Annak érdekében, hogy fenntartsuk ezt a szigetet, szükségünk van bevételre. Te is támogathatsz minket, ha azt szeretnéd, hogy sokáig és stabilan tudjunk működni. Amennyiben élsz ezzel a lehetőséggel, azt mi megköszönjük!
Általában a hifiről
Általában a hifiről
..mastol is erdekelne, akinek van hasonlo korrekt meresi lehetösege ilyesmi, köszi.
Szia avl!
Ha nem is "korrekt" mérés..., de felbátorodva a témán, egy 'koca' teszt a Noise Meter-el LG telóval. Mérés alap opcióval a zenehallgató fotelemből, kezemben a telefonnal, kicsivel fülmagasság alatt
Felvétel: Allan Toussaint - Blue Drag (Nem egy extra produkció, de éppen Ő volt a napokban terítéken...)
Hangerő: ami számomra kívánatos - kivéve 'relax' napokon -, amikor leülök koncentráltan zenélni.
Eredmények: Min: 55dB , AVG: 94dB , Max: 115dB
Mindez egy viszonylag kis szobában VibaVoice Soundsystem III rendszerrel, DIY Dynaudio 'Esotec' TL álló dobozokkal.
Bizonyára pontatlan, de kíváncsiság okán azért megcsináltam!
.
Általában a hifiről
... Jobban csillapított szobában, lassabb tempójú, kevesebb hangszerrel operáló zenénél nagyobb dinamika is lehetséges, de szerintem sokan már 25 dB-nek is nagyon örülnének.
na, gondolom ez is mellbevago (es valoszinü vitatott is lesz) adat / meres / tapasztalati tény
- Luxor Audio
- Otthon vagyok
- Hozzászólások: 15736
- Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
- Értékelés: 11017
- Tartózkodási hely: Budapest
- Kapcsolat:
Általában a hifiről
- a szobatol függö "kraft". ha erösitöteljesitmeny akkor ertem, ha SPL-hez lenne köze, akkor nem
- halkan kisebb lett a dinamika, mert a min. a zajok miatt nem tudott lejjebb menni ?
- erdekes, hogy még a 2 nagyobb hangerö mellett is van mért dinamikakülönbseg, vajon miert ? a min 72 is még "külsöleg" jobban befolyasolt, zavart lenne ?
- A krafthoz nyilván kell elektromos teljesítmény is (nálam 3 utas aktív dobozok vannak, oldalanként és utanként 80+20+20 Wattal), de inkább hangsugárzó felület. Járt már ebben a szobában pár tucatnyi hangdoboz, így tudom, hogy a tenyérnyi hangszórókat halálba hajthatnám sok száz Wattal, akkor sem jönne elő ekkora Peak hangnyomás és ilyen dinamika, mint ezzel a dobozzal. Egy 10-20 m2-es szobában nyilván más lenne a helyzet.
- Halk zenénél alulról a szoba alapzaja határol. Ahogy vesszük lejjebb a hangerőt, a halk részek elvesznek, a csúcsérték csökken, szűkül a dinamika.
- Nagyobb hangerőnél a csúcsérték növekszik a rendszer erejétől függően. Nálam kb 108 dB lenne a maximum, amit elviselne a cucc, meg én, ez gyakorlatilag koncerthangerő. Azonban a minimum hangnyomás is emelkedik, ami leginkább akusztikai eredetű. Az én szobám elég jól csillapított, de itt is van némi utózengés, ami a zenei minimumokat megemeli. Hiába van pillanatnyi csend a felvételen, a beütéseknek kell némi idő az akusztikai lecsengéshez. Jobban csillapított szobában, lassabb tempójú, kevesebb hangszerrel operáló zenénél nagyobb dinamika is lehetséges, de szerintem sokan már 25 dB-nek is nagyon örülnének.
