Annak érdekében, hogy fenntartsuk ezt a szigetet, szükségünk van bevételre. Te is támogathatsz minket, ha azt szeretnéd, hogy sokáig és stabilan tudjunk működni. Amennyiben élsz ezzel a lehetőséggel, azt mi megköszönjük!
Diy erősítő építés
Diy erősítő építés
Azt nem tudom hogy a végtranzisztorok melegednek-e, nem férek hozzájuk így összerakva, de amikor a trafó is búg, akkor a trafó is melegszik, így akkor inkább kikapcsolom, nehogy átégjen. Amikor mindkét oldal rá van kötve akkor mindig gerjed a trafó egy bizonyos hangerő felett, ha csak az egyik, akkor ritkán de akkor is előjön. A gerjedés pedig mindig benne van. Még akkor is, ha nincs rákötve semmi bemenet, tehát földhurok nem jöhet szerintem létre. Dobozon belüli tápvezetéknek egy sima kéteres hangfalkábelt használtam, 1,5 mm-es átmérővel. Lehet hogy ez szór annyira, hogy felveszi körülötte minden, köztük a hangerő potmérter is?
Egy kis magyarázat a képekhez:
Ha a felülnézeti képet nézed (bal alul van a trafó), akkor bal oldalon a fal mentén fut a tápkábel a bal felső sarokban lévő IEC aljzatból. A kábel burkolata fekete ezért nem látszik. Mint mondtam árnyékolatlan sima kéteres hangfalkábel. Hanyagul van bevágva, tehát a méret nem pontos, így nem szépen az alsó lemez és az oldallemez találkozásánál fut, hanem feljön az odalfal közepéig is. Bal felső sarokban van a hangerő poti, bele fut a két zöld földkábel, meg négy piros, a be és kimenetek. A jobb felső sarokban a nagy kék huzalrengeteg a bemenetválasztó portméter. Azértilyen hosszúak, mert egyforma hosszúra hagytam a kábeleket. A potmétertől kissé balra a hátlapon van a nullázó sín, oda fut le a kimenet nullája, a bemenetek nullája, a végfokok nullája, a tápegységek nullája, és a trafó nullája. Szóval minden. A jobb oldalon a hűtőbordákra vannak rácsavarozva a végfokok. Az oldalfal közepén megy bele mindkettőbe a tápkábel, a kimenet és a nulla, oldalfal két sarkánál a bemenet. Lehet hogy ez is rossz megoldás, hogy egy helyen megy bele minden mással? A bemenetnél is van nulla csatlakozási lehetőség.... A többi szerintem egyértelműen látszik. Trafó a bal alsó sarokban, körülötte a tápegység paneljei. A belőlük kijövő piros kék kábel a tápkábel a végfokokhoz.
Lehet hogy nem vagyok elég rutinos, de nem értem mi a különbség aközött hogy egy “külső” pontba fut össze a föld, vagy hogy a tápegység egyik oldalának egyik kondenzátorához.
Diy erősítő építés
Egy újabb furcsasággal (számamomra az, lehet hogy bagatel ) jelentkezem. Azt produkálja az erősítöm, hogy a (sajnos) alap gerjedés mellé egy bizonyos hangerő felett a trafó is el kezd zúgni, pont mint korábban, amikor rövidzárra gyanakodtunk. És egyáltalán mi köze ehhez a hangerő potméterének? A képen majd látjátok, hogy egy rúddal hosszabbítottam meg az előlap gombját hogy egészen hátul legyen a potméter, ne elöl a trafó közelében. Így azonban elég közel került az IEC csatlakozóhoz. Lehet hogy onnan szed össze valamit? Nem kell hozzá zenét hallgatni, csak úgy, üresben is produkálja. A csillagponti föld egy nullázó sínre van összehozva, amit a hátfalra csavaroztam. Olyan kis peremes műanyag gyűrűt használtam, amit a tranzisztorok rögzítésénél is szoktak, hogy ne érintkezzen az erősítő dobozával a jelföld. Ez nem sikerült teljesen jól, mert ha a védőföldet is rákötöm a dobozra, eszméletlen búgásba kezd a hangfal. Ezt egyáltalán nem értem, mert szakadásvizsgálóval összemértem a nullázósínt a védőfölddel, és nem sípolt a műszer, szóval elvileg nincsenek kapcsolatban. De ha a védőföld nincs rajta, akkor sokkal kevésbé gerjed. Megpróbálok csatolni képeket a doboz kialakításáról, de lehet hogy ehhez előbb le kell butítanom a képeket.
