Annak érdekében, hogy fenntartsuk ezt a szigetet, szükségünk van bevételre. Te is támogathatsz minket, ha azt szeretnéd, hogy sokáig és stabilan tudjunk működni. Amennyiben élsz ezzel a lehetőséggel, azt mi megköszönjük!
gyulaipal moziszobája
gyulaipal moziszobája
Hogy kb. érthető legyen a topológia, egy kép a mozi előtti folyosóról, aminek a plafonján a proji lóg. Elég lógós szegény, de azért ha muszáj, dolgozik is.
Tudom, hogy az ajtó körül nincs díszléc, drótok lógnak mindenhol, a moziban hatalmas a rendetlenség, doboz doboz hátán, de hát egy építkezés sajnos ilyen játék.
A projektorból 2db VGA kábel és egy DVI lóg, ami pár arasz után el is tűnik a falban. De miért vannak a VGA kábelek?
Azért, mert a felbontás duplázó első verziója VGA kábellel működött. Kár is lenne tagadni. A gond az volt akkoriban, hogy az Intel proci beépített grafikája nem tud két monitort szinkronban meghajtani. Csak ez a típus nem tud ilyet, az AMD kártyák esetén ez alapszolgáltatás (eyefinity) és az Nvidia kártyái is tudják csak Nvidia Surround néven.
Mivel a tükör mozgatásának a feltétele egy időben stabil szinkronjel, de az Intel grafika csak egyetlen kijelzőt tud meghajtani önmagához képest stabilan, ezért az első verzióban a VGA portra volt kötve a projektor és a saját képszinkronjele irányította a tükröt. VGA kábelt viszont nem falaztunk be, ezért lógnak a kábelek a projektorból. Most már csak történelmi okokból, de legalább nem vesznek el az építkezés közben...
Később vettem egy Nvidia kártyát és azóta a HDMi portra csatlakozik a projektor, de a VGA szinkronjele billegteti a tükröt. HDMI portról szinkronjelet lopni sokkal bonyolultabb lenne.
A projektor sarkára csatlakozó LED szalag a folyosó világításáért felelős, de még hiányzik az ezt később elrejtő díszléc egy szakasza, azt addig a projektor helyettesíti Ez a projektor egyben tehát lámpatartó is.
A gép 24kg és a konzol (amit hozzá kaptam és teljesen profi cucc!!!) még vagy 10kg. Hogyan bírja ez ezt a tömeget a gipszkarton? Úgy, hogy a gipszkarton fölé kb. 130 ponton felrögzítettem a tető fogópárjaira egy tábla 22mm vastag nútféderes OSB táblát. Ez csak 67cm széles, úgyhogy kérdéses, hogy amikor majd a projektort 90 fokkal elfordítom a plafonon, hogy a képen "jobbra" vetítsen és egyetlen tükör fogja majd a fényét a lyukon át a nézőtérre "bepattintani" szóval ekkor is el fogják találni a konzol csavarjai az OSB táblát a gipszkarton felett? Mert ugye akkoriban arra még nem számítottam, hogy a projektornak a végén majd NEM a vászon irányába kell állnia... hmmm.... akármennyit is tervez az ember, akárhogy próbál okosnak lenni, valami mindig félrecsúszik...
A projektor tetején a papírdobozban a tartalék lámpa van, az 1500 órát futott, de működik. Ha valami történik a jelenlegi lámpával, vissza lehet tenni (amíg egy új lámpa megérkezik a postán)...
Még egy kép a tükrökről, ezt valaki kérte, hogy mutassam meg:
Ez pont szemből van fényképezve az előző képhez képest a mozi nézőteréről, hátrafelé.
Bal oldalon látszik a lencse ami a 45 fokban álló kisebb, mozgó tükörbe vetít. Innen felfelé haladva éri el a fény a második tükröt, ami ismét az eredeti irányukba fordítja a sugarakat, a képen jobbra.A két tükör 2x11% fényveszteséget okoz, ami hosszabb távon elfogadhatatlan, de 97% fényvisszaverésű tükörből egy darab vesztesége már észrevehetetlen lesz. Most viszont fel kellett kapcsolni a projektorban a lámpát nagyobb teljesítményre, hogy a veszteséget kompenzáljam. Valamit valamiért...
Azt még elfelejtettem említeni, hogy ez is egy előnye ezeknek a gépeknek, hogy cserélhető bennük az optika és van olyan verzió ami tud viszonylag messziről vetíteni. Enélkül nem lehetne a projektor a nézőtéren kívül. Sajnos olcsóbb DLP gépek ritkán tudnak ilyet.
gyulaipal moziszobája
Nincs azzal a filmmel semmi baj:
1 - a gyerekek szeretik az ilyen egyszerü szórakoztató filmeket
2 - bennünket pedig kicsit kikapcsol egy stresszes nap után.
És a lényeg: Refrén: "Minden szupi-szuper, minden olyan jó, hogyha közös a cél..." :-)
gyulaipal moziszobája
Nincs azzal a filmmel semmi baj:
1 - a gyerekek szeretik az ilyen egyszerü szórakoztató filmeket
2 - bennünket pedig kicsit kikapcsol egy stresszes nap után.
gyulaipal moziszobája
Az biztos, ha volna 5 gyerekem, én biztosan elbújnék a pincében-padláson egy véget nem érő hobbival.
Bár a 3. után már talán világgá mentem volna.
De félre a tréfával, azért nem könnyű ekkora családdal a háttérben még ezzel is ennyit foglalkozni.
Hej! Én szeretem őket. Tegnap pont moziztunk és tetszett nekik a film! Nekem is (Lego Movie ... opsz, ezt talán nem kellett volna beismerni! :-)
Azért amit itt most leírtam, az bő egy év termése, az elméletet is hozzáadva (fél év szimulációkkal töltve) bő másfél év. Én sem napi 14 órában építem a mozit, csak most gondoltam, hogy eljött a pillanat megmutatni a marhaságaimat, hátha valaki ötletet vagy kedvet kap ... még egyébként pár dolgot szeretnék majd leírni, azután visszaveszek az írásból.
Mégegyszer köszönöm a dícsérő szavakat mindenkinek és a kritikától sem fogok megsértődni, az is mindannyiunk érdeke, hogy a hülyeségeket helyretegyük.
- Red75
- V.I.P.
- Hozzászólások: 1844
- Csatlakozott: 2009.01.20., kedd 09:58
- Értékelés: 830
- Tartózkodási hely: Budapest-Csillaghegy
gyulaipal moziszobája
Az biztos, ha volna 5 gyerekem, én biztosan elbújnék a pincében-padláson egy véget nem érő hobbival.
Bár a 3. után már talán világgá mentem volna.