Általában a hifiről
Az én szobám nagyobb az átlagnál (55 m2 terület, 3,8 m belmagasság), csillapítva is van, így ide kell a kraft. Az említett méréseket este végeztem, amikor viszonylagos csend volt és nagyon nem is illett már bömböltetni a cuccot. Most dél körül jár, beszűrődik az utcazaj, így ilyen dBC SPL értékek fordulnak elő a hangdobozoktól 3 m távolságra mérve, Joni Mitchell Turbulent Indigo albumánál:
Halk zene (telefonálni lehet mellette): Min 43, Max 60, átlag 56, dinamika 17 dB
Elmélyedős hangerő, de még nem blokkolja az agyat: Min 72, Max 96, átlag 82, dinamika 24 dB
Zúzós hangerő, amire a szomszéd szobában is lehet táncolni: Min 78, Max 105, átlag 92, dinamika 27 dB
köszönöm.
nehany dolgot kerdezek, ..aztan visszafogom magam (bar en mar jonehanyszor eszrevettem szakmamban: jo kerdesek engem is tovabbvezetnek):
- a szobatol függö "kraft". ha erösitöteljesitmeny akkor ertem, ha SPL-hez lenne köze, akkor nem
- halkan kisebb lett a dinamika, mert a min. a zajok miatt nem tudott lejjebb menni ?
- erdekes, hogy még a 2 nagyobb hangerö mellett is van mért dinamikakülönbseg, vajon miert ? a min 72 is még "külsöleg" jobban befolyasolt, zavart lenne ?
- Luxor Audio
- Otthon vagyok
- Hozzászólások: 15736
- Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
- Értékelés: 11017
- Tartózkodási hely: Budapest
- Kapcsolat:
Általában a hifiről
a "dögös hangerö" ezek szerint 1) Nalad, 2) Neked, 3) ezen a szamon 95 dB© csucsertekü 88dB© atlagu volt.
..es mas - nagyobb dinamikaju felvetelen mi lenne Nalad ? es milyen csucserteknel / atlagosnal erezned ugy, hogy mar valami elvész az alacsony hangerö miatt ?
Az én szobám nagyobb az átlagnál (55 m2 terület, 3,8 m belmagasság), csillapítva is van, így ide kell a kraft. Az említett méréseket este végeztem, amikor viszonylagos csend volt és nagyon nem is illett már bömböltetni a cuccot. Most dél körül jár, beszűrődik az utcazaj, így ilyen dBC SPL értékek fordulnak elő a hangdobozoktól 3 m távolságra mérve, Joni Mitchell Turbulent Indigo albumánál:
Halk zene (telefonálni lehet mellette): Min 43, Max 60, átlag 56, dinamika 17 dB
Elmélyedős hangerő, de még nem blokkolja az agyat: Min 72, Max 96, átlag 82, dinamika 24 dB
Zúzós hangerő, amire a szomszéd szobában is lehet táncolni: Min 78, Max 105, átlag 92, dinamika 27 dB
Általában a hifiről
A téma komolyságához mérten végeztem néhány hevenyészett mérést a telefonommal (Honor 6, Android 6.0). A rendszeremen először statikus szinuszjeleket játszottam le azonos jelszinten, különböző frekvenciákon, majd egy 3 perces, viszonylag nagy dinamikájú zeneszámot, elég dögös hangerőn. A telefon mellé tettem egy hitelesített hangnyomásmérőt ügyelve rá, hogy a két készülék mikrofonja közel legyen egymáshoz. Három Androidos applikációt próbáltam ki: SPL Meter, Sound Meter, Noise Meter. Ezek képesek maximum, átlag és minimum hangnyomást mérni, illetve ezeknél lehet a súlyozást módosítani. Szándékosan nem babráltam egyiket sem, ahogy a legtöbb felhasználó sem tenné, csak az átlagolási időket állítottam minimumra (már ahol ezt lehetett) és a súlyozást állítottam C-re. Ezek az értékek születtek: (dBC SPL hangnyomás és annak eltérése a referenciához képest)
SPL Meters.jpg
Nem egy tudományos értékű adatgyűjtés, Ti se vegyétek komolyan, de talán megmutatja, mennyire viccesek ezek az applikációk. Annyit viszont el kell mondanom, hogy némelyikben van kalibrálási lehetőség, amivel elvileg korrigálhatóak az eltérések, de ehhez nyilván hiteles mérőeszköz szükséges. Az okostelefonok mikrofonjának és audio egységeinek frekvenciafüggő pontatlanságain viszont ez sem segít.
a "dögös hangerö" ezek szerint 1) Nalad, 2) Neked, 3) ezen a szamon 95 dB© csucsertekü 88dB© atlagu volt.
eddig talan ez az egyetlen erre vonatkozo (ki milyen hangerö mellett hallgat altalaban - szamomra innen indultunk ki http://www.avx.hu/forum/index.php?/topi ... ?p=1992706) pontos valasz.
