Annak érdekében, hogy fenntartsuk ezt a szigetet, szükségünk van bevételre. Te is támogathatsz minket, ha azt szeretnéd, hogy sokáig és stabilan tudjunk működni. Amennyiben élsz ezzel a lehetőséggel, azt mi megköszönjük!
Általában a hifiről
Általában a hifiről
Vagy a végeredményed biztos tudatában mosolyogva olvasod majd a hozzászólásokat, időnként beszúrva egy morzsát a végső konklúziódból?
Itt a jó kérdés! Mi a cél? Szerintem a szokásos pontokon fog végighaladni a topik, semmi újat nem adva. Jóllehet a nyitása az ellenkezõje reményében történt.
Arra az egyre nagyon jó hogy mindenféle hifis grafomán kicsapongások és viták itt offolás nélkül lefolytathatók.
Általában a hifiről
Vagy a végeredményed biztos tudatában mosolyogva olvasod majd a hozzászólásokat, időnként beszúrva egy morzsát a végső konklúziódból?
Itt a jó kérdés! Mi a cél? Szerintem a szokásos pontokon fog végighaladni a topik, semmi újat nem adva. Jóllehet a nyitása az ellenkezõje reményében történt.
Általában a hifiről
Mindezek után nem meglepő, hogy a stúdiótechnikában vannak olyan (csöves) célberendezések, amiken "áteresztve" a jelet, sokkal jobb lesz annak a hangminősége.
Nem, nem lesz tőle jobb. Mitől lenne jobb? A hozzáadott markáns limitálástól és torzítástól - amilyet egy rendesen megtervezett triódás még kegyetlenül túljhajtva se produkál? A szóban forgó effekttel csöves hangszererősítőket próbálnak imitálni, inkább kevesebb, mint több sikerrel.
- hifis
- Törzsvendég
- Hozzászólások: 1036
- Csatlakozott: 2007.09.08., szomb. 20:27
- Értékelés: 356
- Tartózkodási hely: Budapest
Általában a hifiről
Ennek a kérdéskörnek a kibontását talán ott lehetne kezdeni, hogy meg lehet-e fogalmazni a "jó hang" objektív (nem feltétlenül mérhető, sőt biztos nem mérhető) kritériumait.
Olyan ez kicsit, mint a képzőművészet. Csak látszólag szubjektív, jó-e egy képzőművészeti alkotás. Igenis vannak egyértelmű szakmai szempontok, ami alapján egy hozzáértő meg tudja ítélni egy műalkotásról, egy művészről, hogy az nagyon jó, ne adj isten zseniális. Mégis, én személy szerint esetleg ki nem tenném mondjuk a képet a szobámban.
Tehát a szubjektum, és a mégiscsak létező objektív szempontok, kritériumok bonyolult kapcsolata (esetleg ellentmondása) teszi nehézzé az ítéletalkotást.
Körülbelül ez a helyzet a hifiben is. Minden hifista a "jobb hangra" törekszik, de igazán most 100 szempontot lehet felsorolni, mit érthetün jobb hang alatt. (Persze a szokásos falmelléki dumával egyetemben, hogy nem hangot, hanem zenét hallgatok stb., stb, stb.)
Szóval, ha valaki veszi a bátorságot, vagy van egy jó, hiteles idézete, talán ezzel kezdje: mitől jó (ne adj isten high-end) egy rendszer hangja?
Általában a hifiről
Valószínû a Terminálra jár bármilyen (A) titok tudója is.:-D Ami egyébként sincs, mivel szubjektívek vagyunk, és ezzel ellent is mond saját magának. Hiába bûvészkedett 2 sort a Voltmérõjével, lövése sincs, süt róla, hogy szent meggyõzõdésének 3/4-ét összeolvasgatta, s ezt kaptuk most mi is itt mintegy párlatként üres közhelyek felsorolása formájában. Hiába mûszerész valaki, ha spirituálisan botfülû. Ennél már csak a Prohardveres szakértõk jobbak.:-) Bocs, ez kicsit most kizökkentett. Nem lenne gondom az egésszel, ha bármirõl is meg lehetne gyõzni az ottaniakat, de minthogy nem, így fõljenek magukban. Sok birka meg megy A titok után! Oh my god. Kérem a nyugtatószurit.