De félre a tréfával, azért nem könnyű ekkora családdal a háttérben még ezzel is ennyit foglalkozni.
Mozi: Vászon 106" Tab tension, Proji: Optoma HD86, Lejátszó: Himedia Q10Pro, AVR: Anthem MRX-510, Swans D3.2, Sub: SVS PC-2000
gyulaipal moziszobája
Van külső segítséged? Valaki, aki külső szemlélőként - nem elfogultan - meg tudja mondani, ha "rossz úton" jársz?
Ha nincs, akkor sokkal többet segítenél magadnak azzal, ha találnál egy "szakmai tanácsadót", aki sokkal többet segíthetne, mint a fórumozás, ami néha egy "pszichoterápiának" tűnik, kívülről nézve.
Hát ... külső segítség nincs, de nyitott szemmel próbálok járni. Próbálom észlelni és befogadni magam körül a valóságot és persze próbálok elfogulatlan lenni..
A múltkor eljött egy emberke aki nem kezdő projektor vonalon (ő tervezte és építette a duplázó elektronikai részét) neki nagyon tetszett a "pixelmentes" kép (régebben a "sima" 720p-t is látta, most is kipróbáltuk a tükröt kikapcsolni) de azt mondta, hogy kicsit kékes a színárnyalata, úgyhogy állítottunk a színhőmérsékleten ("natív" helyett 6500K) ezután azt mondta, hogy szerinte elmegy. Más baja nem volt a képel, tehát BORZALMAS nagy hiba szerintem nincs a rendszerrel. Nyilván egy műszeres kalibrálás jó lenne, de mivel sem "képi üzemmódok" sem CMS nincs a projektorban, ezért sokmindent amúgy sem lehetne rajta állítani. A szürkeskála be van végpontozva (a közismert beállító lemez tesztábráival) a végei nem csukódnak, színes részeket nem látok a szürkeskálában (hatalmas gond csak nem lehet az RGB együttfutással).
Ja, ennek a gépnek a natív színhőmérséklete közel 6500K (ha valakit érdekelnek a technikai részletek, majd leírom) ezért volt "natív"-ra állítva a színhőmérséklet, nekem nem zavarta a szememet de az emberke kiszúrta. Azért annyira nem vagyok vak, hogy 10500K-en vetítsek, még mielőtt valaki tényleg idiótának nézne... :-)
A világban járkálást úgy is értem, hogy rendszeresen megyünk a családdal moziba és nézem, hogy mit látok ott az otthoni képhez képest.
Régebben azt láttam, hogy jellegében hasonlított a kettő, de élesebb és részletgazdagabb volt a kép a moziban (mivel ugye a 2048 pixel az mégsem 1280 pixel). Most viszont, amióta van rezgőtükör, már nem látom látványosan élesebbnek a nagymozi képét, sőt, 4K forrásból szerintem otthon van több és élesebb részlet a képben (de persze ez simán lehet pszichológiai probléma is a részemről! :-).
A nagymozikhoz képest most azt látom fő különbségnek, hogy otthon jobb az on/off kontraszt, az viszont nagyon látszik (4000:1 v.s. 2000:1). Meg azt, hogy amikor kisebb teremben vagyunk és valószínű új a lámpa a projektorban, akkor néha olyan fényt "tol" a vászonra egy-egy dögnagy Christie például, hogy szemmel látom, hogy meggörbül a vászon a fénnyomástól. De lehet, hogy csak képzelem :-). A lényeg, hogy otthon ilyet a "kis" gép azért nem tud. De más mozi másik termében meg sötétebbnek látom a képet, szóval valahol talán értelmes kompromisszum a fényerő nálunk (de ez majd még 20%-ot javulni fog ha csak egyetlen és rendes tükör lesz a fény útjában).
Az én projektoromnak tudom, hogy hol és mennyi konvergencia-hibája van, azt pl. látom a nagymoziban, hogy ott máshol és más irányú hibák vannak. Azt is látom, hogy minden moziterem projektorán máshol vannak a konvergenciában problémák. Vicces, mert ezeken a nagygépeken a konvergencia csavarral állítható, beállíthatnák rendesen. Analóg moziban szoktam látni (pl. Zamárdi kertmozi) hogy más a színkorrekciója a két vetítő előtti anamorf optikának. Szerintem nem vagyok vak, ami azért is lenne gáz, mert optikából élek, a vak optikus nem nagyon kelendő portéka :-)
Nem mondom, hogy ami nálunk van az valami csoda, de arra már most alkalmas, hogy a filmre lehessen koncentrálni, ne a mozi hibáira. Van otthon több másik projektor, azok egyike sem éri el ezt a szintet, ezt is látom. Persze akinek érzékenyebb vagy gyakorlottabb a szeme, az simán értékelheti másképp a dolgot.
Abban egyetértek Fodesz Mesterrel, hogy kevés mostanában a jó film, de van egy csomó régi kedvencem, azokat szívesen nézem akkor, ha éppen nincs új film.
- mezzo
- Kezdő Fórumlakó
- Hozzászólások: 387
- Csatlakozott: 2009.10.15., csüt. 16:54
- Értékelés: 103
- Tartózkodási hely: Budapest
gyulaipal moziszobája
Van külső segítséged? Valaki, aki külső szemlélőként - nem elfogultan - meg tudja mondani, ha "rossz úton" jársz?
Ha nincs, akkor sokkal többet segítenél magadnak azzal, ha találnál egy "szakmai tanácsadót", aki sokkal többet segíthetne, mint a fórumozás, ami néha egy "pszichoterápiának" tűnik, kívülről nézve.
Tévedsz. NINCS kész koncepció. Én is tele vagyok kétségekkel, naponta újra kipróbálom, hogy amit látok és hallok, az csak a képzeletem játéka-e vagy tényleg valóság.
- fodesz
- V.I.P.
- Hozzászólások: 8078
- Csatlakozott: 2010.12.26., vas. 23:29
- Értékelés: 5164
- Tartózkodási hely: Magyarország
gyulaipal moziszobája
Gratula, ha 1millkából ki kell jönnie ,akkor ezt kell csinálni...
Végül is mindenki annyiból hozza ki a moziját, amennyiből tudja,nem amennyiből szeretné.Lehet jól élvezni az olcsóbb cuccokkal is. Én a régi berendezéseimre és annak produktumaira is örömmel emlékezem vissza.
Manapság (és nem tudom mi sül ki a jövőt nézve) a mostani filmek nem is érdemlik meg az olyan szintű mozit mint amilyen itt jó néhányunknak már most - vagyis már jó ideje - adott (és csak még egyre jobb lesz)
Egyik-másik film egyenesen hányinger,nem két filmen szoktam jókat bealudni mostanság. És amik várhatóak sem túlságosan hoznak lázban igazán (Deadpool,Batman vs superman,stb..)
