Annak érdekében, hogy fenntartsuk ezt a szigetet, szükségünk van bevételre. Te is támogathatsz minket, ha azt szeretnéd, hogy sokáig és stabilan tudjunk működni. Amennyiben élsz ezzel a lehetőséggel, azt mi megköszönjük!

ValhallA világa

Moderátor: ValhallA

Online
Avatar
ValhallA
Tizezresek klubja
Tizezresek klubja
Hozzászólások: 13050
Csatlakozott: 2008.02.11., hétf. 20:48
Értékelés: 7281

Re: ValhallA világa

Hozzászólás Szerző: ValhallA »

Az ESH50 és ESH100 a cég totális vakvágánya!
Ezekben a kónikus hangszóró, valami borzalmas minőségű, papírmembrános, lemezkosaras, filléres Tesla típus, ennek megfelelő hangminőséggel.
Persze ettől függetlenül a szaksajtóban ezekről is található, emelkedett lelkiállapotban költött szerelmes költemény.
Mindezek ellenére nem rosszabbak ezek, mint a korabeli, hasonló árazású, belépő szintű Final vagy Martin Logan hibridek.
Azoknak a gyártmányoknak is ugyan úgy "külön életet él az alja", vagyis egyik gyártó sem lép át az árkategórián...
Bevédik a drágább típusaikat, pontosan úgy, mint manapság.

Szögezzük le, hogy amiről a DCI2 kapcsán ír earforce fórumtás, az nem normális, gyári specifikációk szerinti működés!
Idehaza minden hirdetett elektrosztatikusnak a fóliáját tegnap, egy hónapja, vagy maximum egy éve cserélte a Popori.
Ez nem más, mint az autókupecektől kölcsönzött: "garázsban tartott", "orvos házaspártól", "kevés kilométerrel" mantrája, elektrosztatikusra átültetve.
Amennyiben ez igaz lenne, Ottó 0-24-ben cserélhetné a fóliákat legalább 10évig és még akkor sem érne a végére a külföldről behurcolt, filléres szarok rendbetételének.
Szóval maradjunk annyiban, hogy a használtan fellelhető, legtöbb újnak, újszerűnek hirdetett elektrosztatikus rommá van használva, de még normál, megvigyázott állapotban sem szól optimálisan 25-30év után.
A mesterek által, utólag cserélt, egyszerű grafitozással felületkezelt membrán pedig 8-10év után hallhatóan elveszti teljesítményének zömét, jó esetben is, minimálisan 3-5dB veszteséggel számolhatunk. Rossz esetben az is előfordulhat, hogy nem azonos a hangerő a L+R panelek esetén, tehát a korrekt sztereóhoz, félre kell balanszírozni...
Audiostatic crash 2.jpg
Audiostatic crash 2.jpg (72.18 KiB) Megtekintve 139 alkalommal
Az elektrosztatikusoknál a fólia állapota határozza meg a belőle kinyerhető hangminőséget! Ahogyan törött, vagy hibás membránnal nem fog optimálisan szólni a dinamikus sem...
A "fólia hang" a nem elég feszes, vagy szereléskor nem megfelelően feszített fóliából adódik. A megfelelő feszítés különösen kritikus, mert a DCI-LT, Wing és a DCM hosszú-löketű típusok, ahol ez extrém módon jelentkezhet, főleg nagyobb kitérések esetén.
Martin Logan-nél pedig valószínűleg amikor ezt tapasztalja valaki, megereszkedhetett a membrán, vagy valamelyik távtartó ragasztása feljött, esetleg elengedett a keret. Mivel itt nagyon kicsi az állórész-fólia távolság, semmilyen, még extrém hangerőszinteken sem szabad "fólia hangúnak" lennie a panelnek!
Audiostatic crash.jpg
Audiostatic crash.jpg (119.71 KiB) Megtekintve 139 alkalommal
Fentiekből következik, hogy nem optimálisan, vagy hibásan működő 20-30éves hangsugárzóról nagyon nehéz tökéletesen objektív véleményt kialakítani.
Még egy fontos infó.:
Ezekben a DCM-ekben, kísérleti célzattal, "organikus", zöldes színű membrán volt gyárilag, amelyről a bevonat 5-6év után lebomlott... Szóval ez is egy tipikus Audiostatic hülyeség volt, "fejlesztés" címszó alatt.
Aki bármilyen Audiostatic-ban zöldes árnyalatú membránt talál, de az eladó váltig állítja, hogy most cserélték, meg ne vegye!

Sommázva, szerintem nem olyan világverő maxiturbó az Audiostatic, ahogyan Imi barátja állítja és nem is annyira fostartály ahogyan earforce lefesti. :napsut:
"Bármely eléggé fejlett technológia megkülönböztethetetlen a mágiától." Arthur C. Clarke (1917-2008)

Avatar
earforce
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 5901
Csatlakozott: 2009.01.21., szer. 00:18
Értékelés: 2964

Re: ValhallA világa

Hozzászólás Szerző: earforce »

Anno járt nálam a teljesen belépő modell, az ESH 50 és később a DCI2 is.
Itt ahogy az lenni szokott hibrid mivolta révén teljesen külön életet élt a mély szekció. Lemaradt, lassú volt. A felső basszus szekcióval is voltak problémáim, de amit felette csinált az egész értékelhető volt. Összességében: felejthető.

A DCI2-nél azért már voltak elvárásaim, amit semmilyen módon sem teljesített. Igazi fólia hangja volt, pár Martin Logannél (és korai Poporinál) már hallottam ezt.
Ezt úgy írnám le hogy vannak fólia hangú sztatikusok és nem fólia hangúak. Ez előbbiben volt benne erősen.
Emellett vmi gondja is lehetett mert elég halkan is szólt, lehet élete vége felé közelített.

Az akkori hangsugárzóim, abban a térben és azokkal az elektronikákkal körbezenélték az Audiostaticokat.