Szerintem nagyfrekis gerjedés lehet, olyan, amit már nem hallasz. Melegednek közben a végtranyók?
Szkóp kéne hozzá. Látatlanban, a képek alapján csak tippelgetni lehet, nem tudom követni a kábelezést, kicsit kesze-kusza.
Földhurok gyanús, nem hiszem, hogy az IEC csati közelsége okozná.
Próbáld ki, hogy az egyik végfokot leveszed a tápról, de teljesen, a földet is.
Diy erősítő építés
Nos először is földelj. Már csak az érintésvédelem miatt is. Használj földhurok felszakítót. A mellékelt képen van a rajza az alkalmazással együtt. Egy barátomtól tanultam, ő minden készülékben alkalmazza, én csak a DAC.omban, meg a most készítendő előfokomban fogom használni. Megéri, mert nem kell lemondani a földelésről, de a földhurkot is megszünteti. Az erősítő csillagpontjának a táp legnagyobb kapacitású kondijának negatív pólusa kell, hogy legyen. Onnan viszont a még ésszerűség mellett a lehető legvastagabb vezetékkel vidd a földet mindenhová, többek között a potihopz is. Használj minnél kisebb értékű potenciómétert. Lehet elég a 47kilós is. Minnél kisebb az érték, annál csendesebb az áramkör. Tudni kellene, mi van az erősítő bemenetével. Lehet túl nagy impedanciás. Gondold el, van egy hurkod az erősítő bemenete-annak bemeneti ellenállása- hideg+jelvezeték-poti ellenállása elemekből. Ráadásul a vezetékek hosszúak, és esetleg a közelükben megy valahol a 220-as drót. Már ez is okozhat búgást. Ha növeled a poti "állását", akkor az említett hurok ellenállása is nő, és így érzékenyebb a hálózat megszórására.
A fentiekkel nem okoskodni akartam, csak tanácsot adni. Majd balkézből megmagyrázzák, hogy hülyeség, de ne hidd el.
Dys-cus, a DysCus kimenők, konstruktőre.
Trollok, guruk, és egyéb hozzá nem értők kíméljenek!
Trollok, guruk, és egyéb hozzá nem értők kíméljenek!
Diy erősítő építés
Gondoltam földelési gondokra is. Rca kábelek nélkül is gond van, és akkor is ha nincs semmilyen más földelt készülék a környéken bedugva. Azt nem néztem meg, hogy a teljes lakásban nincs-e... A védőföld a doboz IEC foglalatának egyik csavarjára van rátéve, ami ugyebár a földelt tápvezetés föld pontjához csatlakozik. Megnéztem szakadásvizsgálóval minden fém elemet, és a védőfölddel mindegyik összeköttetésben van az átmenő csavarok miatt. A jelföld nincs összeköttetésben sehol sem a védőfölddel, így a doboz egyik elemével sem. De akkor miért kezd sokkal jobban gerjedni, ha az rá van kötve a dobozra? Ha kikapcsolom az erősítőt, ugyanúgy hallom a gerjedést, ami csak akkor szűnik meg teljesen, ha kihúzom a konnektorból a dugót. Valamit rosszul csináltam a földeléssel, azért van gond? Van tippetek hol keressem a gondot?
Diy erősítő építés
Íme a képek:
Diy erősítő építés
Egy újabb furcsasággal (számamomra az, lehet hogy bagatel ) jelentkezem. Azt produkálja az erősítöm, hogy a (sajnos) alap gerjedés mellé egy bizonyos hangerő felett a trafó is el kezd zúgni, pont mint korábban, amikor rövidzárra gyanakodtunk. És egyáltalán mi köze ehhez a hangerő potméterének? A képen majd látjátok, hogy egy rúddal hosszabbítottam meg az előlap gombját hogy egészen hátul legyen a potméter, ne elöl a trafó közelében. Így azonban elég közel került az IEC csatlakozóhoz. Lehet hogy onnan szed össze valamit? Nem kell hozzá zenét hallgatni, csak úgy, üresben is produkálja. A csillagponti föld egy nullázó sínre van összehozva, amit a hátfalra csavaroztam. Olyan kis peremes műanyag gyűrűt használtam, amit a tranzisztorok rögzítésénél is szoktak, hogy ne érintkezzen az erősítő dobozával a jelföld. Ez nem sikerült teljesen jól, mert ha a védőföldet is rákötöm a dobozra, eszméletlen búgásba kezd a hangfal. Ezt egyáltalán nem értem, mert szakadásvizsgálóval összemértem a nullázósínt a védőfölddel, és nem sípolt a műszer, szóval elvileg nincsenek kapcsolatban. De ha a védőföld nincs rajta, akkor sokkal kevésbé gerjed. Megpróbálok csatolni képeket a doboz kialakításáról, de lehet hogy ehhez előbb le kell butítanom a képeket.