DiCaprio filmjét pl már várom, de nem tudom idén lesz-e megint 4-5 igazán jó film majd.
gyulaipal moziszobája
Nem. Itt egy kész koncepció van, az Ő elképzelése szerint, amit imád.
Tévedsz. NINCS kész koncepció. Én is tele vagyok kétségekkel, naponta újra kipróbálom, hogy amit látok és hallok, az csak a képzeletem játéka-e vagy tényleg valóság.
Folyamatosan kísérletezek, összehasonlítgatok, olvasok, agyalok. A cél az ebből az összegből kihozható maximum megtalálása és az nem is olyan egyszerű, rengeteg paraméterre kell optimalizálni. Tízszer ennyi pénzből én is mindent másképp csinálnék. De ennyiből már most a haráron vagyunk, pedig tényleg mindenhol nagyon próbáltam spórolni.
Jó példa a "profizmusomra" az, hogy vagy fél éve megvettem a faanyagot ami a görbe vászon építéséhez kellett ... volna. De mivel végül lemondtam a vászonról, a 20 centis deszkákból a hátsó székeket emelő dobogó készült el, miután bővítettem az egyenlet mindkét oldalát valamenyi plusz OSB-vel meg padlószőnyeggel.
A durva az, hogy a fekete szövetet is megvettem már a hangáteresztő vászon mögé (vászonboltban jártam a feleségemmel) abból most meg az akusztikus panelek borítása lesz. Ennyit a tervezésről vagy az ismert út bejárásáról.
MESSZE nem igaz az, hogy én olyan pontosan látnám, hogy mi a jó, mi a rossz és mit kell csinálni. Csupán vannak elméleteim és azokat próbálom a gyakorlati költségek csökkentésére alkalmazni úgy, hogy a minőség elfogadható maradjon ... több-kevesebb sikerrel.
Ha hülyeséget csinálok, tudományosan meg is indokolom. Ha marhaságot írok, akkor marhaságot is csinálok. De nem sértődök meg ha valaki figyelmeztet a tévedésemre. Abból tanul mindenki.
Azt is látom, hogy miket rontottam el: pl. felesleges az első három hangfalban ilyen drága hangszórónak lenni. A három első hangfal "meztelen" hangszóróira ment el a teljes költségvetés egyötöde. Majdnem annyi pénzbe kerültek, mint a projektor. Ez teljesen irreális szerintem. De ezeket több mint 10 éve vettem, mostmár nem tudok mit tenni, ha nem raktam volna őket a moziba, akkor új hangfalakat kellett volna venni vagy építeni és az még rosszabb lett volna.
Valaki említette a 4K képet a 720p projektorral. Ne legyünk felületesek, én SOSEM mondtam, hogy valaha is valós 4K képet lehetne egy ilyen géppel vetíteni!!! Azt mondtam, hogy 4K forrásból virtuális 1440p képet lehet. Meg azt, hogy 21:9-ben a függőleges felbontás 33%-ot javulna prizmával, tehát akkor a FÜGGŐLEGES felbontás a 21:9 képben olyan lenne, mintha 1920p projektor vetítene natívan (azaz felül-alul fekete csíkkal) szélesvásznú képet. De azt is odaírtam, hogy a prizmától CSAK a függőleges felbontás javul, a vízszintes felbontás SOHA nem lehet jobb, mint a fizikai felbontás duplája, azaz 2560 virtuális pixel. És azt is írtam, hogy NINCS prizmám, csak egy elméleti dolog volt a pritzma lehetséges használatának az említése (amiről egyébként most is azt gondolom, hogy értelmes rovábbfejlesztés lenne ... majd ... egyszer).
Ja, meg azt írtam, hogy a 4K anyag vetítése jobb képed ad, mint az 1080p anyag. De ez sem jelenti azt, hogy azt képzelném, hogy ez valós 4K, még csak nem is valós 1440p. ez csak annyit jelent, hogy VALAMI KICSIT nyerünk a 4K anyaggal a FullHD-hoz képest. Magyarul a virtuális 1440p egy PICIT ki tud használni a 4K film plusz felbontásából. Szemmel egyértelműen látni a különbséget, de ettől ez még messze nem valós 4K. Tényleg nem egy tanulatlan, természet törvényeit nem ismerő (de lazán letagadó) őrült feltaláló vagyok, aki fából akarna vaskarikát gyártani. Vagy talán igen ... de azt úgysem fogom bevallani! :-)
Lehet, hogy 25-30 évesek a surround hangfalak, de darabja 7,5-10eFt volt. Ezért a pénzért SEMMIT nem lehet manapság még építeni sem, nem hogy készen venni. Megnéztem a Visaton aktuális árlistát és ebből a pénzből maximum 5 centis egyhangszórós hangfalat lehetne építeni. Ezek azért az audiofil kategória legaljának a legalja voltak ... úgy röpke 30 éve. Azóta a technológia sokat fejlődött, de sokat le is adtak a minőségből (egyes cégek). Ezek azért nem fröccsöntött műanyag házba épített kínai számítógép hangszórók (azt a hangszóró-csodát a tükör rezgetésére haszálom) hanem rendes hangfalak. Szerintem ma is elfogadhatóan szólnak. Aki nem hiszi, hallgassa meg.
- komarfamily
- V.I.P.
- Hozzászólások: 2208
- Csatlakozott: 2015.04.27., hétf. 16:30
- Értékelés: 1030
- Tartózkodási hely: Dusseldorf
gyulaipal moziszobája
Szerintem egyszerű.
Mivel látjuk, hogy a saját útját járja, nem sok értelme van okoskodni.
Csak tágra zárt szemekkel figyelünk
Ugy erted nem all be az aktualis trend moge miszerint minden ami dragabb az jobb?
gyulaipal moziszobája
A válaszodban már meg is kaptam a kérdésemre a választ., a PALOTAFORRADALOM...
De nem tudom, hogy hová tüntek a forradalmárok???, ...
20-25 éves szörrand hangfalak, SAL mélyek, hd-s vetitőből 4k kép, s mind ez egy fehéérre festett falra???- ilyenkor már a forradalmárok
gyengén lefikázták volna az egészet, most meg nem teszik, miért, megszelidültek...
Gratula, ha 1millkából ki kell jönnie ,akkor ezt kell csinálni...
üdv.
gyulaipal moziszobája
Mindenkinek köszönöm a kedves szavakat! Nagyon jól esnek!
Megpróbálok hamar csinálni pár képet, de figyelmeztetek mindenkit, hogy:
- A vetítőt le kell majd szedni a jelenlegi helyéről és átfúrni új helyre. Azért nem nagyon akartam eddig erről képet csinálni, mivel úgyis ideiglenes állapot. De mondjuk okulás céljára bemutatható.