..es mas - nagyobb dinamikaju felvetelen mi lenne Nalad ?
es milyen csucserteknel / atlagosnal erezned ugy, hogy mar valami elvész az alacsony hangerö miatt ?
..mastol is erdekelne, akinek van hasonlo korrekt meresi lehetösege ilyesmi, köszi.
- Luxor Audio
- Otthon vagyok
- Hozzászólások: 15736
- Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
- Értékelés: 11017
- Tartózkodási hely: Budapest
- Kapcsolat:
Általában a hifiről
Tehát ha jól értem, akkor ez azt jelenti, hogy pl. a Noise Metert "kalibrálva" is lehet +- 5dB eltérése a valóságtól, azaz pontos sohasem lesz.
A pontatlanság inkább a telefonon mikrofonján múlik szerintem, ezeket beszédhang befogására találták ki. 100 Hz felett szerintem használható a Noise Meter, csak be kell állítani a készüléknek megfelelő Gain értéket, ahhoz viszont kell egy hiteles műszer.
Általában a hifiről
A kalibrálás itt annyit jelent, hogy a mikrofon jelszintjét lehet tologatni (Gain). Egy ilyen korrekció után a Sound Meter és a Noise Meter hangnyomás különbségek, arányok mérésére alkalmas lehet, ha nem vesszük túl komolyan a dolgot. Az SPL Meter valami fura karakterisztikát használ, így ez felejtős.
Egy hibát sikerült vétenem a táblázatban, az SPL Meter esetében a dinamikánál 27 dB a helyes érték.
SPL Meters.jpg
Tehát ha jól értem, akkor ez azt jelenti, hogy pl. a Noise Metert "kalibrálva" is lehet +- 5dB eltérése a valóságtól, azaz pontos sohasem lesz.
Auralic Aries LE streamer - Musical Fidelity A1008 CD Pro - Musical Fidelity A1008 - IQ 4180 AT
Zidoo z9s lejátszó - Primare SPA25 erősítő - IQ 4180 AT, B&W HTM61, IQ 2240 AT hangfalszett
Zidoo z9s lejátszó - Primare SPA25 erősítő - IQ 4180 AT, B&W HTM61, IQ 2240 AT hangfalszett
- Luxor Audio
- Otthon vagyok
- Hozzászólások: 15736
- Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
- Értékelés: 11017
- Tartózkodási hely: Budapest
- Kapcsolat:
Általában a hifiről
Én maximum arra használok egy ilyen applikációt, hogy a házimoziban a hangszórók egymáshoz viszonyított hangerejét beállítsam azonosra. A kijelzett értéket nem feltétlenül szabad komolyan venni.
Viszont kíváncsi lennék, hogy kalibrálva mit tudnának ezek a szoftverek?
A kalibrálás itt annyit jelent, hogy a mikrofon jelszintjét lehet tologatni (Gain). Egy ilyen korrekció után a Sound Meter és a Noise Meter hangnyomás különbségek, arányok mérésére alkalmas lehet, ha nem vesszük túl komolyan a dolgot. Az SPL Meter valami fura karakterisztikát használ, így ez felejtős.
Egy hibát sikerült vétenem a táblázatban, az SPL Meter esetében a dinamikánál 27 dB a helyes érték.