Diy erősítő építés
Szisztok!
Okafogyott lenne a válasz a kérdésemre, mert megtaláltam a hibát. Egyszerű érintkezési hiba, gyors forrasztás megoldja. Köszönöm a korábbi tippeket!!
Diy erősítő építés
Szia!
A lágyindítás hiánya nem tehet tönkre egy normális trafót.
A hálózati trafóknál általában a vasmag szokott zúgni, nem a tekercselés. De toroidnál ez több, mint furcsa lenne.
Viszont azt el tudom képzelni, hogy az erősítővel (vagy a tápegységgel) van valami probléma, a trafó túlterhelődik, és azért zúg. Esetleg menetzárlatos a trafó (?)
A kimenő kondenzátor nem egy opció. Az vagy kell, vagy nem. Ha két tápos az erősítő, akkor nem kell, sőt nem szabad a kimenetre kondenzátort tenni. Az ilyen erősítőket úgynevezett "koppanásgátló" áramkörökkel szokták csinálni, ami "mellesleg" figyeli a kimeneti DC-t is, és szükség esetén leválasztja a hangsugárzókat.
Szia!
A gyanakvásod beigazolódott, túlterhelés okozza a zúgást. Lekötöttem egyesével a tápokat a vegfokokról, és kiderült, hogy ha a jobb oldal le van kötve, akkor nincs zúgás, és a feszültségek is helyre állnak. Rákötve a poblémát okozó oldalon fele akkora feszültség esik, mint amekkorának kellene. Végigmértem az ellenállásokat a végtranzisztorok meg a meghajtó tranzisztorok lábain, de egyikben sincs rövidzár, tehát nem mehettek tönkre. Megégve semmi sincs. Nem értem a dolgot....
Van esetleg tippetek, hogy mit, és hogyan lehetne még vizsgálni hogy kiderüljön mi a ludas? Végig fogom természetesen nézni az összes csatlakozást, de nem tudom mit tehetnék még ezen kívül. Ötlet?
- elektrorudi
- V.I.P.
- Hozzászólások: 718
- Csatlakozott: 2010.02.15., hétf. 20:42
- Értékelés: 150
Diy erősítő építés
Sziasztok!
Elnézést kérek, hogy nem reagáltam a válaszaitokra, de nem tudtam fórumot nézni. Köszönöm szépen mindenkinek!
A napokban lett kész az új erősítőm (tulajdonképpen én csak összeraktam a kapott alkatrészeket), és mihelyst minden ész lett, és a helyére került az asztalon, tegnap esti bekapcsoláskor zúgni kezdett a trafó. Tudjátok mint amikor az utcán mész és zúg a transzformátor. Toroid trafóm van, és úgy olvastam ezeket célszerű lágyindítani. Eddig abban a dobozban amit használtam még csak bekapcsoló gomb sem volt, mindig egyszerűen kihúztam a konnektorból. eddig semmi baja nem volt, nagyon néha bedugáskor egy pillanatra felzizzent, aztán semmi gond. Kb egy fél évig pihent a trafó a polcon, mert vártam az új dobozt, aztán most az új dobozban már első bekapcsoláskor felfigyeltem az erősebb felzizzenésekre. Aztán most abba sem akarja hagyni. Egész addig elment, hogy már a hangfalakban is hallottam valami erős gerjedés félét, így lekapcsoltam. Az az erős jellegzetes elektromos égett szag valamint füst nem volt, de valamit érezni lehetett a dobozban, ami nem való oda Azóta nem merem bekapcsolni, lekötöttem róla mindent. Létezik az, hogy a lágyindítás hiánya miatt adta volna meg magát a trafó és lett ilyen (kb két-három éves)? Olvastam olyat hogy akkor szoktak búgni a trafók, ha már elérkezett a az újratekercselés ideje. Abban reménykedem hogy nem tett tönkre semmit sem a dobozban, és elég lesz csak a trafót cserélni, és beletenni egy új trafót. A legkevésbé pedig azt szeretném ha a hangfalakat is tönkre tette volna. ÉS persze hogy nincs még egy darab kondenzátor sem a kimeneten, hogy nehogy egyenáram menjen ki rajtuk :S
Mi a véleményetek erről?