- A vetítési felület jelenleg sima fehérre festett fal. Tudom, hogy ez is elindíthat egyféle palotaforradalmat, de én annak idején a 3D térhódításakor elég nagy harcosa voltam az ezüstvásznas-polarizált-kétprojektoros 3D-nek (egy mára megszűnt fórumon, de talán valaki még emlékszik azokra az időkre :-). A 3D miatt (gagyi, olcsó) ezüstvásznat használtam, ami elég irányítottan verte vissza a fényt. Ez nem csak 3D-re volt jó, hanem arra is, hogy világos falú helyiségben közel olyan kontrasztú képet lehessen vetíteni, amit normál, diffúz visszaverésű vászonra egy denevérbarlangban lehetne csak. De most pont egy denevérbarlangban vetítek és ha a falakra elkészülnek a fekete panelek, akkor ez még inkább igaz lesz.
A hotspot csökkentése érdekében az ezüstvásznat görbíteni kellett, amit egyrészt esztétikailag tartok csodálatos dolognak (az analóg moziban mindig görbe volt a vászon, ez nálam érzelmi húrokat penget) másrészt a hotspot-ot drasztikusan csökkentette, harmadrészt akkoriban az anamorf optikára is nagyon rá voltam "izgulva" és annak is görbe vászon kell, hogy kompenzálja a képgeometriai torzítást amit a fénysugarak vízszintes széthúzása okozna.
Az irányított fényvisszaverés viszont hátrányokkal is jár, a moziban is amikor ezüstvászonra vetítenek, látom, hogy a kép teteje-alja más fényességű (mivel a vászon csak egy irányba görbe, tehát csak vízszintesen húzza szét a hotspot-ot) és a nézőtér különböző részein más-más a kép fenyességének az eloszlása. Ezek elkerülhetetlen hátrányok ... és mivel most elég nagy eltérés van a 12 (állandó) ülőhely nézőpontja között, nem biztos, hogy szeretném, hogy egyes székekből halványabb/hotspotosabb legyen a kép. A drága házimozikban 2-4 ülőhely van csak középen, ott ez nem gond, de 12 szék esetén ez már szerintem valódi probléma lenne.
Összefoglalva egy rendes vászon előnyei (elméletileg lehetséges dolgok):
- hangáteresztés (lehet mögé rejteni a hangszórókat)
- gain
- kontraszt (különösen 1 feletti gain vagy szürke felület esetén javul)
- szíhűség
- görbület (mint a moziban! :-)
- hullámoktól ("rice-recéktől") mentes felület
Ebben a pillanatban a hangáteresztés nem izgat fel, a gain sem (mivel a vetítőben új a lámpa, bőven van elég fény) a kontraszt teljesen jó így is (tényleg sötétek a falak és a 3 chip DLP projektor sem a dinamikátlan, lapos képről híres :-) színhűségre NEM igazán érzékeny a szemem (ezért nem is izgat, hogy a projektorban NINCS CMS ... ami azért elég vicces egy 25000 Eurós projektor esetén de hát ez van, a vakság is járhat előnyökkel, ha házimoziról van szó! :-) és a görbület sem elég indok ahhoz, hogy most nekiálljak rendes vászonanyagot venni százezrekért meg fúrni-faragni, mivel nincs is anamorf optikám jelenleg. A felület egyenetlenségeivel kapcsolatban: ha "súroló" fényben megnézzük a vetítés felületet, borzalmas a látvány, de a vetítő fénye majdnem merőlegesen esik a felületre, így SEMMIT nem látni abból, hogy a felület nem matematikai precizitással sík.
Egy rendes vászonanyag többszázezer forintos kiadás és ANNYIVAL nem javítja (szerintem) az élményt, amennyit fizetni kell érte. Ha a maximális képminőség lenne a cél, akkor nyilván elkerülhetetlen lenne egy komoly vászon beszerzése, de az 1 milliós limitbe ez nem fér bele. Már most alig vagyuk a limit alatt, pedig tényleg mindent fillérekből csináltam, csupa használt, sérült, kínai alkatrészekből házilag barkácsolt vagy valahonnan kiszuperált vacak van a moziban.
Egy szó mint száz, vászon nincs és egyhamar nem is lesz. De a fehér fal sem olyan rossz ám, ha tényleg sötét helyiségben vetítenek rá! Mindenhonnan egyforma képet látni, a kontraszt is élvezetes, a színek is szépek (az én szememnek). Nem állítom, hogy optimális megoldás, de elfogadható kompromisszum akkor, ha tényleg meg kell nézni minden forint helyét...
- dualcs5000
- Fórumlakó
- Hozzászólások: 714
- Csatlakozott: 2007.01.03., szer. 17:38
- Értékelés: 378
gyulaipal moziszobája
Nekem pölö tetszik ez a valamikori Ezermester-re emlekezteto,
kisse az Övegessel kevert megkozelitese a Pali(?)-nak.
Mertugye csilliardokbol konnyu...
(Vagy nem? De!)
Ok.
Es az is tetszik, hogy batran rendeli egymas melle a gyarilag nem egymas melle kepzelt dolgokat.
Es meg az is, hogy nem viszi tulzasba a (penzugyi) maximalizmust, vagy technicista sznobizmust.
Kivancsian varom mi sul ki ebbol es szivbol drukkolok.
gyulaipal moziszobája
Az eddig látottakhoz grat,folytasd...,lássuk kérlek a vetitett felületet,a vetítő elhelyezését...,de már forrong bennem egy kérdés amit
Majd később tennék fel.
gyulaipal moziszobája
Erdekes dolgokat irsz de ha a kevlarral nem szivesen sugaroztatnad le a kozeptartomanyt egyesek infarktust kapnak a B&W cegnel:)
Hát ... azért különböztessük meg a "kínai kevlárt" a "B&W kevlártól"!
Fogalmam sincs, hogy ezek hogy szólnának középtartományban, lehet, hogy pont a B&W is ugyanezeket használja ( ) de nem akartam kockáztatni és nem hiszem, hogy a Visaton AL 130-at elverné egy 5eFt-os kínai hangszóró. Bár ki tudja :-)
Idézem a régi mondást: "400Hz-ig a szar kevlár is jó kevlár" ... vagy nincs is ilyen mondás?
- komarfamily
- V.I.P.
- Hozzászólások: 2208
- Csatlakozott: 2015.04.27., hétf. 16:30
- Értékelés: 1030
- Tartózkodási hely: Dusseldorf
gyulaipal moziszobája
Erdekes dolgokat irsz de ha a kevlarral nem szivesen sugaroztatnad le a kozeptartomanyt egyesek infarktust kapnak a B&W cegnel:)
gyulaipal moziszobája
Ja, csak a lényeget felejtettem el: miért is tettem egy audiofil minőségű alu membrános mélyközép sugárzó "alá" két gagyi kínai fos hangszórót a 80Hz-400Hz tartomány lesugárzására a center hangfalban? Nem hangzik ez kicsit őrült dolognak?
