Annak érdekében, hogy fenntartsuk ezt a szigetet, szükségünk van bevételre. Te is támogathatsz minket, ha azt szeretnéd, hogy sokáig és stabilan tudjunk működni. Amennyiben élsz ezzel a lehetőséggel, azt mi megköszönjük!

Általában a hifiről

Vendég

Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: Vendég »


Kezdeném egy illető véleményével(... 


Azt hiszem két kérdést tettél fel.
 
Az első, hogy gondolkodjunk-e komplett rendszerben. Szerintem igen.
A második az, hogy mindenkinek az tetszik, ami neki tetszik. Szerintem igen, ha hagyják neki.

Ennél komplexebb és sokkal érdekesebb a lényegi mondanivaló, nevezetesen hogy a tökéletes, torzításmentes erősítő(és talán egyéb műszaki eszköz) hangja nem fogja megközelíteni sem a valóságosnak ható hangzást, a műszakilag tökéletlen eszköznek erre nagyobb az esélye.
Egy műszaki ember szájából ez eléggé eretnek gondolat, akikre egyébként jellemző a betokosodott, megmerevedett felfogás.

Avatar
Luxor Audio
Otthon vagyok
Otthon vagyok
Hozzászólások: 15692
Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
Értékelés: 10977
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: Luxor Audio »

A topicnyitó hozzászólás annyi félreértést, badarságot tartalmaz, hogy azt kell mondjam, az egyik legjobb vitaindító, amit valaha olvastam.

Vendég

Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: Vendég »


Azért hozom létre ezt a topicot, mert gyakran felmerülő általános, kissé filozófiai értelmezéseknek sehol nincsen helye és mindenhonnan "kilógnak".
Itt ezeket ON módon lehetne megvitatni!
 
Kezdeném egy illető véleményével(talán nem probléma részéről ha itt közzé teszem és mintegy vitaindítónak is szánom), aki hasonló végeredményre jutott az egész hifivel, high-enddel kapcsolatosan mint én. Hozzáteszem hogy az illetőnek alapos elektronikai ismeretei is vannak, tehát nem az a ráolvasó sámán fajta akivel tudatlansága okán bármit el lehet hitetni.
Tehát az idézet:
 
"Akkor most jön az én véleményem a szubjektív hangminőség okáról (a feketeleves), a tapasztalataimból idáig levont konzekvenciák. Gyengébb idegzetűeknek mondom, nem fog tetszeni a dolog:
 
A terminál fórumon volt valaki, aki állítása szerint rájött a titokra, de soha nem mondta el, hogy
mi az. Emlékezetem szerint legalább 1 évig húzta az ottani diy hifisták agyát. Néha, mikor feszült
volt már a helyzet és nagyon faggatták, akkor elhintett egy-egy célzást. Egyikre nagyjából
emlékszem: "A minap egy vendéglőben ebédeltem. Néhány kisebbségi húzta az élőzenét. A
hangzás igen fakó, dinamikátlan, volt, kellemetlen mesterkélt magastartománnyal és a
térleképzés is csapnivaló volt". Most az audiodiy-en a mottója: "a jó hang is csak légbőlkapott információ"
 
Azt hiszem, tökéletesen egyetértek vele...
 
Egyszer a high-end show szervezője azt mondta: hogy az emberek nem azért járnak ide, hogy
valósághűen hallják a zenét, hanem, hogy egy "többletet kapjanak".
 
Mindezek után nem meglepő, hogy a stúdiótechnikában vannak olyan (csöves) célberendezések, amiken "áteresztve" a jelet, sokkal jobb lesz annak a hangminősége. Az ilyen "jelkondícionálók" természetesen nem újdonságok a high-end-ben sem.
 
Gondolkodjunk el azon, hogy vajon milyen lenne annak az erősítőnek a hangja, ami abszolút
tökéletesen azt a jelet adja vissza a kimenetén, mint amit a bemenetén kapott, csak nagyobb
amplitudóval? Nem hiszem, hogy bárki felfigyelne rá...
 
Szerintem a kirívóan jó hangú erősítők effektberendezések. Megfelelő jellegű és nagyságú
komplex torzításokkal "tökéletes" hangzást varázsolnak. (annak illúzióját) Sajnos az eredő torzítás a döntő. A jelforrás, erősítő, hangsugárzó eredő torzításainak kell összejönni, hogy igazán jó legyen az
összhatás. Mindezeknek tükrében (tudatában) az összes hifis rejtély egycsapásra lerombolódik.
 
A 42-höz annyi köze van a dolognak, hogy ezen ismeret tükrében sincs könnyű dolgunk (sőt!).
Ebből az következik, hogy nem lehet szisztematikusan "jóhangú" erősítőt tervezni, csak jó
erősítőt, ami ennek szöges ellentéte. Kizárólag kísérleti úton (félvezetőket, csöveket, egyéb
alkatrészeket és kapcsolásokat, valamint ezek összes lehetséges kombinációját
kipróbálva-meghallgatva) lehet véres veríték árán összehozni egy "audiophil" erősítőt,
gyakorlatilag "mesterséges evolúcióval", aminek a végterméke műszaki szemmel nézve szinte
biztosan gyermeteg tervezésnek tűnik majd.
A dolog durvábbik része, hogy szinte nem lehet általános tapasztalatokat levonni (hogy pl: ez a
kapcsolási részlet, vagy ez a tranyó "jóhangú" fajta), mert más kapcsolásban, vagy akár más
alkatrészkészlettel, már az előző tapasztalatunk szöges ellentéte hoz " jó hangot". Nem tudunk
konzekvenciákatt levonni és ezekre alapozva a "jó hang receptjét összeállítani". Azt tudjuk csak,
hogy bizonyos komplex torzítások rontják a hangot, bizonyosak, meg javítják (valamilyen
irányba). Az is belátható a fentiek ismeretében, hogy nem lehet olyan erősítőt konstuálni, ami
"mindenhol" egyformán jól teljesít. Lehet csinálni jó hangú erősítőt, lehet csinálni egészen más
szempontból jó hangút, lehet csinálni még jobbat és még jobbat, csak a legjobbat nem lehet soha!
 
(Bizonyos jellegű torzítás például lehet negatív hatással a hangzásra, de egy másik torzítással kombinálva meg egyértelműen pozitív hatású.
Ugye belátható, hogy az egyéni ízlést is belekeverve aztán végképp más-más irányvonal mindenkinél a legjobb hang fogalma.)"

Válasz küldése

Vissza: “Csevegők”