Belépő magnetosztatba a Maggie LRS-nél egész egyszerűen nem létezik jobb szvsz.
IMG_20151211_112702.jpg
IMG_20151211_112702.jpg
Csatolmányok
IMG_0043.JPG
SYNOLOGY|ZIDOO X20|METRUM OCTAVE NOS|MUSICAL FIDELITY F19+F22|MAGNEPLANAR 1.6|REL S3 SHO

Avatar
petimre
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 663
Csatlakozott: 2008.04.03., csüt. 09:04
Értékelés: 579

Re: ValhallA világa

Hozzászólás Szerző: petimre »

Szia,

Rákérdeztem Advance Acoustic készülékekkel hallgatja, streamről, úgyhogy igen, soha rosszabbat!

Azt mondta igazi franciának, csak francia készülékek.....hajaj....

Üdv.
Imi
Lyngdorf - AP Avanti I.

Online
Avatar
ValhallA
Tizezresek klubja
Tizezresek klubja
Hozzászólások: 13050
Csatlakozott: 2008.02.11., hétf. 20:48
Értékelés: 7281

Re: ValhallA világa

Hozzászólás Szerző: ValhallA »

petimre írta:
2025.12.12., pén. 22:50
Szia,

Francia ismim ES-100 mellé SW -100 basszuspanelt használ, sosem hallottam, azt sem tudom hol van helyileg, de szerinte, abszolút végállomás, soha jobbat nem hallott nála...

üdv.
Imi
Szia Imi!

A Gallus ismerősöd, ha azt a kombinációt hallja "abszolút végállomás"-nak akkor nem sok mindent tapasztalt még sztatikus témakörben, vagy kontraszelektív a hallása.
Az Audiostatic nagyon jó lehet, ha az ember a helyén kezeli, de végállomásnak kevés, mint téliszalámiban a hólánc!
Manapság, töredék áron egy frissen felújított példány jó vétel, de megszámlálhatatlanul sok tekintetben távol áll a megkérdőjelezhetetlen minőségű hangsugárzástól, legyen ESL basszus panellel vagy nélküle. Igazából a panellel kiegészítve sem lesz több, vagy jelentősen jobb basszusod, csak jobban terhelhető.
Szóval én inkább úgy fogalmaznék a témában, hogy soha rosszabbat!
ES+SWx.jpg
ES+SWx.jpg (54.24 KiB) Megtekintve 425 alkalommal
Az SW100 gyakorlatilag egy ES100 a cégtől már megszokott, költséghatékony szűrővel kiegészítve, vastagabb fóliával.
Mivel az SW100 olcsóbb volt, mint az ES100 ezért az USA és egy kanadai kereskedő kifundálta, hogy az SW100-at átalakítja, teljes sávú hangsugárzónak, majd átcímkézi ES100-nak és úgy értékesíti lényegesen nagyobb haszonnal.
Persze a vastagabb fóliával a felső regiszter egyáltalán nem úgy szólt, mint az eleve ES100-nak épített típusok, de a vásárlók erről mit sem tudtak. Gondolom ez Ben Peters-nek is feltűnt egy bizonyos idő után, mivel minden legyártott ES100-ra jutott 20pár SW100... Többek között, ezért bukott meg a márka korabeli USA disztribúciója.
ES+sw 1y.jpg
Üdv,
Ákos
"Bármely eléggé fejlett technológia megkülönböztethetetlen a mágiától." Arthur C. Clarke (1917-2008)

Avatar
petimre
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 663
Csatlakozott: 2008.04.03., csüt. 09:04
Értékelés: 579

Re: ValhallA világa

Hozzászólás Szerző: petimre »

Szia,

Francia ismim ES-100 mellé SW -100 basszuspanelt használ, sosem hallottam, azt sem tudom hol van helyileg, de szerinte, abszolút végállomás, soha jobbat nem hallott nála...

üdv.
Imi
Lyngdorf - AP Avanti I.

Online
Avatar
ValhallA
Tizezresek klubja
Tizezresek klubja
Hozzászólások: 13050
Csatlakozott: 2008.02.11., hétf. 20:48
Értékelés: 7281

Re: ValhallA világa

Hozzászólás Szerző: ValhallA »

Egy nap a műhelyben V4.0
Avagy folytatódik a féktelen dipól ámokfutásom...

Gyorsan le akartam rendezni ezt az egyedi nézőpontú céltalan hifiskedést, hosszabb szájtépés nélkül, de ha már kopaszbarack megtisztel azzal, hogy szereti olvasni a bő lére eresztett szájtépéseimet, kicsivel több tejberizsázást tolok a előre tervezettől.
Elnézést kérek az ide-oda csapongásért, de nincsen kedvem erőn felül összeszedettséget mímelni az ünnepi szezonban.

Az előzetes várakozásaim, piócás emberek, "ismerős-ismerőse" kezdetű mendemondák ellenére, sokkal szimpatikusabb hangsugárzó számomra az ES100, mint a közel dupla méretű, lényegesen drágább testvére.
Nagyon más tud lenni a pőre valóság, mint az online, zárt csoportos, "téma szakértője szájából", szakszerű tanácsként elhangzó téveszmék.
Persze ne értse félre senki, sokkal jobb, minőségibb basszusátvitelre képes az ES500, már a lényegesen nagyobb panelfelület jogán, mint a másik kettő Audiostatic.
A Wing teljesítményét, jelen írásban nem fogom különösebben feszegetni, mert arról már írtam bővebben egy agymenést, ahol összevetettem egy felső-középkategóriás Martin Logan hibriddel. Akit érdekel, lapozzon vissza és nyálazza át.