Általában a hifiről
A téma komolyságához mérten végeztem néhány hevenyészett mérést a telefonommal (Honor 6, Android 6.0). A rendszeremen először statikus szinuszjeleket játszottam le azonos jelszinten, különböző frekvenciákon, majd egy 3 perces, viszonylag nagy dinamikájú zeneszámot, elég dögös hangerőn. A telefon mellé tettem egy hitelesített hangnyomásmérőt ügyelve rá, hogy a két készülék mikrofonja közel legyen egymáshoz. Három Androidos applikációt próbáltam ki: SPL Meter, Sound Meter, Noise Meter. Ezek képesek maximum, átlag és minimum hangnyomást mérni, illetve ezeknél lehet a súlyozást módosítani. Szándékosan nem babráltam egyiket sem, ahogy a legtöbb felhasználó sem tenné, csak az átlagolási időket állítottam minimumra (már ahol ezt lehetett) és a súlyozást állítottam C-re. Ezek az értékek születtek: (dBC SPL hangnyomás és annak eltérése a referenciához képest)
SPL Meters.jpg
Nem egy tudományos értékű adatgyűjtés, Ti se vegyétek komolyan, de talán megmutatja, mennyire viccesek ezek az applikációk. Annyit viszont el kell mondanom, hogy némelyikben van kalibrálási lehetőség, amivel elvileg korrigálhatóak az eltérések, de ehhez nyilván hiteles mérőeszköz szükséges. Az okostelefonok mikrofonjának és audio egységeinek frekvenciafüggő pontatlanságain viszont ez sem segít.
Ez szerintem egy várható eredmény volt. Nem várható el a pontosság egy olyan applikációtól, ami több száz különböző hardverű eszközre telepíthető Mind más ... de talán még típuson belül is lennének eltérések
Egyéb pontatlanságokról nem is beszélve, ahogy említetted.
Én maximum arra használok egy ilyen applikációt, hogy a házimoziban a hangszórók egymáshoz viszonyított hangerejét beállítsam azonosra. A kijelzett értéket nem feltétlenül szabad komolyan venni.
Viszont kíváncsi lennék, hogy kalibrálva mit tudnának ezek a szoftverek?
Auralic Aries LE streamer - Musical Fidelity A1008 CD Pro - Musical Fidelity A1008 - IQ 4180 AT
Zidoo z9s lejátszó - Primare SPA25 erősítő - IQ 4180 AT, B&W HTM61, IQ 2240 AT hangfalszett
Zidoo z9s lejátszó - Primare SPA25 erősítő - IQ 4180 AT, B&W HTM61, IQ 2240 AT hangfalszett
- Luxor Audio
- Otthon vagyok
- Hozzászólások: 15736
- Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
- Értékelés: 11017
- Tartózkodási hely: Budapest
- Kapcsolat:
Általában a hifiről
A téma komolyságához mérten végeztem néhány hevenyészett mérést a telefonommal (Honor 6, Android 6.0). A rendszeremen először statikus szinuszjeleket játszottam le azonos jelszinten, különböző frekvenciákon, majd egy 3 perces, viszonylag nagy dinamikájú zeneszámot, elég dögös hangerőn. A telefon mellé tettem egy hitelesített hangnyomásmérőt ügyelve rá, hogy a két készülék mikrofonja közel legyen egymáshoz. Három Androidos applikációt próbáltam ki: SPL Meter, Sound Meter, Noise Meter. Ezek képesek maximum, átlag és minimum hangnyomást mérni, illetve ezeknél lehet a súlyozást módosítani. Szándékosan nem babráltam egyiket sem, ahogy a legtöbb felhasználó sem tenné, csak az átlagolási időket állítottam minimumra (már ahol ezt lehetett) és a súlyozást állítottam C-re. Ezek az értékek születtek: (dBC SPL hangnyomás és annak eltérése a referenciához képest)
Nem egy tudományos értékű adatgyűjtés, Ti se vegyétek komolyan, de talán megmutatja, mennyire viccesek ezek az applikációk. Annyit viszont el kell mondanom, hogy némelyikben van kalibrálási lehetőség, amivel elvileg korrigálhatóak az eltérések, de ehhez nyilván hiteles mérőeszköz szükséges. Az okostelefonok mikrofonjának és audio egységeinek frekvenciafüggő pontatlanságain viszont ez sem segít.
Általában a hifiről
Az 1 bitnek valóban 20lg2=6,02 dB a "dinamikája". Nagytiszteletű Andreas Koch Úr
általad idézett dolgozatának 2. ábrájából, ami egy tipikus DSD jel, következtethető ki,
amit írtam.