DE IGEN!!! Őrült dolognak hangzik ... de mégsem az, ha kicsit beleássuk magunkat a hangszórók fizikájába (profik javíthatnak ha marhaságot írok! :-).
A hangszóró membránja nem végtelenül merev, ráadásul tömege is van. Az átfolyó áram a tekercset "rángatja", a tekercs meg a membrán közepét ... de a membrán széle csak közvetetten kap energiát (a membrán anyagának közvetítésével) ezért (a rugalmasság miatt) NEM mozog (mindig) azonos módon a középső résszel.
A mély hangok esetén a membrán merevsége nagyo jó, a "lassú" mozgáshoz képest, majd egyre magasabb frekvenciák felé haladva a membrán pereme elkezd "késni" a közepéhez képest, csökkent amplitúdóval mozog, esetleg egyes frekvenciákon konkrétan ellenfázisban is sugározhat. Itt már nem érdemes hangot sugároztatni vele, nem lesz jó a hangminőség (pl. ezért kell magassugárzó a hangfalba, hogy átvegye a feladatot).
Most fognak a profik szívinfarktust kapni, de akkor is leírom, ha addig élek is: mély hangok esetén a szar hangszóró is egész elfogadható hangot képes kiadni magából, majd ahogy emelkedik a frekvencia, úgy egyre többet számít a minőség. A közép- és magas tartományban már tényleg kritikus a hangszóró minősége, ezt aláírom.
A másik paramétere az egyenletnek, hogy mindaddig, amíg a hangszóró membránja elméletileg töléletes merev testként viselkedik, addig az egész mozgó rendszer igen jól közelíti az elméletet, tehát a Thiele-Small paraméterek (membrán effektív tömege, ohmikus ellenállása, induktivitás, membrán felfüggesztés merevsége, membrán felülete, stb,) elég pontos szimulációt tesznek lehetővé. Mivel ezeket az adatokat a kínai gagyi hangszóróhoz is megadják, csupán e paraméterek alapján is elfogadható szimulációt csinál pl. a Visaton gyári progija a tervezéshez, mert ugye ez meg ismeri a közép- és mélysugárzót.
Mivel én CSAK 400Hz-ig használom a kevlár membrános kínai gagyi hangszórókat és a kevlár eleve a kiváló merevség/tömeg arányáról ismert (ezért is választottam kevlár membránt!!!) azt gondolom 400Hz-ig ezek sem rosszak. Itt még alig vannak parciális rezgései egy kevlár membránnak. A középtartományt már nem próbálnám lesugároztatni velük de ami frekvenciákat most megkapnak, azokkal szépen meg is bírkóznak. És mivel sorba vannak kötve, gyakorlatilag lehetetlen őket tönkretenni. Fillérekbe kerültek, de hatékonyan tehermentesítik a 20x drágább hangszórót és nem is hiszem, hogy meghallanám ha a kínai vackok helyére egy komoly hangszórót tenne valaki titokban. Igazából megmaradt a center eredeti hang-karaktere, csak mostmár nem kell félni, hogy mechanikailag károsodjon mozizás közben. A kis 13 centis hangszóró membránja tényleg ijesztő mozgásokat végzett az átalakítás előtt, most viszont szinte meg sem mozdul, mégis kb. ugyanolyan az összkép.
Mondhatjuk hogy egy csomó pénzt spóroltunk és alig vesztettünk valamit. Na, az ehhez hasonló, kicsit őrült, de tudományos alapokon nyugvó és a józan észnek sem teljesen ellentmondó megoldásokat tartom én az olcsón megépíthető, de jó élményt adó mozi kulcsának.
Innen már nyilvánvaló, hogy a 4 sub-ban is gagyi, olcsó, kínai (SAL X-PRO 30100 ha jól emlékszem) hangszórók vannak. 12eFt alatt volt darabja boltban, újonnan, 2 év garanciával. Elméletileg 250W a szinuszos terhelhetőségük, én 70-75 Wattot merek rájuk küldeni darabonként de nem is kell több. 20Hz-re hangolt 80 liter körüli reflex dobozokban vannak (konyhai munkalap maradékokból és selejtként, 2eFt-ért vásárolt 40 illetve 28mm vastag munkalapból készültek, ami merev mint az állat) így a 20Hz körüli hangok is rendesen szólnak (amikor a Prometheus végén lekoccolja a földet az űrhajó, akkor tényleg megremeg a föld ... ebben mondjuk sokat segít a könnyűszerkezetes födém, szóval nálunk nem kell külön a székeket rázni elektronikusan).
Tudom, hogy a reflex doboz lassú és keni a dinamikát, de 20Hz körül nem hiszem, hogy túl sok dinamika lenne, ezt már inkább a testünkkel (meg a mozifotel remegésével) érezzük mint a fülünkkel. Viszont 30Hz felett már gyakorlatilag semmi nem jön a reflexcsőből, itt már gyakorlatilag zárt dobozként viselkedik egy ilyen reflex sub is, tehát ahol valóban dinamikus basszus az elvárás, ott szerintem elég jól az is jön belőlük. Sajnos aki azt mondja, hogy a reflex doboz lassú, az szinte SOSEM teszi hozzá, hogy "a doboz rezonancia-frekvenciájának a környékén". Pedig ez komoly különbség. Azzal, hogy a hallható hangok alsó határára van hangolva a doboz, a földrengés-jellegű effektek is megvanak a filmekben, de a basszusgitár mégis dinamikusan szól 1-2 oktávval magasabban. Ez is kompromisszum, de értelmes fajta ... nekem legalábbis. Mondjuk ha előre tudom, hogy végül 4db sub lesz, kisebb dobozokat építek, mert ezek kb. 40 centis hangszórókhoz lennének ideálisak. De akkor még azt hittem, hogy majd egyszer rakok rendes mélysugárzókat a kínai vackok helyére. Ez mostmár eszemben sincs, de nincs kedven újra fűrészelni, úgyhogy maradnak így.