Klasszikus értelemben az ES500, mint bármelyik más, bármekkora méretű, árú, teljes-sávú elektrosztatikus könnyűsúlyúnak, erőtlennek tűnhet, dinamikusokhoz mérten... Mert az is! De! Ez a de, egy kövér, húsos NAGY DE!
A hűtőszekrény méretű dinamikus mélynyomók hangzásának nagy része felrakódás, elkenődés, torzítás és kabinet rezonancia, amely azonnal nyilvánvalóvá válhat azok számára, akik együtt tudnak élni egy dipólus paravánnal.
Akkor érti meg az egyszeri jobbágy, hogy a mély-hang(ok) nem csak egy gombócként, sebtében a hangkép aljára tapasztott, dübörgő, kontrollálatlan, másodrangú hangsáv.
Itt is vannak színek, hangsúlyok, árnyalatok, előttünk megszülető, leheletfinom ecsetvonásbeli különbségek, épp úgy, mint a többi frekvenciasávban.
Még a legjobb dinamkus elvű szubládák is kompromisszumot képviselnek ezen a területen.
A hang ugyan lehet csontrepesztő és grandiózus, de a szövet, a hangszerek, valós értelemben vett teste nem annyira cizellált, átlátszó a megoldás, meghanikai összetettségéből fakadó "hajtáslánc" eredményeként.
A dinamikus (mély)hangszóróknál a nagy membrántömeg tehetetlenséget okoz, így a tranziens információ (pl. bőgő
pengetésének frissessége, kontúrja, színei, textúrája, zongorahang indítása, pedál használatának megléte) sérül, elmosódik.
A vékony fólia ezzel szemben, minden rezdülést képes lekövetni, szó szerint, szinte együtt lélegzik a zenével.
Itt nincs mechanikai csillapítás, ugyanis dinamikusnál a hangszórókosár, felfüggesztés, lengőtekercs, mágnes, tömőanyag, doboz fékezi, torzítja, folyamatában módosítja a forrásjelet.
Elektrosztatikusnál a levegő az egyetlen "ellenállás". Ezért marad(hat) olyan tiszta a mély, mint a többi frekvenciasáv.
Másik fegyvertény: lineáris meghajtás a teljes felületen. Vagyis a dinamikus hangszórót a lengőtekercs
hajtja, ezáltal a membrán torzul, különösen nagy kitérésnél.
Az elektrosztatikus membránt még a leghitványabb konstrukciók esetén is relatíve egyenletes "erőtér" mozgatja, ebből következik az alacsony torzítás, akár mély frekvenciák esetén.
Az igazsághoz az is hozzátartozik, hogy ez csak moderált hangerőszinteken igaz, mivel dühöngésre a sztatikus megoldás alkalmatlan, illetve akkor fog csak igazán torzítani!
Gyors lecsengés, vagyis a basszus nem csak üt, hanem meg is áll, amikor szükséges, így nem mossa el az apró információk zömét.
Talán ezért érzem szubjektíve, hogy még 30 Hz körül is „ütős és tiszta” jelleg mellett, kontúros, világos, nem zavaros a hangzás.
Különösen nagy élmény az Eagles - Hell Freezes Over lemezén a helyes tonalitás mellett a lábdob, egyéb dobbőr hangokat megtapasztalni.
Mondjuk sokkal több mindent nem tudok méltatni az ES500-al kapcsolatosan, mivel a hiányosságai a töretlen rajongásom ellenére is túlsúlyban vannak.
ES500-2.jpg
Vizsgáljuk meg akkor behatóbban az ES100-at is.:
Meglátásom szerint a cég korai korszakának egyik legérdekesebb és legtisztább hangú modellje, annak ellenére,
hogy a gyártó kínálatában nem igazi referencia termék.
Gyakorlatilag a pár évre rá a cég kínálatában DCI néven megjelent hangsugárzó sem volt más, mint egy ES100 kicsit tetszetősebb, modernebb csomagolásban.
Egyszerűen csak a szokásos újramelegítés, ráncfelvarrás, áremelés szentháromsága mint bármelyik másik iparágban.
Hangkaraktere, (ár)kategóriáktól függetlenül referencia értékű a magas–közép tartományban, különösen a konstrukció egyszerűségét szem előtt tartva.
Sajnos az alsó regisztereknél már nem ilyen rózsás a helyzet, kb. 100-150Hz alatt gyorsan veszít az erejéből, energiájából és úgy zuhan be, mint platós Zil a szakadékba!
Annak ellenére, hogy a gyártó lényegesen olcsóbb modellnek pozicionálta a keskenyebb panelje a felső regiszterben, lényegesen nyíltabb, levegősebb hangzást eredményez.
Természetesen ezek mellett a hangminőséget a trafó kivitel, méretezés, sztátor-fólia távolság is jelentősen befolyásol(hat)ja.
Az ES100-500 esetében ez a távolság 2,8mm-re adódik, két trafós meghajtás mellett.
A hosszú löketű panellel szerelt Wing-nél(DCI-LT) ugyanezen távolság, már extrém nagy, 4mm-re adódik, ezáltal a teljes (el)mozdulás akár 8mm-is lehet, így itt már szükséges volt a több trafós meghajtásra.

Úgy tapasztaltam, hogy a magas hangok optimális lesugárzásához sokkal előnyösebb a kis állórész-fólia távolság.
(Az Audiostatic-októl egy pillanatra elvonatkoztatva, szerintem a közép-magas ideális lesugárzásához egy megfelelően szegmentált, minimális 1-1,5mm sztátor-fólia távolsággal rendelkező panel az ideális. Persze az meg nem tud a limitált fóliamozgás miatt, még nagy méret mellett sem, 100Hz alá menni.)
Vagyis hiába, sokkal modernebb, extrább, fejlettebb, teljesebb hangsugárzó a Wing, nekem akkor is jobban tetszik az ES100 magas hangjainak hangzása, adagolása, skálázása.
Egyébként erre a korabeli, 94-es Stereophile teszt is rávilágít, méltatva a szoprán minőségét.
Egyenesen addig merészkedett a teszt írója, hogy az ebben a versenyszámban a mai napig abszolút végső referenciának számító Quad ESL57 fölé pozicionálta.