"Az ördög nem olyan szörnyű, mint a matematikai modellje!" (Wavebourn)
Általában a hifiről
juliush:
A SACD/DSD 64fs-en (2.8224MHz) noise shaping nélkül 6 bit vagy 36 dB dinamika
tartományú, mint egy nem túl jó telefon vonal.
Bocsi, de nem. Valószínűleg azzal az elterjedt DAC implementációval kevered, ahol mind a PCM-et, mind a DSD-t köztes formátumra alakítva át alacsony bitszámú, de multibites (általában 5-6 bit) delta-szigma átalakítóval konvertálják analóg jellé. A natív DSD 1-bites, tehát 6-7 dB dinamikát biztosít noise shaping nélkül.
http://dsd-guide.com/dsd-new-addiction-andreas-koch
Gyula
Hanghordozó -> Kütyük -> Zene
Hanghordozó -> Kütyük -> Zene
Általában a hifiről
juliush:
A SACD/DSD 64fs-en (2.8224MHz) noise shaping nélkül 6 bit vagy 36 dB dinamika
tartományú, mint egy nem túl jó telefon vonal.
"Az ördög nem olyan szörnyű, mint a matematikai modellje!" (Wavebourn)
Általában a hifiről
Két apró pontosítás: A hangnyomásmérők legjobb tudomásom szerint nem a "zene burkoló görbéjét követik, rögzítik", hanem az adott időablakban felvett és elektromos jellé alakított akusztikus energia mennyiségét, vagyis a burkoló görbe vizualizációval élve inkább az alatta levő terület nagyságát mérik. Persze lehet, hogy Te is erre gondoltál, csak én értettem félre.
A másik a digitális rendszerek felbontóképességét illetően lehet hogy tudatosan egyszerűsítettél, de szeretném megjegyezni, az általánosan elterjedt tévhit, hogy a felbontás 1 bit alatt eltűnik. Valójában a digitális technika lehetőséget ad (és a felvételek túlnyomó többségén élnek is ezzel) az ún. noise shaping-re, ahol zajspektrum átalakítással a kvantálási zaj jelentős részét át lehet transzponálni vagy a hallástartományon kívülre (amennyiben a mintavételi frekvencia a megfelelő sávszélességet biztosítja), vagy legalábbis a rendelkezésre álló frekvenciatartomány olyan területére, ahol az emberi hallás már kevésbé érzékeny. Kézzelfogható példa erre a DSD, ahol ezzel a technikával az elvileg 1 biten rögzíthető 6-7 dB dinamika helyett a teljes hallástartományban 120 dB-t valósítanak meg - persze nincs ingyen ebéd, a zajt egyszerűen 40 kHz fölé lapátolják. Elismerem, nem egyszerű pusztán elképzelve megérteni, hogy 1 bittel elméletileg akármekkora dinamikai tartomány ábrázolható, pedig így van, csak legyen hozzá elegendő mintavételi frekvencia.
Habár nem vagyok jártas a komolyabb hangnyomás mérőkben, de nagyon valószínű az energiaszintet átlagolják valahogy, ha precízebbek akkor furiéval szétbontják, mintavételeznek 48kHz-el, aztán matematikáznak stb. Amik A/D-zik a jelet azok könnyen készítenek csúcs burkoló görbét is.
A DSD egybitet nagyon zavaró ide, vagyis az általam írt szemléltető mellé rakni. A DSD egybites egy teljesen másfajta digitális matematikai leíró.
A "normál" RED-BOOK formánál maradva, a noise shaping az nem feltétlen a legkisebb leképezhető digitálisan tárolt jelszintet bontja tovább, hanem az alsó digitális tartomány anomáliáit simogatja, nem csak a leges legkisebb 0000.0000.0000.0001 szó értéknél, annál jóval feljebb is hasznos.
Általában a hifiről
Árulja el nekem valaki, legyen kedves, mit lehet ebből megtudni a végén?
A felvétel dinamikája, a lesugárzott dinamika és a dinamikaérzet elég kis közös metszetet ad. Sajnos.
Mint ahogy a hangosság érzetnek sincs sok köze a hangnyomáshoz. Mert ugye nem mindegy, milyen frekvencián van az a hangnyomás. Ráadásul sokszor ha betorzít a rendszerben bármi, azt is hangosnak ítéljük meg ami még valójában messze nem az, míg ha tisztán szólna, még simán feljebb tekernénk.