- fülelek
- V.I.P.
- Hozzászólások: 7145
- Csatlakozott: 2005.08.08., hétf. 20:44
- Értékelés: 5103
- Tartózkodási hely: Csobánka
Általában a hifiről
Jó ötlet a topik nyitása.
De:
otlm, ha neked már végeredményed van, mit vársz ettől a topictól?
El tudod képzelni, hogy itt megjelenhet olyan műszaki/filozófiai információ, amiből a te tudásod gyarapodhatna, véleményed formálódhatna?
Vagy a végeredményed biztos tudatában mosolyogva olvasod majd a hozzászólásokat, időnként beszúrva egy morzsát a végső konklúziódból?
Általában a hifiről
Erre valószínűleg alkalmas lesz ez a topik is.
Istenem... milyen dinamikát akart még a prímásoknak? Hogy lehet ennyire eltévedni? Kicsit meg kéne tanulni a dolgokat a maguk valójukban és tökéletességükben élvezni, különben egy szerencsétlen görcsként végzi a kedves felhasználó. És igen, a fenti megfér a maximalizmussal! Lásd venomer.
Bráhh.
Online
Nemcsak a "természethű hangközlés" fejlődik, hanem a felhasználó is...
Erre valószínűleg alkalmas lesz ez a topik is.
Üdv: TJ.
- tunerman
- V.I.P.
- Hozzászólások: 2892
- Csatlakozott: 2007.09.21., pén. 17:26
- Értékelés: 2715
- Tartózkodási hely: Tatabánya
Általában a hifiről
Nemcsak a "természethű hangközlés" fejlődik, hanem a felhasználó is...
Erre valószínűleg alkalmas lesz ez a topik is.
Üdv: TJ.
LP: Lurné J1/Air Tangent 1B/Kiseki Agaat, PHONO: Twin Servo MCRIAA, AMPLIFIER: Münchhausen drive V-FET SE, CD: Philips CD100 trial run no NFB, TUNER: REL Precedent, CASSETTE: Nakamichi 1000/II, REEL: StellaMaster(SP-8) SPEAKER: Lowther Acousta 115/P6/7M, HEADPHONES: Stax SRA-14S/SRX-mkIII
Általában a hifiről
A topicnyitó hozzászólás annyi félreértést, badarságot tartalmaz, hogy azt kell mondjam, az egyik legjobb vitaindító, amit valaha olvastam.
Akkor ennek örülünk...
Általában a hifiről
Kezdeném egy illető véleményével(...
Azt hiszem két kérdést tettél fel.
Az első, hogy gondolkodjunk-e komplett rendszerben. Szerintem igen.
A második az, hogy mindenkinek az tetszik, ami neki tetszik. Szerintem igen, ha hagyják neki.
Ennél komplexebb és sokkal érdekesebb a lényegi mondanivaló, nevezetesen hogy a tökéletes, torzításmentes erősítő(és talán egyéb műszaki eszköz) hangja nem fogja megközelíteni sem a valóságosnak ható hangzást, a műszakilag tökéletlen eszköznek erre nagyobb az esélye.
Egy műszaki ember szájából ez eléggé eretnek gondolat, akikre egyébként jellemző a betokosodott, megmerevedett felfogás.
- Luxor Audio
- Otthon vagyok
- Hozzászólások: 15685
- Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
- Értékelés: 10970
- Tartózkodási hely: Budapest
- Kapcsolat:
Általában a hifiről
A topicnyitó hozzászólás annyi félreértést, badarságot tartalmaz, hogy azt kell mondjam, az egyik legjobb vitaindító, amit valaha olvastam.
Általában a hifiről
Azért hozom létre ezt a topicot, mert gyakran felmerülő általános, kissé filozófiai értelmezéseknek sehol nincsen helye és mindenhonnan "kilógnak".
Itt ezeket ON módon lehetne megvitatni!
Kezdeném egy illető véleményével(talán nem probléma részéről ha itt közzé teszem és mintegy vitaindítónak is szánom), aki hasonló végeredményre jutott az egész hifivel, high-enddel kapcsolatosan mint én. Hozzáteszem hogy az illetőnek alapos elektronikai ismeretei is vannak, tehát nem az a ráolvasó sámán fajta akivel tudatlansága okán bármit el lehet hitetni.