Ja, és még valami. A reflex doboz a rezonancia-freki környékén igen durván csillapítja a membrán mozgását, nagyrészt a reflexnyíláson át sugározza a hangot. Tehát nem elég, hogy elég brutál hangnyomás van már 20Hz-től felfelé, még a hangszórókat sem kell félteni, mivel alig mozog a membránjuk. Sokkal nagyobb a terhelhetőségük a reflex rendszer miatt ... kivéve a rezonancia-freki alatt, mert ott a reflex doboz 24dB/oktávval vág, tehát nem is szól és nem is védi a hangszórót. OTT könnyű lenne megölni őket. De az egyik erősítőben ami a sub-okat hajtja, van 15Hz alatti infrahang szűrő (24dB/oktávos) ezen pedig átmegy a sub jele, mielőtt a végfokokba jut. Így tehát azokon a frekiken, ahol a reflex doboz már nem ad mechanikus védelmet, van helyette elektronikus védelem. KI van ez találva kérem... persze lehet, hogy a profik ezzel nem fognak egyetérteni, de a gyakorlatban működik a dolog. És ÖSSZESEN 50 rugóból nem hiszen, hogy egykönnyen lehetne ennél nagyobb hangnyomást és jobb minőséget elérni 20Hz-től indulva...
Nyilván a milliós zárt sub-ok jobbak, de abból 1db is kimerítette volna a teljes költségvetést és milyen mozi lenne az, ahol se projektor, se hangfalak, se székek. csak egyetlen sub-ot lehet hallgatni a földön ülve? Mondjuk a mélyek biztos jók lennének, de összességében az élmény szerintem NEM lenne jobb ...
gyulaipal moziszobája
Egy kép a nézőtér körüli hangfalak jelenlegi állapotáról hátrafelé fényképezve. Az érthetőség kedvéért odaírtam, hogy mi micsoda. Annak ellenére, hogy nem minden hangfal van teljesen a képen, azért a topológia nagyjából látszik (pont mint a moziban! :-). Persze az elrendezés szimmetrikus, a nézőtér bal oldalán ugyanezek az oldalfali hangfalak vannak azonos magasságban a párjukkal szemben.
gyulaipal moziszobája
Pali, azt ne mond hogy eddig még nem látogattad meg Vuki topikját mert ott is nem mindennapi audió (hadron) ütköztető mifene készülget, egy 111.10-es hangrendszernek. Tehát ő is hozzád hasonlóan nem egy átlagos házimozista, mint itt a többség, hanem kicsit más utat jár be,
Jelentem meglátogattam már a múltban, de most mindjárt elolvasom elejétől a végéig. Jó látni, hogy vannak sorstársak... :-)
> kísérletezgetős, a elfogadott elvekre fittyet-hányó fórumbuckalakó szőrös vuki.
Én is kísérletezgetős vagyok, az igaz, de közben a közismert elveket is elfogadom ha (és csakis ha) látom mögöttük a tudományos tényeket. Én már csak ilyen vagyok.
Akkor is elfogadok valamit ha nincs rá magyarázat de értelmes kísérlet bizonyítja a létezését. Mondjuk egy A-B teszten 80% arányal többször sikerül eltalálni valakinek, hogy mikor melyik változatot hallja. Ez már statisztikai tény és magyarázatot KELL rá keresni. És hiszem, hogy mindig VAN tudományos magyarázat.
> Tehát valamilyen szinten mindketten egy kicsit örültebbek vagytok mint itt a nagy többség
Igen. Szerencsére. De így legalább esély van arra, hogy valaki ötletet kap az őrültségeinket látva. Vagy csak jól szórakozik... :-)
No, visszatérve a kis mozinkra, ma a hangról szeretnék írni. Megint egy kis történeti visszatekintés:
- A rendszerváltás előtt itthon hangfalból volt az Orion meg a Videoton. Nekem mindkettő volt ... és mindkettő olyan volt, amilyen. Azokon is lehetett zenét hallgatni abban az értelemben, hogy hallottuk a zenét, de azért az egy teljesen más világ volt. Aki hallotta, tudja.
- A rendszerváltás után megjelentek audiofil boltok és az egyikben hallottam egy pár Boston Acoustics A40-et. Ez uszkve 1991-ben lehetett, Nem kell valami komoly dologra gondolni, ez a "150 dolláros HiFi hangfal" kategória volt az USA-ban (mára a legtöbben talán már el is felejtették ezeket a kis monitor-dobozokat) de az összes szaklap ódákat zengett akkoriban arról, hogy ilyen jó hangfalat ilyen olcsón még soha nem gyártott senki. Ahogy ezek szóltak, az tényleg egy új világ volt a "komcsi" hangfalakhoz képest. Eladtam az összes otthoni hangfalat és az ösztöndíjból kipótoltam az így szerzett pénzt és vettem egy pár A40-et. A következő 10 évben mindig örömmel hallgattam rajtuk zenét. AAaaaahhhh...
- De a világ ismét változott és a Bartók Béla út végén véletlenül megláttam valami újat: egy Visaton márkaboltot, a kirakatban hangfalakkal. Ez kb.2001-ben lehetett. Kiderült, hogy itt nem csak kész hangfalakat (persze horror áron) lehet kapni, de külön hangsugárzókat és hangváltó alkatrészeket, komplett hangváltót és építési tervet (azt ingyen) is lehetett kapni. Ráadásul szoftverük is volt, benne az összes hangsugárzójuk adataival, tehát otthon is tervezhettem hangfalat számítógéppel. Eljött az én időm! :-)
Ekkoriban már terjedt az 5.1-es hangrendszer, azt gondoltam építek én is magamnak. Egy Denon AVR 1801-et is vettem, boltban újonnan. Új erősítő boltból vásárolva ... haha ... régi szép idők... :-)
A hangfalak tervezésénél a következőket kellett figyelembe venni:
- panellakás 16m2-es szobájába kellettek
- a center sugárzónak mágnesesen árnyékoltnak kellett lenni, mivel rajta állt a CRT tévé
- a L+R hangfalakon zenét is akartam hallgatni "audiofil minőségben"
- a hátsó hangfalak egy polcba voltak beépítve, tehát kicsinek kellett lenniük fizikailag (nagy terhelést sem kaptak, közel voltak a nézők fejéhez)
- sub-nak nem volt hely ezért az egész cuccnak sub nélkül kellett helytállni mozin is
Mivel a két első hangfal szól sztereóban, ide valami lehetőleg komoly hangminőségű dolgot akartam és mivel a mélyeket is ezek kellett, hogy adják, valami reflex állódobozt képzeltem ide. Első körben ilyet:
De a világ tényleg változott és a Visatonnak akkoriban jelent meg egy új, kerámia membrános magassugárzója amit első körben a milliós csúcs-hangfalukba tettek bele. A magassugárzó a Ke 25SC:
A hangfal neve Concorde és így néz ki (d'Appolito elrendezés):
Azt gondoltam, hogy ez az ami nekem kell: a 17 centis alu membrános mélyközép a reflex dobozban meg ez a magassugárzó. És igazam is lett. Bár akkoriban ezek a hangszórók nem voltak olcsók (kb. 60eFt/hangfal) de azóta is imádom őket. Később ez a magassugárzó elterjedt és szép karriert futott be, minden review azt mondja (azóta is) hogy bár vannak a világon jobbak, de ár/minőség viszonyban ez verhetetlen. Mostmár van gyári Visaton hangfal ugyanezzel a hangszóró párosítással ami egy kis zárt doboz és kimondottan házimozihoz ajánlják (Bijou 170):
Évekkel később a Visaton kijött egy ribbon magassal, nyilván az még jobb (de drágább is) de én azt hiszem már maradok ezeknél a hangfalaknál.