Általában a hifiről
Szerintem ez a kalkulátor a hangsugárzó(k) távolságot süketszobában (szabadtérben) számolja, és a számolás továbbra is effektív szintre vonatkozik.
Egy másik, dinamika szemléletre vonatkozó dolog az, hogy a hangosság mérők akármilyen időablakban mérnek (milliszekundum nagyságrend) a zene burkoló görbéjét követik, rögzítik. De, minden hangszer hangja amit mi hallunk 20Hz-20kHz tartományban egy szabálytalan lefutású AC jel. Ha most ezt a jelet mégis helyettesítjük egy szinusz alakkal (érthetőség kedvéért csupán) valamilyen + csúcsértékről megy át nullán - csúcsértékre. Amikor ez a hangnyomás, mint ahogy feszültség alakja az erősítőben is, a nullát légnyomást/feszültséget közelíti, egyszer csak elveszik előlünk. Egyrészt azért, mert a lejátszó rendszerünk belefut a felbontó képessége alsó határába, meg azért is mert, pl a digitális felbontás legalsó értéke is eltűnik (65535 max, 1 minimum) és ott nincs jel, zene, dinamika. (Tisztán analóg forrás jele pedig elmerül az áramkörök villamos zajában) Ez az utolsó digitális érték akkor lenne a szűk keresztmetszet persze ha DAC-ok képesek lennének ezt is feldolgozni elfogadható torzítással, tehát jóval az utolsó legalsó elméleti érték előtt nincs számunkra hangnyomás. Tehát a dinamika alsó határ itt is limitálódik bizonyos értelemben.
De, mivel nem süketszobában hallgatózunk, az előbb vázolt nullátmeneti hangnyomás beleolvad, elveszik a hallgató helység háttérzajában.
Két apró pontosítás: A hangnyomásmérők legjobb tudomásom szerint nem a "zene burkoló görbéjét követik, rögzítik", hanem az adott időablakban felvett és elektromos jellé alakított akusztikus energia mennyiségét, vagyis a burkoló görbe vizualizációval élve inkább az alatta levő terület nagyságát mérik. Persze lehet, hogy Te is erre gondoltál, csak én értettem félre.
A másik a digitális rendszerek felbontóképességét illetően lehet hogy tudatosan egyszerűsítettél, de szeretném megjegyezni, az általánosan elterjedt tévhit, hogy a felbontás 1 bit alatt eltűnik. Valójában a digitális technika lehetőséget ad (és a felvételek túlnyomó többségén élnek is ezzel) az ún. noise shaping-re, ahol zajspektrum átalakítással a kvantálási zaj jelentős részét át lehet transzponálni vagy a hallástartományon kívülre (amennyiben a mintavételi frekvencia a megfelelő sávszélességet biztosítja), vagy legalábbis a rendelkezésre álló frekvenciatartomány olyan területére, ahol az emberi hallás már kevésbé érzékeny. Kézzelfogható példa erre a DSD, ahol ezzel a technikával az elvileg 1 biten rögzíthető 6-7 dB dinamika helyett a teljes hallástartományban 120 dB-t valósítanak meg - persze nincs ingyen ebéd, a zajt egyszerűen 40 kHz fölé lapátolják. Elismerem, nem egyszerű pusztán elképzelve megérteni, hogy 1 bittel elméletileg akármekkora dinamikai tartomány ábrázolható, pedig így van, csak legyen hozzá elegendő mintavételi frekvencia.
Gyula
Hanghordozó -> Kütyük -> Zene
Hanghordozó -> Kütyük -> Zene
Általában a hifiről
Másik topikban már megosztottam, ezen az oldalon találhatók jó kis kalkulátorok ilyen számításokra:
http://www.sengpielaudio.com/calculator-efficiency.htm
Például a te esetedre (2db 92dB/W/m érzékenységű hangfal 2,5m-re, 32W erősítőteljesítménnyel) 102,13 dB-t számol teljes kivezérlésre, valószínűleg nagyobb csillapítást feltételezve.
Szerintem ez a kalkulátor a hangsugárzó(k) távolságot süketszobában (szabadtérben) számolja, és a számolás továbbra is effektív szintre vonatkozik.