Tehát az idézet:
"Akkor most jön az én véleményem a szubjektív hangminőség okáról (a feketeleves), a tapasztalataimból idáig levont konzekvenciák. Gyengébb idegzetűeknek mondom, nem fog tetszeni a dolog:
A terminál fórumon volt valaki, aki állítása szerint rájött a titokra, de soha nem mondta el, hogy
mi az. Emlékezetem szerint legalább 1 évig húzta az ottani diy hifisták agyát. Néha, mikor feszült
volt már a helyzet és nagyon faggatták, akkor elhintett egy-egy célzást. Egyikre nagyjából
emlékszem: "A minap egy vendéglőben ebédeltem. Néhány kisebbségi húzta az élőzenét. A
hangzás igen fakó, dinamikátlan, volt, kellemetlen mesterkélt magastartománnyal és a
térleképzés is csapnivaló volt". Most az audiodiy-en a mottója: "a jó hang is csak légbőlkapott információ"
Azt hiszem, tökéletesen egyetértek vele...
Egyszer a high-end show szervezője azt mondta: hogy az emberek nem azért járnak ide, hogy
valósághűen hallják a zenét, hanem, hogy egy "többletet kapjanak".
Mindezek után nem meglepő, hogy a stúdiótechnikában vannak olyan (csöves) célberendezések, amiken "áteresztve" a jelet, sokkal jobb lesz annak a hangminősége. Az ilyen "jelkondícionálók" természetesen nem újdonságok a high-end-ben sem.
Gondolkodjunk el azon, hogy vajon milyen lenne annak az erősítőnek a hangja, ami abszolút
tökéletesen azt a jelet adja vissza a kimenetén, mint amit a bemenetén kapott, csak nagyobb
amplitudóval? Nem hiszem, hogy bárki felfigyelne rá...
Szerintem a kirívóan jó hangú erősítők effektberendezések. Megfelelő jellegű és nagyságú
komplex torzításokkal "tökéletes" hangzást varázsolnak. (annak illúzióját) Sajnos az eredő torzítás a döntő. A jelforrás, erősítő, hangsugárzó eredő torzításainak kell összejönni, hogy igazán jó legyen az
összhatás. Mindezeknek tükrében (tudatában) az összes hifis rejtély egycsapásra lerombolódik.
A 42-höz annyi köze van a dolognak, hogy ezen ismeret tükrében sincs könnyű dolgunk (sőt!).
Ebből az következik, hogy nem lehet szisztematikusan "jóhangú" erősítőt tervezni, csak jó
erősítőt, ami ennek szöges ellentéte. Kizárólag kísérleti úton (félvezetőket, csöveket, egyéb
alkatrészeket és kapcsolásokat, valamint ezek összes lehetséges kombinációját
kipróbálva-meghallgatva) lehet véres veríték árán összehozni egy "audiophil" erősítőt,
gyakorlatilag "mesterséges evolúcióval", aminek a végterméke műszaki szemmel nézve szinte
biztosan gyermeteg tervezésnek tűnik majd.
A dolog durvábbik része, hogy szinte nem lehet általános tapasztalatokat levonni (hogy pl: ez a
kapcsolási részlet, vagy ez a tranyó "jóhangú" fajta), mert más kapcsolásban, vagy akár más
alkatrészkészlettel, már az előző tapasztalatunk szöges ellentéte hoz " jó hangot". Nem tudunk
konzekvenciákatt levonni és ezekre alapozva a "jó hang receptjét összeállítani". Azt tudjuk csak,
hogy bizonyos komplex torzítások rontják a hangot, bizonyosak, meg javítják (valamilyen
irányba). Az is belátható a fentiek ismeretében, hogy nem lehet olyan erősítőt konstuálni, ami
"mindenhol" egyformán jól teljesít. Lehet csinálni jó hangú erősítőt, lehet csinálni egészen más
szempontból jó hangút, lehet csinálni még jobbat és még jobbat, csak a legjobbat nem lehet soha!
(Bizonyos jellegű torzítás például lehet negatív hatással a hangzásra, de egy másik torzítással kombinálva meg egyértelműen pozitív hatású.
Ugye belátható, hogy az egyéni ízlést is belekeverve aztán végképp más-más irányvonal mindenkinél a legjobb hang fogalma.)"