A center külön gond volt, mivel mágnesesen árnyékoltnak és laposnak kellett lennie, de szerettem volna ha jó a hangminősége, tehát legalább közelében van a két állóhangfalnak. Végül ezt építettem meg (VIB 130TL) de nem a képen látható transmission line dobozban, hanem egy lapos kis reflex dobozban a tévé alá:
Ez egy mindössze 13 centis kis alu membrános mélyközép, ami(nek a testvére) a fenti milliós hangfalban is van, csak ott párban. A hangkaraktere nagyon hasonlít az állódobozokra, mivel kb. tökugyanaz a két hangszóró, csak a membrán kisebb átmérőjű, de minden más (a mágnes, a tekercs, középső "kupak", stb.) azonos.
A magassugárzó viszont (anyagi és mágnesességi okokból) az a kis mágnesesen árnyékolt szövet dóm maradt ami a gyári VIB 130TL-ben is van. Mivel ez a magas olcsó (kb. harmadábe került a kerámiásnak) és a mélyközép is valamivel olcsóbb volt, egész emberi áron egy egész jó kis center kerekedett belőlük. Persze a 16m2-es panelszobában volt igaz, ahol a kis tér miatt nem kellett hatalmas teljesítmény, viszont a minőség fontos volt.
Vicces, de később a Visaton bemutatott egy olyan kombinációt, amiben a kerámia magas van kombinálva a kis 13 centis alu mélyközéppel (Bijou):
Mivel az otthoni center magassugárzója működik ugyan, de azért egy kicsit beteg (gyerekek, költözés, stb.) egy értelmes upgrade lenne a jövőben azt kicserélni egy kerámia magassugárzóra (persze a hangváltót is módosítva). De most a szoba akusztikai kezelése fotosabb, ezért az lesz a következő lépés.
A surround sugárzóknál viszont már nagyon kellett spórolni annak idején, így oda tényleg olcsó hangszórók kerültek. 13 centis (de nem alu) mélyközéppel és tényleg olcsó, gagyi magassugárzóval. A Visaton-t viszont én pont azért becsülöm, mert náluk a legolcsóbb hangszórók is becsülendő minőségűek, annak ellenére, hogy ezeknek kb. 8eFt volt a hangszóró-szettje hangfalanként, ezek is vállalhatóak és még zenét is lehet rajtuk hallgatni (ha muszáj! :-). A filmek hangjának kb. 95%-a az első három hagfalból jön, ezért ha ma kellene újrakezdenem, megint oda tenném a pénz (hangminőség) 90%-át. Persze nyilván jobb lenne ha minden hangfal a best-of-the-best kategória lenne, de szerintem ez is egy elfogadható kompromisszum volt akkoriban.
A fenti szettet örömmel használtam évekig ... de azután elköltöztünk és megépült a tetőtérben a mozi. Oda ez már kevésnek tűnt, ezért a követketőket módosítottam:
- a centert átépítettem 3 utasra, két darab 20 centis kevlár membrános (SAL azaz kínai :-) mélysugárzóval az eredeti hangszórók alatt. Mostmár a 13 centis kis alu hangszóró csak 400Hz -3kHz között kapja az "ívet" tehát jóval kisebb rajta a terhelés. Remélem nem megy tönkre, mert a pótlása ma sem hiszem, hogy olcsó lenne.
- az oldalfalakra felkerült plusz egy pár Boston A40 surround sugárzónak (2-2 surround az oldalfalakon)
- a hátsó falra felkerült egy pár Orion HS9 hátsó sugárzónak, még a régi világból.
Namost a HS9 igaz, hogy ingyen volt, de olyan borzalmasan szólt, hogy valamit tenni kellett. Végül használtan vettem egy pár Videoton Preludium B31-et. Igen, Videoton. Nem írtam el semmit. Aki tudja mi ez, az örülhet. Aki nem, annak elmondom:
A rendszerváltás környékén egy ideig gyártotta a Vidi ezt a különlegességet, amiben a Heybrook HB1 eredeti hangszórói voltak. Ez a hangfal (a HB1) kb. ugyanaz volt Európában, mint a Boston A40 a Nagy Víz másik felén. Piszkosul olcsó volt és meglepően jól szólt. Persze itthon a Preludium nem volt olcsó, de közel ugyanúgy szólt mint az eredeti Heybrook (a Vidi 12dB/oktávos, korrekt hangváltót tett a magassugárzó elé, a gyári HB1-ben egyetlen kondenzátor van ott, ami valóban elég bátor vállalás). Egy röpke negyed évszázaddal később már esetenként igen olcsón lehet kapni (újraperemezett mélysugárzós) Preludiumokat, mivel ma már senki nem emlékszik rájuk, de a Videoton felirat láttán meg senki nem akar a pénztárcája mélyére nyúlni, így az árak a béka feneke alatt vannak. Az emberi tájékozatlaság azért mégsem teljesen rossz dolog... :-). Amikor megvettem egy párat kemény 20eFt-ért, összehasonlítottam az állóhangfalakkal (amelyekben a meztelen hangszórók kerültek hatszoros pénzbe). Persze a Visaton jobb volt ... de a Preludium tényleg meglepően jól helyt tudott állni! Ezért a pénzért ... talán túl szép ahhoz (a hangjuk) hogy igaz legyen!!!
Mondjuk egy hátránya van a Preludiumnak: nagy dög, borzalmasan csúnya a hátsó falon. De később úgyis át lesz dobozolva az összes hangfal a falakon "panel kinézetű" lapos dobozokba, addig meg kibírjuk.
gyulaipal moziszobája
Voltak pillanatok, amikor azt gondoltam, hogy én kicsit túl őrült vagyok ehhez a fórumhoz. Ezek után már nem érzem így! Köszönöm, jót nevettem! :-)
Pali, azt ne mond hogy eddig még nem látogattad meg Vuki topikját mert ott is nem mindennapi audió (hadron) ütköztető mifene készülget, egy 111.10-es hangrendszernek. Tehát ő is hozzád hasonlóan nem egy átlagos házimozista, mint itt a többség, hanem kicsit más utat jár be, kísérletezgetős, a elfogadott elvekre fittyet-hányó fórumbuckalakó szőrös vuki.