Egy másik, dinamika szemléletre vonatkozó dolog az, hogy a hangosság mérők akármilyen időablakban mérnek (milliszekundum nagyságrend) a zene burkoló görbéjét követik, rögzítik. De, minden hangszer hangja amit mi hallunk 20Hz-20kHz tartományban egy szabálytalan lefutású AC jel. Ha most ezt a jelet mégis helyettesítjük egy szinusz alakkal (érthetőség kedvéért csupán) valamilyen + csúcsértékről megy át nullán - csúcsértékre. Amikor ez a hangnyomás, mint ahogy feszültség alakja az erősítőben is, a nullát légnyomást/feszültséget közelíti, egyszer csak elveszik előlünk. Egyrészt azért, mert a lejátszó rendszerünk belefut a felbontó képessége alsó határába, meg azért is mert, pl a digitális felbontás legalsó értéke is eltűnik (65535 max, 1 minimum) és ott nincs jel, zene, dinamika. (Tisztán analóg forrás jele pedig elmerül az áramkörök villamos zajában) Ez az utolsó digitális érték akkor lenne a szűk keresztmetszet persze ha DAC-ok képesek lennének ezt is feldolgozni elfogadható torzítással, tehát jóval az utolsó legalsó elméleti érték előtt nincs számunkra hangnyomás. Tehát a dinamika alsó határ itt is limitálódik bizonyos értelemben.
De, mivel nem süketszobában hallgatózunk, az előbb vázolt nullátmeneti hangnyomás beleolvad, elveszik a hallgató helység háttérzajában.
Általában a hifiről
...Ha érdekes, a napokban megmérem néhány androidos "játszós" applikáció és telefon pontosságát. Az iPhone-nál nyilván jobb a helyzet, mivel ott nincs sokféle készülék, kisebb a hardveres szórás.
szuper !
tenyleg erdekes lesz az app es a mikrofonok különbsegei is (en ez utobbiban nagyobb eltereseket varok)
...mondjuk a zenei anyag(ok) megvalasztasa (rozsazajtol ilyen-olyan tulsulyos zenek, pl. csak emberi enekhang vs. keves kis frekvencia terjedelmü hangszer vs. nagy frekvencia terjedelmü hangszer) is erdekes, ahogy "asebestyen" is irta, ennek függvenyeben is lehetnek különbsegek
na jo, nem varok persze doktori ertekezest, a semminel minden (korrekt meres) több, ami a sajat igenyszintednek megfelel avval elleszek :-)
Általában a hifiről
én számolva közelítem, nincs megbízható hangnyomás mérőm
Nekem nincs hangerő potim sem ez erősítőn, a felvétel 0dB csúcs szintje 16VRMS a hangfal csatin szinuszos 1kHz jellel. A hangfalam 7-8ohm 1kHz közelében, alul és felül persze van több is kevesebb is az impedancia, de számoljunk 8ohmmal. A 16VRMS/0dB 32W villamos csúcs teljesítmény megy hangfalra, ennél több soha, semmilyen zenénél nem lesz. A hangfalam 92dB/1W/2,83VRMS. a 32W pedig 5x3dB távolságban van az 1W-tól. (erősítő teljesítmény duplázást igényel minden 3dB hangosság növekedés). Tehát 5x3=15dB + 92dB azaz 107dB hangfalanként az RMS csúcs szint. Ennek az RMS-nek vesszük a gyökketővel szorzott szintjét, feszültségben 22,6V, teljesítményben 64W, tehát a 107dB-hez hozzá kell adni +3dB-t, 110dB.
Ezt egy relatíve nagy csillapítású helységben, hangfalaktól 2,5m sweetpontban lehet a hangnyomás 106-108dB körüli akkor ha a felvétel is tartalmaz -0,1dB szintet, egyébként nagyon ritkán.
Másik topikban már megosztottam, ezen az oldalon találhatók jó kis kalkulátorok ilyen számításokra:
http://www.sengpielaudio.com/calculator-efficiency.htm
Például a te esetedre (2db 92dB/W/m érzékenységű hangfal 2,5m-re, 32W erősítőteljesítménnyel) 102,13 dB-t számol teljes kivezérlésre, valószínűleg nagyobb csillapítást feltételezve.