Szia!
A lágyindítás hiánya nem tehet tönkre egy normális trafót.
A hálózati trafóknál általában a vasmag szokott zúgni, nem a tekercselés. De toroidnál ez több, mint furcsa lenne.
Viszont azt el tudom képzelni, hogy az erősítővel (vagy a tápegységgel) van valami probléma, a trafó túlterhelődik, és azért zúg. Esetleg menetzárlatos a trafó (?)
A kimenő kondenzátor nem egy opció. Az vagy kell, vagy nem. Ha két tápos az erősítő, akkor nem kell, sőt nem szabad a kimenetre kondenzátort tenni. Az ilyen erősítőket úgynevezett "koppanásgátló" áramkörökkel szokták csinálni, ami "mellesleg" figyeli a kimeneti DC-t is, és szükség esetén leválasztja a hangsugárzókat.
Diy erősítő építés
Sziasztok!
Elnézést kérek, hogy nem reagáltam a válaszaitokra, de nem tudtam fórumot nézni. Köszönöm szépen mindenkinek!
A napokban lett kész az új erősítőm (tulajdonképpen én csak összeraktam a kapott alkatrészeket), és mihelyst minden ész lett, és a helyére került az asztalon, tegnap esti bekapcsoláskor zúgni kezdett a trafó. Tudjátok mint amikor az utcán mész és zúg a transzformátor. Toroid trafóm van, és úgy olvastam ezeket célszerű lágyindítani. Eddig abban a dobozban amit használtam még csak bekapcsoló gomb sem volt, mindig egyszerűen kihúztam a konnektorból. eddig semmi baja nem volt, nagyon néha bedugáskor egy pillanatra felzizzent, aztán semmi gond. Kb egy fél évig pihent a trafó a polcon, mert vártam az új dobozt, aztán most az új dobozban már első bekapcsoláskor felfigyeltem az erősebb felzizzenésekre. Aztán most abba sem akarja hagyni. Egész addig elment, hogy már a hangfalakban is hallottam valami erős gerjedés félét, így lekapcsoltam. Az az erős jellegzetes elektromos égett szag valamint füst nem volt, de valamit érezni lehetett a dobozban, ami nem való oda Azóta nem merem bekapcsolni, lekötöttem róla mindent. Létezik az, hogy a lágyindítás hiánya miatt adta volna meg magát a trafó és lett ilyen (kb két-három éves)? Olvastam olyat hogy akkor szoktak búgni a trafók, ha már elérkezett a az újratekercselés ideje. Abban reménykedem hogy nem tett tönkre semmit sem a dobozban, és elég lesz csak a trafót cserélni, és beletenni egy új trafót. A legkevésbé pedig azt szeretném ha a hangfalakat is tönkre tette volna. ÉS persze hogy nincs még egy darab kondenzátor sem a kimeneten, hogy nehogy egyenáram menjen ki rajtuk :S
Mi a véleményetek erről?
- andrelegrand
- V.I.P.
- Hozzászólások: 235
- Csatlakozott: 2009.06.09., kedd 09:57
- Értékelés: 20
Diy erősítő építés
Itt a hely adott, utána nézek az Elna-nak.
Diy erősítő építés
Analóg jelútba mit ajánlótok elkóból 10uF/50V-os értékben?
Elna Cerafine. Azt hiszem létezik 50Voltos. Bár én inkább valami PP-t tennék be, pl.: Superior Z Cap-ot.
Dys-cus, a DysCus kimenők, konstruktőre.
Trollok, guruk, és egyéb hozzá nem értők kíméljenek!
Trollok, guruk, és egyéb hozzá nem értők kíméljenek!
- andrelegrand
- V.I.P.
- Hozzászólások: 235
- Csatlakozott: 2009.06.09., kedd 09:57
- Értékelés: 20
Diy erősítő építés
Analóg jelútba mit ajánlótok elkóból 10uF/50V-os értékben?
- fülelek
- V.I.P.