Tehát valamilyen szinten mindketten egy kicsit örültebbek vagytok mint itt a nagy többség
JBL Synthesis -> Egy hangrendszer mind fölött, egy hang kegyetlen, egy a nyomorba dönt ( árával biztos), bilincs az Egyetlen /emoticons/default_36_3_1.gif" alt="36_3_1.gif" data-emoticon="" />
gyulaipal moziszobája
Bocsát,kicsikét Jar Jar Binks-esre sikeredett a vakerászásom.
Voltak pillanatok, amikor azt gondoltam, hogy én kicsit túl őrült vagyok ehhez a fórumhoz. Ezek után már nem érzem így! Köszönöm, jót nevettem! :-)
gyulaipal moziszobája
Kedveseim, megpróbálok minden kérdésre válaszolni, rövid lenni, képekben is beszélni... próbálom, próbálom ... de kell egy kis idő! :-)
dhcodoki: A keresztben elrendezés felmerült, de végül elvetettük mert nem fért volna össze a mozin kívüli helyiségek szükséges elrendezésével (és a projektort is nehéz lett volna a nézőtéren kívül elhelyezni).
Még pár szó a tervezésről:
Mivel az én gyermekkoromban a mozi még kizárólag a nagymozit jelentette, és ugye a gyerekkori élmények már nem törölhetőek, ezért számomra a mozi ezt jelenti:
- NAGY
- távoli
- vetített kép
- körben sok hangfal a falakon
- hátrafelé emelkedő nézőtér
- legalább 250 fotel sorokba rendezve
- front hangfalak a vászon mögött elrejtve
Tudom, hogy egy normális családban 2-3 férőhely elég, dögös, motoros bőrfotelekből nézik a filmet ... de nálunk a család elég nagy, így legalább 10-15 ember részére kellett ülőhelyet biztosítani.
A mozi teljes költségvetésére 1MFt-os határt szabtam. Ennek oka az, hogy meg akartam mutatni a magam és mások számára is, hogy a házimozi nem feltétlenül csak a milliomosok sportja. Ebbe az összegbe beleszámít:
- minden ami a moziban van
- projektor (még akkor is, ha kívül van :-)
- kivéve ami akkor is kellett volna, ha ez nem egy mozi lesz (gipszkarton, csavarok, glett, stb.)
- kivéve a HTPC (ami már évek óta úgyis otthon volt, szakmai ártalom :-)
Gyakorlatilag beleszámolandó:
- projektor
- hangfalak
- erősítők
- kábelek
- mozifotelek
- sorokat emelő emelvény
- speciális festék
- speciális világítás
- ha bármiből drágábbat kell venni direkt a mozi kedvéért, akkor a különbözet a '"normál" termékhez képest
Jelenleg a technika gyakorlatilag kész és még nem léptük át a határt (de majd csinálok új kalkulációt). Ami hátravan, az már szinte ingyen lesz (persze házi építés által) ezért erősen hiszek benne, hogy végül tényleg megállunk a megszabott határ alatt.
Persze az már az elején nyilvánvaló volt, hogy ebből a pénzből csak
- vagy használt
- vagy sérült
- vagy elavult
- vagy házi építésű
eszközök használatával lehet "rendes" mozit építeni. A felsorolt paraméteret kombinálhatóak is. Pl. a fő erősítő (Denon 3808A) elavult (Atmos nincs) ráadásul használtan és letört előlapi ajtóval vettem. De a hangja nem rossz és "kraft" is van benne rendesen.
Az alábbi képen a nézőtér hátsó része, a (falhoz képest világító) fehér radiátorral. A kémény elburkolva és a radiátor előtt a ferdén levágott szőnyegpadló hosszú, keskeny darabja feltekerve a földön. Ezt azért kellett levágni, mert a szoba falai (ahogy említettem) nem párhuzamosak. Szerintem látszik, hogy milyen sötét a fal színe és a szőnyegpadló is elég sötét tónusú.
A szoba olyan sötét belül, hogy egy 150W-os halogén reflektort bekapcsolva kb. sötét marad benne. Amikor elkezdtük festeni az eredetileg fehér falat, még viágos volt benne. Mire kész lettünk, olyan sötét lett, hogy csak pislogtunk, sorba hordtuk be a lámpákat, de alig számított. Érdekes élmény volt... lesz mit mesélni az unokáknak ... :-)
- Vukkeinstein
- V.I.P.
- Hozzászólások: 712
- Csatlakozott: 2011.12.06., kedd 17:12
- Értékelés: 677
gyulaipal moziszobája
Gratulálok én is eme nemes elhatározásodhoz!
Merakiamozitszeretiésműveli (esetleg a virágot is de ez nem annyira fontos ) ,rossz ember nem lehet.
Én is azt tom javasolni,hogy lehetőleg az eddigi "szűkszavú" hozzászólások helyett,kicsit részletezőbb és átfogóbb írásokkal örvendeztess meg minket.com
Elvégre a Gyulai név kötelez ok/okozati házimozifokozatiKépihangiAkusztikus,főleg ha még nem publikus.
Valamint a digitális kijelzésű,manuális vezérlésű mozikábító kézi készülékek kísérleti,elméleti és gyakorlati megvalósításukhoz nélkülözhetetlen információk GY.P. féle megosztása és a fórumon keresztül történő áramoltatása.Továbbá minden,ami szemnek fülnek ingere,hogy a többiről már ne is szóljak......
Nyomasd az infókat,ne kíméld a nimfókat,had szóljon a mozisuli kivetítős ramazuli,aki nem vesz nebabrálja gyulaipal-nak itt a fórumon ussenincsen párja.hu
Bocsát,kicsikét Jar Jar Binks-esre sikeredett a vakerászásom.
gyulaipal moziszobája
Szia Pali!
Én is kíváncsian várom a regénysorozatod.
A tetőtered beépítés előtt kísértetiesen hasonlított az enyémre.
Méreteket csak nagyjából a GK lapok méretéből tudom megtippelni, de nem gondolkodtál rajta, hogy keresztbe rendezd be?? (Kéményen innen vagy túl.)
gyulaipal moziszobája
lesz itt termés rendesen, de én is várom persze nem ígérem ,hogy minden, ereszd el a hajam 100ezer soros hozzászólást végig olvasgatom.. annyi ideje sztem. itt senkinek sincs Palin kívül!
proj:Epson EH-LS12000B,proc/amp:Lexicon MC10/JBl Synthesis SDA-7200, hangfalak:Revel Concerta F12,M12,Performa C52,Canton Incelling 885,sub:REL HT/1508 predator,player:Zidoo UHD3000, kábelek: HiDiamond D2 rca,D3 sub,AQ Carbon 4K+HDR,P568-15M-FBR,Wireworld Solstice,Aq X2,FP.Luxor