Az ES500 szélesebb panelje, magas frekvenciákon sokkal erősebben irányított, oldalról szinte „eltűnik” a magas, szemből is sokkal tompább, zárt érzetű a hangszóródás egy korábbi agymenésben taglalt problematikája miatt.
Nem is képes nyíltságban felzárkózni az ES100 és a Wing mellé, így be kellett érnie a sereghajtó szerepkörrel.
A gyakorlatban, sokkal ideálisabb, előnyösebb lenne, keskeny, magas panelt használni minden gyártmányban.
A nagyobb membránfelület ugyan több levegőt mozgat egy "tüdővel", viszont a méretből fakadóan nagyobb a membrán tehetetlensége.
Konkrétan ez nem is igazán a gyorsaság elvesztését jelenti, hanem inkább azt, hogy a legapróbb, magas frekvenciás részletek módosulnak és nem annyira kontúrosak.

Persze ne feledkezzünk meg a panel keretén ébredő káros rezonanciákról, diffrakcióról és a vitorla méretű felületek akusztikai visszahatásairól sem.
Nagyobb panel, nagyobb mechanikai felület, bizonyos módusok elnyelhetik, kisimíthatják a frekvenciákat. Szóval egyáltalán nem törvényszerű, hogy a nagyobb panel minden tekintetben nagyobb nyereség, vagy jobb hangminőséget eredményez. Vagyis a nagyobb méret teljesen más megoldandó kihívásokat, szerteágazó problémahalmazt támaszt a tervezők felé.
A nagy méretű aktív felület talán egyetlen előnye, hogy alapozásban, testben többet nyújt, de ennek ára a felső sáv fénytelensége, extrém esetben hallható beszűkülése.
Ezzel szemben az ES100 előnye a kivételes nyíltság és transzparencia. A keskenyebb panel miatt, lényegesen szélesebb a szórás, gyorsabb a lecsengés. A levegősség, tisztaság, amit produkál, a legjobb elektrosztatikusokra jellemző, néha még a lényegesen drágább modelleket is felülmúlja ebben a versenyszámban.
Mivel kis felület, alacsony a membrán tömege, így nagyon jól követi a (mikro-makro)dinamikai változásokat, ami rétegzett érzetet kelt és élő, „lélegző” hangképet eredményez, extrém gyors, precíz középtartományban feloldva.
Az ES100 legnagyobb gyengeségei között a korlátozott, nem létező alsó oktávok éppúgy szerepelnek, mint az általános mechanikai instabilitás és hanyag összeszerelés.
A gyári keret, rezonanciára hajlamos, tehát az utólagos merevítés elengedhetetlen, ha valaki hosszú távon stabil, torzításmentes hangot szeretne. Már pedig miért ne szeretne? Szeretne valaki sz@rt drágán? :D

Amit még nem említettem, hogy minden klasszikus típus egy roppant alattomos pormágnes, vagyis ha nem hallgatja az ember célszerű kihúzni azonnal a hálózatból. A Wing már automatikusan lekapcsol zenei jel hiányában, de a két másik szög egyszerű típusban ilyen úri hívságok természetesen nincsenek.
Persze nem tudom mi mást várhatna az ember, hiszen nem antisztatikus hangsugárzók, hanem elektrosztatikusak. :smile29:
ES100-4.jpg
Igazából a kettő hangsugárzó együtt hallgatva adta meg a hátradőlős, referencia minőségre jellemző teljességet, zenei perspektívát egy aktív váltó segédletével.
Vagyis a közép magas sávban az ES100, míg valahol 300-350Hz-től lefelé pedig az ES500 dolgozott. Nagyon élvezetes a kombináció sima, varrat nélküli egységes, hibridek számára utolérhetetlen hangzása.
Szinte mindenféle műfajon brillíroztak a zúzósabb rock és pumpálósabb zenék kivételével, mert ott már elfogy, vagyis nem elég az ES500 (basszus)teljesítménye.
Talán még annyi, hogy nagy levegőt kívánnak maguk körül, különben az elérhető prezentáció megrekedhet, valahol a futottak még és az erős közepes szintjén.

Összegezve: megszámlálhatatlan gond van a sztatikus hangsugárzókkal, megkérdőjelezhetetlen erősségeik ellenére.
Éppen ezért a mai napig nem tudom tiszta szívvel ajánlani egyik gyártmányt sem, illetve megértem, ha valakit az ilyen típusú hangsugárzóktól kiver a víz. Sokszor engem is!
Aki viszont érez magában erőt, szakértelmet, kitartást ezeknek a háklis őscsótányoknak a rendbeszedéséhez, újragondolásához, bátran vágjon bele, mert az élmény maradandó.

Akinek nem inge, ne vegye planárra!
"Bármely eléggé fejlett technológia megkülönböztethetetlen a mágiától." Arthur C. Clarke (1917-2008)

Online
Avatar
ValhallA
Tizezresek klubja
Tizezresek klubja
Hozzászólások: 13050
Csatlakozott: 2008.02.11., hétf. 20:48
Értékelés: 7281

Re: ValhallA világa

Hozzászólás Szerző: ValhallA »

happybday.gif Chester Thompson happybday.gif
𝟭𝟭 𝗗𝗲𝗰𝗲𝗺𝗯𝗲𝗿 𝟭𝟵𝟰𝟴

https://www.youtube.com/watch?v=dhwjcg6 ... rt_radio=1
Csatolmányok
Chester.jpg
"Bármely eléggé fejlett technológia megkülönböztethetetlen a mágiától." Arthur C. Clarke (1917-2008)

Online
Avatar
ValhallA
Tizezresek klubja
Tizezresek klubja
Hozzászólások: 13050
Csatlakozott: 2008.02.11., hétf. 20:48
Értékelés: 7281

Re: ValhallA világa

Hozzászólás Szerző: ValhallA »

Egy nap a műhelyben V3.0
Avagy folytatódik a féktelen dipól ámokfutás...