- Hozzászólások: 7184
- Csatlakozott: 2005.08.08., hétf. 20:44
- Értékelés: 5236
- Tartózkodási hely: Csobánka
Diy erősítő építés
Két elmélet van. A kisebb csoport szerint, a kevesebb a jobb, mert a kondi töltés kevésbé rángatja a transzformátort, és az egyenirányítót.
A többség a minél nagyobb, annál jobb vonalra esküszik. Az amatőr ökölszabály a 10W-onként 1000uF kapacitás.
Egyébként a kondenzátorban tárolt energia a (U2 xC)/2 képlettel számolandó. Pl. egy 40V-ra feltöltött, 10000uF-os kondiban tárolt energia (40V2x0,01F)/2=8W
Mivel energiáról van szó, 8J (joule)
1W teljesítmény = 1joule/s
A kimeneti áram (rms) függvényében érdemes a kondenzátor kapacitást megválasztani, kb.2000uF/A
Diy erősítő építés
Tobbek kozott a kondik rangatasa miatt is kell a tulmeretezett trafo. Van meg egy iranyzat is, a sok kisebb kondenzator, mivel ezek elvileg "furgebbek" mint a keves nagy.
Anthem AVM70 EarthquakeCinénovaGrande7BR LG77"CX3 Christie HD14K-M+Griffyn4K32RGB HC Cseneles Edition Pana PT-RQ13 SepiScreen3m HTPC MadVr PCszerver32TB Dynaudio Contour60i C25i ExciteX16 Ocos triple VdHBreeze,Thunderl. Siltech, WBT Audioquest Soundcare HarmonyOne
Diy erősítő építés
Sziasztok!
Olvastam korábban a tápegység pufferkondenzátorairól volt szó. Mekkora kell legyen ideális esetben oldalanként ez a kapacitás? 4*4700uF elég lehet, vagy inkább 4*10000uF lenne az optimális oldalanként? Kinek mi a véleménye?
Köszönöm!
Két elmélet van. A kisebb csoport szerint, a kevesebb a jobb, mert a kondi töltés kevésbé rángatja a transzformátort, és az egyenirányítót.
A többség a minél nagyobb, annál jobb vonalra esküszik. Az amatőr ökölszabály a 10W-onként 1000uF kapacitás.
Egyébként a kondenzátorban tárolt energia a (U2 xC)/2 képlettel számolandó. Pl. egy 40V-ra feltöltött, 10000uF-os kondiban tárolt energia (40V2x0,01F)/2=8W
Ne keverjük!
A hangszóró, az elektromos hangfrekvenciás jelből mechanikus rezgést előállító alapeleme egy hangsugárzónak.
Hangsugárzó alatt értjük azt a komplexumot , ami tartalmazza a hangszórót, és a hangsugárzás javító foglalatot, ill. adott esettől függően más kiegészítő elemeket is. (váltó, belső huzalozás, csatlakozók, stb) A hangsugárzást javító foglalat lehet többek közt un. hangfal, ami "valamekkora tetszőleges geometriájú lap" hangdoboz, vagy méretéből adódóan hangláda, illetve egyéb formájú test.
Az esetek többségében nagyon helytelenül, egyesek hangfalnak hívnak minden hangsugárzót, ha nem olyan kialakítású akkor is.
Senki nem hívja a kanalat villának, vagy késnek, evőpálcikának, pedig ezek is evőeszközök. Akkor miért is hangfal a basszusreflex, zárt, TL, stb. rendszerű hangsugárzó?
Diy erősítő építés
Sziasztok!
Olvastam korábban a tápegység pufferkondenzátorairól volt szó. Mekkora kell legyen ideális esetben oldalanként ez a kapacitás? 4*4700uF elég lehet, vagy inkább 4*10000uF lenne az optimális oldalanként? Kinek mi a véleménye?
Köszönöm!
Erősítője válogatja....de szinte mindegyikre igaz....a több jobb!
AVM - osztrák Tesla - svájci lemezvakaró - HT Pro 9+ - háelté 3.....zene és bona.
Diy erősítő építés
Sziasztok!
Olvastam korábban a tápegység pufferkondenzátorairól volt szó. Mekkora kell legyen ideális esetben oldalanként ez a kapacitás? 4*4700uF elég lehet, vagy inkább 4*10000uF lenne az optimális oldalanként? Kinek mi a véleménye?
Köszönöm!
- elektrorudi
- V.I.P.
- Hozzászólások: 718
- Csatlakozott: 2010.02.15., hétf. 20:42
- Értékelés: 150
Diy erősítő építés
Sziasztok!
