A Fórum működési költségeihez járulsz hozzá azzal, ha hirdetéseket jeleníthetünk meg. Kérjük, hogy fontold meg ezen az oldalon az „Adblock” rendszered kikapcsolását.
Annak érdekében, hogy fenntartsuk ezt a szigetet, szükségünk van bevételre. Te is támogathatsz minket, ha azt szeretnéd, hogy sokáig és stabilan tudjunk működni. Amennyiben élsz ezzel a lehetőséggel, azt mi megköszönjük!
A magyar HiFi Magazin (1979–1992) egyedülálló jelenség volt a maga korában nemcsak Magyarországon, hanem a közép-kelet-európai régióban is, hiszen a szocialista országokban ritkán jelent meg ilyen magas színvonalú, technikailag részletes és kulturálisan is igényes sajtótermék, amely a hifi és az audiofil kultúrát népszerűsítette. A környező országokban – főként a szocialista blokkban – nehéz pontos párhuzamot találni, mert a gazdasági és politikai körülmények (hiánygazdaság, cenzúra, korlátozott hozzáférés a nyugati technológiához) erősen befolyásolták a sajtótermékek jellegét és tartalmát. Az alábbiakban áttekintem, milyen hasonló sajtótermékek létezhettek a hetvenes és nyolcvanas években a szomszédos országokban, figyelembe véve a rendelkezésre álló információkat és a korabeli kontextust.
1. Csehszlovákia (ma Csehország és Szlovákia)
Csehszlovákiában a hifi és elektronikai témák iránti érdeklődés szintén jelen volt, különösen a technikai innovációk iránt fogékony értelmiségi körökben. Bár a HiFi Magazin szintű, kifejezetten audiofil témára fókuszáló, rendszeresen megjelenő lap nem volt jellemző, léteztek műszaki és elektronikai magazinok, amelyek időnként érintették a hifi témáját:
Elektrotechnický obzor: Ez egy inkább szakmai, mérnöki fókuszú folyóirat volt, amely az elektrotechnika szélesebb spektrumát fedte le, beleértve a hangtechnikát is. Az 1970-es és 80-as években időnként publikáltak cikkeket hangszórókról vagy erősítőkről, de nem volt kifejezetten audiofil jellegű.
Amatérské rádio: Ez a magazin főként rádióamatőröknek szólt, és bár a hangsúly a rádiózáson volt, alkalmanként foglalkozott hangreprodukciós eszközökkel is, például barkácsprojektek formájában. A hifi iránt érdeklődők számára hasznos lehetett, de nem érte el a magyar HiFi Magazin mélységét vagy kulturális jelentőségét.
2. Lengyelország
Lengyelországban a szocialista időszakban a sajtószabadság valamivel lazább volt, mint más országokban, különösen az 1980-as években, a Szolidaritás mozgalom hatására. A technikai érdeklődés és a nyugati kultúra iránti nyitottság miatt léteztek olyan magazinok, amelyek közelebb állhattak a HiFi Magazin profiljához:
Radioelektronik: Ez a lap az elektronika szerelmeseinek szólt, és az 1970-es, 80-as években rendszeresen publikált cikkeket hifi berendezésekről, erősítőkről és lemezjátszókról. Bár nem kizárólag a hifi volt a fókusz, a barkácsolás és a hangtechnika iránt érdeklődők körében népszerű lehetett.
Młody Technik: Fiatal technikai rajongóknak szóló magazin, amely időnként érintette a hifi témáját, például házilag építhető hangrendszerek kapcsán. Ez inkább az ifjúságot célozta, így nem volt olyan kifinomult, mint a magyar lap.
3. Románia
Romániában a Ceaușescu-rezsim alatt a sajtó erősen cenzúrázott és propaganda-orientált volt, így a HiFi Magazin jellegű, független hangvételű, fogyasztói kultúrát támogató lap nem igazán létezett. A technikai témák azonban itt is felbukkantak:
Tehnium: Ez egy műszaki magazin volt, amelyet az 1970-es években indítottak, és főként elektronikai és barkácsprojektekkel foglalkozott. Alkalmanként hifi eszközökről is írtak, például erősítők vagy hangszórók készítéséről, de a tartalom inkább gyakorlati és kevésbé kulturális jellegű volt, mint a magyar megfelelőjéé. A nyugati technológia korlátozott elérhetősége miatt a hangsúly a helyi lehetőségeken volt.
4. Jugoszlávia (ma Szerbia, Horvátország, Szlovénia stb.)
Jugoszlávia a szocialista blokkban különleges helyzetben volt, mert Tito politikája miatt nyitottabb volt a Nyugatra, és a fogyasztói kultúra, beleértve a hifi berendezéseket, jobban jelen volt az emberek életében. Ez kedvezett a hasonló sajtótermékek kialakulásának:
Džuboks: Ez egy zenei magazin volt, amelyet 1966-ban indítottak, és az 1970-es, 80-as években is létezett. Bár főként a pop- és rockzenével foglalkozott, időnként érintette a hangtechnikát, például lemezjátszók vagy hangrendszerek tesztjeit. Nem volt tisztán hifi magazin, de a zenei kultúra és a technika iránti érdeklődés miatt közelebb állhatott a HiFi Magazin szellemiségéhez.
Praktični Elektronika: Egy elektronikai magazin, amely a hifi témát is feldolgozta, különösen a barkácsolás és a hangrendszerek építése kapcsán. Jugoszlávia viszonylagos technikai fejlettsége miatt ez közelebb állhatott a magyar lap színvonalához.
5. Ausztria
Ausztria, mint nyugati szomszéd, kívül esett a szocialista blokkon, így itt más feltételek között működött a sajtó. Az 1970-es és 80-as években több hifi témájú magazin is létezett, amelyek részben a magyar HiFi Magazin inspirációját is adhatták:
Hifi-Stereo: Ez egy kifejezetten hifi és sztereó berendezésekre fókuszáló osztrák magazin volt, amely az 1970-es években jelent meg. Részletes teszteket, technikai elemzéseket és vásárlási tanácsokat kínált – hasonlóan a magyar laphoz, de sokkal nagyobb hozzáféréssel a nyugati technológiához.
Audio: Egy másik osztrák (és német nyelvű) magazin, amely a hifi kultúrát népszerűsítette. Ez a lap professzionálisabb és kereskedelmileg orientáltabb volt, mint a magyar HiFi Magazin, de tartalmában sok párhuzamot mutatott.
Összegzés
A szocialista országokban a HiFi Magazin jellegű sajtótermékek ritkák voltak, mert a hiánygazdaság, a cenzúra és a korlátozott technológiai hozzáférés nem kedvezett az ilyen speciális, fogyasztói fókuszú lapok kialakulásának. A legközelebbi párhuzamok Jugoszláviában (Džuboks, Praktični Elektronika) és Lengyelországban (Radioelektronik) lelhetők fel, ahol a nyitottabb kulturális légkör és a technikai érdeklődés teret adott hasonló kezdeményezéseknek. A nyugati Ausztriában viszont a Hifi-Stereo vagy az Audio magazinok már kiforrottabb, professzionálisabb példák voltak, amelyek valószínűleg hatással lehettek a magyar szerkesztőkre is. A HiFi Magazin egyediségét azonban az adta, hogy a szocialista kontextusban is képes volt magas színvonalú, szellemes és független hangvételű tartalmat nyújtani, amit a környező országokban nehéz volt megismételni.