Gyula
Hanghordozó -> Kütyük -> Zene
Hanghordozó -> Kütyük -> Zene
Általában a hifiről
Valamiért nem látom a hozzászólásom. Ha másnak látható akkor sorry és ez törölhető.Ez lett volna.
Ezért írtam,hogy 100dB vagy a feletti érték nem egézséges.Én hallgattam Martin Logan Montist 105dB környékén,de az nekem embertelen hangos volt és utána a fülemnek kellett idő mire regenerálódott.
Továbbra is tartom,hogy 75-85dB az optimális a zenehalgatáshoz.A köznyelvben használatos "hangos" zenehallgatáshoz pedig 85-95dB,de ezt csak pár szám idelyére.A magam részéről én ezt tartom ideálisnak.
ha megnézed az két dinamika spektrum képemet amit ma ide raktam, a nagy dinamikájú (széles) felvételen a hangossági centrum -25dB és -40dB közé esik, és te ezt szoktad érzékelni fajsúlyosan. Most tekintsünk attól fajta kompresszált zenétől és keveréstől, amikor feltolják a hangmesterek a kompresszor potit úgy, hogy minden hang a -3db és -15dB közé esik, borzasztó, tudnék olyan spektrumokat is mutogatni. Azok, tényleg hangosak, zeneileg értelmetlenek, olyankor a legtöbb hifista kapkod a potméterhez, már akinek van, én ezeket a zenéket dobálom a szemétbe.
Általában a hifiről
Telefonhoz értő emberkét kérdezek. Ezek a játékkategóriás hangosság mérők hogy kerülik ki a mikrofon AGC-t?
a mikrofon mekkora minimális jelnél mozdul meg, mekkoránál telítődik
Ha mérni szeretnénk vele, akkor jó lenne 120dB (1.000.000 szoros) max-min szélesnek lenni még ha nem is lineárisan, hogy használható legyen a 100dB-hez (100.000 szeres jelszint tartomány)
Általában a hifiről
Valamiért nem látom a hozzászólásom. Ha másnak látható akkor sorry és ez törölhető.Ez lett volna.
Ezért írtam,hogy 100dB vagy a feletti érték nem egézséges.Én hallgattam Martin Logan Montist 105dB környékén,de az nekem embertelen hangos volt és utána a fülemnek kellett idő mire regenerálódott.
Továbbra is tartom,hogy 75-85dB az optimális a zenehalgatáshoz.A köznyelvben használatos "hangos" zenehallgatáshoz pedig 85-95dB,de ezt csak pár szám idelyére.A magam részéről én ezt tartom ideálisnak.
Általában a hifiről
Androidos telefonon középsávra rendesen kitért a hangnyomásmérő applikáció mutatója, a basszus tartomány impulzusaira gyakorlatilag semmit sem reagált.
- Vinkler
- Adminisztrátor
- Hozzászólások: 14047
- Csatlakozott: 2011.02.13., vas. 23:02
- Értékelés: 9001
- Tartózkodási hely: Szentendre
Általában a hifiről
110 dB SPL egy rockkoncerten is ritkán érzékelhető, 105 dB a jellemző maximált érték. Otthon ez esetleg csúcsokban képzelhető el, de ehhez is igen izmos rendszer kell komoly sugárzó felülettel. Effektív 90 dB egy elmélyedős, odafigyelős zenehallgatáshoz tejesen megfelel, ennél hangosabban szerintem kevesen szokták tolni.
Ha érdekes, a napokban megmérem néhány androidos "játszós" applikáció és telefon pontosságát. Az iPhone-nál nyilván jobb a helyzet, mivel ott nincs sokféle készülék, kisebb a hardveres szórás.
Szuper ötlet! Így leveszed ezt a terhet a vállamról!
Tényleg kíváncsi leszek az eredményekre.
Apple / PS Audio / Linn / Parasound / Diy Active ATC
Gyertyára sem vet rossz fényt az, hogy fogyton fogy, amíg világít. / Fodor Ákos
Gyertyára sem vet rossz fényt az, hogy fogyton fogy, amíg világít. / Fodor Ákos