Nézzük meg akkor közelebbről az ES500-at, amely a cég megszűnése okán, most már örökre a valaha épített legnagyobb felületű membránnal rendelkező Audiostatic hangsugárzó.
Relatíve ritkán bukkan fel, mert meglepően nagy méretű és drága típus volt.
Mechanikai kivitele gyakorlatilag semmiben nem különbözik az ES100-tól, ám a keret felületkezelése, lényegesen szebb, jobb minőségű, kidolgozottabb.
A talp szélesebb, nagyobb mérete folytán, relatíve kevésbé instabil konstrukció, mint az olcsóbb típus.
Erre szükség is volt, mivel a mérlegen, valamivel több, mint 50Kg-ot nyom darabonként!
Különösen annak fényében lehet meglepő, hogy a nem igazán csecsemő méretű, jól megépített, egykori referencia Martin Logan hibrid a Prodigy 60kg-os, tokkal-vonóval...
martin-logan-prodigy.jpg
Ennél a hangsugárzónál pedig egyáltalán nincs semmiféle doboz, kónikus hangszórók, kizárólag a talp és a keret funkcionál "dobozként".

Sajnos hasonló kiviteli hiányosságokkal küzd ez a konstrukció is, mint a lényegesen kisebb, egyszerűbb ES100.
Vagyis a panel rögzítése a keretben esetleges és a talapzathoz való rögzítésnél is hasonlóan alulméretezett megoldással operált a gyártó.
Azonos hiányosságok, közel azonos megoldásokat követelnek az egyszeri, minőségre éhes paraszttól, ezért ugyan úgy jártam el mindkettő típusnál, ami a mechanikai kivitel optimalizálását illeti.
Annyi változott, hogy az extra súly miatt megnöveltem a kötőelemek méretét, számát, illetve a C alakú hézagoló elemek a panel fizikai méreteiből fakadóan lényegesen hosszabbak.
ES500-5.jpg
A sík paneles elektrosztatikus sajátosságok egyik legkellemetlenebbike az extrém irányítottság, ezzel a típussal, szinte tankönyvi példaként demonstrálható.
Vagyis az ES500-hoz képest, még az erősen irányított ES100 is szinte ideális gömbsugárzóként funkcionál!
Ez nem azért van, mert esetlegesen csak egyetlen valós hallgatási pozíciót teremtenek meg akusztikusan, hanem azért, mert
frekvenciafüggő irányítottságuk miatt nem produkálnak a teljes spektrumban kiegyenlített hangzást.
A széles panellel, extrém szűk a hallgatási pozíció és jól hallhatóan konyul a felső regiszter, szinte minden az ideálistól eltérő pozícióból mérve, hallgatva...
ES500-4.jpg
ES500-4.jpg (206.18 KiB) Megtekintve 757 alkalommal
Mivel a magas frekvenciák hullámhossza rövid, ebből következik, hogy amikor a sugárzó felület mérete ehhez képest nagy, kellemetlenül irányítottá válik a lesugárzás.
A nagy méretű, széles szegmentálatlan panel, 8–10kHz felett erősen szűk sugárzási mintát mutat és a szoba bizonyos pontjain már nehézkesen érzékelhető az említett sáv, vagy az a fölötti sugárzás.
Összegezve, ha a panel szélessége kisebb, mint a hullámhossz a sugárzás ideálisnak mondható, vagyis közel gömbszerű(omnidirekcionális). Amennyiben viszont a panel dimenziója összemérhető a
hullámhosszal, irányítottá kezd válni a (le)sugárzás.
ES500 panel.jpg



Később ha lesz időm a további firkálásra, folytatom az okfejtést a hangminőség kiértékelésével. Vagyis a kedvenc antitémámmal a teccikséggel! :smile29:
"Bármely eléggé fejlett technológia megkülönböztethetetlen a mágiától." Arthur C. Clarke (1917-2008)

Online
Avatar
ValhallA
Tizezresek klubja
Tizezresek klubja
Hozzászólások: 13050
Csatlakozott: 2008.02.11., hétf. 20:48
Értékelés: 7281

Re: ValhallA világa

Hozzászólás Szerző: ValhallA »

Csatolmányok
Tone 124.jpg
"Bármely eléggé fejlett technológia megkülönböztethetetlen a mágiától." Arthur C. Clarke (1917-2008)

Online
Avatar
ValhallA
Tizezresek klubja
Tizezresek klubja
Hozzászólások: 13050
Csatlakozott: 2008.02.11., hétf. 20:48
Értékelés: 7281

Re: ValhallA világa

Hozzászólás Szerző: ValhallA »

* Beverly Hills Cop was the highest grossing movie of 1984, earning $234,760,478.
Csatolmányok
nap képe444.jpg
"Bármely eléggé fejlett technológia megkülönböztethetetlen a mágiától." Arthur C. Clarke (1917-2008)

Online
Avatar
ValhallA
Tizezresek klubja
Tizezresek klubja
Hozzászólások: 13050
Csatlakozott: 2008.02.11., hétf. 20:48
Értékelés: 7281

Re: ValhallA világa

Hozzászólás Szerző: ValhallA »

2 Dec 1999 ✨Mick Jagger, David Bowie and Pete Townshend together at David’s party at ‘Pop’, Soho Street, London after Bowie played a gig at nearby The Astoria ✨ Three of the greatest musicians in history of British 🇬🇧 rock music
Csatolmányok
Bowie.jpg
"Bármely eléggé fejlett technológia megkülönböztethetetlen a mágiától." Arthur C. Clarke (1917-2008)

Online
Avatar
ValhallA
Tizezresek klubja
Tizezresek klubja
Hozzászólások: 13050
Csatlakozott: 2008.02.11., hétf. 20:48
Értékelés: 7281

Re: ValhallA világa

Hozzászólás Szerző: ValhallA »

Egy nap a műhelyben V2.0
Avagy folytatódik a féktelen dipól ámokfutásom...