A transzformátort érdemes burkolni? Leárnyékolja valamennyire, és így közelebb lehet tenni mondjuk a végfok nyákhoz? Vagy ezeket a "kupakokat" csak esztétikai céllal alkalmazzák?
Köszönöm!
Szia!
Kötelező árnyékolni!
Diy erősítő építés
Sziasztok!
A transzformátort érdemes burkolni? Leárnyékolja valamennyire, és így közelebb lehet tenni mondjuk a végfok nyákhoz? Vagy ezeket a "kupakokat" csak esztétikai céllal alkalmazzák?
Köszönöm!
Diy erősítő építés
Na most akkor ezek jók? Mert árban nagy kedvezőnek tűnnek.
Amennyiben alkalmas lenne komolyabb hűtési célra akkor még meglenne ?
Kb 6-8 éve fel fel bukkan itt -ott a hirdetés , tudom is honnan szàazik milyen célra hasznàljàk de ezt itt leirni nem szeretném .
Egy biztos csak is komolytalan ember tenné rà az erősitőjére , alkalmatlan vékony rika bordakkal .
Keress.szerintem szebbet vaskosabbat!
Diy erősítő építés
Na most akkor ezek jók? Mert árban nagy kedvezőnek tűnnek.
Ha olyanok mint a képen, akkor ezek vékony-anyagú, 2mm-es alapú, 1mm-re szűkülő bordákkal készülnek. Saját tartásuk is gyenge, merevíteni kell szereléskor. Hűteni hűtenek, de a hűtési együttható rosszabb mint a hagyományos vastag anyagoknál. Magyarán olyan helyeken állják meg a helyüket, ahol nem kritikus a gyors hőleadás, nem elvárt a mechanikai merevség, tartóképesség.
Ne keverjük!
A hangszóró, az elektromos hangfrekvenciás jelből mechanikus rezgést előállító alapeleme egy hangsugárzónak.
Hangsugárzó alatt értjük azt a komplexumot , ami tartalmazza a hangszórót, és a hangsugárzás javító foglalatot, ill. adott esettől függően más kiegészítő elemeket is. (váltó, belső huzalozás, csatlakozók, stb) A hangsugárzást javító foglalat lehet többek közt un. hangfal, ami "valamekkora tetszőleges geometriájú lap" hangdoboz, vagy méretéből adódóan hangláda, illetve egyéb formájú test.
Az esetek többségében nagyon helytelenül, egyesek hangfalnak hívnak minden hangsugárzót, ha nem olyan kialakítású akkor is.
Senki nem hívja a kanalat villának, vagy késnek, evőpálcikának, pedig ezek is evőeszközök. Akkor miért is hangfal a basszusreflex, zárt, TL, stb. rendszerű hangsugárzó?
Diy erősítő építés
Nekem nincs képem róla, de ha az amire gondolok, akkor én már építkeztem vele.
Na most akkor ezek jók? Mert árban nagy kedvezőnek tűnnek.
Diy erősítő építés
Ez évek óta itt kering a neten , elég rànézni màris tudni mire való mihez.szàntàk .
Annyi biztos nem erősitő volt a gyàrtó szàndéka .
Nagyon karcsú estlegesen egy alibi végfokban eltudom képzelni de semmi komoly!
Nekem nincs képem róla, de ha az amire gondolok, akkor én már építkeztem vele.
Ne keverjük!
A hangszóró, az elektromos hangfrekvenciás jelből mechanikus rezgést előállító alapeleme egy hangsugárzónak.
Hangsugárzó alatt értjük azt a komplexumot , ami tartalmazza a hangszórót, és a hangsugárzás javító foglalatot, ill. adott esettől függően más kiegészítő elemeket is. (váltó, belső huzalozás, csatlakozók, stb) A hangsugárzást javító foglalat lehet többek közt un. hangfal, ami "valamekkora tetszőleges geometriájú lap" hangdoboz, vagy méretéből adódóan hangláda, illetve egyéb formájú test.
Az esetek többségében nagyon helytelenül, egyesek hangfalnak hívnak minden hangsugárzót, ha nem olyan kialakítású akkor is.
Senki nem hívja a kanalat villának, vagy késnek, evőpálcikának, pedig ezek is evőeszközök. Akkor miért is hangfal a basszusreflex, zárt, TL, stb. rendszerű hangsugárzó?