanyagból készülnek húzással. A vékonyabb huzalokat többször is át kell húzni egyre szűkebb formákon, amíg elérik a megfelelő kereszt metszetet. Nyilván sokkal nagyobb fizikai behatás éri emiatt és jobban roncsolódik a kristályszerkezete.
A lágyítást ma is alkalmazzák a huzalgyártás során, mivel a húzás/préselés jelentősen felkeményíti és nehezen használhatóvá, törékennyé teszi az anyagot. Ez a hőkezelési beavatkozás a huzalgyártó gépekbe van integrálva, talán nem véletlenül.A régi vezetékek között található még ilyen u.n. visszalágyított vezeték, akkor a gyártás során a húzás után alkalmazták ezt az eljárást, ma már nem. Ezek a huzalok sokkal puhábbak, és tisztábbak a maiaknál (70-es évek előtti vezetékekről van szó) mivel akkor még elektrolízissel állították elő a rezet, ma pedig hulladékok beolvasztásával.
A tévhittel szemben az újrafeldolgozott réz ugyanolyan tisztaságú lehet, mint a bányászott ércből készült réz, amihez egyre nehezebben férünk hozzá a könnyen termelhető felszíni bányák kimerülése miatt. Sőt a reciklált réz tisztítása technológiailag könnyebb (és jóval olcsóbb) feladat, mint a nagyon alacsony, 1 % alatti réztartalmú kőzetből 99 % feletti tisztaságú rezet előállítani. A huzalgyárakban már sok évtizede kevert alapanyagot használnak, amiben egyaránt van bányászott és újrafeldolgozott réz. De már az ősembert is használt újra beolvasztott alapanyagot és az ebből előállított eszközzel ugyanolyan minőségben agyon lehetett vágni az alávaló ellenséget.
Esetleg nem árt egy kis gyárlátogatás sem:
youtu.be/bNVjQRh5k_M