Akinek még nem lenne nyilvánvaló, kedvelem az Audiostatic hangsugárzókat, azoknak minden
nyűgje, konstrukciós balfogása, halmozottan primitív megoldásai ellenére.
Ezt mi sem bizonyítja jobban, hogy jelenleg három különböző Audiostatic panelsugárzóval rendelkezem és napi, aktív használatban vannak.
Vagyis bespájzoltam minden engem foglalkoztató, jelentősebb típust a cég történelméből.
Mindhárom darab, szakszerűen felújított, típusszerűen: ES100, ES500 és Wing.
A gyári kiviteltől, jelen állapotukban, gyorsabb, színezetlenebb hangzásúak, köszönhetően az elektronikai, de még inkább az utólagos, keményvonalas mechanikai optimalizációnak, illetve az eredetitől vékonyabb, modern, 5mikronos membránnak.

Első körben úgy tervezem, hogy kizárólag az ES100módosításairól írok, majd később az összes többi hangsugárzóról hasonló jelleggel, illetve ezt követően a konklúzió részeként kitérek majd a szubjektív hangminőségre.
A valóság nagyon más tud lenni, mint a szájhagyomány, logika alapú elképzelés és a harminc-negyven éves tesztek elegye.
Szerintem egymás mellett, különböző évjáratból származó Audiostatic-okat, azonos láncban senki nem nagyon tesztel, pláne nem 2025-ben.
Persze ez a céltalan, okoskodásba puffasztott ömlengés is csak feltételekkel, többé-kevésbé hiteles, hiszen ezen őskövületek ma már nem léteznek gyári állapotukban. Tesztelni egy kereskedelmi forgalomban soha nem létezett, agyonhekkelt konstrukciót nem sok hasznos infóval szolgálhat szélesebb közönségnek.
Sok értelme nincs is ennek az írásnak, magyarán nincs konkrét célom, mindössze a magam és pár elvetemült olvasóm, feltételezett szórakoztatása. :smile29:

Ahhoz, hogy miért pont ezekre a típusokra esett a választásom, tudni kell, hogy alapvetően kettő meghajtó interfésszel szerelték az Audiostatic panelsugárzókat.
Nevezetesen a DCI: "Direct Coupled Interfece" és MDI: "Mirror Drive Interface".
Már régebben felfigyeltem arra, hogy sokkal jobban, színezetlenebbül hangzanak a DCI típusok, mint az tükör meghajtósak.
Minden alkalommal, minden láncban mindig erre a megállapításra jutottam, bármilyen színezetű végfokkal is hajtották őket, legyen csöves, félvezetős, referencia vagy futottak még kategória.
A DCI és a DCM közötti alapvető különbség a DCM bemenetén található további transzformátor, ami biztosítja, hogy az impedancia kedvezőbb legyen az erősítő számára. Ez az előny mostanra okafogyottá vált, amikor szinte minden, akár olcsóbb végfokok is képesek ezeket az érzéketlen hangszórókat a határ
Cserébe viszont némi extra levegősségről és az ahhoz szervesen kapcsolódó felbontásról le kell mondanunk. Nálam az ilyen dolog nem a "bocsánatos bűn" kategória, szóval csak és kizárólag a DCI típusokkal foglalkozom behatóan!

Az Audiostatic-ok talán legszembeötlőbb jellegzetessége a huzal sztátoros, szegmentálatlan membrán kialakítás.
Maga az Audiostatic embléma grafikája is ezt a membrán kialakítást jelképezi stilizált formában.
ES100-1.jpg

Aki érti a mögöttes technikát annak a huzalos megoldás, kőbunkó primitívségűnek tűnhet... Talán az ad neki 2025-ben némi esztétikai "cool-ságot", hogy a Gryphon, Sonus Faber, REL csúcsmodelljei a hangszerek húrozásához, ezáltal az állórész drótjaihoz hasonlatos, húros előlapokkal rendelkeznek.
Természetesen vannak előnyei is ennek az ék egyszerű megoldásnak.
Nevezetesen, több levegőt, ezáltal hangot ereszt át, mint a perforált fémlemez, amit nem lehet büntetlenül agyonlyuggatni, mert mechanikai merevség csökkenéséhez, instabilitáshoz, nemkívánatos rezonanciákhoz vezet(het).
Másik előnye, hogy a szigetelés itt alapból meg van oldva, mivel egy szabvány villanydrótról beszélünk, aminek szerves része a PVC vagy bármilyen más egyéb szigetelés. Összegezve tehát nem kell méregdrága, high-tech, időtálló bevonatokat kifejleszteni a gyártónak, mint a Martin Logan-nél, vagy az új generációs Final-nál.
Egyébiránt, még ma is sokan használják a huzalos kivitelt, méghozzá árkategóriáktól függetlenül a legfelső ligában is. Az más kérdés, hogy iszonytató drága térplasztikákon engem már zavar ez a technikai megoldás...
Az Audiostatic másik jellegzetessége a szegmentálatlan membrán, aminek az előnye, hogy lényegesen mélyebb basszus állítható elő a nagyobb stator-fólia távolság miatt, viszont cserébe, particionális rezgésekkel megspékelt, Doppler-hatást, köznyelven szólva: dobbőr torzítást produkálnak.
Természetesen ezek, csak bizonyos frekvenciákon és nagyobb hangerőszinteken válnak kendőzetlenül nyilvánvalóvá, de egyébként az alap tonalitásában is tetten érhető az avatott fül számára az ilyen membrán hangzása.
Az Audiostatic a piaci szereplőkhöz mérten egy moderált árú konstrukció volt, ennek ellenére érdekes megoldásokkal, kategóriájában megdöbbentő hangminőséggel. Tisztábbak, átláthatóbbak a felső oktávok a passzív váltóval rendelkező, de akár fizikális szegmentálással leválasztott membránokkal(CLS) szemben.

