Vinkler írta: ↑2022.04.25., hétf. 20:18
Palm írta: ↑2022.04.22., pén. 06:46
Hiányosságként felvetném: a téli, tavaszi és nyári fogyasztás különbség és hatékonyság? Mondjuk -30, +15 és +45 fok esetén. Ha minden megy az autóban, ami elektromos áramot igényel, akkor így mennyire hatékony? Télen fűtés, nyáron légkondi. Hangrendszer, stb. Ha utcán van egész évben? Ha fűtött garázsban éjszaka és munkaidőben utcán van az autó?
Személy szerint a problémáim a villany autókkal:
-Drága a Magyar nagyátlag számára.
-Drága a töltő rendszer kiépítése. Arról nem is beszélve, hogy milyen közhálózat fejlesztésre lenne szükség, ha sokan villany autóra váltanának.
-Elektro szmog egészségre káros hatása.
-Baleset esetén mennyire veszélyes (utasokra és környezetre) és mit lehet a sérűlt akksival csinálni? Ennek költsége?
-Töltési idő és az egy töltéssel megtehető táv. Töltőhelyek száma és elhelyezkedése.
Csak így hírtelen ezek jutottak eszembe.
Iszonyat különbségek tudnak lenni, ami az akkumulátor kezelésből adódik. Az akksit télen fűteni, nyáron hűteni kell az optimális töltés, vagy energia kivéthez. Nyilván akkor optimális, ha egyiket sem kell. Mondjuk kb +20 celsius. Továbbá az sem mindegy, hogy milyen hűtés/fűtés van az autóban. Egy hőszivattyús megoldás nagyot tud ám dobni!
A drágaság relatív. Mi most vettünk az asszonynak egy 2 éves elektromos autót, amiben 27k km volt. Ha egy másik, belső égésű motorral vettük volna ez a típust, sztem pont ennyibe került volna.
95%-ban itthon töltjük a saját napelemükről, a többit simán megoldottuk eddig a közteületi/plázás, stb töltőkön.
Baleset után eddigi tapasztalatok alapján nem veszélyesebb, mint bármelyik másik autó.
A töltés még valamivel lassabb, mint a tankolás, de okosan tervezve nem gáz. Ettől függetlenül az elektromos autók nem 1000+ km megtételére alkalmasak.
A nagyátlag alapján nézem az elektromos autó témát. A nagyátlag (akinek van munkája) valójában létminimum környékén keres (nettó 150-200 Ft/hó) és se elektromos autóra, se napelemre, se töltő rendszerre nincs pénze. Nem véletlenül akkora a használt autó vásárlók száma és sokan elég öreg autót vásárolnak, mert újabbra nem tellik nekik (fenntartást is számításba vészi némely ember, hiszen az újabb autók drágábban fenntarthatóak, mert bonyolúltabbak és egyre kevesebbet bírnak, ráadásúl szakszervízt igényelnek, nem tudod úgy javítani, mint egy kb. 25-30 éves autót).
Sok embernek tényleg a napi kb. 100km-es ingázásra kell az autó (léteszköze, mert nem tud be vagy haza jutni másként a munkahelyére, mert nincs tömegközlekedés vagy céges járat) és arra jó lenne a villany autó.
Mivel vannak sokan, akik 2 autót nem tudnak megvásárolni és fenntartani, de előfordul, hogy nagy távokra kell az autó, akkor a villamos autó cumi a töltési ideje miatt. Ha nincs elöted senki, akkor kb. 30 perc a gyors töltés és a hatótávolság kb. 200-300km és előre meg kell tervezned a töltők miatt az útvonalat. Ha valahol bedöglik egy töltő, akkor megint csak cumi. Persze ha viszel magaddal agregátort, akkor megoldva a probléma. Ellenben egy dízel autó kb. 5 perc alatt megtankolható fizetéssel együtt és hatótávolsága kb. 800-1200km. Másik előnye, hogy sokkal több helyen töltheted.
A hőszívattyúról csak annyit, hogy épület gépészet terén találkoztam vele és azon a területen nagyon drága dolog, szintén nem a nagytöbbség pénztárcájához passzol. A hőszívattyúnak az a hátránya, hogy ahogy csökken a levegő hőmérséklete úgy exponenciálisan csökken a hatékonysága, ami nem jó. A belső égésű motornál termelődik hő és azzal baromi jól lehet fűteni is az autót, de a villany autónál fűteni kell, ami megint csak az akksiról megy, ami csökkenti a hatótávolságot (nyáron meg a légkondi). Az akksi élettartama sem hosszú és szintén a nagyátlag számára megfizethetetlen kategória.
Vannak előnyei és hátrányai mindennek, de szerintem ez az elektromos autó megoldás, amit jelenleg eröltetnek, hogy az autó alján ott egy drága és nagy akku pakk és azt bizonyos időközönként cserélgesd és megfelelő körülmények közt tartsd szintén a nagytöbbség számára felejtős (nincs hozzá megfelelő keresete).