Talán a legnagyobb gond a korai ES típusoknál, hasonlóan a DMW-s írásomban taglalt Magneplanr-okhoz az instabil, esetleges, kimondottan gagyi mechanikai kivitel.
A nehéz MDF kereteket, ami a dipól súlyának, kb. 95%-ért felel, képesek voltak, kettő darab. 100mm-es M6-os csavarral rögzíteni, ami a közel kettő méteres erőkaron, több-kevesebb sikerrel, esetlegesen rögzül.
Igazából nem is értem, hogy mire gondolhatott itt a költő!?
Úgy viselkedik egy gyári kivitelű ES szériás dipól, mint elárvult kalász a szélviharban, vagyis olyan instabil az egész konstrukció, hogy, igazán jó érzéssel, kényelmesen hátradőlve az ember nem is igazán meri hallgatni. Véleményem szerint egy unatkozó, totyogós gyermek is képes felborítani, akár még akaratlanul is, készakarva pedig kétség sem férhet a sikeréhez.
Az instabilitásra, egyébként kitér a korabeli Stereophile ES100 teszt is, amely nehezményezi a relatíve magas vételár ellenére a keret rögzítésének esetleges minőségét.
https://www.stereophile.com/content/aud ... oudspeaker

Sajnálatos módon mindenhol kiütközik a spórolás az összes klasszikus típusnál,
ami természetesen drasztikus hatással van a belőlük kinyerhető
hangminőségre, ami alap állapotban közel sem optimális.
Ennek ellenére, hangminőségük, még ma is tiszteletet parancsol, dacára
az elektrosztatikus technológia hiányosságainak és az Audiostatic-okra jellemző, spórolós, gyengécske
konstrukciónak.
Amennyiben hajlandóak vagyunk némi kreativitást és munkát belefektetni a (fel)javításukra, kivételes hangminőségben lehet részünk. Méghozzá a mai piaci viszonyok között a nevetségestől a moderáltig húzódó ráfordítás mellett.
Sajnos az MDF keretekben is eléggé esetlegesen rögzítették, magát a sztatikus cellát. Annak is van minimum, 1-1,5mm-es változó lógása, kotyogása. Elképzelhető, hogy nagyobb hangerőszinteken mit művel egy ilyen esetlegesen rögzített egység a keretében...
Ennek kiküszöbölésére 3D nyomtatással készítettem az eloxált alumínium merevítő-távtartókhoz, saját, egyedi méretű hézagolókat.
Ezek, azon kívül, hogy elektromosan szigetelnek, fekete színűek, amelytől sokkal „dögösebb” a panelsugárzó külső megjelenése és tökéletesen, tized pontosan, stabilizálja, pozicionálja, tartja a panelt a keretében.
panel.jpg
A másik jelentős módosítás egy alsó tartó-merevítő
alkatrész, amely oldalanként 3db M8-as menettel rendelkező, nem
mágnesezhető, rozsdamentes kötőelemekkel rögzíti a panelt az
alapkerethez.
talp.jpg
Maga a 3D nyomtatás, speciális, szénszálas
filamentből készült, amely jóval nagyobb mechanikai stabilitással
rendelkezik, mint maga az MDF lapok amelyből a hangsugárzót megvalósították.
Merevítő 11.jpg
Elöljáróban annyit, hogy és és föld a különbség, mind stabilitásban, mind pedig hangban!

Az elcsatolást egy szívós, nylon anyagú pogácsába helyezett szilikongumi, karbon, kerámia csapágygolyó szendvics képezi, amelyet stabil csavarkötéssel az alaplemezhez rögzítettem.
tappancs 2.jpg
tappancs 1.jpg
Azt hiszem ennyit az ES100-ról, szerintem sokkal menőbb lett, mint a gyári kivitel.
Cool 2.jpg
Cool 1.jpg

Vége az első résznek.
"Bármely eléggé fejlett technológia megkülönböztethetetlen a mágiától." Arthur C. Clarke (1917-2008)

Online
Avatar
ValhallA
Tizezresek klubja
Tizezresek klubja
Hozzászólások: 13050
Csatlakozott: 2008.02.11., hétf. 20:48
Értékelés: 7281

Re: ValhallA világa

Hozzászólás Szerző: ValhallA »

A nap képe! :photograph:
Csatolmányok
Nap képe1122.jpg
"Bármely eléggé fejlett technológia megkülönböztethetetlen a mágiától." Arthur C. Clarke (1917-2008)

Online
Avatar
ValhallA
Tizezresek klubja
Tizezresek klubja
Hozzászólások: 13050
Csatlakozott: 2008.02.11., hétf. 20:48
Értékelés: 7281

Re: ValhallA világa

Hozzászólás Szerző: ValhallA »

Long-time Genesis "permanent part-time member" DARYL STUERMER turns 73 today! happybday.gif
Csatolmányok
Darryl.jpg
"Bármely eléggé fejlett technológia megkülönböztethetetlen a mágiától." Arthur C. Clarke (1917-2008)

Online
Avatar
Alex_Aston
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 5289
Csatlakozott: 2020.08.03., hétf. 16:25
Értékelés: 3720

Re: ValhallA világa

Hozzászólás Szerző: Alex_Aston »

Úgy láttam Ákos előszeretettel idéz ezen művekből, így talán egy kis megemlékezés elfér itt.
Bud.jpg
Bud.jpg (62.28 KiB) Megtekintve 1568 alkalommal
Csak a Marantz! :-D

Online
Avatar
ValhallA
Tizezresek klubja
Tizezresek klubja
Hozzászólások: 13050
Csatlakozott: 2008.02.11., hétf. 20:48
Értékelés: 7281

Re: ValhallA világa

Hozzászólás Szerző: ValhallA »

Today in (1976) Rocky had its premeire in New York City!
Csatolmányok
a nap képe.jpg
a nap képe.jpg (56.4 KiB) Megtekintve 1615 alkalommal
"Bármely eléggé fejlett technológia megkülönböztethetetlen a mágiától." Arthur C. Clarke (1917-2008)

Avatar
KisMarci
Törzsvendég
Törzsvendég
Hozzászólások: 1712
Csatlakozott: 2005.01.24., hétf. 22:02
Értékelés: 509

Re: ValhallA világa

Hozzászólás Szerző: KisMarci »

Lényegében az USA-Kína kölcsönös büntetővámok miatt a chip gyártásnál is használatos ittrium (vegyjele: Y) 1.500%-kal drágult az elmúlt pár hónap alatt.

https://ipon.hu/magazin/cikk/elkepeszto ... ozhetetlen
Usher - Valhalla - Emotiva

Online
Avatar
ValhallA
Tizezresek klubja
Tizezresek klubja
Hozzászólások: 13050
Csatlakozott: 2008.02.11., hétf. 20:48
Értékelés: 7281

Re: ValhallA világa

Hozzászólás Szerző: ValhallA »

Paco De Lucia, Stanley Clarke & George Duke in Seville-Spain (1991)
Csatolmányok
Paco De Lucia, Stanley Clarke & George Duke in Seville-Spain 1991.jpg
Paco De Lucia, Stanley Clarke & George Duke in Seville-Spain 1991.jpg (56.37 KiB) Megtekintve 1884 alkalommal
"Bármely eléggé fejlett technológia megkülönböztethetetlen a mágiától." Arthur C. Clarke (1917-2008)

Online
Avatar
Alex_Aston
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 5289
Csatlakozott: 2020.08.03., hétf. 16:25
Értékelés: 3720

Re: ValhallA világa

Hozzászólás Szerző: Alex_Aston »

Francis Ford Coppola instruálja John Marley színészt a Keresztapa című film lófejes jelenetének forgatása közben.

KEresztapa.jpg
KEresztapa.jpg (116.92 KiB) Megtekintve 2074 alkalommal
Csak a Marantz! :-D

Online
Avatar
Alex_Aston
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 5289
Csatlakozott: 2020.08.03., hétf. 16:25
Értékelés: 3720

Re: ValhallA világa

Hozzászólás Szerző: Alex_Aston »

Neil Ammstrong és David Scott 1966-ban a Gemini 8 kapszulában visszatéréskor.

Kényelmes lehetett... :rolleyes:
neil_david.jpeg
neil_david.jpeg (74.26 KiB) Megtekintve 2259 alkalommal
Csak a Marantz! :-D

Online
Avatar
Alex_Aston
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 5289
Csatlakozott: 2020.08.03., hétf. 16:25
Értékelés: 3720

Re: ValhallA világa

Hozzászólás Szerző: Alex_Aston »

John Belushi és Dan Aykroyd 1975 körül, a bérelt közös lakásukban, New York.
john_dan.jpg
Csak a Marantz! :-D

Online
Avatar
ValhallA
Tizezresek klubja
Tizezresek klubja
Hozzászólások: 13050
Csatlakozott: 2008.02.11., hétf. 20:48
Értékelés: 7281

Re: ValhallA világa

Hozzászólás Szerző: ValhallA »

VANGELIS - Heaven and Hell is a studio album by Greek electronic composer Vangelis, released in 7 November 1975 on RCA Records. It is the first album recorded at his Nemo Studios in London that he used until 1987. It is a concept album based on duality.
Csatolmányok
Vangelis.jpg
"Bármely eléggé fejlett technológia megkülönböztethetetlen a mágiától." Arthur C. Clarke (1917-2008)

Online
Avatar
ValhallA
Tizezresek klubja
Tizezresek klubja
Hozzászólások: 13050
Csatlakozott: 2008.02.11., hétf. 20:48
Értékelés: 7281

Re: ValhallA világa

Hozzászólás Szerző: ValhallA »

A nap képe! :photograph:
Csatolmányok
ZED.jpg
"Bármely eléggé fejlett technológia megkülönböztethetetlen a mágiától." Arthur C. Clarke (1917-2008)

Online
Avatar
ValhallA
Tizezresek klubja
Tizezresek klubja
Hozzászólások: 13050
Csatlakozott: 2008.02.11., hétf. 20:48
Értékelés: 7281

Re: ValhallA világa

Hozzászólás Szerző: ValhallA »

TODAY!! NOVEMBER 5, 1955!!!
Csatolmányok
12345.jpg
"Bármely eléggé fejlett technológia megkülönböztethetetlen a mágiától." Arthur C. Clarke (1917-2008)

Online
Avatar
ValhallA
Tizezresek klubja
Tizezresek klubja
Hozzászólások: 13050
Csatlakozott: 2008.02.11., hétf. 20:48
Értékelés: 7281

Re: ValhallA világa

Hozzászólás Szerző: ValhallA »

Sean Connery and Mas Oyama
This image shows actor Sean Connery with Masutatsu "Mas" Oyama, the founder of the Kyokushin style of full-contact karate. The photo was taken in 1966 when Connery was in Japan to film the James Bond movie You Only Live Twice.
During this time, Sean Connery trained with Oyama and was granted an honorary black belt (Shodan) in Kyokushin. Oyama was a Korean-Japanese martial arts master known for his rigorous training methods.
Csatolmányok
Sean Connery.jpg
Sean Connery.jpg (18.13 KiB) Megtekintve 2950 alkalommal
"Bármely eléggé fejlett technológia megkülönböztethetetlen a mágiától." Arthur C. Clarke (1917-2008)

Válasz küldése

Vissza: “ValhallA kábelek”